Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke winterband voor de M3?

This site may earn commission on affiliate links.
Michelin Alpin 5 gemonteerd op de 18 inch aero's vorige week. Ik weet niet of e aan mij ligt maar deze banden lijken stiller dan de standaard afgeleverde Michelins.
Ik heb de Michelin Alpin 5 ook gemonteerd (Model S, 19" velgen), maar ik hoor een bijgeluid die ik met de originele banden niet heb. Een beetje een zingend geluid dat vooral tussen de 100-120 goed hoorbaar is. Alsof de wind om je huis blaast (niet zo hard, maar wel qua toonhoogte). Ik vind het erg irritant. Ze liggen er net onder, dus weet niet of het een blijvend geluid is.
 
Vandaag de Nokian WR A4 235/45 R18 98 V laten monteren als winterbanden. De eerste impressie is goed. Vergelijkbaar tot minder geluid als de standaard Michelin banden. Wel gaf Euromaster aan dat ik de auto moeten laten uitlijnen na elke bandenwissel omdat dit door Tesla wordt geadviseerd. Klopt dit verhaal?
 
Vandaag de Nokian WR A4 235/45 R18 98 V laten monteren als winterbanden. De eerste impressie is goed. Vergelijkbaar tot minder geluid als de standaard Michelin banden. Wel gaf Euromaster aan dat ik de auto moeten laten uitlijnen na elke bandenwissel omdat dit door Tesla wordt geadviseerd. Klopt dit verhaal?

Je bent al de tweede die het zegt. Maar het is absolute onzin.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Vandaag de Nokian WR A4 235/45 R18 98 V laten monteren als winterbanden. De eerste impressie is goed. Vergelijkbaar tot minder geluid als de standaard Michelin banden. Wel gaf Euromaster aan dat ik de auto moeten laten uitlijnen na elke bandenwissel omdat dit door Tesla wordt geadviseerd. Klopt dit verhaal?
Ze zeggen dit omdat de hoogte iets zou kunnen afwijken. Maar de vering bepaald de stand van de wielen niet de hoogte van de band. Dus onzin dit verhaal.
 
Vandaag de Nokian WR A4 235/45 R18 98 V laten monteren als winterbanden. De eerste impressie is goed. Vergelijkbaar tot minder geluid als de standaard Michelin banden. Wel gaf Euromaster aan dat ik de auto moeten laten uitlijnen na elke bandenwissel omdat dit door Tesla wordt geadviseerd. Klopt dit verhaal?

Idd onzin van Euromaster.
Verder, ik zou oorspronkelijk mijn extra set 18" Aero wielen+Nokians bij Tesla SeC R'dam laten wisselen. Omdat het op die nieuwe wielen ook nieuwe (Tesla) TPMS sensoren betrof was het Tesla advies ( Maart 2019 nog.. ) het laten inleren van die sensoren dan bij Tesla te laten doen. Leek me gaandeweg ook onzin ( en tijdrovend.. ) en dat bleek ook toen ( toch maar... ) de Tesla Ranger langs kwam. De auto had het inleren van de nieuwe TPMS-sensoren de vorige dag bij het lokaal bandenwisselen al helemaal zelf gedaan, na aanklikken in het Model 3 menu.
Tot slot over apart uitlijnen van die nieuwe 18" wielen ( hier lokaal in April al van de Nokians voorzien en gebalanceerd ) is ook door Tesla naar mij nooit gerept.
... en inmiddels rijden we al ruim een maand naar volle tevredenheid met de Nokians. Ons idee is ook dat ze stiller zijn dan de Michelins.
 
  • Disagree
Reactions: Danny n
Misschien is één van de wielen niet goed gebalanceerd of is de bandenspanning inderdaad te hoog. Ik ga het proberen en laat het weten. Overigens gaf Euromaster wel aan dat de Wintrac Pro's niet altijd mooi egaal slijten wanneer de bandenspanning te laag is. In hoeverre dit waar is durf ik niet te zeggen maar er was nog weinig keuze. Misschien is 3.1 bar wel erg veel en ontstaat daardoor de dreun in het interieur. Michelin en Continental waren helaas helemaal uitverkocht daar kies ik normaal voor. Pirelli's werden mij ten zeerste afgeraden dus die mede door matige reviews links laten liggen.

Uiteindelijk nog kunnen achterhalen waar het gedreun vandaan komt?
 
Uiteindelijk nog kunnen achterhalen waar het gedreun vandaan komt?
Ik heb in ieder geval de Wintrac Pro's vanmorgen onder mijn 'gewone' auto laten plaatsen (18"/225/40) en ik hoor 0 gedreun. Misschien dat het wegvalt onder het motorgeluid, dat kan ik niet beoordelen. De banden voor mijn Model 3 (ook Wintrac Pro's) waren nog niet binnen, deze komen naar verwachting volgende week. Dan kan ik daar ook mijn ervaringen over delen.
 
Gewoon op 4-seizoen banden o_O
In NL hebben we echt geen winters meer...

Jij rijdt alleen in Nederland?

En bij een hete zomer is een vierseizoenenband ook de mindere.

Tijdje terug nog een noodstop moeten maken. Ik stond op een halve meter van de voorganger still (op de A16, ongeval voor mijn neus). Soms is een paar meter langere remweg echt het verschil tussen je hart in je nek voelen kloppen en uren oponthoud en weken gezeik.

Voor een tweede auto waar een beetje lokaal mee gereden wordt snap ik het. Maar voor een zware auto met veel vermogen zou het mijn keuze nooit zijn.
 
Vorige week mijn nieuwe Dunlop Winter Sport 5 235/45 R18 98V XL zelf van foam voorzien. De Dunlop heeft een goede score voor geluid op het label (60 db), maar dat hadden de Nokians op mijn Model S ook en die maakten een brommend geluid, dus ik vond het nodig om foam toe te voegen.
De foam gekocht bij Akoestiekwinkel. Platen foam van 1000 * 600 en 25 mm dik. ik heb gebruikt: Merfocell PU | Absorptie maar er is veel vergelijkbaar spul op de markt.
De lijm is EPDM contactlijm. Ik heb gebruikt: Hechtkracht EPDM Contactlijm Blik - 1 Kg maar ook hier zijn veel alternatieven. 1 ltr is wel een beetje karig voor vier banden heb ik gemerkt.
Verder een lineaal, een stanleymes, een schaar, een verfbakje met een vachtrollertje, een aandrukrollertje en twee uurtjes tijd.
Ik heb de banden binnen gezet en op temperatuur laten komen.
Uit de platen heb ik stroken van 20 cm breed gesneden. 2 per band, je hebt een strook van een kleine 2 meter lengte nodig voor 1 band.
De twee stroken aan elkaar geplakt met de EPDM lijm
De band met een staalborstel ruw gemaakt en goed uitgezogen.
Vervolgens met een doek met ruim aceton (bij de drogist, geen nagellakremover maar pure aceton) de band afgenomen.
Dan de lijm in een bakje en met een vachtroller aanbrengen op de binnenkant van het loopvlak (die foto wil niet uploaden). Die lijm droogt als een malle, dus direct daarna de strook aanbrengen en aanrollen. 20 cm breed is soms wat lastig naar binnen te vouwen, want die foam plakt meteen aan de rand. De volgende keer zou ik misschien 19 cm stroken maken.
Ik had nog een oude binnenband die ik in de band stopte en opblies, maar of dat nou veel deed weet ik niet. Goed aanrollen is belangrijker.

Ik had de stroken vooraf op lengte gemaakt, maar kwam steeds een stukje tekort, dus houd ze lang, want je kunt die foam wel wat in elkaar duwen, maar niet uittrekken. Misschien kun je de strook als je bijna aan het eind bent (met het laatste stukje folie er nog op) op maat knippen, maar dan zit met al die plakkende bende. Ik heb wel de uiteinden met lijm ingesmeerd, zodat de kopse kanten aan elkaar zitten.

Het resultaat is prima. Ze zijn misschien zelfs nog stiller dan mijn Conti Silent zomerbanden.
De praktijk zal leren of de foam goed blijft zitten. Tot nu toe wat korte ritjes en een ritje van 200 km op de snelweg zonder problemen.

Met dank aan Bas. voor de informatie en het stimulerende voorbeeld.

stroken aan elkaar.jpg staalborstel.jpgschoonmaken.jpgfoam aanbrengen.jpgaanrollen.jpg

Hebben jullie ook zo veel moeite om een foto te uploaden? jpg van 300 kB moet ik meerdere keren uploaden voor het een keertje lukt. Grrr.
 
Idd onzin van Euromaster.
Verder, ik zou oorspronkelijk mijn extra set 18" Aero wielen+Nokians bij Tesla SeC R'dam laten wisselen. Omdat het op die nieuwe wielen ook nieuwe (Tesla) TPMS sensoren betrof was het Tesla advies ( Maart 2019 nog.. ) het laten inleren van die sensoren dan bij Tesla te laten doen. Leek me gaandeweg ook onzin ( en tijdrovend.. ) en dat bleek ook toen ( toch maar... ) de Tesla Ranger langs kwam. De auto had het inleren van de nieuwe TPMS-sensoren de vorige dag bij het lokaal bandenwisselen al helemaal zelf gedaan, na aanklikken in het Model 3 menu.
Tot slot over apart uitlijnen van die nieuwe 18" wielen ( hier lokaal in April al van de Nokians voorzien en gebalanceerd ) is ook door Tesla naar mij nooit gerept.
... en inmiddels rijden we al ruim een maand naar volle tevredenheid met de Nokians. Ons idee is ook dat ze stiller zijn dan de Michelins.

@Danny n
Altijd interessant een Disagree ! ;) Maar in mijn post komen nogal wat dingetjes aan de orde... Dus ik gewoon benieuwd waar je het niet mee eens bent.
Mvg
Bert
 
Sinds vandaag rijd ik ook rond met de Nokians WR A4 en eerste indruk is dat ze stiller zijn dan de bijgeleverde 18" zomerbanden. Ik vermoed wel dat je ietsjes meer 'zware' tonen hoort omdat er geen foam in de banden zit. Maar het geluid in totaal is stiller. De TPMS sensoren waren vanzelf weer ingeleerd, niet nodig om deze te resetten. Thuis gecontroleerd of ze de goede druk aangaven en dat was het geval.
 
Uiteindelijk nog kunnen achterhalen waar het gedreun vandaan komt?
Ja en nee. Wielen waren goed gebalanceerd, bandenspanning verlagen leek een klein beetje te helpen. Echter na 1000 km met de banden te hebben gereden lijkt het flink minder te worden (of ik raak er aan gewend). Grappig, was woensdag voor een bandenwissel met de auto van mijn vriendin bij de lokale bandenboer en heb hem het verhaal van mijn Wintrac Pro's voorgelegd. Hij gaf aan dit eerder te hebben gehoord en dat dit geluid vanzelf verdwijnt door simpelweg te rijden.. Tja, het was een onafhankelijk advies en het lijkt erop dat het door galmen/dreunen inderdaad flink minder wordt.

Ik hou ze eronder de rijkwaliteit van deze band bevalt zeer goed! :)
 
  • Informative
Reactions: Sj-trekhaak
Ja en nee. Wielen waren goed gebalanceerd, bandenspanning verlagen leek een klein beetje te helpen. Echter na 1000 km met de banden te hebben gereden lijkt het flink minder te worden (of ik raak er aan gewend). Grappig, was woensdag voor een bandenwissel met de auto van mijn vriendin bij de lokale bandenboer en heb hem het verhaal van mijn Wintrac Pro's voorgelegd. Hij gaf aan dit eerder te hebben gehoord en dat dit geluid vanzelf verdwijnt door simpelweg te rijden.. Tja, het was een onafhankelijk advies en het lijkt erop dat het door galmen/dreunen inderdaad flink minder wordt.

Ik hou ze eronder de rijkwaliteit van deze band bevalt zeer goed! :)

Goed te horen, volgende week gaan ze bij mij eronder. Zal laten weten hoe de banden mij bevallen.
 
WhatsApp Image 2019-11-22 at 13.27.32.jpeg


Hatsa, MAK Nurburg 19" met Conti 850 erop. Heel happy met de looks. De bouten heb ik inmiddels een likje zwarte verf gegeven. Da's toch mooier dan die zilveren stippen.

Ik heb vandaag nog niet gemerkt dat het anders rijdt. Wel is het geluid van een iets lagere frequentie. Kwa decibellen geen noemenswaardig verschil.