Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wintertips van Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
F

Faiz71

Guest
Ik kreeg zojuist een mailtje van Tesla met “Tips voor het rijden in de winter.”
En serieus, ze adviseren om de Range Mode aan te zetten.:eek:
Met onze winter de Range Mode aan, beslaan je ramen in no-time. Maar kennelijk gaan ze uit van een Californische winter :D
69F274F3-152D-46A4-80CF-43AC17AFC600.jpeg
 
Ik heb toch weinig last van beslaande ramen. Vaak bij circulatie maar als ik er last van heb even de raampjes op een kiertje en/of dakraam open en binnen no time is het vocht weg en ben je dus ook van de beslagen ramen af. Extra bonus, minder vocht in de lucht zorgt er ook voor dat de lucht sneller warm is!
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb zelf ook geen last van beslagen ramen. Je kan de cabin heater overigens handmatig harder zetten.

Ik ben geen expert, maar ik begrijp dat range mode alleen zinvol is bij korte ritten als de batterij verwarmer zinloos is (tenzij je naar een suc rijdt). Op lange afstanden speelt alleen de torque sleep en wordt de batterij 10 graden warmer. Dit scheelt mis. bij elkaar 4 km, maar door de warmere batterij degradeert de accu sneller.
 
Ik denk vergelijkbaar met te vaak tot 100% laden. Normaal wordt de batterijtemperatuur beperkt, maar bij range mode wordt de gewenste temperatuur overschreden om er wat extra km uit te persen.

Volgens mij klopt dat niet. Enkel bij de performance versies wordt temperatuur bewust hoog ingesteld om kleinst mogelijke weerstand van batterij te krijgen voor maximale vermogensafgifte. Bij range mode wordt juist vermogen van verwarmingselement beperkt om meer energie over te houden voor aandrijving. Met range mode uit heb je 6 kW verwarmingsvermogen, met range mode aan 3 kW. Nu kwam ik laatst tegen dat zowel interieurverwarming als batterijverwarming beide 6 kW aankunnen, dus welke dan op 3 kW wordt beperkt weet ik niet zeker. Misschien beide wel.
 
Als aanvulling: bij range mode staat de accuverwarmer helemaal uit,

Nou, ik gebruik nu Range Mode en de batterij is na 50km nog niet warm. Hoelang duurt dat dan wel niet met Range Mode aan :).

Range mode is dus echt meer om te gebruiken op de kleine tripjes lijkt het om niet onnodig energie in het opwarmen te stoppen als je weet dat je toch maar heel even in de auto zit.

Zou toch handiger zijn als dit al automatisch zou gebeuren op basis van de bestemming uit de navigatie.
 
z.jpg

Dat van die torque sleep durf ik te betwijfelen, maar het vermogen van de verwarmingselementen is mooi samengevat. Dus bij veel korte stukjes en weinig nut om batterij te verwarmen kun je het beste range mode AAN/ON zetten en stoel/stuurverwarming gebruiken.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Mij viel op dat in dulie mail aangegeven werd om vooral de stoelverwarming te gebruiken in plaats can de cabin heater. Werkt de stoelverwarming meer efficient ofzo?

Lijkt me overigens stug, want de stoelverwarming is mou niet echt heel warm vind ik. Mijn vorige auto kon echt op standje lava, maar in de Tesla is het maar minimaal qua warmte.
 
Ik rij veel kleine ritjes, mijn accu haalt niet vaak voldoende temp om de gevreesde gele streepjes kwijt te raken. Het gemiddelde verbruik is geëxplodeerd de afgelopen weken.
Geen grote verrassing uiteraard, ik kom van een dikke 250 Wh/km (afleverdatum 15-2-'18, wittebroodsweken en showritjes/stoplichtsprintjes) en gedurende de zomer liep de ATA terug tot 198.

Als ik lees dat je met range mode op standje 'aan' je accuverwarming uitzet heb ik eigenlijk maar 1 vraag: Is dat op lange termijn niet schadelijk? (behalve voor de remmerij;-)
 
Ik rij veel kleine ritjes, mijn accu haalt niet vaak voldoende temp om de gevreesde gele streepjes kwijt te raken. Het gemiddelde verbruik is geëxplodeerd de afgelopen weken.
Geen grote verrassing uiteraard, ik kom van een dikke 250 Wh/km (afleverdatum 15-2-'18, wittebroodsweken en showritjes/stoplichtsprintjes) en gedurende de zomer liep de ATA terug tot 198.

Als ik lees dat je met range mode op standje 'aan' je accuverwarming uitzet heb ik eigenlijk maar 1 vraag: Is dat op lange termijn niet schadelijk? (behalve voor de remmerij;-)

Nee, batterijen vinden het niet erg om koud te zijn, wel om het te warm te hebben, maar daar houdt het BMS rekening mee.
 
  • Like
Reactions: Onno
Ik rij veel kleine ritjes, mijn accu haalt niet vaak voldoende temp om de gevreesde gele streepjes kwijt te raken. Het gemiddelde verbruik is geëxplodeerd de afgelopen weken.
Geen grote verrassing uiteraard, ik kom van een dikke 250 Wh/km (afleverdatum 15-2-'18, wittebroodsweken en showritjes/stoplichtsprintjes) en gedurende de zomer liep de ATA terug tot 198.
Hier ook. 100 km gereden en van de 340 -bij een SoC van 90% - nog 100 over. Dat zijn er dan dus effectief minder dan 50.
 
Hier ook. 100 km gereden en van de 340 -bij een SoC van 90% - nog 100 over. Dat zijn er dan dus effectief minder dan 50.
150?? Dat is wel heel weinig:eek: Ik heb hem op % staan, ik heb het niet zo scherp hoe het dan qua km's staat. Overigens kan ik mij niet voorstellen dat ik ook die waarden behaal. Op welke Wh/km sta je nu dan? (ik heb een 'maandmeter', elke 1e vd maand gaat deze op 0. Deze maand staat hij op iets van 218)
 
150?? Dat is wel heel weinig:eek: Ik heb hem op % staan, ik heb het niet zo scherp hoe het dan qua km's staat. Overigens kan ik mij niet voorstellen dat ik ook die waarden behaal. Op welke Wh/km sta je nu dan? (ik heb een 'maandmeter', elke 1e vd maand gaat deze op 0. Deze maand staat hij op iets van 218)
In de 250. Wel net 50 km gereden en dat stuk ging net onder de 200. Berg af en wind in de rug (Zuid-Limburg) neem ik aan. De heenweg was 280.