Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
In Den Haag staat een H2-tankstation op de rol dus omrijden naar Rhoon is misschien maar tijdelijk. En met voldoende subsidie is elke exploitatie sluitend te maken. In Gelderland werd een door de provincie gesubsidieerde waterstofbus telkens met een oplegger naar Helmond gereden om te tanken en dan teruggebracht naar Apeldoorn om daar als stadsbus rondjes te rijden (in plaats van het oorspronkelijke plan van een snelle verbinding tussen Apeldoorn en Arnhem).

Wat ik wel interessant vind aan de 35 Haagse taxi’s: hoe lang zou de brandstofcel het doen? 150.000 km? 200.000 km? Of dat niets eens? Het wordt denk ik een tranendal.

Waarna de rijks- en regionale overheid meer subsidie beschikbaar zullen stellen om de techniek verder te ontwikkelen...
 
  • Funny
Reactions: MusQueTear
In Den Haag staat een H2-tankstation op de rol dus omrijden naar Rhoon is misschien maar tijdelijk. En met voldoende subsidie is elke exploitatie sluitend te maken. In Gelderland werd een door de provincie gesubsidieerde waterstofbus telkens met een oplegger naar Helmond gereden om te tanken en dan teruggebracht naar Apeldoorn om daar als stadsbus rondjes te rijden (in plaats van het oorspronkelijke plan van een snelle verbinding tussen Apeldoorn en Arnhem).

Wat ik wel interessant vind aan de 35 Haagse taxi’s: hoe lang zou de brandstofcel het doen? 150.000 km? 200.000 km? Of dat niets eens? Het wordt denk ik een tranendal.

Waarna de rijks- en regionale overheid meer subsidie beschikbaar zullen stellen om de techniek verder te ontwikkelen...
Het zou me allemaal niets kunnen schelen, ware het niet dat het voor veel mensen weer een argument is om nu nog niks te doen.
Want de waterstof auto komt eraan! Not.
En de belasting verspilling natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ook gasexploitanten zoeken een reden om relevant te blijven :)

Niet alleen om relevant te blijven maar ook om hun oude olie-rommel niet op te hoeven ruimen.

Shell's idee: H2 maken van aardgas, daarbij vrijkomende CO terugpompen in lege aardgasvelden.
Dan heb je een mooie business-case voor je oude boorplatformen en pijpleidingen.
Opruimen kost namelijk erg veel geld en op deze manier hoeft opruimen voorlopig niet meer....

Als ze dezelfde truuk met aanmaaklimonade konden doen hadden er nu al een aantal Limo tankstation ergens gestaan....
 
  • Like
Reactions: wooter
In Den Haag staat een H2-tankstation op de rol dus omrijden naar Rhoon is misschien maar tijdelijk. En met voldoende subsidie is elke exploitatie sluitend te maken. In Gelderland werd een door de provincie gesubsidieerde waterstofbus telkens met een oplegger naar Helmond gereden om te tanken en dan teruggebracht naar Apeldoorn om daar als stadsbus rondjes te rijden (in plaats van het oorspronkelijke plan van een snelle verbinding tussen Apeldoorn en Arnhem).

Wat ik wel interessant vind aan de 35 Haagse taxi’s: hoe lang zou de brandstofcel het doen? 150.000 km? 200.000 km? Of dat niets eens? Het wordt denk ik een tranendal.

Waarna de rijks- en regionale overheid meer subsidie beschikbaar zullen stellen om de techniek verder te ontwikkelen...
Zo zal het inderdaad gaan. De garantie op auto's met brandstofcel ligt rond 60.000 km of twee jaar. Zo voorkomen de fabrikanten dat ze de brandstofcel van nu nog rond 30.000 dollar op hun kosten moeten vervangen.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Zo zal het inderdaad gaan. De garantie op auto's met brandstofcel ligt rond 60.000 km of twee jaar. Zo voorkomen de fabrikanten dat ze de brandstofcel van nu nog rond 30.000 dollar op hun kosten moeten vervangen.

Nexo is 160.000km of 10 jaar. Wel beter, maar nog steeds duur geintje vergeleken met een accu die veel langer meegaat en ook blijft werken (gewoon minder capaciteit).

Eigenlijk geen idee hoe dat zit met een brandstofcel, stopt die gewoon of degraderen die ook ?
Als ze degraderen, wanneer en hoe snel ? (accu's gaat langzaam met goed BMS)
 
Nexo is 160.000km of 10 jaar. Wel beter, maar nog steeds duur geintje vergeleken met een accu die veel langer meegaat en ook blijft werken (gewoon minder capaciteit).

Eigenlijk geen idee hoe dat zit met een brandstofcel, stopt die gewoon of degraderen die ook ?
Als ze degraderen, wanneer en hoe snel ? (accu's gaat langzaam met goed BMS)
Brandstofcellen degraderen sneller dan een accu. De levensduur van een brandstofcel is 150.000 tot 250.000 km. Daarom is de garantie op een brandstofcel van Toyota 160.000 km.
Bij een degradatie van 10% wordt een brandstofcel feitelijk afgeschreven. De brandstofcel kan dan bijv. de kleine accu onvoldoende opladen om een berg op te rijden.

De bedoeling van Hyundai en Toyota is dat een waterstof auto dezelfde levensduur heeft als een benzine auto. Dat wordt voor veelrijders nog wel een uitdaging.
Taxi's rijden 50 tot 60.000 km per jaar, Schiphol taxi's tot 100.000 km per jaar. Dit betekent dat een Schiphol taxi na ruim 1,5 jaar al geen garantie meer heeft op de brandstofcel.
Het vervangen van een brandstofcel is prijzig, nu rond 30.000 dollar.

De eerste generatie Schiphol Tesla taxi's zijn verkocht bij km standen van 300.000 tot 380.000 km. Deze auto's brachten nog bedragen op van boven 40 mille. Een Toyota Mirai is dan al goed op weg naar het einde van de levensduur van de tweede brandstofcel. Wil die Mirai gebruikt ook maar iets opbrengen, dan zal de tweede vervanging van de brandstofcel bij de verkoopprijs inbegrepen moeten zijn.

Je moet met een Toyota Mirai goed opletten met steenslag. Amerikaanse eigenaren betaalden 5.000 dollar voor het vervangen van een radiator die door een steentje was geperforeerd. Alleen de koelvloeistof kost al 2.500 dollar.
 
De eerste generatie Schiphol Tesla taxi's zijn verkocht bij km standen van 300.000 tot 380.000 km. Deze auto's brachten nog bedragen op van boven 40 mille.
Om het wat smeuïger te brengen: voor de prijs van grofweg een brandstofcel rijd je met een Tesla 3 tot 4 ton kilometers (toen de taxichauffeurs nog gratis supercharging hadden, regulier onderhoud en banden niet meegerekend). Dat is inclusief aanschaf auto.

Edit: en dan heb ik nog niet eens de belastingvoordelen meegerekend...
 
  • Helpful
Reactions: job-lek
Om het wat smeuïger te brengen: voor de prijs van grofweg een brandstofcel rijd je met een Tesla 3 tot 4 ton kilometers (toen de taxichauffeurs nog gratis supercharging hadden, regulier onderhoud en banden niet meegerekend). Dat is inclusief aanschaf auto.

Edit: en dan heb ik nog niet eens de belastingvoordelen meegerekend...
Precies.
Kun je nagaan wat Toyota/Louwman/Shell/Gemeente Den Haag/Provincie/Rijk wel niet op tafel hebben moeten leggen om die excuus-auto’s aan de man te brengen. De taxi-ondernemer zal toch niet helemaal gek zijn?
 
  • Informative
Reactions: Hans_TM3