Jij hebt het dus ook niet begrepen. Een normproef heeft NIET de bedoeling om het werkelijk verbruik te bepalen. Het laat toe om voertuigen te vergelijken in 'wetenschappelijke' omstandigheden. En dan legt men voor DIE normproef grenzen op die niet mogen overschreden worden wil men in aanmerking komen voor bepaalde tegemoetkomingen of om belastingen te bepalen. Als men de proef nu 50% zwaarder maakt en men past de grenzen met 50% aan, verandert dat niets.
Trouwens het werkelijk verbruik bestaat niet.
Hoeveel verbruikt jouw MX of mijn Zoe?
Geen zinnig antwoord op te geven. Ik heb ooit trajecten afgelegd waar ik minder dan 10 kWh/100 km verbruikte (zonder netto hoogteverschil) en ik heb trajecten afgelegd waar ik 25 kWh/100 km verbruikte.
Het eerste wat ik altijd zeg: hangt af van het traject, van de temperatuur en de snelheid en verder of ik de verwarming nodig heb, of het regent, of de auto zwaar geladen is, of de banden op de juiste spanning staan en dan spreek ik nog niet van een dakkoffer of een aanhangwagen. Maar daar kan je geen systeem van milieubelastingen op baseren.
Ideaal zou zijn: reken de (milieu)belasting gewoon door in de brandstofprijs, in de elektriciteitsprijs. Dan krijgt iedereen de rekening die hij verdient. Wie weinig rijdt, betaalt weinig, wie zuinig rijdt, betaalt weinig, wie veel en snel rijdt, verbruikt veel en betaalt veel.