Vandaag gaan shoppen. Proefrit met Zoe en ook bij Volkswagen gaan informeren over E-up (ondanks een voorafgaande afspraak was een proefrit enkel mogelijk als we bereid waren om naar de invoerder te gaan 60km verder).
Is nog steeds zoals hier vaak beschreven. Verkopers weten echt van niets. En dan spreek ik nog niet over level 2 info als batterijdegradatie, laadsnelheden aan monofase 32A. maar zelfs bij vragen over effectieve range, regeneratief remmen vielen ze uit de lucht.
De Volkswagen dealer probeerde mij zelfs wijs te maken dat de up 5 plaatsen had. En dit heeft niets met EV te maken. Er stond er verdorie 1 voor zijn neus.
De Renault verkoper heeft ons een uur tijd laten verliezen, met praatjes over koetjes en kalfjes en met het zoeken naar documentatie, in kasten en op zijn PC. Uiteindelijk heeft hij een brochure afgeprint. Kom je milieubewust voor een EV en wordt er een halve boom verspild aan papier. Om nog niet te spreken over de kleureninkt.
Voor de Zoe kreeg ik een offerte van 24000 euro voor een bijna full option (limited). Dit zou de prijs zonder batterij moeten zijn. Op de offerte staat nergens dat de batterij moet gehuurd worden. Spijtig genoeg is de offerte niet ondertekend. Zou juridisch misschien perspectieven bieden (
@Hans Noordsij wat denk je). Een offerte voor een auto laat toch veronderstellen dat je er mee kan rijden, tenzij anders vermeld. Op het scherm stond wel een huur van 89€ per maand. Op papier niet.
Renault spreekt nog steeds over een 'automatische versnellingsbak', zelfs in zijn brochure. Hoe kan de versnellingsbak automatisch zijn als er geen in zit.
De Zoe proefrit viel wel enorm mee. Ik vond het regeneratief remmen wel tegenvallen. Was wel een Intense. Een versie die niet meer gemaakt wordt. Misschien had die dat nog niet.
Ik ben er mee naar huis gereden en de Tesla lader aangesloten. Eerst een foutmelding, maar na heraansluiting was hij aan het laden. Geen info over vermogen, laadsnelheid... Wel een resterende duur. 2uur 50. hij stond op 75%.
Ook geen mogelijkheid om max range aan te geven bij het laden. Betekent waarschijnlijk dat iedereen dan tot 100% zal laden. Benieuwd wat de impact op de degradatie is. Zou toch niet geneigd zijn om een tweedehands te kopen om die reden.
Verbruik tijdens de proefrit was 135Wh/km. Eco, is wel heel loom. Verleiding om uit te zetten is dan wel groot.
Bij gebrek aan antwoord van de verkoper, mijn vraag even hier posten. De E-up lijkt enigszins interessant voor ons als 2e wagen. Alleen lees ik bij
Volkswagen e-Up! dat de range in de winter slechts 65km is. Terwijl ik overal in de tests lees dat 130 realistisch is (theoretisch is het 160km). Iemand meer info hierover? Van 160 theoretisch naar 65 in de winter lijkt mij toch en fout.