Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Voor mij (en mijn bedrijf) géén Chinese auto's. Er is al genoeg van Chinese herkomst in zo'n beetje alles wat te koop is, dus ook auto's. Zéér kortzichtig en zéér naïef nu de Westerse auto-industrie de definitieve nekslag te geven door de Chinezen in het zadel te helpen. Mijn advies voor degene die om wat voor drogredenen dan ook toch Chinees gaan rijden zou zijn: stuur je (klein)kinderen meteen op een talencursus Chinees.

Van waar komt jouw batterij?
Haal alle Chinese onderdelen uit je wagen en je kan rijden zoals de flintstones.
Ik voel mij er ook niet altijd goed bij. Maar het is de overheid die ons zo afhankelijk gemaakt heeft.
 
  • Like
Reactions: SandeepT
Maar het is de overheid die ons zo afhankelijk gemaakt heeft.

Hmm. Het zijn toch echt de westerse multinationals zelf die met als motief winstmaximalisatie de productie naar China hebben verplaatst hoor.

Er is IMO ook wel een case te maken voor globalisatie zolang de welvaart die het oplevert ook eerlijk wordt verdeeld.

Het ‘ontweven’ wat de laatste tijd zo in zwang is is volgens mij ook veel meer gemotiveerd door de schok van de supply chain verstoringen door de Covid pandemie en niet zozeer vanuit politieke correctheid.

Zodra er geld in het spel is verdwijnen principes als sneeuw voor de zon.
 
Ik weet dat China tot het verkeerde geopolitieke kamp behoort en dat er om voor mij duidelijke redenen een agressieve campagne bezig is tegen China. Gek trouwens hoe algemeen dat wordt overgenomen.
Maar kijk toch eens wat er echt gebeurt. Vergelijk dat dan eens met de buitenlandse politiek van de VS.
Ik laat het droppen van 2 atoombommen op burgerdoelwitten of het platbombarderen van het al verslagen Duitsland en de 10duizenden burgerslachtoffers even buiten beschouwing. Nu heb ik het toch vermeld.
Ze hebben decennia terug de democratische bewegingen in Afrika de kop ingedrukt, letterlijk vermoord met oa de moord op Lumumba in Congo. Idem in zowat heel midden-Amerika en grote delen van Zuid-Amerika. Overal hebben ze bevriende regimes in her zadel geholpen met impliciete steun of regelrechte interventies.
De interventies in Korea en Vietnam.
Recenter hebben ze de rebellen gesteund in Afghanistan waar ze Al Quaeda groot gemaakt hebben
n. Acties in Libië, Syrië om het regime dat hen slecht gezind was omver te gooien.
Nu liggen ze, door het niet nakomen van de belofte NATO niet naar het Oosten uit te breiden na de ontbinding van het Warshau-pact, mee aan de oorsprong van de ellende in Oekraïne en zijn ze volop bezig de toestand in Taiwan op een gelijkaardige manier op te fokken zodat ook China mogelijk te maken krijgt met een proxy-war.
Kijk dan even naar de manier waarop China handelt: economische belangen behartigen maar door samenwerking met de Afrikaanse bevolking met investeringen in infrastructuur ed. Te vergelijken met ons koloniaal beleid.
Waar is China ooit in het buitenland militair tussenbeide gekomen?
Enig historisch inzicht laat toe om door de propaganda heen te kijken.
 
Enig historisch inzicht laat toe om door de propaganda heen te kijken.


De westerse doctrine afwijzen om vervolgens de Kremlin doctrine te omarmen maakt iemand geen kritisch denker met historisch inzicht.

Een van de redenen waarom China zich tot nu toe afzijdig heeft gehouden van het internationale toneel is omdat ze te druk bezig waren met interne beslommeringen, zoals Mao’s grote sprong voorwaarts, de grootste genocide in de bekende geschiedenis:


Het oa binnenvallen en tot nu toe bezetten van Tibet:



De voortdurende onderdrukking van minderheden:


De invasie van Oekraïne is een flagrante schending van het internationaal recht en Rusland pleegt op georganiseerde en dagelijkse basis oorlogsmisdaden, van een dusdanige ernst dat het nu officieel een genocide mag heten. Dit verklaren en rechtvaardigen met ‘jamaar hullie toen’ is ridicuul.
 
Last edited:
De zaken die je opsomt zijn eigenlijk binnenlands.
China heeft de voorbije 50j de levenstandaard van afgerond een miljard mensen enorm verbeterd. Daarbij werden fouten gemaakt maar het blijft toch een verwezenlijking. Ondertussen vestigen westerlingen zich in China om er te leven en werken en keren Chinezen spontaan terug na een reis naar het westen. 😉
Rusland gedraagt zich, alles in overweging genomen, vrij redelijk. Wat de VS in Irak deden of idd op het einde van de 2de WO is meer dan 1 ordegrootte erger. Zij zijn nooit aangeklaagd voor oorlogsmisdaden. De overwinnaar schrijft de geschiedenis maar dat wil niet zeggen dat die geschiedenis dan de waarheid weergeeft.
 
Klopt maar daar hangt ook steeds meer een geopolitieke kant aan.
Ben je dan niet welkom op dit forum als je een Chineese auto in het voetlicht plaatst? Super irritant dat, als je 'notabene in het draadje : Wat andere automerken doen'Er hele discussies ontstaan over bojcot van China auto enzv. Laten we het toch gewoon over deze auto's hebben, later we hier onze mening over de auto geven ed. Of pas even alle titels van de draadjes aan met toevoeging 'behalve Chinese'
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Wanneer men hier als reactie op een nieuwe Chinese auto, verkondigt niet Chinees te zullen kopen omwille van redenen die volgens mij geen grond hebben, dan is een reactie zoals de mijne wel degelijk on topic
Ofwel is ook de reactie niet Chinees te kopen off topic.
precies, het hele gezeik om geen Chinees te kopen omwille van allerlei politieke motieven is wat mij betreft off topic. Daarmee sluit je een hele hoop merken uit die wel grote ontwikkelingen doormaken op het gebied van EV
 
Los van alle politieke redenen kun je je afvragen of je wilt dat de data uit je auto naar China gaat. Bij Hikvision is in het verleden al twee keer geconstateerd dat ze data ”ongemerkt” naar China stuurden. Je kunt niet alles voorkomen, maar volledig Chinese auto zou ik niet zo snel gaan rijden.
 
Los van alle politieke redenen kun je je afvragen of je wilt dat de data uit je auto naar China gaat. Bij Hikvision is in het verleden al twee keer geconstateerd dat ze data ”ongemerkt” naar China stuurden. Je kunt niet alles voorkomen, maar volledig Chinese auto zou ik niet zo snel gaan rijden.

Precies dat.
Op het moment dat China riep ‘Geen Tesla's op bepaalde locaties’, dan betekent dat, dat het verstandig is om na te denken wat dat inhoudt voor de auto’s die onder het absolute gezag van diezelfde overheid in dat land geproduceerd en geëxporteerd worden.
Datzelfde is ook van toepassing toen China recentelijk het gebruik van IPhones door overheidspersoneel verbood.

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten, gaat hier volledig op.
Laten we niet naïef zijn. Gelooft iemand nou echt dat China de verleiding kan weerstaan dat het informatie van camera’s/geluid gelinkt aan personen en locaties in elk land binnen handbereik kan hebben en die personen er ook nog eens zelf voor betalen?
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Precies dat.
Op het moment dat China riep ‘Geen Tesla's op bepaalde locaties’, dan betekent dat, dat het verstandig is om na te denken wat dat inhoudt voor de auto’s die onder het absolute gezag van diezelfde overheid in dat land geproduceerd en geëxporteerd worden.
Datzelfde is ook van toepassing toen China recentelijk het gebruik van IPhones door overheidspersoneel verbood.

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten, gaat hier volledig op.
Laten we niet naïef zijn. Gelooft iemand nou echt dat China de verleiding kan weerstaan dat het informatie van camera’s/geluid gelinkt aan personen en locaties in elk land binnen handbereik kan hebben en die personen er ook nog eens zelf voor betalen?
😂😂😂😂 te grappig dit.... je schrijft: Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten... vervolgens begin je met de verdenkingen van de Chinese overheid.