Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wintertips van Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Batterij wordt niet te warm met of zonder range mode. Het BMS grijpt op tijd in. Overigens zal bij normale snelheden de batterij nooit te warm worden. Kou kan batterij sowieso geen kwaad doen.

Na wat meer gezocht te hebben lijkt het erop dat het BMS en temperatuur van batterij los staan van range mode. Range mode schijnt enkel effect te hebben op climate control en vanaf V8 torque sleep in dual motor modellen. Torque sleep kan een paar procent schelen op een lange rit, omdat dan efficienter gekozen wordt welke motor gebruikt wordt voor aandrijving.

Vanuit duurzaamheid/efficientie zou ik range mode ON hebben en bij beslagen ruiten ventilatie tijdelijk wat harder zetten.
Als ik het filmpje van Björn moet geloven loopt de temperatuur van de batterij op lange ritten verder omhoog dan zonder range mode
 
Mij viel op dat in dulie mail aangegeven werd om vooral de stoelverwarming te gebruiken in plaats can de cabin heater. Werkt de stoelverwarming meer efficient ofzo?

Lijkt me overigens stug, want de stoelverwarming is mou niet echt heel warm vind ik. Mijn vorige auto kon echt op standje lava, maar in de Tesla is het maar minimaal qua warmte.
Echt? Nou bij mij zet ik de stoelverwarming na een minuut of 8 van standje 3 naar standje 1.. maar goed, kan ook persoonlijk zijn want mn vrouw laat de stand altijd op 3 staan... :)
 
Ik denk dat sommige mensen wat gevoeliger zijn dan anderen. Ik ben vrij gevoelig voor hitte op mijn huid. Een beetje een aansteller dus ;) Zo kan ik geen hete dranken drinken waar anderen het zo naar binnen gieten en ook afwassen met heet water doe ik wat onhandiger en/of minder heet dan veel anderen dat doen. Hetzelfde geldt voor stoelverwarming. Zo vindt mijn oma standje 3 heerlijk en ik brand weg. In mijn ervaring is stoelverwarming met nepleer in Tesla gelijk aan stoelverwarming in Volvo met leer. Ik verwacht dat de stoelverwarming dusdanig gelijk presteert, ongeacht bekleding, dat het verschil hem zit in gevoeligheid van huid.
 
Het maakt ook veel uit wat voor kleding je draagt. Een nette, dunne pantalon laat veel meer warmte door dan een spijkerbroek.
In mijn Model X - met echt lederen bekleding - is de warmte eigenlijk precies goed. Standje 3 is nooit te heet, maar wel goed warm.
 
Het maakt ook veel uit wat voor kleding je draagt. Een nette, dunne pantalon laat veel meer warmte door dan een spijkerbroek.
In mijn Model X - met echt lederen bekleding - is de warmte eigenlijk precies goed. Standje 3 is nooit te heet, maar wel goed warm.
In mijn Classic S met echt leer is standje 3 met een spijkerbroek alleen goed om snel op te warmen, daarna weer snel naar 1.
 
Of met gewicht ;) hoe meer druk, hoe heter.

Als mijn vrouw standje 3 te warm gaat vinden, krijgt ze weer een sportschool abonnementje.

Of hoe meer gewicht hoe langer het duurt voordat alles opgewarmd is en standje 3 te warm wordt ;)

Ik vind de stoelverwarming op drie meestal goed, soms zou het nog wat warmer mogen. Het meest storende vind ik dat die niet altijd even warm blijft, soms schakelt die precies een tijdje uit. Beveiliging tegen oververhitting ofzo?


Zijn er ook nog wintertips van forumleden? Voor iemand die geen eigen laadpaal heeft

Op tijd gaan laden en zorgen dat je altijd genoeg reserve hebt, want stilstaan, de auto voorverwarmen en korte afstanden doen in de winter vreet de batterij leeg. En dicht bij huizen parkeren, dan komt er minder sneeuw en ijs op de auto en dat scheelt wat energie om op te warmen.
 
Op tijd gaan laden en zorgen dat je altijd genoeg reserve hebt, want stilstaan, de auto voorverwarmen en korte afstanden doen in de winter vreet de batterij leeg. En dicht bij huizen parkeren, dan komt er minder sneeuw en ijs op de auto en dat scheelt wat energie om op te warmen.

Daarom zou ik het mooier vinden dat we niet alleen de starttijd van het laden zouden moeten kunnen bepalen, maar ook wanneer de wagen geladen, voorverwarmd, ontwasemd, m.a.w. “ready to go” is.
Gezien de programmeerkunsten van de technische toverkabouters van Elon (een openhaard, schetenkussen en diverse spelletjes feilloos in het systeem kunnen programmeren), zouden echte nuttige functies, waar je ook echt wat aan hebt, geen probleem moeten zijn ;)