Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Hij heeft een punt met de kaarten aan het wiel maar mmm
1709738621864.png

in 3.3 seconde overschakelen tussen 0 Mile Per Gallon naar 60 Mile Per Gallon.... in een Elektrische auto is best knap :p
 
  • Funny
Reactions: Maarten
auto is er goed in heel veel knopjes op het stuur te maken
Kwam die Renault met maar liefst 4 stalks, 2 flippers, een draaiknop en nog twee handen vol knoppen op het stuur niet eerder al voorbij in dit topic? Alleen al die icoontjes op al die knoppen zullen een studie waard zijn.

(Edit: yep!)

Als ik mijn Tesla vergelijk met de Ioniq die ik hiervoor reed, is het eigenlijk een verademing. Ik heb nog steeds allles wat ik rijdend nodig heb onder de vingers, al zou de ruitenwisser inderdaad wel wat handig mogen en mis ik de verlichting wel een beetje. Wou laatst even uit-aan knipperen naar iemand die zijn lampen vergeten was en greep toen aardig mis.

Maar dan de rest van de functies. In de Ioniq moest ik ook echt wel kijken waar greep als ik de verwarming wou bedienen. Dat kostte niet heel veel minder tijd dan nu op het scherm. Misschien zelfs wel meer. Vooral als ik iets meer wou doen dan de temperatuur veranderen. Stoelverwarming zat bijvoorbeeld ergens ter hoogte van mijn heup, vlak naast de knopjes die de rijmodus veranderen of auto-hold aan/uit zetten. Druk je verkeerd dan doe je wat heel anders dan je van plan was. Dus dat betekent dat je blik even helemaal naar beneden gaat, veel verder van de weg af dan dat scherm.

Hetzelfde voor wat functies waarvan de knopjes ergens bij mijn linkerknie zaten, vooral voor de rijhulp systemen, maar ook voor het aanzetten van de timer, die je verder vanaf het touchscreen moest bedienen. Maar als het ledje bij dat knopje links onder niet brand (of was het nou juist wel?) dan deed de timer het niet. Fijn als je mis had gedrukt omdat je de LKA even uit wou zetten. Dus je moet dan ook een beetje bukken om te zien wat je doet als je dat knopje indrukt. Lekker veilig.

En waar zat die instelling voor de snelheid van ACC ook alweer? Was dat in dat scroll-menuutje op het dashboard of in de instellingen die je via het touchscreen moet doen? Oh nee, daar zaten alleen wat verlichting-dingen, maar weer niet de follow-me-home...

Nee echt. Ik denk dat iedereen hier wel eens iets anders heeft gereden en dat velen het met me eens zijn dat het alternatief ook niet bepaald zaligmakend was.

(Net zoals die lui die me komen vertellen hoe ver ze wel niet op een tank kunnen rijden. Alsof ik niet 33 jaar met zuigermotoren heb rondgereden of plots vergeten ben hoe dat ook alweer ging...)
 
Last edited:
Gedaan. Daarom is die nu gratis af te halen. Hij kan nog best een paar keer mee.

Verder stel ik voor dat we deze verhaallijn niet verder uitdiepen. Zo interessant is die nou ook weer niet.
ik had ff hoop dat het klaar was, je hebt het net niet helemaal volgehouden geloof ik :). De verhaallijn stoppen begint met zelf niet meer reageren op de (on)zin. Helaas is dat moeilijker dan je zou denken (zelf ook regelmatig <ctrl>A, <delete> gedaan op reacties maar ook vaak genoeg niet)
 
Wat de andere automerken doen, nou BMW doet een poging:
But that’s the problem with a lot of legacy automakers. They are selling EVs so as not to get fined due to the new emission standards and not to lose too many sales to Tesla. Not because that’s where the industry should be going.

Goede constatering in dit artikel :)
 
Inderdaad.
Dus, als ik ICE klant zou zijn of reeds een BMW EV zou hebben, leggen ze mij er voor 1000€ op.
Bij BMW wordt je als particulier voor veel meer dan 1000€ genaaid hoor.
Kijk eens hoe veel BMW's er in België als bedrijfswagen geleased worden, wetende dat die leasemaatschappijen makkelijk kortingen krijgen van 20-30%.
Dan is het héél duidelijk dat je als particulier altijd een heel pak te veel betaalt.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and Phil V
Bij BMW wordt je als particulier voor veel meer dan 1000€ genaaid hoor.
Kijk eens hoe veel BMW's er in België als bedrijfswagen geleased worden, wetende dat die leasemaatschappijen makkelijk kortingen krijgen van 20-30%.
Dan is het héél duidelijk dat je als particulier altijd een heel pak te veel betaalt.
Leasings hebben geen toonzaal met verkoper nodig. 1 bezoek van een verkoper kan 1000-en wagens opbrengen. Terwijl particulier 1 verkochte wagen toch wel 2 uur of meer kan vergen.
Verder wordt de volledige admin routinematig gedaan.
Assortiment is ook beperkter, levering moet minder nauwkeurig volgens planning en gaten in de planning kunnen opgevuld worden met niet verkochte leasingmodellen. Transport kan en masse en kleuren zijn beperkter (minder changeover). Omzet is verzekerd, zorgen voor gegarandeerde afname bij leveranciers (betere prijsafspraken).
Minder nazorg, veel km, veel onderhoudopbrengsten.
…
 
Leasings hebben geen toonzaal met verkoper nodig. 1 bezoek van een verkoper kan 1000-en wagens opbrengen. Terwijl particulier 1 verkochte wagen toch wel 2 uur of meer kan vergen.
Verder wordt de volledige admin routinematig gedaan.
Assortiment is ook beperkter, levering moet minder nauwkeurig volgens planning en gaten in de planning kunnen opgevuld worden met niet verkochte leasingmodellen. Transport kan en masse en kleuren zijn beperkter (minder changeover). Omzet is verzekerd, zorgen voor gegarandeerde afname bij leveranciers (betere prijsafspraken).
Minder nazorg, veel km, veel onderhoudopbrengsten.
…
Jij droomt.
Bij BMW kreeg ik zelfs geen offerte zonder toonzaalbezoek 'om een autoconfiguratie te kiezen die bij mijn persoonlijkheid past'. :eek:

Bij Lease zijn het meestal de chauffeurs die bij 3 merken een offerte en configuratie moet opvragen en dan bij de LM moet laten berekenen voor een maandprijs. Daar is even veel werk aan als een particuliere auto.
Trouwens 20% op een auto van 50k is 10k. Daar kan je een verkoper heel wat offertes voor laten schrijven hoor.

Enige uitzondering die ik ken zijn de Mini's van E&Y of wat bestelautootjes.
 
Jij droomt.
Bij BMW kreeg ik zelfs geen offerte zonder toonzaalbezoek 'om een autoconfiguratie te kiezen die bij mijn persoonlijkheid past'. :eek:

Bij Lease zijn het meestal de chauffeurs die bij 3 merken een offerte en configuratie moet opvragen en dan bij de LM moet laten berekenen voor een maandprijs. Daar is even veel werk aan als een particuliere auto.
Trouwens 20% op een auto van 50k is 10k. Daar kan je een verkoper heel wat offertes voor laten schrijven hoor.

Enige uitzondering die ik ken zijn de Mini's van E&Y of wat bestelautootjes.
Zo werkte het in NL 10 jaar geleden ook (behalve dan dat persoonlijkheids dingetje). Nu is het in mijn ervaring zo dat je de keuze van de dealer aan de LM over moet laten. Gevolg is dat je die pas voor het eerst ziet bij aflevering. In de periode daarvoor ben ik ook wel eens de showroom uitgelopen omdat er duidelijk geen interesse was aangezien ik 'lease' was, pas als de dealers bang waren voor de verplichte afnamecijfers werden ze weer geinteresseerd...

In NL is het trouwens niet ongebruikelijk dat een groot deel van de korting die je kan krijgen verstopt wordt in de inruilwaarde van je oude auto. Dat maakt vergelijken met de lease korting nog ingewikkelder.
 
Zo werkte het in NL 10 jaar geleden ook (behalve dan dat persoonlijkheids dingetje). Nu is het in mijn ervaring zo dat je de keuze van de dealer aan de LM over moet laten. Gevolg is dat je die pas voor het eerst ziet bij aflevering. In de periode daarvoor ben ik ook wel eens de showroom uitgelopen omdat er duidelijk geen interesse was aangezien ik 'lease' was, pas als de dealers bang waren voor de verplichte afnamecijfers werden ze weer geinteresseerd...

In NL is het trouwens niet ongebruikelijk dat een groot deel van de korting die je kan krijgen verstopt wordt in de inruilwaarde van je oude auto. Dat maakt vergelijken met de lease korting nog ingewikkelder.
Heb je het dan over een private lease, of over de lease van de salarisauto?
 
Zakelijke lease. Private lease initieer je bij de dealer over het algemeen.
En hoe kies je dan je opties, kleur, versie etc?
Bij een BMW of Audi is dat een halve dag werk om door die optielijst te geraken.

In elk geval, bij ons is het proces: je gaat naar een dealer (of je belt ze op), en regelt een offerte voor de auto die je graag wil.
Die stuur ik naar HR en de LM, en dan komt er een maandprijs uit, en de melding: je zit boven/onder budget.
En dan kan je nog wat aanpassen etc tot je hebt wat je wil. Doe dat met een auto of 2-3, en die verkoper mag wel wat offertes schrijven.

Bij Tesla is het simpel: config maken, screenshot en klaar.
Proefrit kan je zelf regelen.
 
Je gaat naar een dealer, die vraagt "Is het zakelijke lease?", je antwoordt met "Ja" en de dealer doet niets meer, of geeft je hooguit een folder en de link naar de website. Tenzij je een slimme hebt die probeert je te overtuigen dat je het best via hem kunt bestellen Ă  10 euro per maand extra.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
En hoe kies je dan je opties, kleur, versie etc?
Bij een BMW of Audi is dat een halve dag werk om door die optielijst te geraken.

In elk geval, bij ons is het proces: je gaat naar een dealer (of je belt ze op), en regelt een offerte voor de auto die je graag wil.
Die stuur ik naar HR en de LM, en dan komt er een maandprijs uit, en de melding: je zit boven/onder budget.
En dan kan je nog wat aanpassen etc tot je hebt wat je wil. Doe dat met een auto of 2-3, en die verkoper mag wel wat offertes schrijven.

Bij Tesla is het simpel: config maken, screenshot en klaar.
Proefrit kan je zelf regelen.
Wat Horta ook zegt. De dealer doet niets meer als je zakelijke lease roept en ze worden zelfs boos als je dat verzwijgt. Zoals jij beschrijft werkte het vroeger hier ook maar de LM's hebben de teugels/broekriem zo strak aangetrokken dat de dealers niets meer doen. Overigens een proefrit lukt meestal nog wel.

Opties staan vaak duidelijk op de site van de LM (directlease.nl is een goed voorbeeld, alle fabrieksopties staan daar op de lijst kan je gewoon aanklikken). Vervolgens wordt je auto geleverd in Hilversum of Tietjerksteradeel, en kan je zelf zorgen dat je daar komt.

Enige jalouzie, jep. Enige voordeel is dat met Tesla je sowieso al niets kon dus het daar iig niets uitmaakt.