Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Nou wat getallen dan:

Waterstof wordt gemaakt uit aardgas (Methaan, CH4). Op dit moment wordt vrijwel álle waterstof zo gemaakt.

Dit methaan wordt omgezet via “SMR” (“Steam Methane Reforming”) in 2H2 en 1CO2. Via atoomgewichten kom je op een massaverhouding van 2H2 : 1CO2 op 4 : 44 = 1 : 11.
Oftewel elke kilogram Waterstof veroorzaakt 11 kilogram CO2 uitstoot (!). In de reële productie-praktijk nog meer.

Wereldwijd wordt er 70 miljoen ton Waterstof geproduceerd, goed dus voor 770 miljoen ton CO2. In feite nog meer vanwege allerlei productie parameters. In Nederland produceren we iets meer dan 1% van de wereldproductie van Waterstof.
In simpele woorden: Waterstof veroorzaakt heel erg veel CO2 uitstoot, ook in Nederland.

En waar wordt de meeste Waterstof voor gebruikt? Voor Kunstmest/Ammonia/Ureum en in raffinaderijen voor allerlei processen waaronder het ontzwavelen van Diesel (!).

Zou je alle waterstof met elektrolyse willen maken uit groene stroom dan heb je ongeveer 90.000 windmolens op zee nodig.
(er is 55 kWh of meer nodig om 1 kg Waterstof te maken)

Het is dus van belang de hoeveelheid waterstof die geproduceerd wordt eerst te verminderen bijvoorbeeld door het sluiten van raffinaderijen. Die zijn op termijn toch niet meer nodig. En voor wat er onvermijdbaar nog overblijft aan behoefte deze te voorzien door productie op die plaatsen waar dat schoon en tegen minimale kosten kan.
De waterstof-hype probeert juist het tegenovergestelde, namelijk door waterstof als een vorm van “groen” gas voor allerlei bijkomende toepassingen voor te stellen op dure locaties. Precies wat we dus niet moeten doen.

En dat is jammer voor de Gasunie (“MethaanUnie”) die met obsolete leidingen zal blijven zitten. En voor andere fossiele bedrijven die problemen krijgen met "stranded assets".
Maar ja, we hebben ons ook niet laten afremmen door producenten van typemachines toen de PC opkwam.
 
  • Informative
Reactions: Stream
Dat wereldwijde cijfer had ik nog niet eerder gezien @BobbyKings
En hoe wrang dat we van de zure regen in de CO2 drup zijn gekomen...

Maar weet je toevallig ook het aandeel gebruikt voor ontzwavelen vs de andere toepassingen?
Ik dacht dat dat niet zo groot was.

Het is lastig dat precies te duiden.

Eerst even deze:
De IEA geeft hier aan dat de totale CO2 uitstoot door de productie van waterstof 830 Miljoen ton bedraagt, dus nog meer dan de 770 miljoen ton CO2 als in mijn vorige post aangegeven.

Hydrogen - Fuels & Technologies - IEA

Daarnaast is het lastig uit te vogelen hoeveel waterstof er wereldwijd door de raffinaderijen wordt gebruikt. Misschien met een reden.

In ieder geval is het zo dat hoe strenger de eisen voor ^schone" diesel worden, en zeker ook voor zwavelarme scheepsbrandstoffen, hoe meer wsterstof er tegen aan gegooid wordt om te ontzwavelen.
En vergeet niet dat in het hele raffinageproces veel waterstof wordt gebruikt, onder andere bij het kraken van lange koolstofketens uit ruwe olie.

Mijn vermoeden is dat wereldwijd raffinage van olie de grootste gebruiker van waterstof is.

Enige indicatie hier:

Hydrogen for refineries is increasingly provided by industrial suppliers - Today in Energy - U.S. Energy Information Administration (EIA)

#beerputje
 
Toen ik onderstand plaatje zag dacht ik in eerste instantie iets van "zo die pakken dat groots aan".

Maar iets verder nadenkend kwam ik tot het volgende:
  • Men probeert aan oude distributie concepten vast te houden.
  • De ultieme manier om stroom te verspillen en daarmee de prijs van stroom hoog te houden.
  • Afhankelijkheid van het Midden Oosten wordt waarschijnlijk erg gewaardeerd.
  • De Noordzee moet vol.
  • Gaan we waterstofboten bouwen?
  • Gelukkig bestaat er zoiets als HVDC.
  • Het creëren van inefficiënte werkgelegenheid is eigenlijk het creëren van verborgen werkeloosheid en is uiteindelijk slecht voor de economie.
  • Hebben ze wel schoon water voor elektrolyse in het Midden Oosten?
  • De cijfers in voorgaande posts worden bevestigd.
  • Wat doet dit met begrotingstekort, subsidies, belastingen?
  • Blauwe waterstof sterft dus uit.
  • Wat een grote gele driehoek. Dat zegt eigenlijk alles.
  • "Kleren van de Keizer".

Iemand nog iets toe te voegen?

OutOfControl.jpg


Bron via deze link; Downloads, Factsheet:
Waterstof in Rotterdam
 
Last edited:
Toen ik onderstand plaatje zag dacht ik in eerste instantie iets van "zo die pakken dat groots aan".


View attachment 560620

Bron via deze link; Downloads, Factsheet:
Waterstof in Rotterdam


Ik verbaas me inderdaad over de enorme lobby die van alle kanten lijkt te komen en het totale gebrek aan counter info vanuit de algemene media.
Er lijkt geen anti lobby te zijn. Met als gevolg dat ik zeer veel mensen ontmoet die zodra mijn Tesla even ter sprake komt, zomaar de uitspraak doen dat ze eigenlijk alleen maar wachten op hun eerste waterstof auto. De elekrische auto's hebben ze al afgeschreven....

Autoweek geeft er af en toe wat aandacht aan, Tweakers heeft er een aantal keren een heel goed onderbouwd verhaal over gemaakt.
Maar ik wacht al 5 jaar op een aantal lui die hardop durven roepen dat waterstof een totaal onhaalbare utopie is, die kunstmatig in leven gehouden word.
 
Met als gevolg dat ik zeer veel mensen ontmoet die zodra mijn Tesla even ter sprake komt, zomaar de uitspraak doen dat ze eigenlijk alleen maar wachten op hun eerste waterstof auto. De elekrische auto's hebben ze al afgeschreven....
De FUD heeft dus al gewerkt, en het uitstelgedrag beloont de fossiele industrie want ze kunnen weer een benzine of diesel slijten.

Maar ik wacht al 5 jaar op een aantal lui die hardop durven roepen dat waterstof een totaal onhaalbare utopie is, die kunstmatig in leven gehouden word.
Er valt niks mee te verdienen om tégen waterstof te lobbyen.
 
  • Like
Reactions: Bas. and robertvg
En toch hoef je je, hoe raar het ook klinkt, geen zorgen te maken over waterstof.

De economische en technische realiteit is onafhankelijk van lobby en politiek.

Het dure en inefficiënte waterstof zal een schaars goed blijven voor chemie, staal en enkele andere industriële toepassingen.

Verder is het niet concurrerend met elektrificatie. En zal het dat in de toekomst nog veel minder zijn.

Dus geen zorgen, tenzij je aandelen Olie bezit.
 
Europa gaat groots investeren in de productie van "groene waterstof" uit windmolens en zonnepanelen.

Dit is Timmermans zijn nieuwe project.
upload_2020-7-10_11-51-53.png


De EU hanteert de volgende agenda naar een Europees waterstof-ecosysteem.

  1. Nu tot 2024 | Ten minste 6 gigawatt aan elektrolysers voor hernieuwbare waterstof in de EU en de productie van maximaal 1 miljoen ton hernieuwbare waterstof.
  2. Van 2025 tot 2030 | Ten minste 40 gigawatt aan elektrolysers voor hernieuwbare waterstof en de productie van maximaal 10 miljoen ton hernieuwbare waterstof in de EU.
  3. Vanaf 2030 | Hernieuwbare waterstof wordt op grote schaal ingezet in alle sectoren die moeilijk koolstofarm te maken zijn
Meer lezen:
Solar Magazine - Waterstofstrategie EU: 80 tot 120 gigawatt extra wind- en zonne-energie nodig voor productie waterstof

Jammer dat al die gigawatts aan stroom niet voor elektrificatie gebruikt worden. :confused:
 
De FUD heeft dus al gewerkt, en het uitstelgedrag beloont de fossiele industrie want ze kunnen weer een benzine of diesel slijten.

Er valt niks mee te verdienen om tégen waterstof te lobbyen.

Zit in diverse overleggen voor standaardisaties en dit is een veelgebruikte tactiek. Door een lange termijn alternatief te steunen die veel tijd kost, en niet per se de beste. Erg veel nonchalantie tijdens het beslisproces zoals "baadt het niet dan schaadt het niet" ook.
Vooral de speech na enkele jaren geprobeerd te hebben door "de vertragers"... dat ze erg veel geleerd hebben en het nu eens zijn met de mensen die het in het begin tegen deze richting waren (zonder dat expliciet te zeggen).

Ervaring: het kost erg veel moeite om dit te doorbreken, maar het scheelt heel veel tenenkrommen. Dus vooral blijven herhalen dat het nog zeker 10 a 15 jaar gaat duren en elektrische auto's blijvertjes zijn.
 
Zit in diverse overleggen voor standaardisaties en dit is een veelgebruikte tactiek. Door een lange termijn alternatief te steunen die veel tijd kost, en niet per se de beste. Erg veel nonchalantie tijdens het beslisproces zoals "baadt het niet dan schaadt het niet" ook.
Vooral de speech na enkele jaren geprobeerd te hebben door "de vertragers"... dat ze erg veel geleerd hebben en het nu eens zijn met de mensen die het in het begin tegen deze richting waren (zonder dat expliciet te zeggen).

Ervaring: het kost erg veel moeite om dit te doorbreken, maar het scheelt heel veel tenenkrommen. Dus vooral blijven herhalen dat het nog zeker 10 a 15 jaar gaat duren en elektrische auto's blijvertjes zijn.
M.a.w. meestribbelen, bedoel je toch?
 
Europa gaat groots investeren in de productie van "groene waterstof" uit windmolens en zonnepanelen.

Dit is Timmermans zijn nieuwe project.
View attachment 562751

De EU hanteert de volgende agenda naar een Europees waterstof-ecosysteem.

  1. Nu tot 2024 | Ten minste 6 gigawatt aan elektrolysers voor hernieuwbare waterstof in de EU en de productie van maximaal 1 miljoen ton hernieuwbare waterstof.
  2. Van 2025 tot 2030 | Ten minste 40 gigawatt aan elektrolysers voor hernieuwbare waterstof en de productie van maximaal 10 miljoen ton hernieuwbare waterstof in de EU.
  3. Vanaf 2030 | Hernieuwbare waterstof wordt op grote schaal ingezet in alle sectoren die moeilijk koolstofarm te maken zijn
Meer lezen:
Solar Magazine - Waterstofstrategie EU: 80 tot 120 gigawatt extra wind- en zonne-energie nodig voor productie waterstof

Jammer dat al die gigawatts aan stroom niet voor elektrificatie gebruikt worden. :confused:


Daar zal een mooie lobby achter zitten.... de industrie zal er vast wat mee opschieten, ze kunnen vervolgens ook een groen verhaal verkopen die ze met dank aan de EU burger hebben gerealiseerd
 
Daar zal een mooie lobby achter zitten.... de industrie zal er vast wat mee opschieten, ze kunnen vervolgens ook een groen verhaal verkopen die ze met dank aan de EU burger hebben gerealiseerd

En dat is precies het verhaal.
De 10 miljoen ton uit 40 GigaWatt in 2030 is net genoeg om de huidige waterstofconsumptie door de industrie te voorzien.
Gefinancierd door burgers die zichzelf hebben vastgeklampt aan de illusie van cv ketels op waterstof en auto's die ouderwets kunnen tanken.

Niets tegen groene industrie, integendeel. Maar speel het spel zuiver.
 
  • Like
Reactions: dutchneon
En dat is precies het verhaal.
De 10 miljoen ton uit 40 GigaWatt in 2030 is net genoeg om de huidige waterstofconsumptie door de industrie te voorzien.
Gefinancierd door burgers die zichzelf hebben vastgeklampt aan de illusie van cv ketels op waterstof en auto's die ouderwets kunnen tanken.

Niets tegen groene industrie, integendeel. Maar speel het spel zuiver.

En Timmermans staat er achter... dat is zo'n aardige man die zich ook zo erg bekommert heeft om de ellende van MH17.
Daarbij ook nog PVDA dus die man is echt de aangewezen persoon om de portomonnee van de burger ongemerkt leeg te plukken ;)
 
  • Like
Reactions: Superendo