Bij deze even mijn praktijkervaring met de 500e, die ik hier naast de Model S heb.
Degradatie van de accu van de 500e lijkt tot nu toe echt minimaal te zijn. Er zit een goed BMS in, o.a. met actieve koeling. Daarnaast wordt het accupakket bijna niet mishandeld, omdat je niet kunt snelladen. De snelste manier van 0 tot 100 procent is aan de 1 fase 32A en dan doe je er zo'n 3 uur en 30 minuten over. Dit in tegenstelling tot bijv. een Nissan Leaf, die wel redelijk wat batterij degradatie heeft, o.a. door het snelladen en het gemis aan actieve koeling. Dus reken erop dat als je een gemiddelde 500e koopt (3-4 jaar oud, km.stand van rond de 50.000) je vermoedelijk maar een paar procent accucapaciteit bent verloren.
Over de winter range: hoe ver je komt is sterk afhankelijk van de temperatuur en je snelheid. Maar boven de 100 km/u wordt de 500e aardig onzuinig (een Model S komt verder per kWh in elk geval op die snelheden). Op 120 km/u ga je in de winter onder het vriespunt echt geen 100 kilometer afstand meer kunnen overbruggen, reken dan op zo'n 80 kilometer. Op 80 km/u wegen kun je in de winter zo'n 120 km ver komen.
Maar goed, de Fiat 500e is echt een geweldig leuke auto. Dus je kunt het er alsnog voor over hebben, als je dus rekening houdt met de beperkte range en het trage laden
Ik ben er zelf wel eens mee van Zaandam naar Enschede gereden in de zomer en op zich is het te doen, heb er zo'n 3 uur over gedaan. Gewoon een boek meenemen en een uurtje wat lezen bij de laadpaal onderweg...