Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
In one-ten zijn geval vind ik het zo opmerkelijk dat enkel zijn 60 zo een laag vermogen krijgt. Andere 60's krijgen een hoger vermogen, dus wat scheelt er echt?

Een baliemedewerker is eerstelijns, die gaat nooit in detail weten waarom een auto dergelijk gedrag vertoont. En daarom vind ik het ook zo treurig jammer dat one-ten wel in elk draadje komt vertellen dat Tesla 'm een loer draait geen gehoor geeft, maar nooit verder gaat dan de baliemedewerker om bij Tesla te jammeren zijn recht te halen.
FTFY. Overigens snap ik je mening over het steeds weer herhalen van zijn verhaal hier op het forum.
 
Conclusie: @one-ten moet dit juridisch aanpakken. Dit is al een jaar of 2 duidelijk.
Zelfs nog niet. Zover ik lees heeft ie het nog niet eens geëscaleerd, en altijd met baliemedewerkers overlegd.

Er is nog genoeg escalatie mogelijk alvorens je het juridisch moet aanpakken.

Heel jammer dat die baliemedewerkers zelf niet escaleren, overigens...
 
Wat is een defecte batterij?
Een waarvan de capaciteit te veel is teruggevallen.
Een waarvan de temperatuur te fel oploopt bij belasten vanwege toegenomen inwendige weerstand.
Maar even goed een waarvan de maximaal haalbare laadsnelheid zonder verdere schade te veroorzaken te veel is teruggevallen.
 
  • Love
Reactions: ramonneke
Zelfs nog niet. Zover ik lees heeft ie het nog niet eens geëscaleerd, en altijd met baliemedewerkers overlegd.

Er is nog genoeg escalatie mogelijk alvorens je het juridisch moet aanpakken.

Heel jammer dat die baliemedewerkers zelf niet escaleren, overigens...
En dat is een van die argumenten voor een dealernetwerk: een partij die de klant kan ondersteunen wanneer het merk in gebreke blijft. Vergelijk het met een verzekeringsmakelaar.
 
  • Disagree
Reactions: Maarten
Tja, het jammere is dat Tesla enkel garantie geeft op de capaciteit van de batterij. En blijkbaar maken ze dan liever de auto onbruikbaar voor lange ritten ipv een garantiegeval te riskeren. Ik vind dit als Tesla-rijder uitermate zorgwekkend. Ik vraag me trouwens ook af of er een effectieve mogelijkheid is om de capaciteit zelf correct uit te (laten) lezen. Als enkel Tesla dit kan doen om dan zelf te zien of ze de garantielimiet nog halen, vertrouw ik ze niet.
 
  • Like
Reactions: padapada
En dat is een van die argumenten voor een dealernetwerk: een partij die de klant kan ondersteunen wanneer het merk in gebreke blijft. Vergelijk het met een verzekeringsmakelaar.
Inderdaad, zelf ook al mogen merken dat de eerste reactie van Tesla is 'dit is geen garantie/probleem', terwijl de eerste reactie van een garagist steeds was 'ik wil dit aanpakken om de klant gelukkig te houden'.
 
Tja, het jammere is dat Tesla enkel garantie geeft op de capaciteit van de batterij.

Die over de jaren ook al stukken klantonvriendelijker is geworden, minder dan 30% verlies is gewoon normaal :). Onder die regels kon Tesla namelijk straffeloos de Vmax op de cellen met ik dacht 10-12% verminderen. Ja,je hebt opeens stukken minder range en de oorzaak is wederom om een productiefout te verbloemen en niet de packs te moeten verwissselen. Voordeel is wel dat je vanaf dat moment altijd je Tesla tot 100% kunt opladen zonder echte impact op degradatie ;-)

"behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode."

Bron: Voertuiggarantie

Ik vraag me trouwens ook af of er een effectieve mogelijkheid is om de capaciteit zelf correct uit te (laten) lezen.

Via een OBD2 adapter kun je de informatie uitlezen welke het BMS publiceerd. Deze is aardig nauwkeurig maar meten is weten en kun je natuurlijk gewoon een rijtest doen. Laad op naar 100% rij de auto praktisch leeg, kijk naar het aantal kilomers en het gemiddelde verbruik per kilometer en je weet de capaciteit van je pack als de OBD2 BMS waardes verdacht lijken. Nog even de geproduceerde aantal kWu vergelijken met daarna het aantal kWh dat je laad tot 100% en je weet of die waarde ook enigsinds eerlijk is.
 
Last edited:
Merk overigens ook dit op in de huidige garantievoorwaarden. Dan zal je niet veel kunnen beginnen tegen superchargen aan 40 kW...
Door draadloze updates van de software van de auto, bent u altijd verzekerd van de nieuwste
functies en verbeteringen voor uw auto, inclusief updates voor bescherming en verlenging van
de levensduur van de batterij. Merkbare veranderingen van de prestaties van de batterij als
gevolg van deze software-updates vallen NIET onder deze Beperkte garantie batterij en
aandrijfeenheid.
 
Ik heb in het verleden eindeloze mailwisselingen gehad met allerlei Tesla lagen, die toen nog vertelden dat Tesla absoluut geen laadsnelheidbeperkingen zou opleggen, en dat mijn accu uitstekend is, en dat dit normale laadsnelheden waren. Verder dan dat kwam je niet.
Inmiddels geven ze toe dat Tesla wel laadsnelheden oplegt. Escaleren heeft geen zin, er is niemand die er iets aan kan veranderen.
Ik heb wél een rechtsbijstandverzekering, ik denk echter dat ik als individueel klantje weinig kans maak bij een grote tegenstander. En ik zie er erg tegenop om daar veel tijd aan te besteden en er mogelijk geen resultaat van te hebben. Ik heb het permanent superdruk, en heb een chronisch tijd tekort. Hier op het forum even een paar regeltjes typen is ontspanning en kost maar een paar seconden.
Daar zal ik zelf niet door geholpen worden, maar het behoed mogelijk nieuwe kopers van gebruikte Tesla's voor soortgelijke ellende. Dat is mijn belangrijkste doel van het hier blijven herhalen, er moet een beetje tegenwicht blijven tegen de irrealistische fanboys waar er hier een paar van aanwezig zijn.
Ook ik blijf fanboy van de techniek, ik gebruik alleen Tesla modules voor onze elektrische ombouwprojecten. Maar het bedrijf is vreselijk. Als je iets beloofd moet je dat waarmaken, ook als je het verkeerd ingeschat hebt qua kosten. Dan had je maar beter je huiswerk moeten maken, dat moet je niet op je klanten proberen af te schuiven.

Ik zal nog eens overwegen of ik nog een keer tijd wil gaan besteden aan contact met mijn rechtsbijstand verzekering. Ik zie ook niet in wat ik er mee zou kunnen winnen. De laadbeperking gaat er niet af. Ze gaan me ook geen andere Tesla geven zonder beperkingen. Op zijn best zou ik een financiele compensatie krijgen waarschijnlijk, maar ik ben niet geïnteresseerd in geld. Ik wil mijn eigen auto kunnen snelladen wanneer ik dat wil. Wat moet ik met wat geld, daar gaat mijn auto niet sneller mee laden.
 
De laadbeperking gaat er niet af. Ze gaan me ook geen andere Tesla geven zonder beperkingen. Op zijn best zou ik een financiele compensatie krijgen waarschijnlijk, maar ik ben niet geïnteresseerd in geld. Ik wil mijn eigen auto kunnen snelladen wanneer ik dat wil. Wat moet ik met wat geld, daar gaat mijn auto niet sneller mee laden.
Acceptatie van de situatie is de snelste weg naar geluk. Maar val er ons dan svp niet meer mee lastig.
 
Alle andere 60's krijgen wel nog lekker 80-90kW dus wat verklaart dat het normaal is dat de jouwe moeite heeft om 40 te halen?
Wat ik opmaak uit het hele verhaal is dat dat iets is wat enkel Tesla kan weten, maar wat ze niet willen of kunnen zeggen. Het lijkt me duidelijk dat hij meer dan moeite genoeg gedaan heeft om dit te achterhalen.
 
Samengevat:
Je accu staat op de afgrond, maar we doen er alles aan om ze het nog laten uit te houden tot de garantie eraf is, en dan... dan kom je maar even langs voor een herstelling 😱
Kan je an geen expertise laten doen over de staat van je accu door een externe firma?...
Ik heb het eens meegemaakt met mijn 12 V batterij : melding in de garantieperiode dat deze vervangen moet worden. Vervolgens afspraak ingepland. Nadien kreeg ik bericht dat men vanop afstand het zou nakijken . Melding was verdwenen. Men had de "grenswaarde " aangepast . Dus alles was "OK " Twee maanden na verloop van garantie opnieuw zelfde melding . Terug contact met Tesla ,ditmaal diende de batterij vervangen te worden . Heftige discussie in het servicecenter aangezien het reeds defect was enkele maanden daarvoor , maar dat men de melding deed "verdwijnen " door aanpassing van enkele parameters . Uiteindelijk toch 12 V batterij gekregen onder garantie
 
  • Like
Reactions: one-ten
Die OTA updates en het feit dat alles geconnecteerd en dus enkel bij gratie van Tesla gebeurt, dat elke functionaliteit op elk moment kan beëindigd worden, mysterieuze uitlezingen die bij incidenten steevast op fouten van de bestuurder uitkomen...
Niemand problemen mee?
Ik normaal niet tot je vaststelt dat die macht occasioneel misbruikt wordt.
 
Ik vermoed dat er een probleem is met mijn wagen bij het superchargen. Het gaat om een Model S 60 (software gelimiteerde batterij) van 2017, levering Februari 2018. Er werd een CSS module ingebouwd in December 2020. Tijdens het laden haal ik 75Kw bij 40% geladen en 60Kw bij 50% geladen. Daarna gaat het snel achteruit gaat naar b.v. 40 Kw bij 80%. Cijfers zijn hetzelfde met of zonder CSS adapter. Volgens het Tesla service center is dit volledig normaal. Wat denken jullie? Hoewel kW halen jullie bij b.v. 50% geladen? Dank bij voorbaat!
 
Ik vermoed dat er een probleem is met mijn wagen bij het superchargen. Het gaat om een Model S 60 (software gelimiteerde batterij) van 2017, levering Februari 2018. Er werd een CSS module ingebouwd in December 2020. Tijdens het laden haal ik 75Kw bij 40% geladen en 60Kw bij 50% geladen. Daarna gaat het snel achteruit gaat naar b.v. 40 Kw bij 80%. Cijfers zijn hetzelfde met of zonder CSS adapter. Volgens het Tesla service center is dit volledig normaal. Wat denken jullie? Hoewel kW halen jullie bij b.v. 50% geladen? Dank bij voorbaat!
Dat lijken mij persoonlijk superwaarden!
 
Ik vermoed dat er een probleem is met mijn wagen bij het superchargen. Het gaat om een Model S 60 (software gelimiteerde batterij) van 2017, levering Februari 2018. Er werd een CSS module ingebouwd in December 2020. Tijdens het laden haal ik 75Kw bij 40% geladen en 60Kw bij 50% geladen. Daarna gaat het snel achteruit gaat naar b.v. 40 Kw bij 80%. Cijfers zijn hetzelfde met of zonder CSS adapter. Volgens het Tesla service center is dit volledig normaal. Wat denken jullie? Hoewel kW halen jullie bij b.v. 50% geladen? Dank bij voorbaat!
Met mijn 85, haal ik nog SoC+%= +/-100-110.
Dus idd U heeft sneller supercharge.