Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind het vrij bizar dat Tesla zijn eigen rapid-gate creëert en gewoon zwijgt hierover. Er zijn kennelijk rechtszaken nodig voordat ze uitleg gaan geven. Terwijl het ook positief had kunnen worden gecommuniceerd: ivm het verhogen van de veiligheid en levensduur van de oude accu's kunnen die voortaan minder snel geladen worden. Hierdoor kunnen deze auto's nog jaren mee zonder dat de eigenaren bang hoeven te zijn levend te verbranden.
 
Bij een 100 pack is het ook huilen met de pet op.. voor de zomer laadde ik van 5 tot 70% op een 30 minuten en nu duurt dat 15-20 minuten langer !

Vanaf 45% daalt de snelheid onder de 100kw aan 55% is dit al onder de 80kw en bij 60% SOC nog maar 60kw !

Wil je een Road trip doen dan moet je eigenlijk stoppen met laden bij 50-55% wil je het nog een beetje doenbaar houden. Alleen ja, moet je soms wel meer laden bij gebrek aan SuC.

Dat hier niet over gecommuniceerd wordt is inderdaad beneden alle peil!

Moest tesla enige tijd geleden de msrp van de model s niet hebben laten zakken van 125k naar 95k dan had ik de model s al lang verkocht.. nu wil niemand nog 70k+ geven voor een auto die een jaar geleden 125k kostte.

Slechtste restwaarde ooit en amper 50.000 km op de teller

Waarom tesla zich bezighoudt met fart kussens en domme spelletjes wanneer zelfs spotify niet deftig werkt... ach.. ik heb het gehad met tesla,
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Restwaarde volgens Tesla bij inruil 22000 euro van mijn Model S 85 van 2014. Was 87000 euro
Nieuw in 2014.
€31.000 voor die van mij uit Dec-14. Wel met autopilot, zonnedak. ~169k km.

Als ik zo op gaspedaal.nl / autoscout.com kijk, ergens rond €45.000.

Vind wel jammer, februari weer wintersport en nog een tripje naar Praag binnekort. Zal sowieso een stuk langer duren nu.
Ik zou er mee kunnen leven, maar baal het meeste van de ontbrekende communicatie.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
De NHTSA is nu effectief een onderzoek gestart:
Tesla under investigation on claim it throttled batteries to hide fire risk

Het is dus nog even wachten op het resultaat hiervan. Als ze een terugroepactie eisen dan hoop ik dat Europa ook volgt.

Ik heb geen enkele reactie ontvangen op mijn mail naar Tesla, dat had ik ook niet verwacht.
Met een gerechtelijke actie wacht ik tot de NHTSA zijn uitspraak heeft gedaan. Eerder heeft dat geen zin volgens mij. Ik vrees dat we dus nog allemaal wat moeten wachten, net zoals bij het ‘snel’laden.
 
  • Informative
Reactions: widodh
De NHTSA is nu effectief een onderzoek gestart:
Tesla under investigation on claim it throttled batteries to hide fire risk

Het is dus nog even wachten op het resultaat hiervan. Als ze een terugroepactie eisen dan hoop ik dat Europa ook volgt.

Ik heb geen enkele reactie ontvangen op mijn mail naar Tesla, dat had ik ook niet verwacht.
Met een gerechtelijke actie wacht ik tot de NHTSA zijn uitspraak heeft gedaan. Eerder heeft dat geen zin volgens mij. Ik vrees dat we dus nog allemaal wat moeten wachten, net zoals bij het ‘snel’laden.
Goed idee. Ik denk dat ik hier ook even op ga wachten. Wellicht eerder al wel Tesla hier over informeren dat ik hier op wacht.
 
Tesla gaat steed triestiger tewerk ivm dit probleem, dat er geen is volgens Tesla. Dit verhaal stond vandaag in de tesla EV Fans en owners - Benelux Facebook groep. Als de eigenaar een probleem heeft met dit copij, verwijder ik dit dadelijk terug.

Omdat ik de laatste maanden met mijn S85 (AP1) veel lagere supercharging snelheden haal had ik een service afspraak gemaakt om zodoende Tesla te forceren aan mij uit te leggen waardoor dit komt. De afspraak is morgen, maar de auto is vandaag "op afstand" gecontroleerd en "in orde bevonden". Resultaat: factuur voor een half uur onderzoekskosten. Gelukkig is Tesla wel zo aardig geweest om mij een SMSje (en ook op de factuur) uit te leggen wat er aan de hand is:
"Goedemorgen,

Naar aanleiding van uw klacht omtrent het superchargen van uw Tesla hebben wij een onderzoek ingesteld.
Uit dit onderzoek blijkt dat er geen fouten of defecten zijn gevonden in het High voltage and charging system.
Met een recente firmware update, heeft Tesla het oplaadgedrag van de batterij aangepast. Dit kan leiden tot een reductie in snelheid qua laden wanneer er met regelmaat gesupercharged wordt.
Deze update en dit oplaadgedrag helpt de batterij verder te beschermen en de levensduur van de batterij te verbeteren.
Hopende u voldoende te hebben geinformeerd.
Met hartelijke groet,
Tesla service Nederland"

Het grappige is dat is vrijwel alleen thuis oplaad, dus het heeft niets met vaak supercharges te maken.

Verder op de factuur wordt in het Engels gemeld:
"No issues are found, no repair is needed.• With a recent software update, Tesla has updated the charge profile in the battery management system of some vehicles which can lead to a slight reduction of fast charging peak power. The overall charging time from 10% to 85% is not significantly affected, but peak miles (or km) charged per hours is slightly reduced.• This update helps further protect the battery and improve battery longevity."

Een "slight reduction" is niet echt aan de orde. Het is een "significant reduction". En dat de laadtijd van 10-85% gelijk is gebleven is helemaal onzin. Ik heb via web.archive.org nog eens opgezocht wat Tesla in 2015 ons kopers allemaal beloofde op hun website: Na een half uur superchargen heb je 270 kilometer geladen (zie foto). Dat is helaas niet (meer) het geval.

Nu maar vriendelijk verzocht of ze mij willen terugbellen en ervoor zorgen dat ik weer 270 km kan laden in 30 minuten.
 
Ook grappig, tekst op de dag dat ik bestelde in 2013, 20 minuten en altijd zo blijven.. gratis voor Model S eigenaren...

De Tesla Model S supercharger laadt snel. Supersnel. Superchargers zijn voor het snel tanken voor onderweg. Een supercharger kan ongeveer de helft van de batterij in 20 minuten opladen. Alle Model S voertuigen met de 85 kWh batterij kunnen superchargers gebruiken net als juist uitgeruste 60 kWh batterijvoertuigen. Superchargers zullen worden gepositioneerd op geschikte locaties langs belangrijke routes in heel Europa. Superchargers zijn gratis voor Model S eigenaren, en dat zal altijd zo blijven.

En deze, zo ging dat toen inderdaad:
De leveringstijd bedraagt 5 tot 6 maanden voor nieuwe bestellingen

en @RudiDL ik heb nog staan 320 km in 20 minuten, heb de bestelpagina etc uitgeprint en bewaard.... staat 320 op en heb zojuist ook de info uit 2013 gevonden...
Ik heb in geen enkel log van de afgelopen tijd 320 km in 20 minuten kunnen laden... lukt niet eens in een uur..
 
Last edited:
Ook grappig, tekst op de dag dat ik bestelde in 2013, 20 minuten en altijd zo blijven.. gratis voor Model S eigenaren...

De Tesla Model S supercharger laadt snel. Supersnel. Superchargers zijn voor het snel tanken voor onderweg. Een supercharger kan ongeveer de helft van de batterij in 20 minuten opladen. Alle Model S voertuigen met de 85 kWh batterij kunnen superchargers gebruiken net als juist uitgeruste 60 kWh batterijvoertuigen. Superchargers zullen worden gepositioneerd op geschikte locaties langs belangrijke routes in heel Europa. Superchargers zijn gratis voor Model S eigenaren, en dat zal altijd zo blijven.

En deze, zo ging dat toen inderdaad:
De leveringstijd bedraagt 5 tot 6 maanden voor nieuwe bestellingen

en @RudiDL ik heb nog staan 320 km in 20 minuten, heb de bestelpagina etc uitgeprint en bewaard.... staat 320 op en heb zojuist ook de info uit 2013 gevonden...
Ik heb in geen enkel log van de afgelopen tijd 320 km in 20 minuten kunnen laden... lukt niet eens in een uur..

@pvh , hartelijk dank hiervoor, zeer nuttig. Ik heb mijn P85 2e hands gekocht en zulke info zat er niet bij.

Zou je hier een scan/foto kunnen zetten van dat bestelpagina?