Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
WhatsApp groepjes gingen ook weer los, ik heb weer een aantal mensen terug moeten brengen met de realiteit. Gelijk begonnen mensen weer over waterstof door de gasleidingen, overschot aan energie, etc, etc.

Wanneer stopt die hele waterstofafleiding nou eens?
 
  • Like
Reactions: Merijn
WhatsApp groepjes gingen ook weer los, ik heb weer een aantal mensen terug moeten brengen met de realiteit. Gelijk begonnen mensen weer over waterstof door de gasleidingen, overschot aan energie, etc, etc.

Wanneer stopt die hele waterstofafleiding nou eens?


IMHO pas wanneer " de accu's " er zijn, betaalbaar met de juiste specs, zowel mobiel alsook stationair.

Komen die 'accu's" niet op tijd, dan kan dit zomaar een herhaling van zo'n 100 jaar geleden gaan geven, meer recent het "vhs" momentje.

Kijk je bijvoorbeeld naar de hyundai nexo, dan ontbreken daar, vanuit de consument gezien, eigenlijk alleen de tankstations voor en de prijs lijkt nog wat te hoog.

Kijk je naar stationaire opslag, dan blijken batterijen realistisch gezien eigenlijk nog veel te duur en hebben gelijktijdig nog niet de goede specs om een hele winter door te kunnen komen.


Hetzelfde geval met van het aardgas afgaan, na wat info blijkt dit imho voor jan modaal ook gewoon veel te duur, tenzij men de totale stroomrekening belastingvrij maakt en de kosten voor verzwaring naar 3 maal 40A hetzelfde laat als die van 3 maal 25A, dan kom je met wat isolatie aardig hetzelfde uit als met aardgas, slechts ietsje hoger.

Wordt in de toekomst in beide gevallen middels mogelijk bakken subsidie betaalbaar waterstof aangeboden, dan kan de keuze voor jan modaal een simpele zijn.

Tesla is lijkt mij de ijsbreker, nu imho "de accu" nog!

Werk aan de winkel!


BTW;

Stukje tekst uiteraard, IMHO!
 
Last edited:
Die hele waterstof discussie met de Gasunie, Tegenlicht, Groningen, Shell, Toyota en nog wat is volstrekt irrelevant. In heel Europa gaan Tata Steel, Thyssenkrupp, Nouryon, en Sabic alle waterstof claimen. Weet je hoe je Methanol maakt? En wat je er mee kunt doen? (Tip: Google).

Link 1, Powerplay:
Bloomberg - Are you a robot?

Link 2:
Maritiem consortium onderzoekt methanol als scheepsbrandstof

Succes Groningen! (Oprecht cynisch bedoeld)
 
Die hele waterstof discussie met de Gasunie, Tegenlicht, Groningen, Shell, Toyota en nog wat is volstrekt irrelevant. In heel Europa gaan Tata Steel, Thyssenkrupp, Nouryon, en Sabic alle waterstof claimen. Weet je hoe je Methanol maakt? En wat je er mee kunt doen? (Tip: Google).

Link 1, Powerplay:
Bloomberg - Are you a robot?

Link 2:
Maritiem consortium onderzoekt methanol als scheepsbrandstof

Succes Groningen! (Oprecht cynisch bedoeld)
Daarom roep ik ook de overheid op om in te grijpen. Beter steam reforming dan alle duurzame energie naar de waterstof lobby. Anders rijden we straks sowieso allemaal weer op kolenstroom. Met als gevolg 5x zoveel CO2 uitstoot.
 
IMHO pas wanneer " de accu's " er zijn, betaalbaar met de juiste specs, zowel mobiel alsook stationair.

Hetzelfde geval met van het aardgas afgaan, na wat info blijkt dit imho voor jan modaal ook gewoon veel te duur, tenzij men de totale stroomrekening belastingvrij maakt en de kosten voor verzwaring naar 3 maal 40A hetzelfde laat als die van 3 maal 25A, dan kom je met wat isolatie aardig hetzelfde uit als met aardgas, slechts ietsje hoger.

Waarom stel je die vraag? Een woning zonder gas - en met een warmtepomp - heeft bijna altijd voldoende aan 3x25A. Zelfs als er ook nog elektrisch wordt gereden.
 
  • Like
Reactions: basvk
Steun voor de BEV tegen de FCEV van klimaatsceptici..... 'Klimaatalarmisme', 'klimaatpropaganda' etcetera.
Weet niet of we hun argumenten nou moeten gaan gebruiken :)

Inhoudelijk klopt het stuk ook niet omdat ze bijv. 1 kg benzine met 1 kg waterstof vergelijken.
Los daarvan blijft natuurlijk wel staan dat ook waterdamp de atmosfeer in pompen geen goed idee is.

Het zijn dezelfde domme rekenfouten die ze vaker maken op die site.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
De route via waterstof kost je eerst 30% verlies in de electrolyser. Ga je daar weer elektriciteit van maken in een brandstofcel dan verlies je nog eens 50%. Er blijft van de oorspronkelijke 100% elektrische energie dus 35% over.
Zo lang je elektrische energie hebt kun je er altijd beter direct iets mee doen dan de route via waterstof kiezen.
Wil je energie echt lang bewaren dan kan waterstof wel dienst doen. Maar pas dan als er geen fossiele brandstof meer wordt verbruikt.
Weet jij hoeveel energie je nodig hebt om het te comprimeren om het vloeibaar op te slaan? Waarschijnlijk heb je dan weer een flink aantal procenten verlies. 700bar heb je niet zomaar bereikt.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Er is volgens topman Diess het komend decennium geen alternatief voor accutechnologie. Synthetische brandstof op basis van zonne-energie of investeringen in waterstof zullen de omslag naar duurzame mobiliteit alleen maar vertragen, stelt hij. Daarom gaat de automaker zich op de productie van accuauto’s richten. : Volkswagen waarschuwt: omslag naar elektrisch gaat banen kosten
 
  • Like
Reactions: robertvg