Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens de berekening van mux op zijn blog over de (on)zin van waterstof voor auto’s is het verlies pakweg het dubbele (25%).
Het hangt er van af welke publicatie je neemt. Maar zelfs 13% verlies, laat staan 25% bij alleen het op druk brengen van waterstof is natuurlijk van de gekke.
Er zijn sinds het verschijnen van Mux blog in februari 2015 wel stappen gezet. Zo beschrijft Mux blog onder meer dat het maken van waterstof door elektrolyse een rendement van maximaal 25% heeft. Die waarde ligt inmiddels op 50% en hoger.
Nog steeds een heel slecht resultaat maar de honderden miljoenen subsidie hebben er wel toe geleid dat de jongens en meisjes in het kielzog van Ad van Wijk wel wat vooruitgang hebben geboekt.
Helaas kunnen Ad van Wijk en zijn volgelingen de natuurwetten niet veranderen. Het maken, comprimeren, opslaan, vervoeren en in een brandstofcel omzetten van waterstof in elektriciteit is een volkomen idiote verkwisting van energie.
 
  • Like
Reactions: Alain13
Anno 2018 kun je niet 2000 kilo achter je X hangen en vervolgens 750 kilometer aan één stuk rijden. BMW verwacht dat dus pas in 2025.

Ik denk dat je nu blij mag zijn met 250 kilometer actieradius voor zo'n combinatie.
Als we dan toch gaan muggenziften ;) gewicht is nauwelijks van belang, stroomlijning is van veel groter belang. Op de snelweg zal je bij het trekken van een gestroomlijnde caravan van 2500kg minder vermogen nodig hebben dan een 1000kg wegende vierkante bak.
 
  • Like
Reactions: FVO
@Billy Ik had graag geweten waarom ik een disagree op mijn vorige post krijg?
We kunnen altijd van elkaar leren.
Ik kan je niet vertellen waarom @Billy het deed, maar wat hij wellicht bedoeld is dat je stelling niet helemaal waar is.

Ja, een X kan trekken, maar de range is beperkt. Als jij nu een X5 diesel pakt kan je probleemloos 300 a 400km een caravan trekken. Dat gaat met een X nu gewoon niet.

Ook moet je vevolgens veel langer laden (vanwege het hoge verbruik) om daarna weer ~200km te rijden.

Een Solid State Batterij (of andere batterij) kan dit overkomen door heel snel te kunnen laden en meer Wh/KG.

Dus ik denk eerder dat BMW daar op doelt dan dat ze de huidige X kunnen matchen.

Waterstof kan dat ook niet, want die krijg je niet snel weer op 700 bar en kan niet de continue power leveren.
 
  • Like
Reactions: CL600
Als we dan toch gaan muggenziften ;) gewicht is nauwelijks van belang, stroomlijning is van veel groter belang. Op de snelweg zal je bij het trekken van een gestroomlijnde caravan van 2500kg minder vermogen nodig hebben dan een 1000kg wegende vierkante bak.

Als je in de Benelux blijft gaat het misschien nog wel lukken met een caravan. Kun je - zoals het hoort - iedere twee uur netjes pauzeren. Maar met een beetje hellingen ben je al gauw de sjaak, daar helpt stroomlijn niet, telt vooral het treingewicht.

Kennen we een X die met z'n caravan naar de Cote d'Azur is gereden? Of 'm over de Alpen naar Italië heeft gejaagd?
 
Als je in de Benelux blijft gaat het misschien nog wel lukken met een caravan. Kun je - zoals het hoort - iedere twee uur netjes pauzeren. Maar met een beetje hellingen ben je al gauw de sjaak, daar helpt stroomlijn niet, telt vooral het treingewicht.

Kennen we een X die met z'n caravan naar de Cote d'Azur is gereden? Of 'm over de Alpen naar Italië heeft gejaagd?

Zijn vele gevallen bekend. Zelf eens een Zweed met Model X en paardentrailer in de winter bij Lyon gespot.

En hier eentje met vakantiekiekjes. Blijkt allemaal prima te doen:

Bert Post on Twitter

Bert Post on Twitter
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CL600
Maar met een beetje hellingen ben je al gauw de sjaak, daar helpt stroomlijn niet, telt vooral het treingewicht.
Dat klopt, tot je na een helling terug een afdaling hebt. Daar kan je weer energie op terugwinnen.

Ik heb eens op 21 kilometer rijden 4,26kWh gewonnen, en zat dus aan een gemiddeld 'verbruik' van -201Wh/km :).
 
Zijn vele gevallen bekend. Zelf eens een Zweed met Model X en paardentrailer in de winter bij Lyon gespot.

En hier eentje met vakantiekiekjes. Blijkt allemaal prima te doen:

Bert Post on Twitter

Bert Post on Twitter

En hier gemeld met trailer met elektrische motorfietsen die over de Alpen trok. Kwestie van snelheid aanpassen om luchtweerstand zoveel mogelijk in de hand te houden. Gewicht maakt niet veel uit want wat je verliest wint je voor een groot deel ook weer terug. Maar dit blijft een taaie om uit te leggen :)
 
  • Like
Reactions: FVO
Dit gaat helemaal off-topic maar ik denk niet dat het extra gewicht van een trailer/aanhanger/caravan nog meer helpt om te regereneren bergafwaarts ? De regen van de X zal op een gegeven moment aan zijn max zitten en <complete noob, nog nooit met een caravan gereden> het lijkt me ook niet veilig om je door je caravan te laten voortduwen heuvel af ?
Heeft er iemand metingen/ervaringen hiermee ?

Anyway, met een waterstofauto gaat je verbruik sowieso omhoog met een aanhanger, daar is al helemaal geen regen (pfew, topic gered :D)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CL600
Dit gaat helemaal off-topic maar ik denk niet dat het extra gewicht van een trailer/aanhanger/caravan nog meer helpt om te regereneren bergafwaarts ? De regen van de X zal op een gegeven moment aan zijn max zitten en <complete noob, nog nooit met een caravan gereden> het lijkt me ook niet veilig om je door je caravan te laten voortduwen heuvel af ?
Bij lage snelheden heb je meestal maar gedeeltelijke regen en harder rijden doe je met een caravan niet dus extra gewicht, zolang niet door de oplooprem opgevangen, helpt wel degelijk denk ik. Maar daar kan iemand met ervaring wel iets over zeggen. Inderdaad wat off-topic.
 
De grootste operator van waterstof stations in Noorwegen stopt ermee.
Niemand die er werkkapitaal in wil steken.
Vertaling van Noors bericht:
Google Translate

Als ik het goed zie staan er 127 waterstof auto’s geregistreerd in Noorwegen.
EAA60F6E-1D78-4A1B-88AF-6EA984AF1D2B.jpeg
 
  • Informative
Reactions: S-19910