Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Mag ik nog eens een pleidooi voor een BMW I3 houden? Handig in de stad, klein en smal. Super kleine draaicirkel (a la Triumph Herald). Goed overzicht ook, geen dode hoeken! Heel milieuvriendelijk: in productie (leer van koeien nabij fabriek) en voorbereid op recycling bij einde levensduur. Zuinig in energie ook:125 Wh/km bereik +/- 250 km (zomer) en 200 (winter). 3 fasen laden. 4 man aan boord: geen probleem. Beetje vreemde achterdeuren maar die heeft een X ook! Beetje duur ook, net als Tesla. Kortom: voor een Tesla bezitter een ideale 2e auto.
Ik heb vaker een paar weken achter elkaar de i3 (94Ah) kunnen gebruiken (toen mijn 330e weer eens werd gerepareerd). Daarmee haal je tussen de 180 en 200 km, ook als je meerijdt met het verkeer opde snelweg (100-120km/h) als het niet al te koud is. Snel zat en erg wendbaar. Maar de stoelen mogen iets minder vlak zijn.

Hoeveel bagageruimte heeft de i3? Van een afstandje lijkt de kofferbak niet erg groot, maar ik heb het niet van binnen bekeken.
Ongeveer 2 à 2,5x de kofferbak van een boodschappenauto als de Aygo.
 
Mag ik nog eens een pleidooi voor een BMW I3 houden? Handig in de stad, klein en smal. Super kleine draaicirkel (a la Triumph Herald). Goed overzicht ook, geen dode hoeken! Heel milieuvriendelijk: in productie (leer van koeien nabij fabriek) en voorbereid op recycling bij einde levensduur. Zuinig in energie ook:125 Wh/km bereik +/- 250 km (zomer) en 200 (winter). 3 fasen laden. 4 man aan boord: geen probleem. Beetje vreemde achterdeuren maar die heeft een X ook! Beetje duur ook, net als Tesla. Kortom: voor een Tesla bezitter een ideale 2e auto.

De i3 is een prima auto, maar voor dat geld zou ik voor de Kona met 64 kWh kiezen. Draaicirkel Kona is ook erg goed, ruimere zit in auto en veel meer bereik en sneller opladen onderweg.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: PaulusdB and HWS
Ik kwam interessante info tegen over het accupakket in een Citroën C-Zero / Peugeot Ion / Mitsubishi i-Miev.
Er zitten meestal 88 lithiumcellen van Yuasa in. Ze zouden ontworpen zijn voor 5500 laadcycli. Als je uitgaat van 75km per laadcyclus, zou dat een kilometrage van 412.500km betekenen, geen enkele stadsauto haalt dat denk ik. Waarschijnlijk haalt dit type accucel zo'n hoog aantal laadcycli omdat de cellen nooit verder dan 90% geladen worden. Leeg raken ze ook vrijwel nooit omdat zo'n autootje eigenlijk nooit voor langere ritten wordt gebruikt dus vrijwel nooit lagere SoC bereikt dan 25%.
Niettemin kan er een keer een cel defect raken, zelfs dan ben je niet de klos met zo'n autootje. Het accupakket kan door een gemiddelde automonteur (wel met E-kennis) verwijderd en geopend worden, en het is vrij eenvoudig mogelijk zo'n cel te vernieuwen. En 1 nieuwe cel kost niet veel. Ik denk dat het qua totale kosten vergelijkbaar is met een nieuwe koppeling in een fossiele auto.
In ieder geval heeft het mij doen concluderen dat we nog lang geen afscheid hoeven nemen van onze C-Zero met kmstand 83.000.
 
Ik kwam interessante info tegen over het accupakket in een Citroën C-Zero / Peugeot Ion / Mitsubishi i-Miev.
Er zitten meestal 88 lithiumcellen van Yuasa in. Ze zouden ontworpen zijn voor 5500 laadcycli. Als je uitgaat van 75km per laadcyclus, zou dat een kilometrage van 412.500km betekenen, geen enkele stadsauto haalt dat denk ik. Waarschijnlijk haalt dit type accucel zo'n hoog aantal laadcycli omdat de cellen nooit verder dan 90% geladen worden. Leeg raken ze ook vrijwel nooit omdat zo'n autootje eigenlijk nooit voor langere ritten wordt gebruikt dus vrijwel nooit lagere SoC bereikt dan 25%.
Niettemin kan er een keer een cel defect raken, zelfs dan ben je niet de klos met zo'n autootje. Het accupakket kan door een gemiddelde automonteur (wel met E-kennis) verwijderd en geopend worden, en het is vrij eenvoudig mogelijk zo'n cel te vernieuwen. En 1 nieuwe cel kost niet veel. Ik denk dat het qua totale kosten vergelijkbaar is met een nieuwe koppeling in een fossiele auto.
In ieder geval heeft het mij doen concluderen dat we nog lang geen afscheid hoeven nemen van onze C-Zero met kmstand 83.000.
Toch al weer tien jaar geleden slaagde Bosch erin om de eerste li-ion accu's voor tuingereedschap al heel goed te maken.
Nu blijkt die tien jaar oude 2.0 Ah accu nog ruim 80% van zijn oorspronkelijke lading te kunnen opslaan.
 
De Zoe remt sterk regeneratief. Tot 43 kW hetgeen gezien her vermogen van de motor aanzienlijk is.
Alleen: niet bij gas lossen. Dan rem je net iets sterker af dan bij een ICE ( voor wie het zich nog herinnert). Maar bij het indrukken van de rem ga je dus eerst op de motor regeneratief remmen en pas bij een noodstop worden de schijven gebruikt. De overgang tussen beide remsystemen is bijna niet te merken. Sluit op die manier dicht aan bij wat men gewoon was.
Range is sterk afhankelijk van snelheid en temp. Reken in de winter op 200 a 250 km voor de R90.
 
De Zoe remt sterk regeneratief. Tot 43 kW hetgeen gezien her vermogen van de motor aanzienlijk is.
Alleen: niet bij gas lossen. Dan rem je net iets sterker af dan bij een ICE ( voor wie het zich nog herinnert). Maar bij het indrukken van de rem ga je dus eerst op de motor regeneratief remmen en pas bij een noodstop worden de schijven gebruikt. De overgang tussen beide remsystemen is bijna niet te merken. Sluit op die manier dicht aan bij wat men gewoon was.
Range is sterk afhankelijk van snelheid en temp. Reken in de winter op 200 a 250 km voor de R90.
Interessant
 
De Zoe remt sterk regeneratief. Tot 43 kW hetgeen gezien her vermogen van de motor aanzienlijk is.
Alleen: niet bij gas lossen. Dan rem je net iets sterker af dan bij een ICE ( voor wie het zich nog herinnert). Maar bij het indrukken van de rem ga je dus eerst op de motor regeneratief remmen en pas bij een noodstop worden de schijven gebruikt. De overgang tussen beide remsystemen is bijna niet te merken. Sluit op die manier dicht aan bij wat men gewoon was.
Range is sterk afhankelijk van snelheid en temp. Reken in de winter op 200 a 250 km voor de R90.
En je ziet de mate van regenereren op het dashboard, alleen geen kW aanduiding ernaast zoals in een Tesla.
Door (gepatenteerd) gebruik van dat systeem kun je tot 43kw AC laden (de QuickCharge versie dan, anders tot 22kW AC).

Voor mijn gevoel kun je in een Zoë flink harder regeneratief remmen dan in een Tesla (niet in kw’s, maar vertraging; gewicht scheelt natuurlijk nogal).
 
En je ziet de mate van regenereren op het dashboard, alleen geen kW aanduiding ernaast zoals in een Tesla.
Door (gepatenteerd) gebruik van dat systeem kun je tot 43kw AC laden (de QuickCharge versie dan, anders tot 22kW AC)..

Ik begrijp uit commercieel oogpunt wel dat Renault dit doet, maar Tesla’s houding (patent gebruik is vrij) is zoveel sympathieker!
 
Vandaag gaan shoppen. Proefrit met Zoe en ook bij Volkswagen gaan informeren over E-up (ondanks een voorafgaande afspraak was een proefrit enkel mogelijk als we bereid waren om naar de invoerder te gaan 60km verder).
Is nog steeds zoals hier vaak beschreven. Verkopers weten echt van niets. En dan spreek ik nog niet over level 2 info als batterijdegradatie, laadsnelheden aan monofase 32A. maar zelfs bij vragen over effectieve range, regeneratief remmen vielen ze uit de lucht.
De Volkswagen dealer probeerde mij zelfs wijs te maken dat de up 5 plaatsen had. En dit heeft niets met EV te maken. Er stond er verdorie 1 voor zijn neus.
De Renault verkoper heeft ons een uur tijd laten verliezen, met praatjes over koetjes en kalfjes en met het zoeken naar documentatie, in kasten en op zijn PC. Uiteindelijk heeft hij een brochure afgeprint. Kom je milieubewust voor een EV en wordt er een halve boom verspild aan papier. Om nog niet te spreken over de kleureninkt.
Voor de Zoe kreeg ik een offerte van 24000 euro voor een bijna full option (limited). Dit zou de prijs zonder batterij moeten zijn. Op de offerte staat nergens dat de batterij moet gehuurd worden. Spijtig genoeg is de offerte niet ondertekend. Zou juridisch misschien perspectieven bieden (@Hans Noordsij wat denk je). Een offerte voor een auto laat toch veronderstellen dat je er mee kan rijden, tenzij anders vermeld. Op het scherm stond wel een huur van 89€ per maand. Op papier niet.
Renault spreekt nog steeds over een 'automatische versnellingsbak', zelfs in zijn brochure. Hoe kan de versnellingsbak automatisch zijn als er geen in zit.
De Zoe proefrit viel wel enorm mee. Ik vond het regeneratief remmen wel tegenvallen. Was wel een Intense. Een versie die niet meer gemaakt wordt. Misschien had die dat nog niet.
Ik ben er mee naar huis gereden en de Tesla lader aangesloten. Eerst een foutmelding, maar na heraansluiting was hij aan het laden. Geen info over vermogen, laadsnelheid... Wel een resterende duur. 2uur 50. hij stond op 75%.
Ook geen mogelijkheid om max range aan te geven bij het laden. Betekent waarschijnlijk dat iedereen dan tot 100% zal laden. Benieuwd wat de impact op de degradatie is. Zou toch niet geneigd zijn om een tweedehands te kopen om die reden.
Verbruik tijdens de proefrit was 135Wh/km. Eco, is wel heel loom. Verleiding om uit te zetten is dan wel groot.

Bij gebrek aan antwoord van de verkoper, mijn vraag even hier posten. De E-up lijkt enigszins interessant voor ons als 2e wagen. Alleen lees ik bij Volkswagen e-Up! dat de range in de winter slechts 65km is. Terwijl ik overal in de tests lees dat 130 realistisch is (theoretisch is het 160km). Iemand meer info hierover? Van 160 theoretisch naar 65 in de winter lijkt mij toch en fout.
 
Wat de Zoe betreft: die laadt altijd tot 100%, maar die 100% is niet vol-vol. Er blijft dus steeds een marge, vergelijkbaar met het tot 80% laden van de Tesla's.
Het regeneratief remmen is wat anders georganiseerd: gas lossen geeft beperkte regeneratie, iets meer dan bij een gewone ICE. Als je dan bij remt dan wordt er nog meer geregenereerd. Tot ook die limiet is opgebruikt, pas dan treden de mechanische remmen in werking. Remmen met het rempedaal activeert dus de tweede trap regeneratief remmen.
Je kan de Zoe's tegenwoordig ook met batterijkoop krijgen. Prijs ligt uiteraard hoger.
 
  • Informative
Reactions: MaH and Phil V
Ook geen mogelijkheid om max range aan te geven bij het laden. Betekent waarschijnlijk dat iedereen dan tot 100% zal laden. Benieuwd wat de impact op de degradatie is. Zou toch niet geneigd zijn om een tweedehands te kopen om die reden.
Wij rijden nu ruim 4 jaar met een Zoe, laden nagenoeg altijd tot 100% en van degradatie merken wij nagenoeg niets.
Kijk eens op franse websites, daar worden ze tweedehands met slechts een paar duizend km wegens subsidie goedkoop aangeboden. Met 41 kWh accu vanaf circa 16.000 euro (bj. vanaf 2017) Zie La Centrale De Zoe met 41 kWh heeft op de koffer een rechthoekig 'soort embleem met ZE 40' en de Zoe met 22 kWh een vierkant..
Dit nederlandse bedriijf importeert ze ook uit Frankrijk
Huidige voertuigen Auto Bleeker B.V. in PURMEREND
 
  • Informative
Reactions: CL600 and Phil V
Wat de Zoe betreft: die laadt altijd tot 100%, maar die 100% is niet vol-vol. Er blijft dus steeds een marge, vergelijkbaar met het tot 80% laden van de Tesla's.

Dus als ik het goed begrijp is de batterij van 40kWh eigenlijk een batterij van 50kWh en zal er altijd 40kWh geladen worden. Ook als de batterij 10% gedegradeerd is tot 45kWh. Zo merk je de degradatie niet.
 
Mijn vrouw rijdt in een Zoe. De batterijen zijn gehuurd. Ze rijdt maar zo'n 6000-7000 km per jaar, wat betekent dat ze daardoor de laagste huurprijs betaalt (€ 69 per maand). Geen wegenbelasting, geen benzine en meer luxe dan in haar vroegere Twingo 2. Wij zijn dik tevreden met die Zoe. Bovendien is zij inmiddels over "range anxiety" heen ;)
... en tja: autoverkopers :rolleyes:
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Faiz71 and Phil V