Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke winterband voor de M3?

This site may earn commission on affiliate links.
Is de Pirelli nu echt de enige band die leverbaar is met foam? Van alle andere topmerken vind ik op 18" geen enkele band met foam. Alleen andere maatvoeringen zijn er mee uitgerust.

Of kent iemand een bedrijf dat dat aan kan brengen in banden? Ga er zelf liever niet mee hobbyen.
 
Lees net een test dat sommige all seasons in de sneeuw beter zijn dan winterbanden.

Vierseizoenenbanden soms beter in de sneeuw dan winterbanden | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Ik lees allereerst een hele goede reden om in Nederland niet te kiezen voor vierseizoenenband. Want niet zo goed in de regen en het schijnt hier wel eens te regenen.

Verder neemt met het gemiddelde van de winter of zomerbanden en zet dat af tegen de all seasons (als ik het goed lees). Dat vind ik zelf geen goed vergelijk. Pak dan gemiddelde zomer, winter en allseason en vergelijk dat.
 
Is de Pirelli nu echt de enige band die leverbaar is met foam? Van alle andere topmerken vind ik op 18" geen enkele band met foam. Alleen andere maatvoeringen zijn er mee uitgerust.

Of kent iemand een bedrijf dat dat aan kan brengen in banden? Ga er zelf liever niet mee hobbyen.

Of gewoon geen foam. Als je de 18 inch hebt ga je met winterbanden er dan kennelijk op vooruit tov de Michelin met foam. :)
 
Lees net een test dat sommige all seasons in de sneeuw beter zijn dan winterbanden.

Vierseizoenenbanden soms beter in de sneeuw dan winterbanden | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Het is maar net wat je uit de test haalt om een statement te maken.
Twee tests uit autoweek geven deze cijfers.
Helaas hebben we geen cijfers bij 30graden zomerhitte.

Schermafbeelding 2019-11-12 om 12.00.52.png
 
STEEKMAAT
De steekmaat moet overeenkomen met de bevestigingspunten op de auto, heeft jouw auto 4 bevestigingspunten? Dan heb jij een 4-gaats velg nodig. De ruimte tussen de bevestigingspunten is ook niet bij elke auto hetzelfde. De afstand wordt altijd in mm (millimeters) berekend. Is de afstand 100mm dan betekend dit dat jij voor jouw auto een velg met steek 4x100 nodig heeft. In onderstaande illustratie is nog eens duidelijk gemaakt wat er met de steekmaat bedoeld wordt. Het komt ook wel voor dat een autofabrikant veelal de zelfde steek gebruikt voor zijn modellen, maar ook hier kan het nog weleens per model verschillen.
BMW gebruikt veelal steek 5x120, Mercedes 5x112, Volkswagen 5x112 of 5x100, Audi 5x112, Volvo 5x108, Opel 5x110 of 5x105, Mazda 5x114, Porsche 5x130


Over die ET waarde: Mijn model S heeft velgen met ET waarde 40. Nu heb ik velgen op het oog met ET waarde 32 ( mijn eerste keuze). Ik heb nu geleerd dat deze 8 mm verder naar buiten liggen/steken. Is dat acceptabel, ga je dat merken in rij of stuurgedreg? , of ga ik liever voor velgen met ET Waarde 35? Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?
 
Ik heb vorige week de Dunlop Winter Sport 5 op de 18" Aero volgen laten zetten. Dit weekend ben ik er mee naar Sölden, Oostenrijk geweest. Prima winterband, zoals bekend stuk stiller dan de Pilot Sport zomerbanden. Merk wel dat ik wat minder grip heb als ik een bocht aanval met 50km/h maar dat valt te verwachten.
Hoge snelheid op de autobahn ook geen probleem. Hij ging niet harder dan 227 op de teller van de auto zelf, net niet de 233 die in het boekje staat maar toch best rap :p
 
Over die ET waarde: Mijn model S heeft velgen met ET waarde 40. Nu heb ik velgen op het oog met ET waarde 32 ( mijn eerste keuze). Ik heb nu geleerd dat deze 8 mm verder naar buiten liggen/steken. Is dat acceptabel, ga je dat merken in rij of stuurgedreg? , of ga ik liever voor velgen met ET Waarde 35? Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

Even uitgaande van dat je dezelfde breedtemaat velg hebt (want dat speelt ook een rol): 8mm verder naar buiten is waarschijnlijk geen probleem, wel zal het je range in negatieve zin beïnvloeden.
 
Vandaag zijn er onder de M3P Michelin Pilot Alpin PA4 235/35 R20 92 W onder gegaan. Beste man bij Euromaster liet even zien dat die banden €341,00 p/s deden. Hij had de leasemaatschappij 3x moeten bellen voor goedkeuring. Maar keuze is blijkbaar niet zo reuze vertelde hij.
 
Op zich altijd mooi om eens goed na te denken.
1. Vindt je hierboven wel ergens.
2. Een all season is ALTIJD een compromis.
3. Een all season band zal in de winter redelijk tot goed functioneren maar dit is sterk afhankelijk van de profieldiepte. Met 8mm gaat het prima in de sneeuw en met 4mm aardig in de zomer. Maar de profieldiepte kun je niet zelf instellen.

Eens dat all season nog steeds een klein beetje een compromis is.
Echter er zijn paar tests (autobild / autoweek) die de betere 4 seizoenen banden tegenwoordig bijna net zo goed vinden als zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter en ik snap de overwegingen daarom ook heel goed. Geen gewissel meer, geen extra velgen hoeven kopen. Profiel blijft een dingetje, zowel winterbanden als all season banden wil je in de winter boven de 4 mm houden. Ik heb ze wel eens gekocht einde zomer en vervangen einde zomer erna. Daarmee bleef profiel ruim boven de 4mm in de winterperiode.
 
Vandaag zijn er onder de M3P Michelin Pilot Alpin PA4 235/35 R20 92 W onder gegaan. Beste man bij Euromaster liet even zien dat die banden €341,00 p/s deden. Hij had de leasemaatschappij 3x moeten bellen voor goedkeuring. Maar keuze is blijkbaar niet zo reuze vertelde hij.

Dat is toch even ruim het dubbele van wat ik kwijt was voor mijn winterbanden.
 
Eens dat all season nog steeds een klein beetje een compromis is.
Echter er zijn paar tests (autobild / autoweek) die de betere 4 seizoenen banden tegenwoordig bijna net zo goed vinden als zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter en ik snap de overwegingen daarom ook heel goed. Geen gewissel meer, geen extra velgen hoeven kopen. Profiel blijft een dingetje, zowel winterbanden als all season banden wil je in de winter boven de 4 mm houden. Ik heb ze wel eens gekocht einde zomer en vervangen einde zomer erna. Daarmee bleef profiel ruim boven de 4mm in de winterperiode.
Ik ben wel benieuwd hoe deze banden het bij hoge temperaturen doen. Ze worden altijd in de winter getest bij lage temperaturen wat natuurlijk geen reëel beeld geeft van de kwaliteiten het hele jaar door.
 
Even uitgaande van dat je dezelfde breedtemaat velg hebt (want dat speelt ook een rol): 8mm verder naar buiten is waarschijnlijk geen probleem, wel zal het je range in negatieve zin beïnvloeden.

even gecheckt: origineel is 19 inch: 8.0 breedte en ET 40 en voorstel van de bandenboer is 19 inch: breedte 8.5 ET 32.

Nooit zoveel in velgen verdiept, maar heb er dan ook geen verstand van, kan dat een probleem worden die kleine afwijkingen. Volgens de bandenboer niet, die keurt eigen vlees denk ik dan maar...
 
even gecheckt: origineel is 19 inch: 8.0 breedte en ET 40 en voorstel van de bandenboer is 19 inch: breedte 8.5 ET 32.

Nooit zoveel in velgen verdiept, maar heb er dan ook geen verstand van, kan dat een probleem worden die kleine afwijkingen. Volgens de bandenboer niet, die keurt eigen vlees denk ik dan maar...

Dan kom je op 14,4 mm verder naar buiten.

Wat wellicht prima past, maar dat kan ik zo niet zien. Als de bandenboer het levert en garandeert dat het past, prima. Mocht het dan aanlopen moet hij het maar oplossen.