Als ik de posts hierboven lees denk ik toch dat er een aantal misverstanden zijn.
Tesla heeft in de loop van 2019 een aantal software wijzigingen gedaan ivm de laadsnelheid vooral gerelateerd aan het type batterij en de batterij temperatuur, en minder aan het aantal DC laadbeurten.
Omdat de productiemethode van de batterij continue aangepast wordt, lees beter wordt, zijn nieuwere batterijen (zowel in S als 3) gewoon beter bestand tegen DC snelladen. De oudste 100 batterijen zijn bv. al een pak slechter dan datgene wat vandaag uit de fabriek komt. De laadcurve voor oudere batterijen is dus in de loop van 2019 aangepast. Dat resulteert in ongeveer 25% langere laadtijden in dezelfde atmosferische omstandigheden als voorheen. Er is echter geenszins sprake van een verdubbeling van de laadtijd of erger.
Wat we nu wel merken, in de winter, is dat de laadtijden toenemen tov vorige winter. Dat komt omdat Tesla de software heeft aangepast en dat batterijen slechts laden als ze al voldoende warm zijn. Vroeger was dat 0 graden, nu lees ik 8 graden en in andere artikels zelfs 20 graden. Dat is in ons landje een aanzienlijk verschil. Als je dus vandaag gaat laden met een relatief koude batterij (bv. 30 km gereden) dan zie je idd laadsnelheden van 50/60 kW. Echter als je gaat laden na een rit van 150km met een goed opgewarmde batterij, dan start het laden net als vroeger bij 128 kW. Neemt niet weg dat de totale laadtijd dan nog altijd 25% langer is hoor.
Een truukje for P eigenaars is Insane+ in te schakelen een kwartiertje voor je gaat laden, dan wordt de batterij voorverwarmd tot 40 graden. Alleen verbruikt dit wel vrij veel en vraag ik me af het totaal nuttig is.
Tenslotte heb je de pechvogels onder ons, die om een reden die Tesla alleen kent, een verlaagde maximum laadsnelheid ervaren. Dat zou iets te maken hebben met het aantal DC laadbeurten en/of het laden tot 100%. Bij mijn auto, met toch een aanzienlijk aantal DC laadbeurten, zie ik dat verschijnsel nog niet.
Dat is allemaal heel onaangenaam omdat we beter gewoon waren. En Tesla is hier zeker in de fout gegaan door zijn klanten niet duidelijk uit te leggen wat ze aangepast hebben en waarom. En moest uiteindelijk blijken dat deze wijzigingen noodzakelijk zijn omdat anders er brandgevaar is in de batterij, dan zal Tesla uiteindelijk alle batterijen moeten vervangen onder garantie. Maar daarvoor moeten we het NHTSA onderzoek en de rechtszaak in de US afwachten. Nog enkele maanden geduld dus.
Ik hoor graag zeggen dan een Model 3 een superieure batterij zou hebben. Keep on dreaming zou ik zeggen, want volgens Elon is niets minder waar. Het is niet omdat de Model S/X een andere afmeting van batterij gebruiken dat de samenstelling van de batterij slechter of ouder zou zijn. Volgens Elon verbetert de samenstelling van de Model S batterijen net zo hard als die van de Model 3, en is er helemaal geen plan om hetzelfde type in de S te gaan gebruiken, dat zou tevens een grondige aanpassing van de vloer noodzakelijk maken.