Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf Tesla laadpaal aansluiten - toegestaan?

This site may earn commission on affiliate links.
  • Like
Reactions: Rowan256
Net gecheckt bij m’n elektricien en het blijkt inderdaad in tegenstelling tot wat er in m’n hoofd zat geen aardlekautomaat maar “slechts” een automaat te zijn.

Gek, ik was er van overtuigd dat de TWC groep een alamat had gekregen en dat stond ook in de originele aanbieding. Hier ha ik eens een flinke discussie over houden morgen, niet koel.

Zn argument is dat een aardlek niet nodig was omdat er geen stekkerverbinding tussen de groepenkast en de TWC zit. Me dunkt, wat denk je dat ik in de tesla steek??

Grom.
 
Net gecheckt bij m’n elektricien en het blijkt inderdaad in tegenstelling tot wat er in m’n hoofd zat geen aardlekautomaat maar “slechts” een automaat te zijn.

Gek, ik was er van overtuigd dat de TWC groep een alamat had gekregen en dat stond ook in de originele aanbieding. Hier ha ik eens een flinke discussie over houden morgen, niet koel.

Zn argument is dat een aardlek niet nodig was omdat er geen stekkerverbinding tussen de groepenkast en de TWC zit. Me dunkt, wat denk je dat ik in de tesla steek??

Grom.

Goed dat je zo er toch achter komt dat het niet klopt. Ik moest wel even lachen bij het lezen dat je mijn posts downgrade en de wijsneus uithangt terwijl hier de zaakjes wel goed zijn geregeld en bij jou niet :O)))).

nog als reactie op sixela: de UMC is in feite niet anders dan de TWC. Ook bij de UMC zou moeten gelden dat je die stopt in een stopcontact met aardlekschakelaar erachter. Maar zoals eerder opgemerkt, je hoeft echt niet bang te zijn dat je auto meteen onder stroom staat als je bij je vakantiehuisje straks oplaad terwijl je niet weet of er een aardlekschakelaar achter zit.. Gewoon blijven nadenken.
 
  • Disagree
Reactions: Odie
Goed dat je zo er toch achter komt dat het niet klopt. Ik moest wel even lachen bij het lezen dat je mijn posts downgrade en de wijsneus uithangt terwijl hier de zaakjes wel goed zijn geregeld en bij jou niet :O)))).

nog als reactie op sixela: de UMC is in feite niet anders dan de TWC. Ook bij de UMC zou moeten gelden dat je die stopt in een stopcontact met aardlekschakelaar erachter. Maar zoals eerder opgemerkt, je hoeft echt niet bang te zijn dat je auto meteen onder stroom staat als je bij je vakantiehuisje straks oplaad terwijl je niet weet of er een aardlekschakelaar achter zit.. Gewoon blijven nadenken.
De posting van je die ik origineel een disagree gaf was vanwege je lompe opmerking “Aan je toon te merken ben je depressief. Zoek hulp voor het te laat is.”.

Nu doe je ook lomp tegen mij omdat ik wijsneuzerig zou zijn. Ik ben nergens wijsneuzerig geweest, ik kom erachter dat mijn elektricien niet geleverd heeft wat in de offerte staat, waarvan akte en wordt vervolgd.

Verder gaf ik een fout van mijn zijde toe. Dat jij dan op zo’n lompe manier moet reageren lijkt een beetje jouw standaard manier van communiceren te zijn hier en daar zit ik niet op te wachten, dus wederom een duimpje omlaag.

Iedereen kan fouten maken of zich vergisssn en ik had eerder al aangegeven dat ik ondanks mijn electrotechnische opleiding (we schrijven het jaar kruik) in een ver verleden toch liever dit soort klussen aan een vakman met actuele kennis uitbesteed. Helaas blijkt dat ook niet altijd een garantie te zijn om alles perfect te krijgen, zo blijkt maar weer.

En dan vind jij het nodig om zo kinderachtig te reageren? Net als je eerder deed in de quote hierboven?

Man man man... bij mij ga je op mental ignore. Ik zit hier voor m’n lol en niet om een bully aan het werk te zien.
 
Net gecheckt bij m’n elektricien en het blijkt inderdaad in tegenstelling tot wat er in m’n hoofd zat geen aardlekautomaat maar “slechts” een automaat te zijn.

Gek, ik was er van overtuigd dat de TWC groep een alamat had gekregen en dat stond ook in de originele aanbieding. Hier ha ik eens een flinke discussie over houden morgen, niet koel.

Zn argument is dat een aardlek niet nodig was omdat er geen stekkerverbinding tussen de groepenkast en de TWC zit. Me dunkt, wat denk je dat ik in de tesla steek??

Grom.
Dit is wederom één van de redenen dat ik van mening ben dat Tesla zelf elektriciens moet inschakelen, zodat mensen niet zelf gaan prutsen, of met slechte elektriciens in zee gaan. Verder hebben stekkers er sowieso niets mee te maken, als een niet waterdichte lamp in de regen staat zit er misschien geen stekker aan, maar heb je natuurlijk nog steeds een gevaarlijke situatie. Wanneer er ergens in de kamer één WCD (stopcontact) geaard is, hoort iedere WCD in die kamer geaard te zijn. Wel is het toegestaan om (tegen ieder advies in) in de éne kamer wel geaarde WCD's te hebben en in de andere kamer niet.
 
  • Like
Reactions: Odie
nog als reactie op sixela: de UMC is in feite niet anders dan de TWC.
Zoals ik al aangaf: de on-board charger/UMC adaptercombinatie gaat zelf monitoren hoe het zit met het spanningsverschil tussen grond en N, en is erg conservatief (als je de N en de L ompoolt in je stopcontact dan weigert die gewoon te laden). Het is dus niet "hetzelfde". Wellicht is het daardoor dat er ook een doosje zit in de UMC-adapterkabel, en niet enkel om de fancy LEDs. Het is éénfazig en gelimiteerd tot 16A (met blauwe stekker; 13A voor grijze stekker) en dus is het ook goedkoper om in de kabel/on-boardlader inderdaad netjes op te lossen. Men doet dat niet even netjes in een TWC (die drie fasen aankan met 32A elk) omdat het anders de TWC wellicht een pak duurder zou maken.

Maar zoals eerder opgemerkt, je hoeft echt niet bang te zijn dat je auto meteen onder stroom staat
Zoals eerder aangegeven: het probleem is niet dat je Tesla onder stroom gaat staan, maar dat, als de TWC op een groep zit met een Type A aardlekschakelaar, bij een fout met zelfs een kleine DC lek die laatste ook niet meer naar behoren werkt voor grotere AC-lekken voor alle andere zaken in huis die op die groep staan.

Ja, zo'n fout komt niet veel voor, maar als we enkel met een nominale toestand moesten rekening houden dan had niemand zekeringen of aardlekschakelaars nodig. En toch krijg je niet alles gekeurd ;-).

Daar heb je natuurlijk geen last van als je die apart rechtstreeks op de fasen achter de teller (als aparte groep) aansluit, maar dan vraagt de netbeheerder voor EV-voertuigen een aardlekschakelaar van type B or EV (en in sommige gevallen zelfs een herkeuring van de installatie, afhankelijk van de netbeheerder en zijn regeltjes).

Je kan natuurlijk zeggen "DC lekken naar het net zullen me worst wezen", maar je kunt een elektrische installatie net even goed correct maken.
 
Zoals ik al aangaf: de on-board charger/UMC adaptercombinatie gaat zelf monitoren hoe het zit met het spanningsverschil tussen grond en N, en is erg conservatief (als je de N en de L ompoolt in je stopcontact dan weigert die gewoon te laden). Het is dus niet "hetzelfde". Wellicht is het daardoor dat er ook een doosje zit in de UMC-adapterkabel, en niet enkel om de fancy LEDs. Het is éénfazig en gelimiteerd tot 16A (met blauwe stekker; 13A voor grijze stekker) en dus is het ook goedkoper om in de kabel/on-boardlader inderdaad netjes op te lossen. Men doet dat niet even netjes in een TWC (die drie fasen aankan met 32A elk) omdat het anders de TWC wellicht een pak duurder zou maken.

De TWC monitort dit allemaal ook en meer. Als de TWC verkeerd wordt aangesloten, hoe dan ook(bijvoorbeeld de N en L omdraaien wat je als voorbeeld geeft bij de UMC) doet deze het ook niet.
 
Uiteraard werkt een driefazig aangesloten lader niet als je een fase op de N zet en de N op één van de fazen.

From the horse's mouth (op de pagina van de TWC in het Nederlands) -- eventjes een zinnetje extra in het vet:

Welk reststroomapparaat (RCD) moet ik gebruiken met mijn installatie?
De installatienormen voor oplaadpunten vereisen dat elke afzonderlijke connector moet worden beveiligd met een RCD die bescherming biedt tegen lekken van gelijkstroom. De Tesla Wall Connector meet geen gelijkstroomlekken, dus moet een RCD van Type B of een specifieke EV van Type A worden geïnstalleerd. Landelijke regelgeving kan variëren, dus raadpleeg altijd uw lokale aanbevolen elektricien.

Verder ga ik er geen woorden aan vuilmaken.
 
From the horse's mouth (op de pagina van de TWC in het Nederlands) -- eventjes een zinnetje extra in het vet:



Verder ga ik er geen woorden aan vuilmaken.

Kijk even waar ik precies op reageer. Het ging mij om het veronderstelde verschil tussen de UMC en TWC en dat de UMC meer zou meten op basis van het feit dat hij iets meet(L+N). De TMC doet dat net zo goed en meer. Ik heb het niet over gelijkstroomlekken gehad. De UMC meet ook geen gelijkstroomlekken.
 
Even terug naar de aardlekschakelaar. OK een Type B zou je moeten hebben voor een TWC. Zeker op 3 fases en misschien ook op 1 fase. Maar een UMC kun je overal inpluggen. Waarom mag of kan dat wel?

Bij het laden met een UMC stekker detecteert de on-board lader of de N goed bij de grond zit (als er een spanningsverschil wordt gemeten weigert die te werken, wat betekent dat als in je stopcontact de N en de lijn niet mogen omgewisseld zijn) en begrenst de stroom vanuit het net tot één fase en 3,7kW.

Als je naast een drukker woont met zware elektrische machines die niet in balans zijn op de fasen merk je 't wel ;-).

Zowel een TWC en UMC kunnen 1 fase of 3 fase laden. Maar er staat niet bij een UMC dat je moet gaan controleren of er wel een type B aardlekschakelaar achter de stopcontact zit. Ik begrijp de noodzaak van een type B maar waarom niet bij een UMC?
 
Een UMC driefasig laden? Toch niet de UMC die ik heb. Die heeft een "standaard" één-fase-stekker (hybride Schuko voor Type E en Type F stopcontacten) en een 16A blauwe CEE stekker. Die zijn allemaal mono-fase, en als ik de contacten zie op de doos dan kan je zeker niet 3-fasig laden. Ook alle laadopties in de VS zijn monofase (zie Mobile Connector).

Deze kon nog 3-fazig laden aan, met een rode driefazige CEE-stekker:
EU_Universal_Mobile_Connector_Red-1.jpg


maar die krijg je niet meer bij de wagens. Wellicht precies om redenen die met regelgeving van elektrische installaties te maken heeft.

Deze krijg je nu:
commando.jpg
 
Een UMC driefasig laden? Toch niet de UMC die ik heb. Die heeft een "standaard" één-fase-stekker (hybride Schuko voor Type E en Type F stopcontacten) en een 16A blauwe CEE stekker. Die zijn allemaal mono-fase, en als ik de contacten zie op de doos dan kan je zeker niet 3-fasig laden. Ook alle laadopties in de VS zijn monofase (zie Mobile Connector).

Deze kon nog 3-fazig laden aan, met een rode driefazige CEE-stekker:
EU_Universal_Mobile_Connector_Red-1.jpg


maar die krijg je niet meer bij de wagens. Wellicht precies om redenen die met regelgeving van elektrische installaties te maken heeft.

Deze krijg je nu:
commando.jpg

Ze zijn overgestapt op een goedkopere UMC omdat indertijd nog weinig laadmogelijkheden waren en dus de extra mogelijkheid om ook op de rode stekkers te kunnen laden echt meerwaarde bood.

Nu zijn er ruim voldoende publieke laadpalen beschikbaar en heb je ook op vakantie de UMC nog maar zelden nodig.
 
Iets anders: ik lees al die verhalen over elektrische installaties met veel plezier. Vooral in de wetenschap dat meer dan de helft van de woningen in Nederland op zijn minst ergens in de woning een potentieel groter probleem kennen dan een TWC die niet volgens de hoogst mogelijke normering is aangesloten.

We hebben 8 miljoen woningen in Nederland en 13.000 woningbranden op jaarbasis die iets met elektra te maken hebben. 1,6 promille derhalve.

Overigens een leuk feitje: mobiele telefoons opladen terwijl je slaapt schijnt het grootste risico te zijn als het gaat om woningbranden.

Nou kun je daarin lezen dat een TWC (die ook vaak ‘s nachts gebruikt wordt om te laden) dus met de grootst mogelijke voorzichtigheid aangesloten moet worden, maar wat ik denk is dat vrijwel iedereen gewoon zijn mobiel naast het bed op aan het laden is als hij slaapt.

Het grote verschil tussen theorie en praktijk. ;)
 
  • Like
Reactions: xtremerox
Overigens een leuk feitje: mobiele telefoons opladen terwijl je slaapt schijnt het grootste risico te zijn als het gaat om woningbranden.
Of het echt een 'leuk' feitje is weet ik niet :D. Maar wat denk je van het opladen van E-bikes? In de mei vakantie zaten mijn vrouw en ik een paar dagen in een appartementje en we hadden de fiets accu's mee naar binnen genomen om ze daar op te laden. De laders werden zo ontzettend heet dat ze bijna door het aanrechtblad heen smolten. (bijna, zei ik ;)). 's Nachts opladen doen we maar niet meer.
 
Of het echt een 'leuk' feitje is weet ik niet :D. Maar wat denk je van het opladen van E-bikes? In de mei vakantie zaten mijn vrouw en ik een paar dagen in een appartementje en we hadden de fiets accu's mee naar binnen genomen om ze daar op te laden. De laders werden zo ontzettend heet dat ze bijna door het aanrechtblad heen smolten. (bijna, zei ik ;)). 's Nachts opladen doen we maar niet meer.

E-bikes zijn inderdaad niet zelden betrokken bij branden. Al een keer meegemaakt dat ons winkelpand bijna in de as werd gelegd, ware het niet dat toevallig een medewerker het magazijn in liep toen de brand net ontstond.

Nee, die TWC icm de Tesla is vele malen minder risicovol, daar ben ik van overtuigd. Ook als die gewoon is aangelegd door iemand die gewoon handig is en zijn hersenen gebruikt.