You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Volgens mij is door geen "Type B" maar een "B karakteristiek". Da's heel wat anders.Sorry mijn vorige antwoord was fout, ik heb hem even weggehaald.
Type A is standaard ja, ik heb een Schneider type B:
https://www.vekto.nl/installatieautomaat-3-polig-nul-16a-kar-b-4-5ka-domae
Net gecheckt bij m’n elektricien en het blijkt inderdaad in tegenstelling tot wat er in m’n hoofd zat geen aardlekautomaat maar “slechts” een automaat te zijn.
Gek, ik was er van overtuigd dat de TWC groep een alamat had gekregen en dat stond ook in de originele aanbieding. Hier ha ik eens een flinke discussie over houden morgen, niet koel.
Zn argument is dat een aardlek niet nodig was omdat er geen stekkerverbinding tussen de groepenkast en de TWC zit. Me dunkt, wat denk je dat ik in de tesla steek??
Grom.
De posting van je die ik origineel een disagree gaf was vanwege je lompe opmerking “Aan je toon te merken ben je depressief. Zoek hulp voor het te laat is.”.Goed dat je zo er toch achter komt dat het niet klopt. Ik moest wel even lachen bij het lezen dat je mijn posts downgrade en de wijsneus uithangt terwijl hier de zaakjes wel goed zijn geregeld en bij jou niet :O)))).
nog als reactie op sixela: de UMC is in feite niet anders dan de TWC. Ook bij de UMC zou moeten gelden dat je die stopt in een stopcontact met aardlekschakelaar erachter. Maar zoals eerder opgemerkt, je hoeft echt niet bang te zijn dat je auto meteen onder stroom staat als je bij je vakantiehuisje straks oplaad terwijl je niet weet of er een aardlekschakelaar achter zit.. Gewoon blijven nadenken.
Dit is wederom één van de redenen dat ik van mening ben dat Tesla zelf elektriciens moet inschakelen, zodat mensen niet zelf gaan prutsen, of met slechte elektriciens in zee gaan. Verder hebben stekkers er sowieso niets mee te maken, als een niet waterdichte lamp in de regen staat zit er misschien geen stekker aan, maar heb je natuurlijk nog steeds een gevaarlijke situatie. Wanneer er ergens in de kamer één WCD (stopcontact) geaard is, hoort iedere WCD in die kamer geaard te zijn. Wel is het toegestaan om (tegen ieder advies in) in de éne kamer wel geaarde WCD's te hebben en in de andere kamer niet.Net gecheckt bij m’n elektricien en het blijkt inderdaad in tegenstelling tot wat er in m’n hoofd zat geen aardlekautomaat maar “slechts” een automaat te zijn.
Gek, ik was er van overtuigd dat de TWC groep een alamat had gekregen en dat stond ook in de originele aanbieding. Hier ha ik eens een flinke discussie over houden morgen, niet koel.
Zn argument is dat een aardlek niet nodig was omdat er geen stekkerverbinding tussen de groepenkast en de TWC zit. Me dunkt, wat denk je dat ik in de tesla steek??
Grom.
Zoals ik al aangaf: de on-board charger/UMC adaptercombinatie gaat zelf monitoren hoe het zit met het spanningsverschil tussen grond en N, en is erg conservatief (als je de N en de L ompoolt in je stopcontact dan weigert die gewoon te laden). Het is dus niet "hetzelfde". Wellicht is het daardoor dat er ook een doosje zit in de UMC-adapterkabel, en niet enkel om de fancy LEDs. Het is éénfazig en gelimiteerd tot 16A (met blauwe stekker; 13A voor grijze stekker) en dus is het ook goedkoper om in de kabel/on-boardlader inderdaad netjes op te lossen. Men doet dat niet even netjes in een TWC (die drie fasen aankan met 32A elk) omdat het anders de TWC wellicht een pak duurder zou maken.nog als reactie op sixela: de UMC is in feite niet anders dan de TWC.
Zoals eerder aangegeven: het probleem is niet dat je Tesla onder stroom gaat staan, maar dat, als de TWC op een groep zit met een Type A aardlekschakelaar, bij een fout met zelfs een kleine DC lek die laatste ook niet meer naar behoren werkt voor grotere AC-lekken voor alle andere zaken in huis die op die groep staan.Maar zoals eerder opgemerkt, je hoeft echt niet bang te zijn dat je auto meteen onder stroom staat
Zoals ik al aangaf: de on-board charger/UMC adaptercombinatie gaat zelf monitoren hoe het zit met het spanningsverschil tussen grond en N, en is erg conservatief (als je de N en de L ompoolt in je stopcontact dan weigert die gewoon te laden). Het is dus niet "hetzelfde". Wellicht is het daardoor dat er ook een doosje zit in de UMC-adapterkabel, en niet enkel om de fancy LEDs. Het is éénfazig en gelimiteerd tot 16A (met blauwe stekker; 13A voor grijze stekker) en dus is het ook goedkoper om in de kabel/on-boardlader inderdaad netjes op te lossen. Men doet dat niet even netjes in een TWC (die drie fasen aankan met 32A elk) omdat het anders de TWC wellicht een pak duurder zou maken.
Welk reststroomapparaat (RCD) moet ik gebruiken met mijn installatie?
De installatienormen voor oplaadpunten vereisen dat elke afzonderlijke connector moet worden beveiligd met een RCD die bescherming biedt tegen lekken van gelijkstroom. De Tesla Wall Connector meet geen gelijkstroomlekken, dus moet een RCD van Type B of een specifieke EV van Type A worden geïnstalleerd. Landelijke regelgeving kan variëren, dus raadpleeg altijd uw lokale aanbevolen elektricien.
From the horse's mouth (op de pagina van de TWC in het Nederlands) -- eventjes een zinnetje extra in het vet:
Verder ga ik er geen woorden aan vuilmaken.
Even terug naar de aardlekschakelaar. OK een Type B zou je moeten hebben voor een TWC. Zeker op 3 fases en misschien ook op 1 fase. Maar een UMC kun je overal inpluggen. Waarom mag of kan dat wel?
Bij het laden met een UMC stekker detecteert de on-board lader of de N goed bij de grond zit (als er een spanningsverschil wordt gemeten weigert die te werken, wat betekent dat als in je stopcontact de N en de lijn niet mogen omgewisseld zijn) en begrenst de stroom vanuit het net tot één fase en 3,7kW.
Als je naast een drukker woont met zware elektrische machines die niet in balans zijn op de fasen merk je 't wel ;-).
Een UMC driefasig laden? Toch niet de UMC die ik heb. Die heeft een "standaard" één-fase-stekker (hybride Schuko voor Type E en Type F stopcontacten) en een 16A blauwe CEE stekker. Die zijn allemaal mono-fase, en als ik de contacten zie op de doos dan kan je zeker niet 3-fasig laden. Ook alle laadopties in de VS zijn monofase (zie Mobile Connector).
Deze kon nog 3-fazig laden aan, met een rode driefazige CEE-stekker:
maar die krijg je niet meer bij de wagens. Wellicht precies om redenen die met regelgeving van elektrische installaties te maken heeft.
Deze krijg je nu:
Of het echt een 'leuk' feitje is weet ik niet . Maar wat denk je van het opladen van E-bikes? In de mei vakantie zaten mijn vrouw en ik een paar dagen in een appartementje en we hadden de fiets accu's mee naar binnen genomen om ze daar op te laden. De laders werden zo ontzettend heet dat ze bijna door het aanrechtblad heen smolten. (bijna, zei ik ). 's Nachts opladen doen we maar niet meer.Overigens een leuk feitje: mobiele telefoons opladen terwijl je slaapt schijnt het grootste risico te zijn als het gaat om woningbranden.
Of het echt een 'leuk' feitje is weet ik niet . Maar wat denk je van het opladen van E-bikes? In de mei vakantie zaten mijn vrouw en ik een paar dagen in een appartementje en we hadden de fiets accu's mee naar binnen genomen om ze daar op te laden. De laders werden zo ontzettend heet dat ze bijna door het aanrechtblad heen smolten. (bijna, zei ik ). 's Nachts opladen doen we maar niet meer.