Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wegmisbruikers

This site may earn commission on affiliate links.
Read ‘m and weep




En een analyse vanuit het fietsperspectief, ik ligt deze post er even uit.



Grimmige n=1: op mijn fietsrondje vanochtend op geen enkele kruising de voorrang gekregen die ik had, letterlijk drie keer vol in de ankers moeten gaan.
Voor wie de links ook ziet verdwijnen... Twitter doet weer 's raar, en hier de directe links:
 
  • Informative
Reactions: NielsA
Sommige motorrijders zijn echt gewoon levensmoe. Snap je toch niet zo'n acties..
Een kennis van mijn schoonbroer maakte er een sport van om met zijn moto inhaalmanoeuvers op 't laatste moment in te zetten, voor de "kick"

Hulpverleners hebben hem, toen dat eens misliep, van de bumper van een vrachtwagen mogen bijeenschrapen. De wet van Darwin kan hard aankomen.
 
Een kennis van mijn schoonbroer maakte er een sport van om met zijn moto inhaalmanoeuvers op 't laatste moment in te zetten, voor de "kick"

Hulpverleners hebben hem, toen dat eens misliep, van de bumper van een vrachtwagen mogen bijeenschrapen. De wet van Darwin kan hard aankomen.

Tja, kunt ook voor de kick een circuit op gaan en daar zo gek doen als je wil. Maar schijnbaar kiezen dat soort mensen er toch vaak voor om het liever op de openbare weg te doen en hiermee anderen ook in gevaar te brengen. Natuurlijke selectie doet uiteindelijk wel zijn ding zo inderdaad, alleen is het vaak jammer dat anderen er ook bij betrokken raken.
 
Meestal wordt een motorrijder dood gereden bij een voorrangsnegatie, zoals links afslaan voor een motorrijder in.

Bij verkeer op snelwegen is het zelden omdat de motorrijder ten val komt en een auto wel de motorfiets kan ontwijken maar over de motorrijder rijdt. Dat komt overigens omdat motorrijder en automobilist dezelfde snelheid en richting hebben, en de motorrijder nog over z'n pak glijdt en de automobilist gaat remmen, zodat ze niet over mekaar rijden.

Vrachtwagens hebben daar een hogere success rate, maar dat ligt dan meer omdat een vrachtwagen vooraan een grotere dode hoek heeft waardoor ie mogelijk een liggende motorrijder niet ziet, of dat de motorfiets de zijkant van de vrachtwagen pakt en dan onder de achterste wielen sukkelt. Dingen die in jouw personenwagen niet van tel zijn door de lagere zit en het koetswerk dat de wielen goed afschermt.
 
Even verderop werd aan de weg gewerkt. Stoplichten daarom uitgeschakeld. Waarschuwingsborden bij de kruising met de trambaan plaatsen!? Welnee joh! Overigens moet je nooit alleen op stoplichten vertrouwen, maar hier had een waarschuwing dat ze bewust waren uitgezet wel op zijn plaats geweest..
IMB_tfWANm.gif
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Weinig ruimte om naar links te gaan en daarnaast was het snelheidsverschil en de invoegstrook groot genoeg, maar nee, ik had het weer gedaan.. Had natuurlijk moeten afremmen tot 75km/u om mijnheer in zijn slakkengang ongestoord de snelweg op te laten rollen.
IMB_r9eSmP.gif
 
  • Like
Reactions: OttoR
Weinig ruimte om naar links te gaan en daarnaast was het snelheidsverschil en de invoegstrook groot genoeg, maar nee, ik had het weer gedaan.. Had natuurlijk moeten afremmen tot 75km/u om mijnheer in zijn slakkengang ongestoord de snelweg op te laten rollen.
View attachment 1002710
Er zijn helaas heel veel mensen die denken dat ze voorrang mogen nemen als ze de snelweg oprijden.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Weinig ruimte om naar links te gaan en daarnaast was het snelheidsverschil en de invoegstrook groot genoeg, maar nee, ik had het weer gedaan.. Had natuurlijk moeten afremmen tot 75km/u om mijnheer in zijn slakkengang ongestoord de snelweg op te laten rollen.
View attachment 1002710
Heb je voorrang op een invoegstrook?


Invoegen is een bijzondere verrichting. Dit betekent dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders op de doorgaande rijbaan. Toch vinden we het heel normaal dat auto's even inhouden of een strook opschuiven om ruimte te maken voor de invoeger. Dit is een gunst, geen plicht.

Gelijk heb je dus. Alsook een minimum snelheid voor je aan de snelweg invoegt.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Weinig ruimte om naar links te gaan en daarnaast was het snelheidsverschil en de invoegstrook groot genoeg, maar nee, ik had het weer gedaan.. Had natuurlijk moeten afremmen tot 75km/u om mijnheer in zijn slakkengang ongestoord de snelweg op te laten rollen.
View attachment 1002710

Ik heb een keer zelfs gehad dat iemand die wilde invoegen zijn raam open deed toen ze naast mij uit kwam om mij aan de kant de wuiven. Ik heb vriendelijk terug gezwaaid :)
 
  • Funny
Reactions: OttoR and Mars2020
Heb je voorrang op een invoegstrook?


Invoegen is een bijzondere verrichting. Dit betekent dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders op de doorgaande rijbaan. Toch vinden we het heel normaal dat auto's even inhouden of een strook opschuiven om ruimte te maken voor de invoeger. Dit is een gunst, geen plicht.

Gelijk heb je dus. Alsook een minimum snelheid voor je aan de snelweg invoegt.
En volgens mij heb ik ooit zelfs geleerd dat je desnoods aan het begin van de invoegstrook stil moet gaan staan om te kijken of je in kunt voegen.

Vond ik toen al wel de meest onzinnige tegel, want dan kom je er alleen nog tussen als er óf geen hond rijdt, óf er dikke file staat.
 
Met deze, toch wel belangrijke, nuance:

Ritsen is niet langer een hoffelijk gedrag. Op 1 maart 2014 werd ritsen in het verkeer een wettelijke verplichting.

De verplichting om te ritsen geldt:
- op plaatsen waar het verkeer sterk vertraagd is,
- er minstens twee rijstroken zijn in dezelfde richting
- het op één of meerdere van die rijstroken niet mogelijk is om verder te rijden, om welke reden dan ook.

Ik weet dat ritsen niet hetzelfde is dan invoegen, maar bovenstaande toont aan dat je niet altijd voorrang hebt op de snelweg
 
  • Like
Reactions: Powergerry
En helemaal gelijk natuurlijk Krisja, je hoeft elkaar niet klem te rijden en je kunt elkaar ruimte geven zodat je allemaal door kunt rijden.

En als ik zie dat er een rits auto's de invoegstrook op komt en er is geen ruimte om in te voegen en ik kan die ruimte maken dan doe ik dat.

Maar vaak genoeg is er méér dan genoeg ruimte om in te voegen en presteert men het toch om precies naast de andere auto uit te komen of er vlak voor met 80 km/u en dan boos zijn dat je geen ruimte maakte. Dan mag je van mij toch nog wel een keer op rij cursus.
 
Met deze, toch wel belangrijke, nuance:

Ritsen is niet langer een hoffelijk gedrag. Op 1 maart 2014 werd ritsen in het verkeer een wettelijke verplichting.

De verplichting om te ritsen geldt:
- op plaatsen waar het verkeer sterk vertraagd is,
- er minstens twee rijstroken zijn in dezelfde richting
- het op één of meerdere van die rijstroken niet mogelijk is om verder te rijden, om welke reden dan ook.

Ik weet dat ritsen niet hetzelfde is dan invoegen, maar bovenstaande toont aan dat je niet altijd voorrang hebt op de snelweg
Ritsen is niet van toepassing op invoegstroken. Daar staat een B1 die de invoegen dwingt voorrang te verlenen.
 
  • Informative
Reactions: Krisja
Enige nuance: een motorfiets heeft relatief gezien heel weinig ruimte nodig.

Die motorrijder had perfect iedereen rechts kunnen inhalen.

Dus ja, asociale actie, maar levensgevaarlijk is hier relatief...
Je hebt gemist dat hij nog niet eens op het laatste stukje van de invoegstrook er pas voorbij was, maar dat hij al op de betonnen goot zat en 10 cm verder hij in het gras zat?
Dus ja, dit was levensgevaarlijk. 10 cm bij die snelheid is 4 milliseconden. Dat kun je niet afmeten op je motor dus dit was puur geluk dat het nog goed ging.