Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kom nooit verder dan 10-15min zelfs als de rest van de buurt de ruiten moet schrappen.
Niet dat dit veel uitmaakt maar dan nog 2x zoveel is geen 5-7x zoveel. ;)
10-15 min zal enkel interieur zijn denk ik. De batterij voorverwarmen gaat richting 45’. Althans al rijdend met een SuC als bestelling.
Van voorverwarmen voor vertrek weet ik niet hoe lang het duurt. Dat start op terwijl ik nog slaap.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Om een beetje op niveau van een Long range te komen heb je een eDrive 40 nodig met copilot pack voor de autosteer. Copilot pack heb je echter niet zonder high executive, leer etc.
Dit echt hè! Ik kan dus gewoon niet even snel een auto bij elkaar klikken, omdat er 1700 opties zijn die elkaar allemaal uitsluiten. “Oh wil je dit? Dan moet je dit pakket kiezen, en dan vervalt je sunroof” Euhm wut hoezo kan ik niet gewoon mijn auto samenstellen zeg. Alleen daarom al heb ik mijn eerste zelfgekochte nieuwe auto een Tesla laten worden. Ik kwam er gewoon niet uit bij die legacy boeren (plus alle anderen redenen haha)
 
Dit echt hè! Ik kan dus gewoon niet even snel een auto bij elkaar klikken, omdat er 1700 opties zijn die elkaar allemaal uitsluiten. “Oh wil je dit? Dan moet je dit pakket kiezen, en dan vervalt je sunroof” Euhm wut hoezo kan ik niet gewoon mijn auto samenstellen zeg. Alleen daarom al heb ik mijn eerste zelfgekochte nieuwe auto een Tesla laten worden. Ik kwam er gewoon niet uit bij die legacy boeren (plus alle anderen redenen haha)
Dit is exact mijn gevoel ook.

Toen ik vorig jaar via de LM aan het bestellen was, wou ik controleren of ik een iX3 ook in het budget zou krijgen.
Ik belde naar de BMW verkoper, en vroeg hem: kan je een offerte maken voor de iX3. Je weet wel, met metaallak, een business pakket en een paar courante opties, dan kan ik alvast eens kijken of het in mijn budget pas.
Die man begon zo hard aan te dringen om toch maar eens langs te komen (om slechte koffie te drinken) om te zorgen dat we een mooi interieur en velgen konden uitzoeken dat "bij mijn persoonlijkheid past".
Ik : dude, mijn persoonlijkheid wordt niet bepaald door een auto, en nog minder door jou. Stuur me gewoon een offerte, als het past doen we de rest wel.
Toen vroeg ik naar de leveringstermijn, en hij kon me zelfs voor 2023 niks beloven...

Case closed....
(Audi Q4 eTron: gelijkaardig verhaal)
 
Hier ga jij te kort door de bocht.

De WLTP is een traject van x km waar je start met een volle batterij, en dan ga je brandstofverbruik en emissies meten.
De test in deze grafiek (en die grafiek werd gemaakt door een malafide persoon) is de emissies meten bij stadsverkeer en vertrek met een LEGE batterij, of aankomen met een gelijke lading als bij de start..
Dat is echt wel appelen met peren vergelijken, en wetenschappelijk kan je zoiets niet in dezelfde grafiek zetten. Het doet pijn aan mijn ogen (en ik ben heel sceptisch tov plug in hybrides).

🤔

93D48F3A-99B7-4CDA-ADA7-5A9DF2716ED4_1_105_c.jpeg


exec-summary-phev_2022_ev_range_transp-300x185.png


1675932399446.png




 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Men maakt verkeerdelijk van de uitstoot bij een normproef, de te verwachten uitstoot in het reële verkeer. Men heeft het doel van een normproef niet begrepen: nl. om het verbruik/de uitstoot van verschillende auto's in standaardomstandigheden met elkaar te kunnen vergelijken.
Zoals iedereen hier ondervindt is het reële verbruik afhankelijk van heel wat parameters. Om vergelijking mogelijk te maken heeft men de normproef uitgewerkt.
De wetgever heeft een grens opgelegd op basis van de normproef (= volgens mij de enige mogelijkheid). Die grens wordt terecht herzien.
Na Dieselgate is de normproef vervangen van NEDC naar WLTP omdat de NEDC normproef geen kloten waard was. Het was een vrij onrealistisch scenario, vermoedelijk bijeen gesprokkeld door lobbywerk, om onrealistisch lage waardes te kunnen gebruiken in reclame en lagere belastingen af te dwingen.

Wat wij al langer weten is dat ook de WLTP met haken en ogen aan mekaar zit.

Als we eerlijk zijn, is de nul-uitstoot van een elektrische wagen in de meeste gevallen ook niet correct.
Klopt. Maar de CO2-uitstoot (en andere giftige stoffen) ervan is nog altijd veel lager, en niet in een stadscentrum.
 
  • Like
Reactions: RobsEV and NielsA
Leuk gedachtenexperiment: Wat is het verbruik van jouw Tesla in een city test in Graz (dat ligt in Oostenrijk), in de winter inclusief het verbruik voor preconditioning, vergeleken met WLTP?
Kilowattgate 1.0!
Dat kan met voorverwarming heel goed meevallen.

Ik blijf me verbazen dat op langere afstanden mijn Model X nauwelijks meer lijkt te verbruiken bij kouder weer.
 
ID Buzz...... mee proefgereden. Vindt het gewoon en top ontwerp (nostalgie), rijdt goed, laad ok, ruim...... weinig mis mee. En toch een Y gekocht, ID Buzz is gewoon veel te duur (80K+). En dat is eigenlijk bij bijna elke andere EV zo, zodra je beetje uitvoering hebt is die veel duurder dan een Tesla.

Tesla maakt keuzes voor andere merken nu gewoon lastiger en dat blijkt uit de orders, niet aan te slepen. Zijn andere slecht, nee hoor. Alleen prijs/prestatie is slechter.

Denk overigens dat de ID Buzz goed gaat verkopen, gewoon omdat men hem wil hebben.
ID Buzz ook gezien, en het zal voor veel mensen werken. Maar voor mij leek het toch een beetje teveel een ID.3 in een grotere koets. En dan denk ik vooral aan het kleine scherm en de brakke software.
 
Dit is exact mijn gevoel ook.

Toen ik vorig jaar via de LM aan het bestellen was, wou ik controleren of ik een iX3 ook in het budget zou krijgen.
Ik belde naar de BMW verkoper, en vroeg hem: kan je een offerte maken voor de iX3. Je weet wel, met metaallak, een business pakket en een paar courante opties, dan kan ik alvast eens kijken of het in mijn budget pas.
Die man begon zo hard aan te dringen om toch maar eens langs te komen (om slechte koffie te drinken) om te zorgen dat we een mooi interieur en velgen konden uitzoeken dat "bij mijn persoonlijkheid past".
Ik : dude, mijn persoonlijkheid wordt niet bepaald door een auto, en nog minder door jou. Stuur me gewoon een offerte, als het past doen we de rest wel.
Toen vroeg ik naar de leveringstermijn, en hij kon me zelfs voor 2023 niks beloven...

Case closed....
(Audi Q4 eTron: gelijkaardig verhaal)

Het is ook gewoon een verschil van benadering: Tesla heeft er duidelijk voor gekozen productie efficiënter (en goedkoper) te maken door zo min mogelijk keuze te geven, maar wel gewoon een hele complete auto te leveren.

BMW doet sinds jaar en dag precies het tegenovergestelde met navenante meerkosten (en minder efficiënte productie).

Als ik het zo her en der lees, is de optielijst van de i4 bovendien behoorlijk uitgekleed. Zo is er bijvoorbeeld geen kunstleer (sensatec) meer voor een paar honderd piek en alleen nog maar echt leer voor bijna 2k. Daarnaast zijn de prijzen ook wat verhoogd, lijkt het.

Ik denk dat het verschil vorig jaar nog overzichtelijker was, maar nu - zeker na de recente prijsverlaging van Tesla - klopt er helemaal niets meer van het aanbod van BMW.

Los daarvan, is de i4 wat mij betreft het enige alternatief voor de M3, zowel wat betreft formfactor en efficiency. Toch blijft de i4 een geëlektrificeerde ICE.
 
Na Dieselgate is de normproef vervangen van NEDC naar WLTP omdat de NEDC normproef geen kloten waard was. Het was een vrij onrealistisch scenario, vermoedelijk bijeen gesprokkeld door lobbywerk, om onrealistisch lage waardes te kunnen gebruiken in reclame en lagere belastingen af te dwingen.

Wat wij al langer weten is dat ook de WLTP met haken en ogen aan mekaar zit.


Klopt. Maar de CO2-uitstoot (en andere giftige stoffen) ervan is nog altijd veel lager, en niet in een stadscentrum.
Jij hebt het dus ook niet begrepen. Een normproef heeft NIET de bedoeling om het werkelijk verbruik te bepalen. Het laat toe om voertuigen te vergelijken in 'wetenschappelijke' omstandigheden. En dan legt men voor DIE normproef grenzen op die niet mogen overschreden worden wil men in aanmerking komen voor bepaalde tegemoetkomingen of om belastingen te bepalen. Als men de proef nu 50% zwaarder maakt en men past de grenzen met 50% aan, verandert dat niets.
Trouwens het werkelijk verbruik bestaat niet.
Hoeveel verbruikt jouw MX of mijn Zoe?
Geen zinnig antwoord op te geven. Ik heb ooit trajecten afgelegd waar ik minder dan 10 kWh/100 km verbruikte (zonder netto hoogteverschil) en ik heb trajecten afgelegd waar ik 25 kWh/100 km verbruikte.
Het eerste wat ik altijd zeg: hangt af van het traject, van de temperatuur en de snelheid en verder of ik de verwarming nodig heb, of het regent, of de auto zwaar geladen is, of de banden op de juiste spanning staan en dan spreek ik nog niet van een dakkoffer of een aanhangwagen. Maar daar kan je geen systeem van milieubelastingen op baseren.
Ideaal zou zijn: reken de (milieu)belasting gewoon door in de brandstofprijs, in de elektriciteitsprijs. Dan krijgt iedereen de rekening die hij verdient. Wie weinig rijdt, betaalt weinig, wie zuinig rijdt, betaalt weinig, wie veel en snel rijdt, verbruikt veel en betaalt veel.
 
BMW heeft rond 2017 hun configurator vernieuwd, en sindsdien werkt dat ding geen meter voor mij. Vooreerst denkt de website altijd dat ik Franstalig ben, op basis van mijn Belgisch IP-adres. Van taal wisselen staat onderaan de pagina, maar niet helemaal onderaan waar je de andere functionele menuopties vind. De website is super traag (zeg 7 seconden wachttijd per pagina) en dan kan ik eindelijk aan een kale i4 beginnen.

Met een kleurtje en velgen zit ik al aan 65K. En dan moet ik nog beginnen met alle opties te selecteren die af-fabriek op een Tesla zitten, en de TMC moet je zelfs aankopen bij een externe partner.

70K, ik heb nergens een autopilot gezien, en het ding kost even veel als onze Model 3 Performance.

Oh whoops, vergeten op de Extra Uitrusting knop te klikken.

Een achteruitrijcamera is blijkbaar niet meer beschikbaar?! BMW Drive Recorder kost €205, maar daarvoor heb je het Park Assistant Plus pack nodig van 700€. 385€ voor verwarmde zetels voor en achter, 665€ voor active cruise control met stop en go. 1120€ voor een trekhaak. 2,3K voor een Drivign Assistant Pack Professional, wat de ACC weer verwijdert. En als ik de Live Cockpit Navigation Plus wil, wordt het wireless charging vak verwijdert en moet ik een andere kleur kiezen, en ben ik ook het alarmsysteem en business pack kwijt. Waarom? Geen idee. Wat dat live cockpit pack plus doet, geen idee...
 
Jij hebt het dus ook niet begrepen. Een normproef heeft NIET de bedoeling om het werkelijk verbruik te bepalen. Het laat toe om voertuigen te vergelijken in 'wetenschappelijke' omstandigheden. En dan legt men voor DIE normproef grenzen op die niet mogen overschreden worden wil men in aanmerking komen voor bepaalde tegemoetkomingen of om belastingen te bepalen. Als men de proef nu 50% zwaarder maakt en men past de grenzen met 50% aan, verandert dat niets.
Trouwens het werkelijk verbruik bestaat niet.
Hoeveel verbruikt jouw MX of mijn Zoe?
Geen zinnig antwoord op te geven. Ik heb ooit trajecten afgelegd waar ik minder dan 10 kWh/100 km verbruikte (zonder netto hoogteverschil) en ik heb trajecten afgelegd waar ik 25 kWh/100 km verbruikte.
Het eerste wat ik altijd zeg: hangt af van het traject, van de temperatuur en de snelheid en verder of ik de verwarming nodig heb, of het regent, of de auto zwaar geladen is, of de banden op de juiste spanning staan en dan spreek ik nog niet van een dakkoffer of een aanhangwagen. Maar daar kan je geen systeem van milieubelastingen op baseren.
Ideaal zou zijn: reken de (milieu)belasting gewoon door in de brandstofprijs, in de elektriciteitsprijs. Dan krijgt iedereen de rekening die hij verdient. Wie weinig rijdt, betaalt weinig, wie zuinig rijdt, betaalt weinig, wie veel en snel rijdt, verbruikt veel en betaalt veel.

In NL is de belasting (BPM) gekoppeld aan de uitstoot en daarmee aan het werkelijke verbruik.

Ik heb geen MX en ook geen ZOE maar weet wel dat m'n M3 na 170.000 km gemiddeld 160 Wh/km heeft verbruikt.
Het zou helpen als de normproef een beetje in de buurt komt van de werkelijkheid. Bijna iedere nieuwe EV-rijder moet momenteel hard slikken als de fabrieksopgave bij lange na niet gehaald wordt. Dat kan eenvoudigweg anders. Ik ben het met @wooter eens dat de lobby in de (ICE?) auto industrie daar een grote rol in speelt.....
 
In NL is de belasting (BPM) gekoppeld aan de uitstoot en daarmee aan het werkelijke verbruik.
Uitstoot, gemeten op welke manier? Waarschijnlijk opnieuw dezelfde standaardcyclus. Iemand die zijn auto 2 dagen per jaar gebruikt om in totaal 100 km af te leggen betaalt evenveel als iemand die elke week 1500 km aflegt.
Jouw gemiddeld verbruik is allicht wat de boordcomputer aangeeft. Het ligt laag mede door de verlaagde maximumsnelheid van 100 km/u in Nederland. Daar ben je in Duitsland of zelfs in België weer niet representatief mee bezig. Neemt die bovendien alles mee? Ladingsverliezen alvast niet, die zijn ook niet van belang voor de range maar wel voor de milieu-impact, maar preheating volgens mij ook niet.
De WLTP-range kan wel degelijk gehaald worden, als je in de zomer rijdt zoals in de WLTP-cyclus voorgeschreven.
De autofabrikanten, EV of ICE, maken dezelfde fout als in het artikel: het WLTP-verbruik nemen om een reële range te beloven. Er is geen enkel merk dat met een reële range adverteert.
De consument beseft trouwens echt wel dat die range of dat verbruik in standaard-omstandigheden gemeten wordt.

De normproef zou inderdaad wat belastender mogen. Om te beginnen een langere afstand, verder misschien ook wat meer snelweg. Maar goed, sommige stadsauto's zullen niet veel snelweg-km afleggen. Sommige veel-rijders zullen bijna uitsluitend snelweg rijden.
Ik vind bijvoorbeeld ook dat men een stukje full accelereren moet meenemen in de cyclus. Maar dan begint de discussie. Je kan in een standaardcyclus geen versnelling opleggen die maar door een beperkt deel van de voertuigen kan gehaald worden. Dus blijf je onvermijdelijk bij een zachte cyclus, idem met topsnelheid.
Minder eenvoudig dan men zou denken.
 
Dat de normproef het toelaat om verschillende wagens op een objectieve manier te vergelijke is wel duidelijk. Maar het zou inderdaad wel leuk zijn dat er mimimaal een link is met de realiteit.
De waarden worden door menig mens gebruikt om de TCO te berekenen en de rekening te maken.
als je maar 10k km rijdt zal het verschil nog wel meevallen, maar bij 45k kan het toch al een behoorlijk ander resultaat geven.
Dat er een normwaarde wordt berekend OK, maar het moet bestuurders ook de kans geven om een realistische schatting van de kosten van de wagen te maken en dat is vandaag niet het geval en daar wordt op het einde niemand beter van.
 
Maar dat is juist wat gezegd wordt. Een realistisch vergelijk is niet mogelijk, want ik rijd bijvoorbeeld 75 km naar m'n werk, waarvan 70 km snelweg. Jij daarentegen rijdt slechts 25 km naar je werk, volledig binnendoor.

De WLTP is geeneens zo slecht, want dat is een rit van 30 minuten, met een beetje stad, een beetje provinciale wegen en een beetje snelweg. Gemiddelde snelheid ligt alleen wel erg laag en er wordt mogelijk zeer traag opgetrokken.

Wat eigenlijk opgegeven moet worden is een verbruik van de auto, met gemiddelde belading, bij een bepaalde temperatuur en snelheid (en windstil en vlakke weg). Als je dan ziet dat je bij 130 km/h bij auto 1 een verbruik hebt van 180 Wh/km en bij auto 2 een verbruik hebt van 160 Wh/km is dat ook al heel inzichtelijk. Maar dat kun je zelf tijdens een proefrit ook even nagaan natuurlijk!

Om anno nu nog steeds te klagen dat het bereik van de auto niet overeenkomt met de opgegeven WLTP is wel heel erg oogkleppen op.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and adjego