Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn dochter mag haar eerste bedrijfswagen bestellen, een elektrische. Wat het wordt, weet ze nog niet met zekerheid, maar het zal in geen enkel geval een Tesla zijn.
3 jaar geleden was zij hier in het gezin de persoon die het meeste pro-Tesla was, nu wil ze er absoluut niet meer van weten. Dan rijdt ze liever verder in haar oude wagen.
Niet omdat ze mijn auto niet goed vind, gewoon omdat Elon Musk CEO is van dat bedrijf.

Dus neen, je hoeft Tesla niet te haten, het kan ook zijn dat je niets te maken wilt hebben met de CEO van het bedrijf an sich.
Neemt ze dan ook geen Chinees merk auto of enig ander Chinees product? China is nu ook niet direct een land waar de rechten van mensen serieus worden genomen.
 
Mijn dochter mag haar eerste bedrijfswagen bestellen, een elektrische. Wat het wordt, weet ze nog niet met zekerheid, maar het zal in geen enkel geval een Tesla zijn.
3 jaar geleden was zij hier in het gezin de persoon die het meeste pro-Tesla was, nu wil ze er absoluut niet meer van weten. Dan rijdt ze liever verder in haar oude wagen.
Niet omdat ze mijn auto niet goed vind, gewoon omdat Elon Musk CEO is van dat bedrijf.

Dus neen, je hoeft Tesla niet te haten, het kan ook zijn dat je niets te maken wilt hebben met de CEO van het bedrijf an sich.
Dus omdat je de topman haat, wil je liever een slechtere auto rijden? Zou niet mijn keuze zijn. Ik kies een auto om de auto.
 
Mijn dochter mag haar eerste bedrijfswagen bestellen, een elektrische. Wat het wordt, weet ze nog niet met zekerheid, maar het zal in geen enkel geval een Tesla zijn.
3 jaar geleden was zij hier in het gezin de persoon die het meeste pro-Tesla was, nu wil ze er absoluut niet meer van weten. Dan rijdt ze liever verder in haar oude wagen.
Niet omdat ze mijn auto niet goed vind, gewoon omdat Elon Musk CEO is van dat bedrijf.

Dus neen, je hoeft Tesla niet te haten, het kan ook zijn dat je niets te maken wilt hebben met de CEO van het bedrijf an sich.
Ik wens haar veel succes met haar (andere) keuze. Maar Elon musk gaat er niet wakker van liggen.
 
Mijn dochter mag haar eerste bedrijfswagen bestellen, een elektrische. Wat het wordt, weet ze nog niet met zekerheid, maar het zal in geen enkel geval een Tesla zijn.
3 jaar geleden was zij hier in het gezin de persoon die het meeste pro-Tesla was, nu wil ze er absoluut niet meer van weten. Dan rijdt ze liever verder in haar oude wagen.
Niet omdat ze mijn auto niet goed vind, gewoon omdat Elon Musk CEO is van dat bedrijf.

Dus neen, je hoeft Tesla niet te haten, het kan ook zijn dat je niets te maken wilt hebben met de CEO van het bedrijf an sich.
Wil ze dan een auto kopen van een concern dat jaren gesjoemeld heeft met uitstootnormen, en continu lobbyt tegen strengere uitstoot? Dan kan ze alle duitse merken, Stellantis en Ford ook schrappen. Chinese merken worden gesponsord door een overheid die Oeigoeren onderdrukt.
De Japanners willen enkel met lange tanden aan EV’s omdat ze liever geld en pakken enrgie verspillen aan waterstof, en vooralsnog is vrijwel alle waterstof afkomstig uit fossiele rommel.

Dat wordt kiezen tussen Sparta en Batavus...

Eerlijk, mijn zoon worstelde ook met die gedachten, en ik ben persoonlijk ook geen fan wat Musk op politiek en sociaal vlak doet, maar wat hij gedaan heeft voor de electromobiliteit is van een heel andere orde. Om dan nog niet te spreken over SpaceX.
Zonder Tesla hadden we in Europa op dit moment zeker geen 20% EV’s gehaald bij de nieuwe verkoop.
 
Wil ze dan een auto kopen van een concern dat jaren gesjoemeld heeft met uitstootnormen, en continu lobbyt tegen strengere uitstoot? Dan kan ze alle duitse merken, Stellantis en Ford ook schrappen. Chinese merken worden gesponsord door een overheid die Oeigoeren onderdrukt.
De Japanners willen enkel met lange tanden aan EV’s omdat ze liever geld en pakken enrgie verspillen aan waterstof, en vooralsnog is vrijwel alle waterstof afkomstig uit fossiele rommel.

Dat wordt kiezen tussen Sparta en Batavus...

Eerlijk, mijn zoon worstelde ook met die gedachten, en ik ben persoonlijk ook geen fan wat Musk op politiek en sociaal vlak doet, maar wat hij gedaan heeft voor de electromobiliteit is van een heel andere orde. Om dan nog niet te spreken over SpaceX.
Zonder Tesla hadden we in Europa op dit moment zeker geen 20% EV’s gehaald bij de nieuwe verkoop.
Ik denk zelfs dat zonder Tesla, BEV's nogsteeds een boodschappen auto is voor een rondje rond de kerk. Voor Tesla, waren er enkel de Mitsubishi iMiev, de Nissan Leaf en de Renault Fluence. De andere merken waaren hooguit bezig met vergelijkbare BEV's. Voor snelladen vond men 50kWh meer dan genoeg.
Toen Tesla met haar BEV plannen kwam, gaven andere merken aan dat het onzinnig, niet haalbaar, economisch onrendabel, en technisch niet uitvoerbaar.
 
Mijn dochter mag haar eerste bedrijfswagen bestellen, een elektrische. Wat het wordt, weet ze nog niet met zekerheid, maar het zal in geen enkel geval een Tesla zijn.
3 jaar geleden was zij hier in het gezin de persoon die het meeste pro-Tesla was, nu wil ze er absoluut niet meer van weten. Dan rijdt ze liever verder in haar oude wagen.
Niet omdat ze mijn auto niet goed vind, gewoon omdat Elon Musk CEO is van dat bedrijf.

Dus neen, je hoeft Tesla niet te haten, het kan ook zijn dat je niets te maken wilt hebben met de CEO van het bedrijf an sich.

Ik begrijp dat volledig. Bij mij was/is het ook kantjeboord. Ik sta nog in volle verwondering (bewondering vind ik een lastige woordkeuze hier) van wat die mens gepresteerd heeft in z'n leven.

Het enige goede antwoord zou moeten zijn dat wij Elon niet kennen. We kennen alleen wat de media ons voorschotelen. Desondanks vorm je op basis daarvan een mening.

Mijn mening - ik las de eerste biografie van Musk overigens - is dat er naast alle positieve zaken ook een serieuze vijs los is aan die mens. Dat bracht hem waar hij staat, maar z'n impulsiviteit loslaten op de publieke opinie is moordend voor een merk. Zijn persoon is als het ware een zero-sum game. Zijn positieve impact wordt grotendeels teniet gedaan door de negativiteit rond z'n figuur, opgehitst door de oorlog tussen de Musk simps versus de Musk haters. Zeer 2024 allemaal. Tesla is dan nog een merk dat nog geen marketing departement heeft, waardoor je de perceptie van het merk Tesla weg zou kunnen sturen van de perceptie van de eigenaar. Of op z'n minst als betalende klant van traditionele media de systematisch negatieve berichtgeving over het merk zou kunnen - proberen te - neutraliseren.

Het feit dat Tesla het toch goed doet als merk is geen argument. De vraag is waar ze zouden gestaan hebben zonder die negatief fuzz.? Het argument dat andere merken ook foefelen is zeker een argument. Personen die het anti-wokisme van Musk aanhalen om Tesla te bashen wijs ik dan fijntjes naar de nog niet zo geheel oude geschiedenis van Volkswagen en waar die begon. En hoe het komt dat geen kat - terecht - hieraan denkt als zichzelf een VW Golf kopen? Toen wordt het stil. Het feit dat we niet altijd weten wat de CEO's/eigenaars van andere merken denken of doen is ook een argument dat ik vaak bovenhaal in discussies. Van Musk is het full disclosure, WYSIWYG, free speech, walk the talk.

Maar perceptie is perceptie. De clown die in het circus in de ring staat trekt nu eenmaal meer aandacht dan de boekhouder die in de marge zijn zaakjes regelt. En laat Elon nu net die rol van clown opeisen. Zo een slimme mens, en hij maakt het zijn tegenstanders toch wel erg gemakkelijk.
 
Last edited:
Mijn dochter mag haar eerste bedrijfswagen bestellen, een elektrische. Wat het wordt, weet ze nog niet met zekerheid, maar het zal in geen enkel geval een Tesla zijn.
3 jaar geleden was zij hier in het gezin de persoon die het meeste pro-Tesla was, nu wil ze er absoluut niet meer van weten. Dan rijdt ze liever verder in haar oude wagen.
Niet omdat ze mijn auto niet goed vind, gewoon omdat Elon Musk CEO is van dat bedrijf.

Dus neen, je hoeft Tesla niet te haten, het kan ook zijn dat je niets te maken wilt hebben met de CEO van het bedrijf an sich.
Stel je voor dat je dan een e-207 kiest, of zo een BYD ding.

Niks mis mee met de Chinezen zeker? 😂
 
Die vind ik zwak.
Als de stocks zouden oplopen, dan moeten ze wel de productie verlagen. Want prijzen verlagen gedurende lange tijd tot onder kosten houdt geen enkel bedrijf vol.
Productie wordt alleen maar opgedreven. En veel sneller dan andere bedrijven kunnrn. Als je in Shanghai en Berlijn op 2 jaar een maximaal gerobotiseerde fabriek up and running krijgt…
 
Die vind ik zwak.
Als de stocks zouden oplopen, dan moeten ze wel de productie verlagen. Want prijzen verlagen gedurende lange tijd tot onder kosten houdt geen enkel bedrijf vol.
Stocks lopen niet op, en de prijzen verlagen en nog altijd marge houden betekent dat je de concurrentie eruit pitst én mensen sneller aan een EV helpt. Schiet niet op als de concurrentie maar 30000 auto's per jaar maakt en je 9-12 moet wachten en 10K meer betalen, als je bij Tesla 3 maanden moet wachten en 10K minder moet betalen.

3 maanden is overigens optimistisch. Ik ken mensen die in september/oktober bestelden en nog wachten op hun Model 3.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Mensen denken aan zichzelf (de meeste). We vliegen weer masaal (milieu) en kopen chinese spulllen (mensenrechten, etc ...), we branden de longen van de wereld plat, kopen nog steeds diesels en nog tig andere voorbeelden.
Maakt geen donder uit wat Musk roept, paar zullen hem niet kopen. Meeste kopen wat ze persoonlijk goed uit komt.

Aard van het beestje.
 
Omdat ze niet durven wat ze hebben helemaal achter zich te laten.

Xiaomi is een telefoonbouwer die nu een auto wil bouwen. Tesla bouwde niks en ging auto's bouwen. De rest, vooral de Duitse merken, hebben heel wat investeringen in fabrieken, installaties, machines en relaties met toeleveranciers opgebouwd in al die jaren die ze niet direct willen verlaten.

Daarom dat de meeste Europese EV's nog altijd met een middentunnel komen, op hetzelfde platform van hun benzine-varianten. En dat is deels ook omdat de investeringen van VW in een apart EV-platform zich nog niet vertalen in kostenreductie of winst.
Die doen wel meer dan telefoons bouwen hoor. Zijn naar mijn mening de beste robot stofzuiger bouwers van dit moment en volgens mij zitten ze ook nog succesvol in andere bedrijfstakken.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon