Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Over verdringing gesproken. Vorige week al gezien, toch hier maar even neerzetten. Door hoge CO2 heffing in UK staan daar inmiddels (soms al) kolencentrales stil en wij springen blijkbaar in dat gat. Ironisch dat "wij" "onze" kolencentrales niet willen sluiten omdat anders Polen met deze handel aan de haal gaat... Typisch voorbeeld van een waterbed dat binnen de EU zou moeten worden aangepakt :

The Dutch import story behind Britain’s no-coal record

De markt blijft gewoon werken natuurlijk. Stel dat wij wel goedkope groene stroom over hebben (ook zonder biomassa, dat is het volgende probleem natuurlijk...), gaat die groene stroom dan niet eerst gewoon voor verkoop over de grens (UK, pumped hydro, etc.) voordat deze bij ons in de waterstof terecht gaat komen ?
Duurzame stroom heeft wettelijk een voorrangspositie op het net. Als er groene stroom over is, dan is dit uitsluitend doordat de baseload door Tennet niet goed is ingeschat.
Er gaat sowieso geen significante hoeveelheid duurzame stroom naar electrolysers. Die electrolysers zijn er niet en al zouden ze er wel zijn, dan wil niemand wil de 4x hogere prijs voor de groene waterstof betalen.
 
Ééns. Maar dan moet dat ook maar net kunnen, dat thuis laden. Als iedereen die dat niet kan vandaag EV gaat rijden hebben we evengoed nog een flinke uitdaging, kwa infrastructuur.
Ben benieuwd welke uitdaging groter is. Een waterstof vulstation kost ca 1 miljoen en kan in de praktijk ca. 15 auto's per dag van waterstof voorzien. Een (dubbel) publiek laadpunt kost inclusief aansluiten 4.000 euro. Daarmee kunnen dus 500 elektrische auto's dagelijks van elektriciteit worden voorzien.

En wanneer voornamelijk in de nacht de slim wordt geladen, is de impact op de netten minimaal!
 
Een waterstof vulstation kost ca 1 miljoen en kan in de praktijk ca. 15 auto's per dag van waterstof voorzien.
Lijkt me nl. vreemd dat het voltanken van een auto bijna 2 uur zou moeten duren, terwijl iedereen het steeds over 5 minuten heeft. Of zit je nu een waterstof productie station te vergelijken met een laadpaal?

Een (dubbel) publiek laadpunt kost inclusief aansluiten 4.000 euro. Daarmee kunnen dus 500 elektrische auto's dagelijks van elektriciteit worden voorzien.
:eek:? 24 uur * 60 minuten * 2 stations / 500 laadbeurten = 5,76 minuten per laadbeurt. Dat is voor een DC station voorlopig al veel te weinig, en voor een AC laadstation (waar je het hier gezien de genoemde 4000,- waarschijnlijk over hebt) is het al helemaal niets. Wat mis ik?

En wanneer voornamelijk in de nacht de slim wordt geladen, is de impact op de netten minimaal!
Ik had het over het probleem dat ontstaat wanneer mensen zonder eigen oprit ineens allemaal EV gaan rijden. Ik weet niet of die mensen zin hebben om 's nachts hun bed uit te gaan om een massale laadpaal stoelendans uit te voeren.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Ben benieuwd welke uitdaging groter is. Een waterstof vulstation kost ca 1 miljoen en kan in de praktijk ca. 15 auto's per dag van waterstof voorzien. Een (dubbel) publiek laadpunt kost inclusief aansluiten 4.000 euro. Daarmee kunnen dus 500 elektrische auto's dagelijks van elektriciteit worden voorzien.

En wanneer voornamelijk in de nacht de slim wordt geladen, is de impact op de netten minimaal!
Waar heb je dat bedrag van 1 miljoen vandaan Pascal? Kerkhof Binckhorst zou 1.6 miljoen gaan kosten.
 
Waar heb je dat bedrag van 1 miljoen vandaan Pascal? Kerkhof Binckhorst zou 1.6 miljoen gaan kosten.
Ik heb eerder ook bedragen van 2,5 miljoen gehoord, dus ben behoudend gaan zitten.

Overigens hebben eerdere waterstof vulstations al een (EU) subsidie van 1 miljoen per station ontvangen, om de investeringen enigszins te dekken.
 
Last edited:
Lijkt me nl. vreemd dat het voltanken van een auto bijna 2 uur zou moeten duren, terwijl iedereen het steeds over 5 minuten heeft. Of zit je nu een waterstof productie station te vergelijken met een laadpaal?
In de praktijk wordt voornamelijk getankt tussen 7.00 uur en 21.00 uur. Een belangrijke misvatting is daarnaast dat er altijd en onbeperkt in 5 minuten waterstof getankt kan worden. Een waterstof vulstation heeft ongeveer 4 kg aan waterstof onder 700bar druk beschikbaar. Heeft net voor jou iemand getankt, dan kost het 30 a 40 minuten om opnieuw 4 kg waterstof onder druk te brengen voor de volgende klant. Dus bij 100% bezetting binnen het gestelde tijdsvenster, levert dat maximaal 20 auto's op. 100% bezetting is daarbij totaal irreëel, dus 15 is een reële inschatting van het aantal auto's per dag.

:eek:? 24 uur * 60 minuten * 2 stations / 500 laadbeurten = 5,76 minuten per laadbeurt. Dat is voor een DC station voorlopig al veel te weinig, en voor een AC laadstation (waar je het hier gezien de genoemde 4000,- waarschijnlijk over hebt) is het al helemaal niets. Wat mis ik?
Voor 1 miljoen kan je dus 250 publieke laadpunten kopen met 2 aansluitpunten. Daarop kunnen dus zonder enig probleem 500 laadbeurten per dag plaatsvinden. Meer is ook haalbaar, maar ook daar geldt dat 100% bezetting irreëel is.


Ik had het over het probleem dat ontstaat wanneer mensen zonder eigen oprit ineens allemaal EV gaan rijden. Ik weet niet of die mensen zin hebben om 's nachts hun bed uit te gaan om een massale laadpaal stoelendans uit te voeren.
Ik zou niet weten waarom je een laadpaal stoelendans moet uitvoeren s'nachts. Nogmaals, voor de investering om 15 auto's van waterstof te voorzien, kunnen we zonder enige moeite en zonder stoelendans 500 auto's van stroom voorzien!
 
Een belangrijke misvatting is daarnaast dat er altijd en onbeperkt in 5 minuten waterstof getankt kan worden. Een waterstof vulstation heeft ongeveer 4 kg aan waterstof onder 700bar druk beschikbaar. Heeft net voor jou iemand getankt, dan kost het 30 a 40 minuten om opnieuw 4 kg waterstof onder druk te brengen voor de volgende klant.
Dat wist ik inderdaad niet.

Voor 1 miljoen kan je dus 250 publieke laadpunten kopen met 2 aansluitpunten. Daarop kunnen dus zonder enig probleem 500 laadbeurten per dag plaatsvinden.
Oh wacht eens even, die 500 auto's per dag is op basis van een investering van een miljoen en niet op basis van die 4.000 euro, zoals je eerder (ongetwijfeld onbedoeld) schreef. Nu snap ik waarom ik het niet begreep ;)

Ik zou niet weten waarom je een laadpaal stoelendans moet uitvoeren s'nachts. Nogmaals, voor de investering om 15 auto's van waterstof te voorzien, kunnen we zonder enige moeite en zonder stoelendans 500 auto's van stroom voorzien!
Nee, als al die 500 mensen allemaal een eigen laadpaal krijgen, dan hoeven ze natuurlijk niet hun bed uit.
 
Dat wist ik inderdaad niet.

Oh wacht eens even, die 500 auto's per dag is op basis van een investering van een miljoen en niet op basis van die 4.000 euro, zoals je eerder (ongetwijfeld onbedoeld) schreef. Nu snap ik waarom ik het niet begreep ;)

Nee, als al die 500 mensen allemaal een eigen laadpaal krijgen, dan hoeven ze natuurlijk niet hun bed uit.
Er wordt helaas vaak gedaan alsof waterstof eenvoudig is, nieuw is, dus nog grote verbetering kan verwachten, marginaal investeringen vergt in infra ten opzichte van rijden met bev's. Maar als je het totale plaatje optelt, is de route via waterstof auto's aan investeringen in infra al snel een factor 10 duurder.
 
Even een reactie op opmerkingen in de laatste tien postings.
Waterstofstations hebben wereldwijd een standaard aflevercapaciteit van 180 kg per 24 uur. 350 kg kan ook, maar is gewoon een verdubbeling van de 180 kg set-up. Er kunnen dus formeel 36 auto's ieder 5 kg waterstof tanken. Omdat ook de gemiddelde waterstofrijder 's nachts op zijn bed ligt bedient een standaard waterstofstation maximaal 27 klanten per dag.
Een waterstofstation kost 1.6 miljoen euro, waarvoor de overheid tot 90% subsidie verstrekt.
Je kunt op Waterstofgate.nl - Exploitatie lezen dat een waterstofstation, zelfs met de maximale subsidie altijd een verliesgevende business zal zijn.
 
Even een reactie op opmerkingen in de laatste tien postings.
Waterstofstations hebben wereldwijd een standaard aflevercapaciteit van 180 kg per 24 uur. 350 kg kan ook, maar is gewoon een verdubbeling van de 180 kg set-up. Er kunnen dus formeel 36 auto's ieder 5 kg waterstof tanken. Omdat ook de gemiddelde waterstofrijder 's nachts op zijn bed ligt bedient een standaard waterstofstation maximaal 27 klanten per dag.
Een waterstofstation kost 1.6 miljoen euro, waarvoor de overheid tot 90% subsidie verstrekt.
Je kunt op Waterstofgate.nl - Exploitatie lezen dat een waterstofstation, zelfs met de maximale subsidie altijd een verliesgevende business zal zijn.
Dank voor deze getallen. Daarbij wel de kanttekening dat 27 klanten per dag wel betekent dat de volgende klant uiterlijk start met tanken zodra het station weer voldoende waterstof onder druk heeft en daarmee nogal hypothetisch is. Volgens mij moet je bij waterstof uitgaan van een gebruikspatroon zoals je dat ook bij een regulier pompstation ziet. Daarmee denk ik dat in de praktijk men niet boven de 20 uit komt.
 
Dank voor deze getallen. Daarbij wel de kanttekening dat 27 klanten per dag wel betekent dat de volgende klant uiterlijk start met tanken zodra het station weer voldoende waterstof onder druk heeft en daarmee nogal hypothetisch is. Volgens mij moet je bij waterstof uitgaan van een gebruikspatroon zoals je dat ook bij een regulier pompstation ziet. Daarmee denk ik dat in de praktijk men niet boven de 20 uit komt.
Het gebruikspatroon van een waterstofstation is wezenlijk anders dan van een benzinestation. Je rijdt gewoon naar een benzinestation en tankt. Bij een waterstofstation werken ze met vooraf afgesproken tijdslots. Die kunnen via het internet worden afgesproken. Je moet dan ook precies op de afgesproken tijd daar zijn, dan staat er 5 kg met 700 bar voor je klaar. Kom je te laat dan heb je pech en krijg je soms maar 2,5 kg (350 bar).
In de praktijk kunnen er twee auto's binnen 3 tot 5 minuten tanken. Nr. 3 moet 20 tot 30 minuten wachten.
Dit heeft te maken met de kleine buffertanks en het hoge stroomverbruik dat nodig is bij het tanken. Waterstof wordt tijdens het comprimeren tot -40 graden C afgekoeld om oververhitting te voorkomen. Voor het tanken van 5 kg waterstof is 42 kWh elektrische energie nodig.
Ik ben zeker met je eens dat 20 auto's per dag wel een realistisch aantal is.
Er is dan ook geen businesscase van te maken.
 
Livestream Vereniging Elektrisch Rijden bij Shell

Bedankt voor de link! Jammer dat ik er niet bij kon zijn, het zag er uit als een heel leuk event.
Een paar dingen vielen me op:
  • Shell vertoont de misleidende waterstofpromotiefilm nog steeds
  • Shell wil tijdens de transitie naar groene waterstof decennialang de CO2 uitstoot flink verhogen
  • Nederland is pas over 10 jaar geschikt voor groene waterstof
  • Het maakt Shell niet uit dat waterstof auto's vuiler, inefficiënter en duurder zijn dan BEVs; via slimme marketing trucs (en lobby) zullen ze toch worden verkocht
 
Bedankt voor de link! Jammer dat ik er niet bij kon zijn, het zag er uit als een heel leuk event.
Een paar dingen vielen me op:
  • Shell vertoont de misleidende waterstofpromotiefilm nog steeds
  • Shell wil tijdens de transitie naar groene waterstof decennialang de CO2 uitstoot flink verhogen
  • Nederland is pas over 10 jaar geschikt voor groene waterstof
  • Het maakt Shell niet uit dat waterstof auto's vuiler, inefficiënter en duurder zijn dan BEVs; via slimme marketing trucs (en lobby) zullen ze toch worden verkocht
Als je de lange uitzending hebt gezien heb ik Shell daar weer op aangesproken. Shell is en gedraagt zich als een tanker, die heb je niet zo maar op koers.
Groene waterstof is pas een groene realiteit als alle, lees alle, fossiele centrales zijn gesloten. Tot dat moment, en dat zal pas tegen 2050 zo zijn, zal iedere kilo waterstof die met elektrolyse wordt gemaakt, zorgen voor 42 kg CO2 uitstoot EXTRA.
Shell heeft maar één belang en dat is zaken verkopen die met tankauto's vervoerd en gedistribueerd worden.
 
Als je de lange uitzending hebt gezien heb ik Shell daar weer op aangesproken. Shell is en gedraagt zich als een tanker, die heb je niet zo maar op koers.
Groene waterstof is pas een groene realiteit als alle, lees alle, fossiele centrales zijn gesloten. Tot dat moment, en dat zal pas tegen 2050 zo zijn, zal iedere kilo waterstof die met elektrolyse wordt gemaakt, zorgen voor 42 kg CO2 uitstoot EXTRA.
Shell heeft maar één belang en dat is zaken verkopen die met tankauto's vervoerd en gedistribueerd worden.
Vooral het vervoer van waterstof is een - duur en vervuilend - lachertje. Een standaard stalen tubetrailer, een truck met oplegger, kan maximaal 250 kg waterstof meenemen. Daarmee kan de trailer precies één waterstoftankstation bevoorraden met 180 kg waterstof. Dan moet de vrachtauto al weer terug naar de waterstoffabriek. Die 180 kg is genoeg voor 36 tankbeurten, en dus maar voor één dag. Betekent dat de truck dus elke dag de reis tussen tankstation en waterstoffabriek moet maken.

Shell is daar natuurlijk goed in, maar de luchtvervuiling die daarmee gepaard gaat, het gebeurt uitsluitend met dieseltrucks, is natuurlijk enorm. Ook de kosten zijn heel hoog. Een tubetrailer kost minstens 1,50 euro per km. Zo'n truck loopt 1 : 3,5. Betekent dat een enkele reis van bijv. 100 km voor een retour dus ruim 57 liter diesel kost.

Het boren naar olie, het vervoer per tanker naar Marseille, het pompen van de olie naar het Ruhrgebied, de raffinage en distributie kost per liter diesel 7 kWh elektriciteit. Dat zal vast en zeker met kolenstroom gebeuren en dus voor 798 gram per kWh uitstoot zorgen. Per liter dieselolie wordt dus 5.586 gram plus de uitstoot bij de verbranding van 2640 gram per liter, maar liefst 8.226 gram CO2 uitgestoten.

De tubetrailer die een retour rijdt van 200 km stoot dus 200 / 3,5 * 8226 - 470 kg CO2 uit.

Dat is bijna 2 kg CO2 per kg vervoerde waterstof. Hoe schoon is waterstof dan nog? Bij de productie van waterstof was al 10 kg CO2 per kg waterstof de atmosfeer ingeblazen.
 
Last edited: