Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat kunnen we verwachten van een nieuwe S?

This site may earn commission on affiliate links.
De eerste vraag is natuurlijk, komt er echt een drastisch vernieuwd model of krijgen we de vernieuwingen stukje bij beetje?
Na de nieuwe neus een verse achterkant of misschien een updated interieur in het huidige koetswerk?
Aan de model 3 en vooral ook de roadster is wel te zien welke kant het op zal gaan, maar de vraag is of je dit 'organisch' kunt bereiken of dat een radicaal nieuw ontwerp nodig is?

Ik ben ook benieuwd of jullie op korte termijn bijvoorbeeld een grotere batterij verwachten, of een andere laadpoort, of de veelbesproken HUD?

Naar mijn smaak is het een redelijk tijdloos ontwerp, maar het is natuurlijk alweer zo'n 6 jaar geleden geïntroduceerd..
En het voelt wel de hete adem van de 3 in de nek ;)
 
Mijn mistig en wazige blik in de verweerde en bekraste kristallen bol: stukje bij beetje wijzigingen, geen grote wijzigingen qua design, wel interessante verbeteringen op het gebied van software het komende jaar...
(verder niet op enige relevante bron gestoeld dus puur gokwerk hier).;)
 
Mijn lange afstandsblik gok vanuit mijn derde hands kristallen bol (van een ouwe kermis zigeunerin geweest, altijd binnen gestaan ;) ):
Nieuw kleurtje (donker groen ofzo met antraciete wielen)
Nieuw interieur (kleur, materialen)
Donkere achterlichten
Achterruitenwisser:D
 
/pakt de trommel met speculaas...

De S zou baat hebben bij een interior refresh. Het zou voor de hand liggen, redelijk de "kant" op de gaan van de 3 en de Semi. Dus meer "naar voren" zitten, geen cluster achter het stuur en weg met de laatste knopjes en stengels aan het stuur. Verder zullen er vakken in deuren moeten komen en uiteraard verstelbare gordels(!). Wie weet inderdaad de HUD. Moet inmiddels toch wel kunnen.

De 18650 cellen voor de S en X, komen nu nog steeds uit Japan. Het is de bedoeling (te beginnen met) over te stappen naar 2170s uit de Gigafactory. Maar misschien is er meer:

De huidige 18650 cellen zijn NCA (Nikkel Cobalt Aluminium). De cellen van de Powerwalls/packs en de Semi zijn NMC (Nikkel Magnesium Cobalt). Jeff Dahn (wie hem niet kent...direct naar Youtube!) is een "NMC specialist". En hij heeft eerste helft vorig jaar, interessante ontwikkelingen gepresenteerd ten aanzien van NMC cellen. Door een "standaard" elektrolyt toevoeging te laten vervallen en anderen op te nemen, bleek de levensduur van cellen te verdubbelen (potentieel) ondanks dat deze "hoger" (4V+) geladen kunnen worden.

Wanneer Tesla het redt, zou dit jaar mogelijk een nieuwe accupack voor de S en X op de markt kunnen verschijnen. Met 2170 cellen uiteraard, maar misschien ook wel NMC en wel met de nieuwe Dahn-mix. Aangezien Porsche met de Mission-E een 800V accupack op de markt zet...zou Tesla dit wel eens voor willen zijn.

Dit alles samen, zou wel eens een 800-1000V accupack met "nieuwe" NMC 2170 cellen kunnen opleveren. Met een natte vinger in de lucht, met een capaciteit van 125 kWh (zelfde massa als huidige 100kWh accupack). Eerst het performance model (P125DL), ergens halverwege 2019 de non-performance. Op dat moment vervalt het 75kWh pack...en de huidige 100 wordt voor het basismodel gelimiteerd op 80-85kWh. Dit pack is voorlopig nog met 18650, NCA, Japanse cellen.

Uiterlijke tweaks? Waarschijnlijk niet of nauwelijks. Denk niet dat Tesla graag een compleet nieuwe platform/model wil maken terwijl de Model 3 nog niet lekker op stoom is.

Oh...de S P125DL zal net als de 3, permanente magneet motoren gaan krijgen.

/zet koektrommel weer netjes in de kast...

 
  • Informative
Reactions: Legionary and MaH
Ik weet niet of je de Model 3 en de Semi moet zien als leidraad voor toekomstig interieur voor de S. Tesla wil naar een situatie toe waarin de Model 3 zonder chauffeur kan rijden en zo ingezet worden voor personenvervoer. Daarom is het Model 3 interieur zo 'kaal' en eenvoudig. Dat is niet de inzet van de S.

De Semi vindt ik helemaal lastig. Een moderne vrachtwagen nu ziet er qua interieur ook niet uit met nog steeds knopjes die eruit zien alsof ze jaren 80 zijn.
 
Ja, ik denk zelf dat de nieuwe MCU wel betekent dat er voorlopig geen grote wijziging aan zit te komen. In het Engelse draadje ging bv. het verhaal dat de nieuwe MS ook het scherm in landscape zou hebben, zoals de M3 dat ook heeft. Het lijkt mij heel onlogisch dat ze nu nog een nieuwe MCU in portrait gaan maken om dan vervolgens een maand of 2 later het ontwerp weer om te gooien.

Ik denk dat dit het voorlopig weer even was.
 
Dat schijnt in ieder geval niet zo makkelijk te zijn als oude eruit nieuwe erin.

Een belangrijk verschil is in ieder geval al ondersteuning voor 5g WiFi, en daarvoor is een extra antenne vereist in de spiegels. Hiervoor is dus de interne bedrading aangepast en de dat chromen ding waar je spiegel op zit is aangepast met een extra antenne.

Nou is 5g wifi natuurlijk opzich geen must, dus het werkt ook wel zonder die aan te sluiten, maar ik kan mij voorstellen dat Tesla zelf in ieder geval niet voor zo'n halve oplossing wil gaan. Dan zou je het zelf moeten omruilen of dus meer vervangen dan alleen de MCU.

Verder is het nog totaal gissen. er zijn nog geen plaatjes van de achterkant van de nieuwe MCU en dus is het nog onbekend wat er qua connecties verder is veranderd. Het gerucht gaat ook dat de CID (scherm achter 't stuur) bij de nieuwe MCU geen computer meer is, maar slechts een scherm die wordt aangestuurd door de MCU. Dit omdat bij de "knopjes reset" op de nieuwe MCU nu ook dat scherm herstart. Die zou dan ook moeten vervangen worden bij een retrofit.

Kortom, het lijkt nogal wat te behelsen. Ik zie geen reden waarom het niet kan, maar het zal denk ik wel een prijzige aangelegenheid worden. De MCU zelf is van zichzelf al duur.