Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Dat je z'n stuk post: prima (ieder zijn mening).


Mjah meningen die niet stroken met wetenschappelijke inzichten vind ik wat van.

De reden dat ik dit en de debunk van het rapport van PwC post is dat je geen complotdenker hoeft te zijn om te zien hoe de hazen lopen.

Dit soort organisaties adviseren de overheid en zorgen ervoor dat er grote sommen gemeenschapsgeld weggepist gaan worden aan suboptimale oplossingen waar de markt (hopelijk) sowieso al geen gebruik gaat maken.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Maarten
Vanochtend in het duurzaamheidsdraadje een debunk van het PwC rapport gepost, en nu komt mckinsey met een H2 hype verhaaltje. 850.000 H2 trucks op de weg in 2035 mensen 🙃


Dat is het mooie van McKinsey: als je maar genoeg betaalt zullen ze de grootste onzin voor je opschrijven. Of het een ethisch businessmodel is laat ik over aan anderen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Rolls-Royce stopt met de ontwikkeling van vliegtuigmotoren op waterstof.
Belangrijk, want ze hebben 41% marktaandeel (de op 1 na grootste motorenfabrikant, na General Electric).
Na jaren heel veel (subsidie-)geld gestopt te hebben in de waterstof motor, is nu het besluit genomen dat ze voortaan alleen vliegtuigmotoren op SAF (sustainable aviation fuel) zullen ontwikkelen. SAF is bio-kerosine en synthetische kerosine.
De afdeling die elektrische vliegtuigmotoren ontwikkelt wordt niet gestopt, maar zal verkocht worden.

Zie ANP: Baas vliegtuigmotorenmaker Rolls-Royce gelooft niet in waterstof
Of link: Rolls-Royce shifts focus away from Electric and Hydrogen Aircraft Propulsion

Ik had al een paar maand geleden een verhaaltje geschreven waarin de nadelen van vliegen op waterstof besproken werden. Dat vliegen op waterstof niets wordt.
Misschien ook leuk om nog eens te lezen: :henk-schreij-ontmaskert-vervoer-op-waterstof
 
Past beter in bestaande tanken, maar je hebt er nog meer energie voor nodig dan waterstof.

Batterijen zijn het meest efficient qua energie, maar nemen ruimte in en wegen zwaar, wat niet zo leuk is als je net zo licht mogelijk wil zijn.
Dus zijn ze niet per definitie het meest efficient voor wat betreft energie. Je moet het allemaal omhoog sleuren.
 
Dus zijn ze niet per definitie het meest efficient voor wat betreft energie. Je moet het allemaal omhoog sleuren.
BEV-FCEV-PtL.jpg


Met power to liquid in kerosine vorm ben je al ca. 4x zoveel energie kwijt t.o.v. BEV.
Dus tja, waar ligt het kantelpunt....
 
Vanaf 400Wh/kilo.
Nog lang niet productie rijp maar ik heb denk ik een half jaar geleden al berichten voorbij zien komen dat CATL laboratorium cellen had gemaakt met 500-700Wh/kg.

Verder berichten gezien dat je ongeveer 1000-1200Wh/kg nodig hebt om vergelijkbaar te zijn met kerosine en dat ze verwachten dat ze met Li silicon uiteindelijk theoretisch tot 3000Wh/kg moeten kunnen komen.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk