Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Ik betwijfel of een vliegtuig tijdens de landing genoeg energie kan herwinnen om later weer te kunnen starten.
Ik miste even dat het over vliegtuigen ging.
Ook al zou het kunnen tijdens het dalen is dat niet relevant: bij een auto is het nuttig omdat je de teruggewonnen energie tijdens de rest van de rit kunt gebruiken en het dus je rit verlengd. Teruggewonnen energie tijdens een landing heb je niets aan want je kunt na het landen gewoon weer bijladen.
 
  • Like
Reactions: PriOkkie
Vliegtuigen kunnen nu al energie bij winnen

Airbus A320 Ram Air Turbine (RAT) - A Pilot's Guide | AviationMatters.co
Our AME: Air Driven Generator(Ram air turbine)
safety - How do Ram Air Turbines get deployed? - Aviation Stack Exchange
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Overpeinzingen op de vrijdagochtend...

Volgens deze statistieken: Elektrische auto verkoop statistieken, zijn er sinds 2010 in Nederland 449.978 elektrische en 702 waterstofauto's op kenteken gezet. Nou weet ik niet precies welke cijfers ik het best kan gebruiken, maar iemand uit een waterstofgroep op Facebook vertelde mij dat er in Nederland 14 stations actief zijn. Dat is gemiddeld 50 potentiele klanten per station. Met bouwkosten geschat op ongeveer €2 miljoen, is dat ruwweg €40.000 per auto.

Zou hetzelfde bedrag per auto in EV geïnvesteerd zijn, dan zaten we nu op een kleine €18 miljard aan infrastructuur.

Heeft iemand een nauwkeurig beeld van de kosten per CCS-snellader? Ik dacht dat de bekende triple-charger van ABB iets van €30.000 kost, maar verder heb ik geen idee. Stel dat dat klopt, dan... zouden we nu 600.000 snelladers geplaatst kunnen hebben.

Ik weet verder ook niet goed wat ik hiermee moet, maar ik wou het toch even kwijt.
 
Overpeinzingen op de vrijdagochtend...

Volgens deze statistieken: Elektrische auto verkoop statistieken, zijn er sinds 2010 in Nederland 449.978 elektrische en 702 waterstofauto's op kenteken gezet. Nou weet ik niet precies welke cijfers ik het best kan gebruiken, maar iemand uit een waterstofgroep op Facebook vertelde mij dat er in Nederland 14 stations actief zijn. Dat is gemiddeld 50 potentiele klanten per station. Met bouwkosten geschat op ongeveer €2 miljoen, is dat ruwweg €40.000 per auto.

Zou hetzelfde bedrag per auto in EV geïnvesteerd zijn, dan zaten we nu op een kleine €18 miljard aan infrastructuur.

Heeft iemand een nauwkeurig beeld van de kosten per CCS-snellader? Ik dacht dat de bekende triple-charger van ABB iets van €30.000 kost, maar verder heb ik geen idee. Stel dat dat klopt, dan... zouden we nu 600.000 snelladers geplaatst kunnen hebben.

Ik weet verder ook niet goed wat ik hiermee moet, maar ik wou het toch even kwijt.
Volgens RVO rijden er zelfs maar 610 waterstofauto's rond (of: staan stil in de garage :cool:), en interessant: dit jaar zijn het er zelfs 49 stuks minder geworden.
Een all-in-one 300-400kW lader van Efacec kost dacht ik 70-80k euro. Tesla bouwt zijn Superchargers veel goedkoper doordat ze de hardware van de cabinets delen over meerdere stalls. Van de V3 weet ik het niet maar voorheen werd er dacht ik gerekend met 250k euro voor een 8 stall V2 installatie.h2.png
 
Volgens RVO rijden er zelfs maar 610 waterstofauto's rond (of: staan stil in de garage :cool:), en interessant: dit jaar zijn het er zelfs 49 stuks minder geworden.
Een all-in-one 300-400kW lader van Efacec kost dacht ik 70-80k euro. Tesla bouwt zijn Superchargers veel goedkoper doordat ze de hardware van de cabinets delen over meerdere stalls. Van de V3 weet ik het niet maar voorheen werd er dacht ik gerekend met 250k euro voor een 8 stall V2 installatie.View attachment 995457
Ik begreep dat bij publieke aanbestedingen de V4's worden aangeboden in de VS voor 40K$ per stuk.
De concurrentie zit daar op 160-180K$ per stuk.
 
Volgens RVO rijden er zelfs maar 610 waterstofauto's rond (of: staan stil in de garage :cool:), en interessant: dit jaar zijn het er zelfs 49 stuks minder geworden.

Ik had ook niet veel meer gedaan dan de nieuwe registraties bij elkaar op te tellen. Genoeg voor deze "overpeinzing".

Van de V3 weet ik het niet maar voorheen werd er dacht ik gerekend met 250k euro voor een 8 stall V2 installatie

Ook dan kom ik ruwweg in dezelfde grootte-orde terecht: 576.000 verdeeld over 72.000 lokaties.

Ik begreep dat bij publieke aanbestedingen de V4's worden aangeboden in de VS voor 40K$ per stuk.
De concurrentie zit daar op 160-180K$ per stuk.
Worst case: 100.000 stuks.

Ik geef toe dat het een rare benadering van me was, dus alle kritiek of aanvullingen neem ik onmiddelijk aan. Maar het toont toch maar weer eens aan dat waterstof gewoon F'ing duur is.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Ging dit topic niet over "Waterstof of Elektrisch" in de ruimste zin? Sorry dan voor de afleiding...

Ik betwijfel overigens of kerosine voor lange afstanden de meest efficiente oplossing is. Volgens mij is dat toch een trein op elektriciteit. Het nadeel daarvan is dat je ook infrastructuur moet aanleggen tussen de stations, dus vliegen is op de korte termijn veel goedkoper. En dan zal syntetische kerosine makkelijker haalbaar zijn dan waterstof of accu's. Gewicht is zowat alles dus de huidige accutechniek valt af. Ik denk ook niet dat je veel waterstof onder hoge druk kwijt kan in de vleugels. Aan de andere kant heeft e-fuel wel veruit het laagste rendement van alles. Eigenlijk zie ik alleen maar beren op de wegin de lucht.
 
Ging dit topic niet over "Waterstof of Elektrisch" in de ruimste zin? Sorry dan voor de afleiding...

Ik betwijfel overigens of kerosine voor lange afstanden de meest efficiente oplossing is. Volgens mij is dat toch een trein op elektriciteit. Het nadeel daarvan is dat je ook infrastructuur moet aanleggen tussen de stations, dus vliegen is op de korte termijn veel goedkoper. En dan zal syntetische kerosine makkelijker haalbaar zijn dan waterstof of accu's. Gewicht is zowat alles dus de huidige accutechniek valt af. Ik denk ook niet dat je veel waterstof onder hoge druk kwijt kan in de vleugels. Aan de andere kant heeft e-fuel wel veruit het laagste rendement van alles. Eigenlijk zie ik alleen maar beren op de wegin de lucht.
Er zijn erg weinig treinverbindingen van Europa naar Australie of naar de VS. ;)