Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Zelfs onze nationale trots begrijpt na al die jaren nog niet hoe het laden van je auto er uit moet zien...
upload_2018-11-10_13-47-23.png

Foto uit het laatste jaarverslag van FastNed...
 
Zelfs onze nationale trots begrijpt na al die jaren nog niet hoe het laden van je auto er uit moet zien...
View attachment 351355
Foto uit het laatste jaarverslag van FastNed...
Ja, iedereen weet dat je niet mag bellen tijdens het laden!:mad:
Wel goed dat ze de stekker aandrukt voor een hogere laadsnelheid, dat weten niet veel mensen.
 
Ik lees weinig over de Honda Ioniq. Vriend van mij heeft deze en is er helemaal gelukkig mee. Range natuurlijk niet echt vergelijkbaar, maar voor tweede auto (korte ritten, boodschappen ed) lijkt het mij geen gekke keuze...
 
De Ioniq rijdt ook heel zuinig (150 Wh/km is niet ongewoon, terwijl een Tesla rustig op de 200 zit). Dus ondanks de kleine accu kun je nog wel een aardig eind rijden. En daarna kun je aan de snellader inderdaad vrij snel opladen. Zelfs aan de 1 fase 32A zit hij nog redelijk snel vol.

In Nederland is het gewoon een heel handige auto, ook voor de langere ritten, als je accepteert dat je even 20 minuten moet laden onderweg als je van de ene kant naar de andere kant van het land rijdt. Buiten Nederland werkt vaak de laadinfrastructuur in je nadeel, er zijn nog weinig snelladers.

Als de Model 3 volgend jaar nog niet goed levebraar is, overweeg ik serieus een Ioniq na mijn Model S. De Ioniq is een totaal andere klasse natuurlijk, maar het voelt als voldoende voor mij. Over een jaartje zijn er hopelijk in het buitenland ook meer snelladers. En de kosten zijn heel veel lager, mede door de relatief lage aanschafprijs, maar ook het lage verbruik.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ik lees weinig over de Honda Ioniq. Vriend van mij heeft deze en is er helemaal gelukkig mee. Range natuurlijk niet echt vergelijkbaar, maar voor tweede auto (korte ritten, boodschappen ed) lijkt het mij geen gekke keuze...

Hyundai bedoel je, en dat is inderdaad een geslaagde wagen. Maar over Honda gesproken: dat was toch de sportiefste, meest innoverende aller Japanners, met hun schitterende kleine motoren. Vind dat die het echt aan zichzelf verschuldigd zijn om het voortouw te nemen inzake Japanse BEV's. Hun EV-concepten (knipogen naar '72 Civic en sixties S800) zien er trouwens leuk uit; hoop dat dat iets wordt.
 
Denken jullie dat het een goed moment is om een 2e EV te kopen (Model 3 is te duur voor de 10k km/jaar voor ons)?

Vorige maand overwogen om idd een EV als tweede wagen aan te schaffen. Na ontgoochelend dealerbezoek, maar besloten om nog wat te wachten.
De verkopers hebben nog steeds geen idee van wat elektrisch rijden inhoudt en ik wacht nu al drie weken op hun prijsofferte. Geen enkel contact meer van hun kant, ook al waren we echt van plan om te kopen. Ik was bij Renault (Zoe) en VW (up). Bij VW, ondanks afspraak geen e-up ter beschikking, zo overtuigd apzijn ze dat ze ons voor een ICE zouden kunnen overhalen.
Onze 2 redenen om te wachten.
1-sedert de Tesla heb ik blijkbaar een aversie voor dealers ontwikkeld. Ze verplichten een nutteloos en duur onderhoud als garantievoorwaarde, een abonnement voor online functies, ze hebben actievoorwaarden tot 31 oktober. Denken ze nu echt dat ze daarna duurder mogen worden? Wat is er dan duurder na 1/11 aan de wagen? Ze verkopen nu al niets en dan is er in België nog 3500 à 4000€ subsidie. Die calculeren ze dan meteen al in de prijsofferte in. Bij renault wisten ze zelfs niet dat hun offerte er een was met batterijhuur. Ik heb het zelf moeten zeggen (aanbod was wel interessant geweest).
2-De prijs dus, ondanks de subsidies. Volgend jaar kunnen we een chinees bestellen voor de helft van de prijs. Volkswagen kondigt nu zelf aan dat ze een EV gaan produceren voor dezelfde prijs als een ICE.
Ze smeken dus om te wachten.
 
Denken jullie dat het een goed moment is om een 2e EV te kopen (Model 3 is te duur voor de 10k km/jaar voor ons)?

Vorige maand overwogen om idd een EV als tweede wagen aan te schaffen. Na ontgoochelend dealerbezoek, maar besloten om nog wat te wachten.
De verkopers hebben nog steeds geen idee van wat elektrisch rijden inhoudt en ik wacht nu al drie weken op hun prijsofferte. Geen enkel contact meer van hun kant, ook al waren we echt van plan om te kopen. Ik was bij Renault (Zoe) en VW (up). Bij VW, ondanks afspraak geen e-up ter beschikking, zo overtuigd apzijn ze dat ze ons voor een ICE zouden kunnen overhalen.
Onze 2 redenen om te wachten.
1-sedert de Tesla heb ik blijkbaar een aversie voor dealers ontwikkeld. Ze verplichten een nutteloos en duur onderhoud als garantievoorwaarde, een abonnement voor online functies, ze hebben actievoorwaarden tot 31 oktober. Denken ze nu echt dat ze daarna duurder mogen worden? Wat is er dan duurder na 1/11 aan de wagen? Ze verkopen nu al niets en dan is er in België nog 3500 à 4000€ subsidie. Die calculeren ze dan meteen al in de prijsofferte in. Bij renault wisten ze zelfs niet dat hun offerte er een was met batterijhuur. Ik heb het zelf moeten zeggen (aanbod was wel interessant geweest).
2-De prijs dus, ondanks de subsidies. Volgend jaar kunnen we een chinees bestellen voor de helft van de prijs. Volkswagen kondigt nu zelf aan dat ze een EV gaan produceren voor dezelfde prijs als een ICE.
Ze smeken dus om te wachten.

Als je de auto "nu" nodig hebt en het aanbod van range bij dat bepaald model voldoende is voor jullie behoefte zou ik zeggen: JA

Als het nog even kan wachten komen er natuurlijk 'binnenkort' nieuwe spelers/modellen op de markt die misschien nog interessanter zijn. Ben zelf wel benieuwd wat die Polestar2 wordt, niet dat ik ga veranderen of zo, maar het interesseert me wel.

Aangezien de wereld buiten Tesla met dealerships verloopt kan je daar gewoonweg niet aan onderuit, tenzij je particulier een tweedehandse koopt natuurlijk. Ondertussen ben ik ook heel kritisch geworden tegenover dealers en als het je bij de ene niet bevalt, ga naar een andere. En een merkgarage/dealer die daar een fantastische nieuwbouw neerzet heeft jouw centen nodig om zijn "kot" af te betalen, als je dat maar beseft... . ;)
 
Hoi,

Wij, mijn vrouw en ik, hebben ook beiden besloten om op de elektrische kar te springen (zal me in een ander topic voorstellen). Mijn vrouw heeft getekend voor een private lease optie voor een elektrische Hyundai Ioniq. Deze blijkt in total cost of ownership goedkoper te zijn dan een ICE Ford Fiesta, via een dealer die wel snapt dat elektrisch rijden de toekomst heeft, en deze rijdt ook nog eens stukken beter. Bereik van ongeveer 200 km volstaat voor ons, proefritten waren erg overtuigend.
 
Ioniq is een prima keus, Ik wil zeker voor vakantie en langere zakelijke ritten meer range (vandaar reservering voor model 3). Het is wel te doen (ben met mijn Ioniq in de Franse Alpen geweest) maar zeker in Frankrijk op de peage tegen de nodige laadproblemen aangelopen (weigerachtige fastchargers). Met mijn beperkte beheersing van de Franse taal er wel uitgekomen, maar soms wel een uur of zo verloren. Wel 2 dagen voor heen en twee dagen voor terug reis uitgetrokken en dat was geen overbodige luxe. Idd wel super zuinig en comfortabel. Voor woon-werk en NL is het een prima auto en je kan er nog eens mee naar de Ikea of bouwmarkt; met achterbank plat zat ruimte.
 
Wij hebben een VW e-Up en VW e-Golf. Uiteindelijk moeten ze vervangen worden door de gereserveerde Model 3.
Wegens omstandigheden moet één van de VW's nu (al) weg. Zijn er hier geïnteresseerden? Misschien een auto voor de vrouw? Beide auto's hebben nog fabrieksgarantie.
Onze e-Golf 35,8 kWh:
6.jpg


Onze VW e-Up!:
upload_2018-11-22_14-10-38.png
 
Zijn er nog recente ervaringen met nieuwe modellen? Onze Saab cabrio gaat waarschijnlijk toch de deur uit dit jaar om vervangen te worden voor een elektrische 2e auto. Range is belangrijk en ook ruimte om muziekinstrumenten mee te nemen.