Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
92,3%? (het is niet 58,5 kWh over van 63 kWh maar 54 kWh over van de origineel beschikbare 58,5kWh)
@one-ten werken de TPMS sensoren weer na de laatste SW update?

We mogen hier eigenlijk niet off-topic reageren, maar ik heb nog geen TPMS helaas. Normaal krijg ik de updates altijd behoorlijk vroeg, maar nu heb ik nog steeds geen update gehad helaas. Druk meerdere keren per dag een keer op de software knop, maar hij zegt steeds 'software is up to date ' :-(
 
Zoals velen heb ik ook te maken met het voornamelijk veel langzamer laden.

Kon net van Tesla Amsterdam en heb daar dit probleem voorgelegd.

Natuurlijk hebben ze de batterij gecheckt en deze is natuurlijk oke. Kortom ze halen hun schouders op bij het het horen van dit probleem.

Vervolgens heb ik gezegd, laten we naar buiten gaan. Dan hangen we mijn auto aan een super charge van het Service center.

En dat hebben we gedaan, laden was langzaam zoals verwacht. tussen de 35 en 52 kW.

Vervolgens drukte de medewerker tijdens het laden op het scherm links onder op het autootje ongeveer 5 seconde.
Elke keer dat je dat doet gaat er een Bug Report naar Tesla met alle info van de auto op dat moment. Vervolgens hebben ze mijn klacht heropend.

Onder tussen maak ik foto's van het scherm tijdens het laden op het zelfde moment.

Ik weet niet of dit bekend was, maar ik wilde het met jullie delen.

Ik weet niet
 
Ik laad op dit moment met de P85 vaak met 40-50kWh SuC en ik denk ook dat de koude batterij daar deels debet aan is.
Volgende week een rit van zo'n 250km naar de Ardennen en zal na 200km (SoC dan +/- ~10%) de auto een op SuC Urmond aansluiten en mijn 'warme laadsnelheid' posten.

Vandaag een langere rit gemaakt en na zo’n 120km en 10% SoC aan de SuC van Bunnik gehangen.
Zowaar begon het laden met 90kWh. Dat was lang geleden. Na 30 min. nog op zo’n 60kWh. 200km geladen in dat half uur.
Blijkt dus idd sneller te laden met een door-en-door warme accu.
 
Jongens en meisjes natuurlijk ook moet je dit verhaal eens lezen. Het in van het Engelse gedeelte maar wel erg bizar.

“Very strange thing happened to me yesterday. At super charger, started at 36kw, moved 20 miles to another super charger. Same 36kw. Called help desk. "Batttery if fine", all is well.
Guy pulls up next to me, I ask his rate, he says 87kw. Ho ho. He is listening to my call, he gets out of his S, walks around, types in my Vin. Then he says "you have water pump error codes". Guest what, hes a ranger.
I said , so that's why it wont charge? "YES, no heating of battery up to 68, and no cooling while charging. "".
When I bought the car, it would start over 100kw, cord would get hot, fans would cut on, I called help desk first day. "No that's normal, its cooling while you take in 400 volts "".
I called last month about the yellow warning lines on instrument panel. Both upper and lower. Help desk only said the battery was not up to temperature. Did not tell me pump was bad.
So my range has changed because battery is not cooling or heating properly? Help desk said yes.
I will take out frunk and figure out which pump is bad and change it next week.”

Lang verhaal heel kort, geen foutmelding pomp wel laadsnelheid beperking!
 
Er is kennelijk een groot verschil tussen een 60 en een 85. Zo rij ik regelmatig op en neer naar Leiden vanuit de regio Alkmaar. Dat is 65 km enkele reis. Ik doe dat met maximaal 103 km/h, vaak nog wat langzamer. Na meer dan 50 km zijn mijn gele streepjes pas weg.
Toch krijg ik altijd mijn verbruik onder de 200 wH/km. Mijn ATA is nu 199 en die loopt in de winter niet op.

Mijn S100D 21" doet 200wh/km bij 103km/h bij dit weer na 15 minuten snelweg rijden. Gele streepjes is hier ook circa een halfuurtje ofzo.

Bij veel korte ritjes op "Range Mode On", want dan wordt de battery heater niet geactiveerd.
 
Ik heb toevallig gisteren nog weer eens een test gedaan om te meten van 0 naar 100 %. Rondjes blijven rijden tot hij met 0 procent bij supercharger Zwolle aankwam. Accu temperatuur 30 graden bij aankomst.
Start met 96 kW. Na tien minuten nog 70kW, toen 5,4 kWh geladen = 10%
Na 20 minuten nog 50kW snelheid, toen 17kWh geladen = 33%
Na 30 minuten nog 40kW snelheid, toen 25kWh geladen = 47%
Na 40 minuten nog 35kW snelheid, toen 33kWh geladen = 61%
Na 50 minuten nog 25kW snelheid, toen 38kWh geladen = 72%
Na 60 minuten nog 20kW snelheid, toen 43kWh geladen = 80%
Na 70 minuten nog 18kW snelheid, toen 45kWh geladen = 83%
Na 80 minuten nog 15kW snelheid, toen 49kWh geladen = 88%
Na 90 minuten nog 11kW snelheid, toen 50kWh geladen = 93%
Na 130 minuten stond hij op 100%, toen 54kWh geladen. De laatste 4kWh duurden dus 40 minuten.
.

30 minuten van 10% naar 60% dus 27kWh, gemiddeld dus met 54kW geladen. Dat blijft toch wel aan de magere kant.
 
30 minuten van 10% naar 60% dus 27kWh, gemiddeld dus met 54kW geladen. Dat blijft toch wel aan de magere kant.

Voor velen wel, en voor mij een jaar geleden ook, maar voor mij zijn dit nu echt hele mooie waarden. Die ik op de één of andere manier alleen haal bij dit soort testen. Als ik gewoon met 10% kom aanrijden kom ik echt niet boven de 40kWh gem uit.
 
Wat bedoel je hier mee te zeggen? Zat DC laders van 47kW en die komen gewoon bij je DC charging totalen hoor.

Ik bedoel dat ik <50Kw niet beschouw als het SuperChargen waar ik 2000 euro voor heb neergelegd. Overigens laad ik nooit aan een publieke lader, uitsluitend thuis en op alleen op vakantie aan de SuC. Ik geloof dan ook niets van een limiet op DC laden, maar alles van een voorzorgsmaatregel van Tesla om geen garantie issues te krijgen bij oudere modellen/accu's. Als ze dat netjes gecommuniceerd hadden, soit, maar de non-communicatie verhard mijn standpunt helaas.
 
  • Like
Reactions: one-ten and Dim70
Ik bedoel dat ik <50Kw niet beschouw als het SuperChargen waar ik 2000 euro voor heb neergelegd. Overigens laad ik nooit aan een publieke lader, uitsluitend thuis en op alleen op vakantie aan de SuC. Ik geloof dan ook niets van een limiet op DC laden, maar alles van een voorzorgsmaatregel van Tesla om geen garantie issues te krijgen bij oudere modellen/accu's.

Duidelijk, je hebt waarschijnlijk gelijk en vooral waarschijnlijk ook een mogelijk veiligheidsrisico. Dit is de oplossing vanuit Tesla en contractueel is het iets wat kan omdat er nergens garanties zijn gespecificeerd.
 
Er is dan misschien geen expliciete garantie, maar er zijn wel specificaties meegegeven bij verkoop. Die specificaties kunnen totaal niet meer gehaald worden. Als morgen de auto nog maar 100 km/u zou rijden, heb je toch ook een probleem.
Als er echt een veiligheidsrisico zou zijn, is er toch maar een mogelijke houding: een terugroepactie opzetten en het veiligheidsrisico wegnemen.
 
Er is dan misschien geen expliciete garantie, maar er zijn wel specificaties meegegeven bij verkoop. Die specificaties kunnen totaal niet meer gehaald worden. Als morgen de auto nog maar 100 km/u zou rijden, heb je toch ook een probleem.
Als er echt een veiligheidsrisico zou zijn, is er toch maar een mogelijke houding: een terugroepactie opzetten en het veiligheidsrisico wegnemen.
Dat dus. Ik heb screenshots uit 2013 van de Tesla website waar hele andere claims op staan.

Ik 'verhard' ook hier in omdat Tesla dingen zonder enige communicatie doet.

Zie bijvoorbeeld ook: https://tweakers.net/nieuws/163236/...-euro-voor-verminderen-iphone-prestaties.html

Een soortgelijk iets heeft Tesla dus gedaan met de 85kWh accu. Ookal is het ter bescherming van het product, dan hebben ze mij te informeren!
 
  • Like
Reactions: shoot72
Een soortgelijk iets heeft Tesla dus gedaan met de 85kWh accu. Ookal is het ter bescherming van het product, dan hebben ze mij te informeren!

En natuurlijk ook met de 60kWh accu! Waarbij het probleem eigenlijk nog veel vervelender is, omdat je met een 60 onderweg natuurlijk nog meer van goed superchargen afhankelijk bent vanwege de beperkte actieradius, zeker nu ze de actieradius ook nog eens 30-50% verkleind hebben in sommige situaties door bijna niet meer te regeneren.