Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ze zitten toch aan maximum capaciteit. Productieplanning bij Tesla wordt gestuurd door capaciteit. Niet door vraag.
Zie de uitlopende levertermijnen.
Ja, en dat kan je doen zo lang de vraag hoog genoeg is, en je prijzen kan hanteren die boven je productiekost liggen.

Maar stel dat China volgende week beslist dat ze geen Tesla’s meer toelaten op de chinese markt. Dan moeten er ineens een paar 100k auto’s elders afgezet worden. Kan lukken, maar het kan ook zijn dat ze de prijzen onder de kost moeten duwen om die kwijt te raken. En dan zullen ze de productie wel moeten verlagen.
 
Toen Tesla met haar BEV plannen kwam, gaven andere merken aan dat het onzinnig, niet haalbaar, economisch onrendabel, en technisch niet uitvoerbaar.
Nou ja, in de praktijk lijkt het er wel op dat dat nog altijd het geval is, uitgezonderd bij Tesla. Want VW kan blijkbaar niet rendabel EV's maken. En snel laden (daarmee bedoel ik sneller dan 100 kW) is bij veel merken ofwel een optie, ofwel niet mogelijk.
 
  • Like
Reactions: Pascal-R
Dat zou waar zijn mocht Tesla op z'n maximum productiecapaciteit zitten. Ik denk dat dit meer een bewijs is dat Tesla de productie aan de vraag weet aan te passen.
Tesla is nog steeds beperkt door de batterij productie.... De fabrieken zouden wellicht nog iets sneller kunnen groeien maar de batterij productie niet.
Toeleveranciers van o.a. lithium hebben het laten afweten en daarvoor zijn zelfs boeteclausules actief geworden.
Tesla heeft deze boetes alleen niet opgeëist in ruil voor exclusiviteit voor de komende jaren.
 
  • Informative
Reactions: jr_gn
de vernieuwde Taycan turbo S in een tijd van 7:07.55
Ter vergelijk: Tesla Model S Plaid in een tijd van 7:25.23


Beetje dom dat ze de eerste Turbo S niet al gewoon 1000pk hadden gegeven.

Maar dat is ook weer Porsche: elk model en elke sportievere versie 10-15pk meer dan de vorige.
 
BYD lijkt de nieuwe marktleider van EVs te worden, op basis van het afgelopen kwartaal.


Veel van de verkopen van BYD zijn in thuisland China

Over het hele jaar ligt Tesla (nog) wel voor met bijna 1,9 miljoen BEV's terwijl BYD in 2023 bijna 1,6 BEV's verkocht (en 1,44 miljoen PHEV's)
 
Het blijft hardnekkig ontkent worden door de roze brillen.
Twee mensen nu al die 1,6 miljoen meer vinden dan 1,9 miljoen.

Even slim als die amerikanen die liever een quarter pounder van McDonalds verkiezen dan de Third of a Pound Burger van A&W.


Maar geen paniek, ooit zal BYD meer EV's produceren dan Tesla, en da's goed. Net zoals Samsung ook meer smartphones maakt dan Apple, en toch nog geen trendsetter is.