Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Lightyear helemaal van het toneel verdwenen, en dus zal dat niet mijn volgende EV worden. Zoals al aangegeven wordt het absoluut geen Tesla, deze VW ID.7 lijkt me wel interessant.


VW geeft aan dat hij moet gaan concurreren met de model 3, maar wagen is wel een flink pak groter. Verder ook een hatchback, en er zou ook een Shooting break komen.
 
  • Like
Reactions: LaurensH
Misschien een mooi moment om deze discussie te staken. Er zit verschil in inzicht en
Lightyear helemaal van het toneel verdwenen, en dus zal dat niet mijn volgende EV worden. Zoals al aangegeven wordt het absoluut geen Tesla, deze VW ID.7 lijkt me wel interessant.


VW geeft aan dat hij moet gaan concurreren met de model 3, maar wagen is wel een flink pak groter. Verder ook een hatchback, en er zou ook een Shooting break komen.
Mijn verwachting dat de VW ID.7 inderdaad zal moeten concurreren met de model 3, maar wel tegen een prijs die (met vergelijkbare opties) al snel 20k hoger ligt.
 
  • Like
Reactions: Blackbelt
Misschien een mooi moment om deze discussie te staken. Er zit verschil in inzicht en

Mijn verwachting dat de VW ID.7 inderdaad zal moeten concurreren met de model 3, maar wel tegen een prijs die (met vergelijkbare opties) al snel 20k hoger ligt.
Tja, dan is de keuze een id7 of een Model Y (en die zal goedkoper en beter uitgerust zijn), want beiden zullen zowat dezelfde binnenruimte hebben.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: wooter and RobsEV
Bon, het is hln (maar uitgebracht door de standaard) omdat we het erover hadden enkele bladzijde lang.

Staat in De Standaard op de voorpagina...
Hoe oud nieuws (iedereen weet dit toch) op een dag als vandaag de voorpagina kan halen... en dat terwijl er in Turkije dag na dag meer lijken gevonden worden.
 

Zelfs als ze gebruikt worden zoals bedoeld dan stoten ze meer uit als de opgave.

Maar stoot niet elke auto meer uit dan de opgave?

Wie had dat nou kunnen denken...

Het ligt er volgens mij maar net aan hoe je het onderzoek doet en voor elke auto's.


We hebben zelf ook een hybride auto (Lynk en Co). Deze kan ca. 70 km elektrisch rijden. We hebben nu ca. 30.000 km met die auto afgelegd, met een gemiddeld verbruik van benzine van 1 op 100. Dus een Hybride met een voldoende grote accu biedt wel degelijk potentieel voor verduurzaming. Nee, niet zo goed als elektrisch, maar wel substantieel beter dan een benzine auto.

Het is aan de overheid om hiervoor de juiste maatregelen te treffen. Stimuleren van duurzame elektriciteit en jaarlijkse stijging van de accijnzen op de brandstoffen zou een verstandige stap zijn. In Nederland heeft men helaas exact andersom gekozen door benzine goedkoper te maken en elektriciteit duurder. Wat verwacht je dan hoe het merendeel van de mensen daarop zullen reageren.
 
Maar stoot niet elke auto meer uit dan de opgave?



Het ligt er volgens mij maar net aan hoe je het onderzoek doet en voor elke auto's.


We hebben zelf ook een hybride auto (Lynk en Co). Deze kan ca. 70 km elektrisch rijden. We hebben nu ca. 30.000 km met die auto afgelegd, met een gemiddeld verbruik van benzine van 1 op 100. Dus een Hybride met een voldoende grote accu biedt wel degelijk potentieel voor verduurzaming. Nee, niet zo goed als elektrisch, maar wel substantieel beter dan een benzine auto.

Het is aan de overheid om hiervoor de juiste maatregelen te treffen. Stimuleren van duurzame elektriciteit en jaarlijkse stijging van de accijnzen op de brandstoffen zou een verstandige stap zijn. In Nederland heeft men helaas exact andersom gekozen door benzine goedkoper te maken en elektriciteit duurder. Wat verwacht je dan hoe het merendeel van de mensen daarop zullen reageren.

Het gaat erom dat wanneer de WLTP in real life testen de uitstoot 5-7x zoveel is.
1675850757983.png


Het gaat dus niet om marginale verschillen.
Het lijkt meer op een dieselgate 2.0
 
Het gaat erom dat wanneer de WLTP in real life testen de uitstoot 5-7x zoveel is.
View attachment 904630

Het gaat dus niet om marginale verschillen.
Het lijkt meer op een dieselgate 2.0
Hier ga jij te kort door de bocht.

De WLTP is een traject van x km waar je start met een volle batterij, en dan ga je brandstofverbruik en emissies meten.
De test in deze grafiek (en die grafiek werd gemaakt door een malafide persoon) is de emissies meten bij stadsverkeer en vertrek met een LEGE batterij, of aankomen met een gelijke lading als bij de start..
Dat is echt wel appelen met peren vergelijken, en wetenschappelijk kan je zoiets niet in dezelfde grafiek zetten. Het doet pijn aan mijn ogen (en ik ben heel sceptisch tov plug in hybrides).
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Ik heb hier de volgende bedenking bij, die ik in het verleden ook al maakte:
Men maakt verkeerdelijk van de uitstoot bij een normproef, de te verwachten uitstoot in het reële verkeer. Men heeft het doel van een normproef niet begrepen: nl. om het verbruik/de uitstoot van verschillende auto's in standaardomstandigheden met elkaar te kunnen vergelijken.
Zoals iedereen hier ondervindt is het reële verbruik afhankelijk van heel wat parameters. Om vergelijking mogelijk te maken heeft men de normproef uitgewerkt.
De wetgever heeft een grens opgelegd op basis van de normproef (= volgens mij de enige mogelijkheid). Die grens wordt terecht herzien.
Als we eerlijk zijn, is de nul-uitstoot van een elektrische wagen in de meeste gevallen ook niet correct.
En verder inderdaad wat Pascal-R en Blackbelt stellen. Daar komt dan nog de lage temperatuur bij en vermoedelijk de start met koude motor en batterij.
Ik vind trouwens het reële bereik van 49km van de Renault Megane verbazend goed.
 
Het hoort natuurlijk bij een draadje "Wat de andere automerken doen" op een Tesla-forum. De borstklopperij over Tesla. Het vingerwijzen naar hoe slecht de anderen het doen en hoe "ze" achterblijven bij Tesla.

Op Dit zijn de 10 goedkoopste hybride auto's in 2023 met de tekst:

"Elektrische auto’s zijn voor de meeste particulieren nog altijd onbetaalbaar, CNG is onbetamelijk duur geworden en plug-in hybrides bloeden fiscaal dood in 2023. Het zou wel eens kunnen dat de gewone “full” hybride van deze situatie de vruchten komt plukken."

Wanneer komt de 25K Tesla?
 
Hier ga jij te kort door de bocht.

De WLTP is een traject van x km waar je start met een volle batterij, en dan ga je brandstofverbruik en emissies meten.
De test in deze grafiek (en die grafiek werd gemaakt door een malafide persoon) is de emissies meten bij stadsverkeer en vertrek met een LEGE batterij, of aankomen met een gelijke lading als bij de start..
Dat is echt wel appelen met peren vergelijken, en wetenschappelijk kan je zoiets niet in dezelfde grafiek zetten. Het doet pijn aan mijn ogen (en ik ben heel sceptisch tov plug in hybrides).
Ik zeg niet dat je daar ongelijk in hebt maar je mist het punt wat ik maak.
Subsidies worden gegeven o.b.v. die WLTP.

BEV's worden verguist als ze de range niet halen van de WLTP en 10-20% minder ver komen.
Deze PHEV's hebben een uitstoot die 5-7x zoveel is en dus raakt de WLTP al maatlat dan kant nog wal.

Natuurlijk geeft iedere laboratorium maatstaf problemen in real life maar als het zoveel afwijkt kan je er niets mee.
 
Het gaat erom dat wanneer de WLTP in real life testen de uitstoot 5-7x zoveel is.
View attachment 904630

Het gaat dus niet om marginale verschillen.
Het lijkt meer op een dieselgate 2.0
Leuk gedachtenexperiment: Wat is het verbruik van jouw Tesla in een city test in Graz (dat ligt in Oostenrijk), in de winter inclusief het verbruik voor preconditioning, vergeleken met WLTP?
Kilowattgate 1.0!
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Blackbelt