Vraag. Is een auto meer waard dan ons ecosysteem?
Ik ben van een generatie dat heeft geloofd dat de boomers het probleem wel op zouden lossen en dat alles onder controle was - mijn generatie zou andere problemen oplossen. 40 jaar is er gepraat, terwijl het probleem alleen maar groter is geworden. Dus eigenlijk begrijp ik ze wel.
Een auto of een bureau kapot maken is een korte-termijn probleem, terwijl ons ecosysteem een lange-termijn visie nodig heeft. Al in de jaren '80 werd er flink voorgelicht in Nederland over de opwarming van de aarde. Wie toen leefde, herinnert zich vast nog Madonna, Prince, het gat in de ozonlaag, de opwarming van de aarde, de ontploffing van de kerncentrale in Tsjernobyl en de val van de muur. Het gat in de ozonlaag werd goed aangepakt, maar de opwarming niet voldoende - de wetenschappers bleven waarschuwen.
De opwarming werd een soort komkommernieuws (gevoel van urgentie was matig) en pas met de film "An Inconvenient Truth" weer nieuw leven ingeblazen. Die film is alweer 14 jaar oud! Op een paar goede responsen na, waaronder Tesla natuurlijk, kwam er weer een tijd waar klimaatwetenschappers, klimaatactivisten en olie-lobbyisten elkaar met modder gooiden. Politiek stopte de meeste tijd in elkaar als schuldige aanwijzen, maar het Akkoord van Parijs is er uiteindelijk wel gekomen in 2015 - nu 7 jaar geleden. Dankzij Tesla is de politiek ook overtuigd en verbiedt per 2035 brandstofauto's, en een hoofdreden waarom ik voor Tesla ben gegaan.
Als je EU leest, dan doet de EU het nog best wel goed (als je naar reductie kijkt en niet naar de absolute getallen), maar daar heb je niks aan als deze grote landen niet meedoen:
Ik ben van een generatie dat heeft geloofd dat de boomers het probleem wel op zouden lossen en dat alles onder controle was - mijn generatie zou andere problemen oplossen. 40 jaar is er gepraat, terwijl het probleem alleen maar groter is geworden. Dus eigenlijk begrijp ik ze wel.
Een auto of een bureau kapot maken is een korte-termijn probleem, terwijl ons ecosysteem een lange-termijn visie nodig heeft. Al in de jaren '80 werd er flink voorgelicht in Nederland over de opwarming van de aarde. Wie toen leefde, herinnert zich vast nog Madonna, Prince, het gat in de ozonlaag, de opwarming van de aarde, de ontploffing van de kerncentrale in Tsjernobyl en de val van de muur. Het gat in de ozonlaag werd goed aangepakt, maar de opwarming niet voldoende - de wetenschappers bleven waarschuwen.
De opwarming werd een soort komkommernieuws (gevoel van urgentie was matig) en pas met de film "An Inconvenient Truth" weer nieuw leven ingeblazen. Die film is alweer 14 jaar oud! Op een paar goede responsen na, waaronder Tesla natuurlijk, kwam er weer een tijd waar klimaatwetenschappers, klimaatactivisten en olie-lobbyisten elkaar met modder gooiden. Politiek stopte de meeste tijd in elkaar als schuldige aanwijzen, maar het Akkoord van Parijs is er uiteindelijk wel gekomen in 2015 - nu 7 jaar geleden. Dankzij Tesla is de politiek ook overtuigd en verbiedt per 2035 brandstofauto's, en een hoofdreden waarom ik voor Tesla ben gegaan.
Als je EU leest, dan doet de EU het nog best wel goed (als je naar reductie kijkt en niet naar de absolute getallen), maar daar heb je niks aan als deze grote landen niet meedoen:
- China - waar onze goederen ook worden geproduceerd, dus moet je gedeeltelijk bij de EU optellen.
- USA - De VS doet gewoon waar ze zin in heeft en is helaas zeer onbetrouwbaar.
- India - Willen gewoon maximale groei.
En die mensen lijmen zich nu vast, omdat er 40 jaar te weinig is gebeurd. Eigenlijk ben ik wel blij dat ze het doen, met minimale schade.The pursuit of hydrocarbon interests has been a constant of US policy in the region for more than half a century.