Hi allemaal,
Volgende maand plan ik de eerste échte road trip met mijn Model S 75D.
Goed voor een totale afstand van 1.000 km met als eindbestemming: het Gardameer.
In deze discussie wil ik het niet hebben over de meest interessante laadstations onderweg of andere praktische tips,
maar volgend - wellicht louter theoretische - vraagstuk boeit me dan weer wel:
"Aan welke snelheid moet ik rijden om het snelst op mijn bestemming te geraken?"
Met tools als ABRP heb ik alvast een geschikte route kunnen vaststellen, maar over de optimale snelheid wordt hier - behoudens vergissing - niet gesproken.
Met mijn oude ICE-wagen, was dit een simpel vraagstuk, nl.: hoe sneller ik rijd, hoe vroeger ik ter plekke ben.
(waarbij we even abstractie maken van mogelijke wettelijke snelheidslimieten)
De tijd die ik spendeerde aan het tankstation was verwaarloosbaar en had geen impact op mijn aankomsttijd, zelfs niet indien mijn verbruik zou verdubbelen.
Deze redenering gaat met een EV uiteraard niet meer op.
Online heb ik al veel grafieken en artikels gevonden waarin logischerwijs toegelicht wordt hoe het rijbereik daalt naarmate de snelheid verhoogt.
Echter heb ik nog geen analyse gevonden waarin de rijsnelheid wordt afgezet ten opzichte van de totale reistijd (voor de goede orde: rijtijd + laadtijd = reistijd).
Wie kan me in de juiste richting duwen?
Alvast bedankt.
Volgende maand plan ik de eerste échte road trip met mijn Model S 75D.
Goed voor een totale afstand van 1.000 km met als eindbestemming: het Gardameer.
In deze discussie wil ik het niet hebben over de meest interessante laadstations onderweg of andere praktische tips,
maar volgend - wellicht louter theoretische - vraagstuk boeit me dan weer wel:
"Aan welke snelheid moet ik rijden om het snelst op mijn bestemming te geraken?"
Met tools als ABRP heb ik alvast een geschikte route kunnen vaststellen, maar over de optimale snelheid wordt hier - behoudens vergissing - niet gesproken.
Met mijn oude ICE-wagen, was dit een simpel vraagstuk, nl.: hoe sneller ik rijd, hoe vroeger ik ter plekke ben.
(waarbij we even abstractie maken van mogelijke wettelijke snelheidslimieten)
De tijd die ik spendeerde aan het tankstation was verwaarloosbaar en had geen impact op mijn aankomsttijd, zelfs niet indien mijn verbruik zou verdubbelen.
Deze redenering gaat met een EV uiteraard niet meer op.
Online heb ik al veel grafieken en artikels gevonden waarin logischerwijs toegelicht wordt hoe het rijbereik daalt naarmate de snelheid verhoogt.
Echter heb ik nog geen analyse gevonden waarin de rijsnelheid wordt afgezet ten opzichte van de totale reistijd (voor de goede orde: rijtijd + laadtijd = reistijd).
Wie kan me in de juiste richting duwen?
Alvast bedankt.