Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

1.000 km Road Trip: optimale snelheid op de snelweg

This site may earn commission on affiliate links.
Hi allemaal,

Volgende maand plan ik de eerste échte road trip met mijn Model S 75D.
Goed voor een totale afstand van 1.000 km met als eindbestemming: het Gardameer.

In deze discussie wil ik het niet hebben over de meest interessante laadstations onderweg of andere praktische tips,
maar volgend - wellicht louter theoretische - vraagstuk boeit me dan weer wel:
"Aan welke snelheid moet ik rijden om het snelst op mijn bestemming te geraken?"
Met tools als ABRP heb ik alvast een geschikte route kunnen vaststellen, maar over de optimale snelheid wordt hier - behoudens vergissing - niet gesproken.

Met mijn oude ICE-wagen, was dit een simpel vraagstuk, nl.: hoe sneller ik rijd, hoe vroeger ik ter plekke ben.
(waarbij we even abstractie maken van mogelijke wettelijke snelheidslimieten)
De tijd die ik spendeerde aan het tankstation was verwaarloosbaar en had geen impact op mijn aankomsttijd, zelfs niet indien mijn verbruik zou verdubbelen.
Deze redenering gaat met een EV uiteraard niet meer op.

Online heb ik al veel grafieken en artikels gevonden waarin logischerwijs toegelicht wordt hoe het rijbereik daalt naarmate de snelheid verhoogt.
Echter heb ik nog geen analyse gevonden waarin de rijsnelheid wordt afgezet ten opzichte van de totale reistijd (voor de goede orde: rijtijd + laadtijd = reistijd).
Wie kan me in de juiste richting duwen?

Alvast bedankt.
 
Gewoon rijden. Met een EV ben ik niet zo bezig met hoe ergens het snelste geraken. Ofwel vertrouw je op de navigatie van de auto, ofwel op een hulpmiddel als www.abetterrouteplanner.com.

Je vraag heeft ook variabelen zoals of je ook bij niet-Tesla-snelladers wil laden en of je de CCS-adapter hebt. Je kan namelijk misschien een snellere route uitdokteren als je ook bij 3rd party snelladers laad maar dan moet je de kostprijs daarvan meenemen en rekening houden dat je de CCS-adapter nodig hebt.
 
Hi allemaal,

Volgende maand plan ik de eerste échte road trip met mijn Model S 75D.
Goed voor een totale afstand van 1.000 km met als eindbestemming: het Gardameer.

In deze discussie wil ik het niet hebben over de meest interessante laadstations onderweg of andere praktische tips,
maar volgend - wellicht louter theoretische - vraagstuk boeit me dan weer wel:
"Aan welke snelheid moet ik rijden om het snelst op mijn bestemming te geraken?"
Met tools als ABRP heb ik alvast een geschikte route kunnen vaststellen, maar over de optimale snelheid wordt hier - behoudens vergissing - niet gesproken.

Met mijn oude ICE-wagen, was dit een simpel vraagstuk, nl.: hoe sneller ik rijd, hoe vroeger ik ter plekke ben.
(waarbij we even abstractie maken van mogelijke wettelijke snelheidslimieten)
De tijd die ik spendeerde aan het tankstation was verwaarloosbaar en had geen impact op mijn aankomsttijd, zelfs niet indien mijn verbruik zou verdubbelen.
Deze redenering gaat met een EV uiteraard niet meer op.

Online heb ik al veel grafieken en artikels gevonden waarin logischerwijs toegelicht wordt hoe het rijbereik daalt naarmate de snelheid verhoogt.
Echter heb ik nog geen analyse gevonden waarin de rijsnelheid wordt afgezet ten opzichte van de totale reistijd (voor de goede orde: rijtijd + laadtijd = reistijd).
Wie kan me in de juiste richting duwen?

Alvast bedankt.
Als je speelt met ABRP dan zal je zien dat harder sneller is. +200km gaat je alleen effectieve etappes van ca. 175km geven en dan is het veel laden en ondanks dat het sneller is incl. laadstops wordt je ook dat zat.
 
Vmax is altijd het snelst. Als je graag harder tijd is dat ook mogelijk. Ik zou met een S75D gewoon de max AP snelheid aanhouden wat dus 150km/u is.

Als het dus enkel om de snelste manier is is dat je antwoord.

Maar... dat kost wel energie dus een milieubelasting. Ik zou om die reden dan ook gewoon lokaal geldende Vmax aanhouden en in DE (mocht je daar doorheen komen) 130 rijden.
 
Hi allemaal,

Volgende maand plan ik de eerste échte road trip met mijn Model S 75D.
Goed voor een totale afstand van 1.000 km met als eindbestemming: het Gardameer.

In deze discussie wil ik het niet hebben over de meest interessante laadstations onderweg of andere praktische tips,
maar volgend - wellicht louter theoretische - vraagstuk boeit me dan weer wel:
"Aan welke snelheid moet ik rijden om het snelst op mijn bestemming te geraken?"
Met tools als ABRP heb ik alvast een geschikte route kunnen vaststellen, maar over de optimale snelheid wordt hier - behoudens vergissing - niet gesproken.

Met mijn oude ICE-wagen, was dit een simpel vraagstuk, nl.: hoe sneller ik rijd, hoe vroeger ik ter plekke ben.
(waarbij we even abstractie maken van mogelijke wettelijke snelheidslimieten)
De tijd die ik spendeerde aan het tankstation was verwaarloosbaar en had geen impact op mijn aankomsttijd, zelfs niet indien mijn verbruik zou verdubbelen.
Deze redenering gaat met een EV uiteraard niet meer op.

Online heb ik al veel grafieken en artikels gevonden waarin logischerwijs toegelicht wordt hoe het rijbereik daalt naarmate de snelheid verhoogt.
Echter heb ik nog geen analyse gevonden waarin de rijsnelheid wordt afgezet ten opzichte van de totale reistijd (voor de goede orde: rijtijd + laadtijd = reistijd).
Wie kan me in de juiste richting duwen?

Alvast bedankt.

Aantal keer laden vooraf bepalen en dan leeg rijden richting elke laadplek.
Als je met een volle accu vertrekt zal dat waarschijnlijk 3x laden worden met MS75. Vervolgens zorgen dat je rond de 3-5% aankomt bij elke volgende laadplek. (en geen afslag missen oid ;)) De 3-5% regel je met de rechtervoet maar dat begreep iedereen waarschijnlijk al :D.

Ik verwacht dat het niet veel zin heeft om met een MS75 langdurig harder te rijden dan 150 km/uur. Hooguit het laatste stuk richting een lader.

Nb: je schrijft dat de snelheid geen invloed had op de verloren tanktijd. Ik kan me voorstellen dat dit opgaat bij een zuinige auto met relatief grote tank. (lees: 1x tanken voldoende ongeacht snelheid) Zelf wel eens naar de bergen gereden met snelheden rond de 200 km/uur in een IEC -> met verbruik van 1 op 3 kwam ik er al snel achter dat de relatief grote tank van 70 liter in een uur leeg was. Na het tanken kwam ik vervolgens weer dezelfde auto's tegen die ik bij de grens had ingehaald......
 
De tijd die ik spendeerde aan het tankstation was verwaarloosbaar en had geen impact op mijn aankomsttijd, zelfs niet indien mijn verbruik zou verdubbelen.
Deze redenering gaat met een EV uiteraard niet meer op.
Bij een ICE heb je natuurlijk meer vertraging dan alleen de tankstop. Ik neem aan dat je ook naar het toilet moet en af en toe iets wilt eten. De tankstop is dan mischien te verwaarlozen, maar je was bij de ICE meer tijd kwijt dan alleen tanken.
Bij een EV gebruik je die tijd om op datzelfde moment te laden.
Je optimale snelheid ga je dus combineren met eten, drinken en toilet stops.
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Aantal keer laden vooraf bepalen en dan leeg rijden richting elke laadplek.
Als je met een volle accu vertrekt zal dat waarschijnlijk 3x laden worden met MS75. Vervolgens zorgen dat je rond de 3-5% aankomt bij elke volgende laadplek. (en geen afslag missen oid ;)) De 3-5% regel je met de rechtervoet maar dat begreep iedereen waarschijnlijk al :D.

Ik verwacht dat het niet veel zin heeft om met een MS75 langdurig harder te rijden dan 150 km/uur. Hooguit het laatste stuk richting een lader.

Nb: je schrijft dat de snelheid geen invloed had op de verloren tanktijd. Ik kan me voorstellen dat dit opgaat bij een zuinige auto met relatief grote tank. (lees: 1x tanken voldoende ongeacht snelheid) Zelf wel eens naar de bergen gereden met snelheden rond de 200 km/uur in een IEC -> met verbruik van 1 op 3 kwam ik er al snel achter dat de relatief grote tank van 70 liter in een uur leeg was. Na het tanken kwam ik vervolgens weer dezelfde auto's tegen die ik bij de grens had ingehaald......
Ik denk minstens 4 keer laden met een MS75. Minimaal twee keer Duitsland en 2 keer Zwitserland. I have been there.
Ik heb altijd gedacht dat de tijdwinst door harder rijden meer is dan tijdverlies door langer te moeten laden. Ik waag dat inmiddels te betwijfelen.
 
Ik weet niet hoe lang jij moet plassen maar het is toch echt tanken, plassen en wegwezen. Max. 10 minuten.
Lijkt mij een wat te optimistische voorstelling van de werkelijkheid van de gemiddelde reis naar het Gardameer.
Ik neem aan dat je op een rit van 1000km onderweg ook wat wilt eten en drinken….. Je kunt natuurlijk ook achter het stuur wat eten en drinken, maar dat is in elk geval niet echt mijn ding en ook niet van de vele anderen die ik onderweg in het wegrestaurant wat zie eten/drinken.
 
Lijkt mij een wat te optimistische voorstelling van de werkelijkheid van de gemiddelde reis naar het Gardameer.
Ik neem aan dat je op een rit van 1000km onderweg ook wat wilt eten en drinken….. Je kunt natuurlijk ook achter het stuur wat eten en drinken, maar dat is in elk geval niet echt mijn ding en ook niet van de vele anderen die ik onderweg in het wegrestaurant wat zie eten/drinken.
Dat is natuurlijk persoonlijk. Met een ICE stopten wij één keer, vlak voor Zwitserland, tanken en plassen, en dan weer door. Broodje achter het stuur. Maar eerlijk gezegd was dat niet zo slim. Maar wij zullen vast niet de enigen zijn die zo rijden.
 
Zelfs dan nog, als je gaat kijken wat tijd een tankbeurt en toiletbeurt écht kost qua tijd, zit je ook makkelijk op 15 minuten hoor.

5 minuten is als je aan de pomp kan betalen en niet naar toilet moet. Maar als je in de shop moet betalen, en er staan bv 2 wachtenden voor je, en dan moet je de auto verplaatsen naar een parkeerplaats, om dan even naar toilet te gaan... Ja, da's echt makkelijk 15 minuten. Doe er nog een koffie van de shop bij en je zit zo aan 20-25 minuten.
 
Sorry, maar als het een roadtrip is dan mag je doel niet zijn om zo snel mogelijk op de bestemming te komen. Dan gaat het om het genieten van de reis. Dus rustig 100-120 rijden en overal de tijd voor nemen. Heerlijk.
Inderdaad. En van je laadstop een bestemming maken (iets plezant plannen). 1000km in 12 uur (incl laadstops) voelt dan korter aan dan 1000km in 10u. Is het gevoel niet belangrijker dan de cijfers?
 
Mijn ervaring op de Franse snelwegen richting Spanje met een S75D gaf een ideale snelheid van 125 a 130km/h. Dan had ik meestal een verbruik van 180-190 behalve op de stukken waar het flink bergop/bergaf ging. Acceleratie in chill en het was ook wel eind juni/begin juli

ABRP gaf trouwens een veel hoger verbruik op dan dat.
 
Sorry, maar als het een roadtrip is dan mag je doel niet zijn om zo snel mogelijk op de bestemming te komen. Dan gaat het om het genieten van de reis. Dus rustig 100-120 rijden en overal de tijd voor nemen. Heerlijk.
Dit is voor alle duidelijkheid ook mijn geprefereerde manier van 'reizen'; daarom dat ik probeerde overbrengen dat dit een louter theoretische vraag was.

Om het dan toch over enkele praktische zaken te hebben:
Gebruik ik best de ingebouwde navigatie van Tesla (dus enkel met SuC's) of beter via ABRP? (en dus ook m.b.v. andere snellaadnetwerken - o.a. via CCS)
Het belangrijkste criterium voor mij: voldoende faciliteiten in de buurt (eten, drinken, toilet, +...)
Dan mag het laden zelfs duurder zijn; liefst geen leeg parkeer-/laadterrein zonder iets te beleven.

Als ik mijn route zonet ingaf via de ingebouwde GPS, kreeg ik volgende tussenstops voorgeschoteld:
Pfalzfeld, Leonberg, Illertissen, Lermoos & Trento ... heeft iemand uitgesproken positieve en/of negatieve ervaringen hiermee?
 
Reed zelf richting italie en terug over het algemeen 120-130 met mn model 3, maar ook stukken 200+ in Duitsland als ik zag dat ik het makkelijk haalde richting de charger.

Weet niet of je het destijds zo analytisch beschouwde, maar: was de tijd die je uitspaarde door sneller te rijden groter dan de tijd die je verloor door aansluitend langer te moeten laden?
 
Hmmm…als het echt erom gaat met welke type je het snelst op je bestemming zou kunnen zijn dan is ICE nog altijd onklopbaar, hoe je het ook draait of keert. Of dit de correcte manier is, laat ik in het midden.

Als je Bjorn z’n tactiek volgt, komt het erop neer om met zo weinig mogelijk SOC aan te komen en dus net genoeg te laden voor je volgende stop. Het leeg rijden heeft als voordeel dat je snel kan laden en het sneller rijden zorgt ervoor dat de temperatuur van de cellen “optimaler“ is.
 
Is ook relatief hoor. 1200km kan je ook op anderhalf uur doen. Ja, niet met een Tesla, en niet met een ICE.

Ik heb begrip voor mensen die zeggen dat ze het snel willen doen, maar aan een gezonde rijstijl is er nauwelijks verschil tussen ICE en een moderne Tesla.
 
Is ook relatief hoor. 1200km kan je ook op anderhalf uur doen. Ja, niet met een Tesla, en niet met een ICE.

Ik heb begrip voor mensen die zeggen dat ze het snel willen doen, maar aan een gezonde rijstijl is er nauwelijks verschil tussen ICE en een moderne Tesla.
Klopt. Met een M3 is echt het een stuk relaxter en ben ik blij dat ik voortijdig geswitcht ben maar met een MS75 is het echt anders.
 
Inderdaad, met een MS75 is het misschien wat behelpen, maar een Model 3 kan verder dan wat ik comfortabel vind op 1 acculading, en laad eigenlijk een beetje te snel dan gewenst, als je even een degelijke pauze wil.

Daarom neem ik, ondanks dat we ook een Model 3 hebben, liever de Model X. Laad wat trager, rijdt wat minder ver, maar zoveel meer comfort.