Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Vraag. Is een auto meer waard dan ons ecosysteem?

Ik ben van een generatie dat heeft geloofd dat de boomers het probleem wel op zouden lossen en dat alles onder controle was - mijn generatie zou andere problemen oplossen. 40 jaar is er gepraat, terwijl het probleem alleen maar groter is geworden. Dus eigenlijk begrijp ik ze wel.

Een auto of een bureau kapot maken is een korte-termijn probleem, terwijl ons ecosysteem een lange-termijn visie nodig heeft. Al in de jaren '80 werd er flink voorgelicht in Nederland over de opwarming van de aarde. Wie toen leefde, herinnert zich vast nog Madonna, Prince, het gat in de ozonlaag, de opwarming van de aarde, de ontploffing van de kerncentrale in Tsjernobyl en de val van de muur. Het gat in de ozonlaag werd goed aangepakt, maar de opwarming niet voldoende - de wetenschappers bleven waarschuwen.

De opwarming werd een soort komkommernieuws (gevoel van urgentie was matig) en pas met de film "An Inconvenient Truth" weer nieuw leven ingeblazen. Die film is alweer 14 jaar oud! Op een paar goede responsen na, waaronder Tesla natuurlijk, kwam er weer een tijd waar klimaatwetenschappers, klimaatactivisten en olie-lobbyisten elkaar met modder gooiden. Politiek stopte de meeste tijd in elkaar als schuldige aanwijzen, maar het Akkoord van Parijs is er uiteindelijk wel gekomen in 2015 - nu 7 jaar geleden. Dankzij Tesla is de politiek ook overtuigd en verbiedt per 2035 brandstofauto's, en een hoofdreden waarom ik voor Tesla ben gegaan.

Als je EU leest, dan doet de EU het nog best wel goed (als je naar reductie kijkt en niet naar de absolute getallen), maar daar heb je niks aan als deze grote landen niet meedoen:
  • China - waar onze goederen ook worden geproduceerd, dus moet je gedeeltelijk bij de EU optellen.
  • USA - De VS doet gewoon waar ze zin in heeft en is helaas zeer onbetrouwbaar.
  • India - Willen gewoon maximale groei.
We zijn nu 40 jaar verder, en er is wereldwijd nog steeds niet genoeg gebeurd: de snelheid van vooruitgang is sneller dan de snelheid van klimaatverbetering. Nu is er een organisatie waar alle leden jong genoeg zijn om vanaf hun kleutertijd te horen dat de aarde naar de knoppen gaat, als er niet iets gebeurt. Ondertussen zijn er wel miljarden gepompt in oorlogen en de olie-industrie, waar je dan zeer neutraal dit over leest:
The pursuit of hydrocarbon interests has been a constant of US policy in the region for more than half a century.
En die mensen lijmen zich nu vast, omdat er 40 jaar te weinig is gebeurd. Eigenlijk ben ik wel blij dat ze het doen, met minimale schade.
 
Valt me wel op hoe gelukkig die gast achter het stuur zit, handjes netjes op het stuur op 10 voor 2. Valt nog mee dat hij geen motorgeluidjes aan het maken was. En wat chocoladesaus over de auto zodat ze deze weer schoon kunnen likken als de camera's uit zijn.

Het probleem ligt eigenlijk bij de Action, waar zo'n verantwoordelijk product als secondelijm wordt verkocht in bulk aan tieners en jongvolwassenen, terwijl hun hersenen klaarblijkelijk nog lang niet volgroeid zijn. Ik ben benieuwd hoe dit soort jeugd zelf leeft, en of ze allemaal op de fiets zijn gekomen vanuit hun eco-tentje in het bos.

Het doel is helder, 100+ jaar aan industriële vooruitgang ecovriendelijk maken. Maar je wordt wel een beetje moe van dit soort acties, kunnen ze niet eens iets origineels bedenken dan dingen stuk maken?
 
  • Like
Reactions: Paco and JanG007
Nou kom maar op met je ideeën joh.
Ze zouden een wijk kunnen pakken, huis aan huis kunnen gaan, en alle CV-ketels op 60 graden aanvoer kunnen zetten en ouderen/digibeten helpen om de thermostaat-klokje te herprogrammeren. Bestrijd je armoede mee en reduceer je CO2. Denk dat je daarmee ook wel de krant haalt als je dit op een redelijk schaal zou uitvoeren.
 
Ze zouden een wijk kunnen pakken, huis aan huis kunnen gaan, en alle CV-ketels op 60 graden aanvoer kunnen zetten en ouderen/digibeten helpen om de thermostaat-klokje te herprogrammeren. Bestrijd je armoede mee en reduceer je CO2. Denk dat je daarmee ook wel de krant haalt als je dit op een redelijk schaal zou uitvoeren.
Dat is alleen maar voor de bühne. Als we echt iets willen bereiken moeten overheden zeer fors en snel ingrijpen bij de grootste uitstoters om zo nog enigszins het tij te keren. Tot ze begonnen met kunst had geen enkele vorm van protest ook maar enige impact. De pers negeerde het, de politiek negeerde het. Nu staat de klimaatramp eindelijk op de kaart.
 
Op een open bedrijvendag bij ArcelorMittal begreep ik ooit dat ze goed zijn voor 1/6 van het elektriciteitsverbruik van Vlaanderen. Ik heb me sterk afgevraagd of ik dat wel goed gehoord had, ik heb het ook nergens kunnen verifiëren. Als iemand wel de juiste cijfers vindt, hoor ik het graag.
Nu produceren ze wel veel zelf en zelfs groen maar toch.
En wij maar spaarlampen steken, thermostaat een graad lager zetten en opladers uittrekken.
 
Dat gebeurt nu toch met de hoge energieprijzen. De grote uitstoters gaan gewoon stuk. Stiekem was het dus de bakker om de hoek.
Zou de politiek na de oorlog in Oekraïne de prijzen durven aanhouden?
Volgens mij zijn die prijzen nu correct, als je de milieu-impact mee rekent. Alleen gaat de meerwinst nu niet naar het milieu. Maar na de oorlog zou dat best kunnen.
 
Op een open bedrijvendag bij ArcelorMittal begreep ik ooit dat ze goed zijn voor 1/6 van het elektriciteitsverbruik van Vlaanderen. Ik heb me sterk afgevraagd of ik dat wel goed gehoord had, ik heb het ook nergens kunnen verifiëren. Als iemand wel de juiste cijfers vindt, hoor ik het graag.
Nu produceren ze wel veel zelf en zelfs groen maar toch.
En wij maar spaarlampen steken, thermostaat een graad lager zetten en opladers uittrekken.
Exact weet ik het niet maar het zal er inderdaad niet ver vanaf zitten.
 
  • Like
Reactions: Phil V

Oeps.

De vraag is of het daadwerkelijk de beperkte beschikbaarheid van chips is.

Misschien speelt er (ook) wat anders:

 
Nu produceren ze wel veel zelf en zelfs groen maar toch.
Greenwashing in actie.

Met dergelijke hittevraag is er niks groen aan hun productie.

Denk eraan dat energie breder is dan elektriciteit, en veel bedrijven voor hun processen met hoge temperatuur nog altijd rekenen op aardgas.Maar dan nog kan hun elektriciteitsvraag hoog zijn door het gebruik van pompen en kranen.
 
Nu staat de klimaatramp eindelijk op de kaart.
Ze staat op de kaart, maar ze stond tijdens de klimaatspijbelacties ook op de kaart.

Ik voorspel dat de acties feller worden, en ze kunnen eigenlijk ook niet anders.

En je kan dat onterecht vinden, maar zolang de vraag naar fossiele energie niet daalt, blijft het aanbod bestaan.

En dat kan je deels zelf oplossen (elektrische auto of fiets, geïsoleerd huis/kantoor, warmtepompen en zonnepanelen).

Maar er blijft natuurlijk altijd een deel waar bedrijven lobbyen bij politiek om voor de goedkoop verder te mogen doen ipv aan te passen. En dat uit zich in dingetjes zoals subsidies voor Shell voor waterstofprojecten, barriers to market zoals Fastned die geen shops en borden mag zetten en FUD in de media. En dan is er nog de laag van voor een petrochemisch bedrijf of een toeleverancier gaan werken, of investeren in een fonds dat ook investeert in fossiele bedrijven, of het accepteren van sponsoring van fossiele bedrijven.

Onze scheiding met fossiele industrie gaat een ruwe worden, en lang niet iedereen is overtuigd dat ze nodig is.
 
De vraag is of het daadwerkelijk de beperkte beschikbaarheid van chips is.

Misschien speelt er (ook) wat anders:


Uiteraard, mijn idee ook. De onwil om te vernieuwen, vast blijven houden aan out-dated chips..

Winst Toyota: $ 3.78 miljard versus Tesla $3.34 miljard over Q3 is ook bizar.
 
In zo'n debat zou de wetenschappelijke waarheid moeten zegevieren. Maar er wordt veel 'gewerkt' aan de perceptie rond de verschillende bouw- en constructiematerialen.
Om ijzer/staal te maken heb je gigantische hoeveelheden erts nodig. Dat wordt verhit (bijna altijd met steenkool) totdat het geheel gesmolten is: dus opwarming en fase-overgang. Het ruwe ijzer en het ganggesteente worden dan gescheiden. Verdere bewerkingen zoals koud en warm walsen vragen zeer veel elektrische energie alsook de verwerking van schroot.
Als je al die spectaculaire processen bezig ziet (is echt de moeite) dan begrijp je dat staal alleen kan gemaakt worden met veeeeel energie.
ALLEEN: voor staal dat buiten Europa gemaakt wordt, gebruikt men minder efficiënte technologie. Op wereldvlak beschouwd kan je dus beter ijzer maken in de moderne installaties uit Europa en op plaatsen waar steenkool en/of erts vlot aan te voeren is.
Doen wat we nu doen zonder staal lijkt me een uitdaging. Aluminium heeft trouwens een nog grotere milieu-impact.
Bamboe heeft technische beperkingen en hout lijkt alleen maar milieuvriendelijker en heeft evengoed technische beperkingen. Een gekapte boom stopt met het opnemen van CO2 en het duurt jaren voor de nieuw geplante boom zelfs maar in de buurt komt van de gekapte boom. Verder is er de bewerking en de (te herhalen) behandeling tegen rot. Dus zelfs met een degelijk bosbeheer kan je van hout geen CO2 neutraal bouwmateriaal maken ook al bestaat de perceptie dat dat wel zo is.