Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke automerken gaan de omwenteling naar autonome EV's overleven?

Wie gaat als eerste ten onder door de disruptie van de autonome en/of elektrische auto?

  • Toyota

    Votes: 3 2.2%
  • De volkswagen groep

    Votes: 7 5.1%
  • Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance

    Votes: 2 1.4%
  • Hyundai

    Votes: 0 0.0%
  • GM

    Votes: 14 10.1%
  • Ford

    Votes: 18 13.0%
  • Fiat Chrysler

    Votes: 61 44.2%
  • Tesla

    Votes: 7 5.1%
  • Daimler

    Votes: 3 2.2%
  • PSA

    Votes: 4 2.9%
  • BMW

    Votes: 12 8.7%
  • Anders:

    Votes: 7 5.1%

  • Total voters
    138
This site may earn commission on affiliate links.
Heel interessante comments eronder ook...
Tweedehands prijzen over een paar jaar van je zojuist aangeschafte nieuwe ICE... Toch even achter je oren krabben?
Veel mensen houden inderdaad hun oude ICE langer aan dus nieuwe verkopen gaan de komende jaren niet aantrekken en derhalve nooit meer. They are doomed. Denk dat dealers hooguit nog hun werkplaatsen open houden totdat de onderdelen op zijn (want wie wil nog toeleverancier zijn van Big-ICE met een snel krimpende markt). Overigens kunnen ze die onderdelen voorlopig deels nog leveren vanuit het fabrieksmagazijn, want voor productie zijn ze niet meer nodig. Ik denk dat ze nieuw (puur BEV) beginnen met hun beste ontwerpers en de rest laten afsterven na de contanten er maximaal uitgetrokken te hebben voor de bestuurders. Ondertussen zo min mogelijk slecht nieuws natuurlijk, want dan trekt de bank meteen de kredieten in. Dus we zullen worden verrast door veel nieuwe BEV-only's Met jaren achterstand op Tesla/Nio/Rivian, dus het is maar de vraag of dat op tijd is, onder gelijktijdige teloorgang van de oude bedrijven. Een enkele schakelt op tijd om, VW/Audi en mogelijk Mercedes, heel misschien Renault/Peugeot maken wellicht nog een kans.
 
Denk dat dealers hooguit nog hun werkplaatsen open houden totdat de onderdelen op zijn (want wie wil nog toeleverancier zijn van Big-ICE met een snel krimpende markt). Overigens kunnen ze die onderdelen voorlopig deels nog leveren vanuit het fabrieksmagazijn, want voor productie zijn ze niet meer nodig.

Dat kon nog wel eens meevallen, mits de merken niet failliet gaan. De huidige Duitse merken leveren minimaal 30 jaar lang onderdelen. Mercedes-Benz gaat daarin het verst. Van een /8 uit 1968 kun je alle onderdelen nog volledig nieuw kopen.

Ook een goede zaak voor mijn S uit 2013, want een aanzienlijk deel van het interieur daarin is door Mercedes geleverd.
 
BMW met stip naar nummer een:


BMW to stand by combustion engines for at least 30 more years: 'Most of the US does not need BEVs'
BMW to stand by combustion engines for at least 30 more years: 'Most of the US does not need BEVs'

Vergeet niet dat dit de Head of R&D is. Niet de man die de strategie van BMW uittekent. De CEO van BMW heeft enkele maanden geleden de bons gekregen omdat hij onvoldoende snel de omschakeling naar elektrische wagens doorvoerde. Slow transition to electric cars dooms BMW chief Harald Krueger.

BMW brengt dit en volgend jaar 3 elektrische wagens uit: de iX3 (zoals de e-tron en de EQC een kansloze oefening waarbij een klassieke SUV omgebouwd wordt tot E-SUV), maar de i4 en de i-next (die volgend jaar op de markt komen) zouden wel eens interessanter kunnen zijn. BMW is met de i3 ook al enkele jaren bezig met elektrische voertuigen...
 
Vapourware. De ene is een prototype zonder interieur, de andere een prototype met een interieur dat helemaal niet past in de veiligheidsvoorschriften. 2021 misschien een 'productie'-model en dan 2 jaar later opstart van productie.

Zou bmw niet zomaar uitvlakken, hebben kennis en waren er heel vroeg bij (bmw i3 en die is nog steeds goed !), mini ev is ook bmw (i3 techniek), bmw geef ik nog kansen zat. Ook al zijn ze nu laat, die komen er wel.

Lichtgewicht M3 Electric (i3 carbon-techniek) .....wordt smullen. Maar BMW gaat eerst SUF's doen :D
 
Ik had ze pakweg 5 jaar geleden ook niet uitgevlakt, maar het hele i3 en i8-team is vertrokken omdat het management te traag ging omdat de i3 en i8 nooit geld hebben opgebracht. Op zich valt alles te bouwen als je er genoeg en correct geld naar gooit, maar bij BMW is het de laatste tijd erg veel vis noch vlees. Als je de prototypes die in gecamoufleerde versie nu rondrijden afmeet op de tijd-naar-productie van pakweg de Taycan, zit je echt nog 4 jaar verder voordat ze op vrachtwagens bij dealers worden geleverd.

En de laatste lichtgewicht M versie dateert van... Goh, de M3 CSL? Dat was een atmosferische zescilinder.
 
Ik had ze pakweg 5 jaar geleden ook niet uitgevlakt, maar het hele i3 en i8-team is vertrokken omdat het management te traag ging omdat de i3 en i8 nooit geld hebben opgebracht. Op zich valt alles te bouwen als je er genoeg en correct geld naar gooit, maar bij BMW is het de laatste tijd erg veel vis noch vlees. Als je de prototypes die in gecamoufleerde versie nu rondrijden afmeet op de tijd-naar-productie van pakweg de Taycan, zit je echt nog 4 jaar verder voordat ze op vrachtwagens bij dealers worden geleverd.
Dus jij kan op een foto afmeten wanneer een auto op de markt komt. Beter dan de producent blijkbaar. BMW heeft eind november 2019 de i4 aangekondigd voor 2021. The new BMW i4: the future of hallmark brand driving pleasure.
En de wagen doet testritten onder dezelfde camouflage als de nieuwe BMW 4. Denk je dat die dan ook nog 4 jaar op zich laat wachten?
 
Ik volg de autowereld zo een 20 jaar, dus ik kan de verschillende fases van prototypes op de weg wel herkennen.

Eerst heb je mules, dan heb je in camouflage gewraakte body met standaard lampen uit de Halfords, dan heb je in camouflage gewraakte body met wrap over de lampen lampen, en dan heb je gewraakte body met deels gewrapte lampen. En dan wordt het nieuwe model gepresenteerd op een internationale autoshow en moet je nog 9 maanden tellen voor de eerste leveringen goed en wel starten.

Elk van die fases duurt makkelijk een jaar, dus ja, de i4 die in 2019 nog met Halfords lampen en wrap rond reed, mag je dus nog 2 jaar bijtellen voor een presentatie in Parijs of Frankfurt, en dan 9 maanden. Nou komt het goed uit dat men in 2019 Frankfurt had, en in 2021 terug in Frankfurt gaat landen voor het IAA, dus ik voorspel wel degelijk de eerste i4's in de showroom in 2022. Da's iets strakker dan mijn vorige voorspelling, maar da's puur omdat ik nog aan de halfords proto's dacht in 2019 en we inmiddels vroeg in 2020 zijn. En gezien Frankfurt de enige Duitse show is, en VW hun ID.3 er ook op presenteerde... Met nu leveringen uitgesteld voor tweede helft 2020, wat 9 maanden na IAA is... :)
 
Ik denk dat "binnen twee jaar" niet onherroepelijk te laat is. In Nederland gaat het misschien hard, net zoals in Noorwegen, maar voor de rest van de wereld??? Als ik rond rijd in een van onze EVs, voel ik me toch de uitzondering op de weg en dat vind ik maar tegenvallen. Toen we onze EV kochten eind 2013, had ik verwacht dat de omslag sneller zou gaan.
Hoeveel BEV's zijn er vorig jaar in België verkocht? <9000 of 1,6% van de nieuw verkochte wagens. En dat in de Belgische markt waarin leasingwagens 60% van de verkoop uitmaken en voor dat marktdeel krijgen BEVs dus een flinke financiële ondersteuning tov een ICE. En dan toch maar 1,6%... teleurstellend! De Belgen hoeven ze blijkbaar (nog) niet, die BEV's.
Anderzijds: wat zou je willen dat die klassieke merken doen? 98,4% van hun verkoop verwaarlozen?
 
  • Like
Reactions: JanG007
En gezien Frankfurt de enige Duitse show is, en VW hun ID.3 er ook op presenteerde... Met nu leveringen uitgesteld voor tweede helft 2020, wat 9 maanden na IAA is... :)

Dat is nog steeds niet bevestigd, we weten alleen dat de ID.3 pas in september in Noorwegen beschikbaar is. En de wagens worden al en masse gemaakt, er wordt gewacht op een firmware update voor een processor ivm OTA update mogelijkheden. De enige reden waarom de ID.3 niet eerder in de toonzaal staat, is dat het de eerste wagen binnen VW is met het nieuwe 'besturingssysteem', een volledig door VW ontwikkeld platform dat de standaard zou worden voor alle wagens van de VW groep (en dat ook al door Ford zou aangekocht zijn, logisch want Ford gaat zijn EV's bouwen op het platform van VW)

Ik denk dat "binnen twee jaar" niet onherroepelijk te laat is. In Nederland gaat het misschien hard, net zoals in Noorwegen, maar voor de rest van de wereld??? Als ik rond rijd in een van onze EVs, voel ik me toch de uitzondering op de weg en dat vind ik maar tegenvallen. Toen we onze EV kochten eind 2013, had ik verwacht dat de omslag sneller zou gaan.
Hoeveel BEV's zijn er vorig jaar in België verkocht? <9000 of 1,6% van de nieuw verkochte wagens. En dat in de Belgische markt waarin leasingwagens 60% van de verkoop uitmaken en voor dat marktdeel krijgen BEVs dus een flinke financiële ondersteuning tov een ICE. En dan toch maar 1,6%... teleurstellend! De Belgen hoeven ze blijkbaar (nog) niet, die BEV's.
In B is voor de leasemarkt een PHEV gelijk aan een EV, vanuit fiscaal standpunt. En er is nog veel onwetendheid, enkele van mijn collega's vertellen me dat ik gek ben om een EV te kopen (weinig range, zeer duur om op te laden ("snelladers minstens 0.60 Eur/kwH", ...). Ze refereren dan ook naar de beperkte range van de e-trons van enkele collega's:rolleyes:.
Terwijl ze dus zelf een PHEV kiezen, en die dus ieder dag twee keer aan de stekker moeten hangen. Zo is één van mijn collega's er erg trots op om bijna al zijn km op de batterijen te rijden, volgens mij ben je dan beter af met een Tesla met 7 x meer range:p
 
Zo is één van mijn collega's er erg trots op om bijna al zijn km op de batterijen te rijden, volgens mij ben je dan beter af met een Tesla met 7 x meer range:p
Die benzinemotor hebben ze volgens hun nog nodig voor de wintersport.

Kijk, 2022 is nog niet te laat om mee te doen, maar da's ook ten dele omdat Audi en Mercedes nog geen alternatieven klaar hebben voor de Model 3. Da's een segment van leaserijders die niet aan de ID.3 gaan en dus moeten terugvallen op Audi/Mercedes/BMW als Tesla niet in het leaseaanbod zit.

Model 3 in de lease gaat overigens wel vrij vlot; ik zie er per dag toch heel wat rond rijden en ik zie Belgische vacatures expliciet vermelden dat een elektrische auto in het lease-aanbod zit. Er komt beweging in de zaak, maar het is idd nog traag.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik las toch ook ergens een M3 met 370wh/km ;) Voorverwarmen hoef je niet met een benzine of diesel. Met mijn Disco 3 V8 kwam ik niet in de buurt van de 1 op 14, ook niet op de helft trouwens.

Wij betalen hier €1.69 voor een liter benzine op dit moment, in december heb ik ergens anders nog getankt voor €0.45 voor een liter benzine. Dus daar is een EV nog niet zo gauw interessant mede omdat je niet zeker wist of je s'nachts ook stroom had.:eek: