Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

10 graden onder 0 en vet wind tegen, in een X 75D

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad is ook mijn eigen ervaring met mijn huidige BMW 525D (net verkocht) en van mijn vrouw haar BMW X5 3.5D (nu te koop). En ook hiervoor BMW gereden, het klopt echt wel die ongeveer 20%. Ik ga het echt niet met opzet lelijker maken voor Tesla dan het toch al is, geen reden toe.
En mijn termen 'farce' en 'spijt' zijn nog een understatement van wat ik echt vind (oplichterij). De auto rijdt heerlijk, nog beter dan ik had verwacht. Maar de range is gewoon belachelijk, echt belachelijk. De verkoper in adam gaf aan dat 400-450 km zeker gehaald moest kunnen worden. Blijkt nog geen 300. Sorry hoor het is jammer dat er geen medestanders zijn dat Tesla het verbruik op papier eerst maar in dezelfde verhouding als de old school automerken moet brengen. Nog fraaier zou zijn daadwerkelijk verbruik, daadwerkelijke range communiceren. Maar ja dan had ik deze auto zeker niet gekocht nee. En met mij vele anderen.

Ik reed afgelopen week een hele dag in Duitsland (Terug uit Oostenrijk) in '14 525d x-drive (4-cyl) met aardig mooi weer. Lekker doorgereden en ook wat file en druk verkeer gehad. Gemiddeld verbruik was 7.7l/100km dat is 42% boven de fabrieksopgave (5.4L/100km.). Omdat er een 70L dieseltank in zit maakt het niet zo veel uit dat je 880km doet ipv 1300 maar in jouw bewoordingen is dat ook echt oplichterij. Die 7.7L op 100km was trouwens volgens de boordcomputer, die in mijn duitse auto altijd ook nog significant afweek ten opzichte van het aan de tank gemeten verbruik.

Maar.. NEDC verbruikscijfer is net als bij BMW een verbruikscijfer dat ze zelf niet vaststellen maar met een gestandaardiseerde test bepaald. In die test wordt weinig snelweg gereden en zeker niet doorgereden.

Als je denkt met stevig doorrijden 400km in een Mx te kunnen rijden heb je je niet echt verdiept in hoe het werkt. Iedereen doet zo'n aankoop op zijn eigen manier, maar je zou je toch wel verwachten als je 120k uitgeeft.
 
  • Like
Reactions: job-lek
7018AFCC-8842-4E0D-A9FD-62A2272D7EB6.jpeg
27E236A9-8703-4FCC-84CB-CFECC03F7B1F.jpeg
694B4F64-6E10-476A-AC1B-1F22A8E355DE.jpeg

Om terug te komen op de originele vraag, ik ben op dit moment onderweg met een X 75D van Portugal naar Nederland.
Los van de stakingen in Frankrijk, die bij elke laadstop voor een vertraging van 10 min af en snelweg op zorgen; ik vind een 75 echt een te kleine accu voor X en het laden van een 75 is echt ruk.

Als ik rond de 3-5% lading aan kom bij een supercharger is hij 10 min bezig om op 10% te komen, om dan op zijn maximale piek 96 kW te laden. Dit houdt bij 60% alweer op en zakt flink in.

Van 7 naar 85% duurt op deze manier 55 minuten, en zie bijgaande foto, met dit verbruik (met 115 continue op de cruise) moet je al je best doen 200 tot 220km te rijden op een 80% lading. Nog langer doorladen heeft totaal geen zin want dan duurt het nog langer in verhouding tot hoeveel lading je er bij krijgt(zie foto hoe lang het nog duurt van 93% naar vertreklading) dus is de enige oplossing langzamer te rijden want sommige SuCs liggen nou eenmaal meer dan 200 km uit elkaar.
Daarnaast krijg ik echt niet meer dan 69kwh uit de batterij, halen er mensen meer met een 75?

Ik heb vandaag 1200 km gereden in 17 uur (deels door de stakingen). Vind dat echt geen goed gemiddelde en zit de hele tijd tegen waarschuwingen aan te lijken dat ok onder de 100 of 110 moet blijven.

De rit naar Guarda was helemaal mooi (zie wederom foto), qua views dan, de X wilde terug naar de lader waar ik vandaan kwam, ik zou de volgende lader (die hij zelf had voorgesteld) niet halen. Uiteindelijk aangekomen met 1%. Ik ben blij dat ik alleen onderweg ben, mijn wederhelft had dit echt niet getrokken. Nog los van de ontzettende B weg die de Tesla koos om te nemen. Was uiteindelijk dankzij eigen planning en route wel 45 min sneller dan abetterroute had voorspeld.

Gelukkig rijdt een X echt heel lekker en vind ik het voorraam met mijn lengte echt heel fijn (niet bukken om onder zonneklep door te kijke) en heb ik een hele lange Spotify playlist. ;-))
 
Je kunt het ook omdraaien. Het probleem is niet de kleine accu maar dat de SuC's daar te ver uit elkaar liggen. (Ik weet niet of je er wellicht te veel hebt overgeslagen.)

Ik ben in augustus met een S75D naar Denemarken gereden (ca. 950km) en dan laad je om de ca. 250km steeds van 30 - 70/80%.
Wel continu, waar dat mocht en kon, op de autobahn 150 op de AP of harder zelf gereden.
De laadtijd die daarvoor dan nodig is, is dan steeds korter dan ik er over doe om koffie en iets te eten te halen en een plaspauze.
(Wel was toen de temperatuur erg goed voor een BEV 20-25C.)

Met minder dan 10% aankomen is idd niet handig want dat kost te veel tijd.

Uiteraard is dit probleem kleiner met een 100 en wellicht ook bij deze route en een X een betere keuze.

De 2e helft van december ga ik nog een keer heen en weer en ik ben dan benieuwd of de kou dan veel uit maakt.
 
S of X (75) maakt qua verbruik wel wat uit. Het gaat hier over een X. de S75 is naar mijn mening een volwaardig reisgenoot zonder range anxiety te (moeten) krijgen.

Weet ik, ik gaf alleen aan dat dit probleem bij de route die ik met mijn S75D reed, waarschijnlijk met een X75D ook geen probleem zou zijn geweest omdat de S dit zo ruimschoots aan kon.

Wellicht dat ik dat verkeerd zie.
 
Geen idee, ik weet niet wat het 'typical' verbruik is van een X tov een S. Wel weet ik dat ze destijds in Duiven bij het aanschaffen van mijn S, de X liever niet in configuratie 75 leverden (werd eigenlijk niet over gesproken, het was 'standaard' een 100).
 
Ik kom van een 2013 S85 naar een 2018 S100D nu. De S85 was OK en op roadtrips (Zuid Frankrijk) goed te doen als je niet ging racen. De 100D is echt heerlijk qua range, ook bij doorrijden. Normaal met gemak 400km. Een X zal inderdaad een andere uitdaging geven qua verbruik en een X75 zou voor mij te krap zijn.
 
View attachment 354429 View attachment 354426 View attachment 354428
Om terug te komen op de originele vraag, ik ben op dit moment onderweg met een X 75D van Portugal naar Nederland.
Los van de stakingen in Frankrijk, die bij elke laadstop voor een vertraging van 10 min af en snelweg op zorgen; ik vind een 75 echt een te kleine accu voor X en het laden van een 75 is echt ruk.

Als ik rond de 3-5% lading aan kom bij een supercharger is hij 10 min bezig om op 10% te komen, om dan op zijn maximale piek 96 kW te laden. Dit houdt bij 60% alweer op en zakt flink in.

Van 7 naar 85% duurt op deze manier 55 minuten, en zie bijgaande foto, met dit verbruik (met 115 continue op de cruise) moet je al je best doen 200 tot 220km te rijden op een 80% lading. Nog langer doorladen heeft totaal geen zin want dan duurt het nog langer in verhouding tot hoeveel lading je er bij krijgt(zie foto hoe lang het nog duurt van 93% naar vertreklading) dus is de enige oplossing langzamer te rijden want sommige SuCs liggen nou eenmaal meer dan 200 km uit elkaar.
Daarnaast krijg ik echt niet meer dan 69kwh uit de batterij, halen er mensen meer met een 75?

Ik heb vandaag 1200 km gereden in 17 uur (deels door de stakingen). Vind dat echt geen goed gemiddelde en zit de hele tijd tegen waarschuwingen aan te lijken dat ok onder de 100 of 110 moet blijven.

De rit naar Guarda was helemaal mooi (zie wederom foto), qua views dan, de X wilde terug naar de lader waar ik vandaan kwam, ik zou de volgende lader (die hij zelf had voorgesteld) niet halen. Uiteindelijk aangekomen met 1%. Ik ben blij dat ik alleen onderweg ben, mijn wederhelft had dit echt niet getrokken. Nog los van de ontzettende B weg die de Tesla koos om te nemen. Was uiteindelijk dankzij eigen planning en route wel 45 min sneller dan abetterroute had voorspeld.

Gelukkig rijdt een X echt heel lekker en vind ik het voorraam met mijn lengte echt heel fijn (niet bukken om onder zonneklep door te kijke) en heb ik een hele lange Spotify playlist. ;-))

Interessante ervaring, bedankt voor het delen. Wat betreft de 69 kWh beschikbaar, dat klopt wel want nieuw heeft een 75 zo'n 72,6 kWh beschikbaar.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Je kunt het ook omdraaien. Het probleem is niet de kleine accu maar dat de SuC's daar te ver uit elkaar liggen. (Ik weet niet of je er wellicht te veel hebt overgeslagen.)

Ik ben in augustus met een S75D naar Denemarken gereden (ca. 950km) en dan laad je om de ca. 250km steeds van 30 - 70/80%.
Wel continu, waar dat mocht en kon, op de autobahn 150 op de AP of harder zelf gereden.
De laadtijd die daarvoor dan nodig is, is dan steeds korter dan ik er over doe om koffie en iets te eten te halen en een plaspauze.
(Wel was toen de temperatuur erg goed voor een BEV 20-25C.)

Met minder dan 10% aankomen is idd niet handig want dat kost te veel tijd.

Uiteraard is dit probleem kleiner met een 100 en wellicht ook bij deze route en een X een betere keuze.

De 2e helft van december ga ik nog een keer heen en weer en ik ben dan benieuwd of de kou dan veel uit maakt.
Niet overgeslagen, tenzij dat kon. Maar met een X 75 kan dat dus eigenlijk niet.

Een voorbeeld, van SuC Brive-La-Gaillarde naar SuC Chateauroux is het 218km. Om tussen de 10 en de 80% te blijven, heb je 0,7x69 effectief beschikbaar, dat is 48,5 kWh. Dan moet je 221Wh/km rijden. Dat kan vast wel, maar dan rij je hele stuk 85-90.
Dus moet je langer laden, wat veel extra tijd kost omdat het laden vanaf 80 langzaam gaat, of de laatste 10% gebruiken, maar dat kost je bij de volgende stop veel tijd.

Ik geloof best dat een S het beter doet, voor de S lijkt het me een prima vervanging van de 85.
Ik ben benieuwd naar jouw laadsnelheden bij je S! Vanaf wanneer neemt de snelheid flink af?
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Ik weet niet precies meer waar hij zijn max haalt en ik laat eigenlijk alleen als ik zulke trips maak bij een SuC.
Het komt wel overeen met jou ervaring dat het snel gaat tussen de 10-80%. Daar onder en daar boven gaat niet zo vlug.

Het maximum wat ik geloof ik gezien heb is ca 100kW/u. Een 100 gaat dacht ik wel naar 120kW/u.
 
Ik heb inmiddels met mijn S75 meerdere malen Scandinavie aangedaan en geen noemenswaardige problemen ervaren qua chargen en/of SOC. Zomerse ritten 'met geen' haast, was a walk in the park... Ik ga in maart wederom die kant op en kan niet ontkennen dat ik heeul benieuwd ben hoe het dan gaat. Ik schrik de afgelopen weken weer van het Wh/km gemiddelde (ik zat op 198 gemiddeld)
 
In dit kader lijkt me vermeldenswaard: als je met een '75' met minder dan 10% SoC aankomt bij een Supercharger, is de kans inderdaad groot dat het laden de eerste minuten ruk is. Toch is mijn ervaring dat als je met ongeveer 0 / 1% SoC aankomt, het vaak slechts 1 of 2 minuten duurt voordat het laden op vol vermogen gaat. En bij 5 - 8 % SoC, dat het dan juist vaak meer dan 5 minuten duurt voordat het laden op vol vermogen gaat. Geen idee hoe dat kan, maar het is mijn ervaring. Met een S, maar die heeft uiteraard hetzelfde accupakket.
 
Ik weet niet precies meer waar hij zijn max haalt en ik laat eigenlijk alleen als ik zulke trips maak bij een SuC.
Het komt wel overeen met jou ervaring dat het snel gaat tussen de 10-80%. Daar onder en daar boven gaat niet zo vlug.

Het maximum wat ik geloof ik gezien heb is ca 100kW/u. Een 100 gaat dacht ik wel naar 120kW/u.
Bij 65% zakt hij al onder de 60kW bij mij. Dan loopt het hard af..
 
In dit kader lijkt me vermeldenswaard: als je met een '75' met minder dan 10% SoC aankomt bij een Supercharger, is de kans inderdaad groot dat het laden de eerste minuten ruk is. Toch is mijn ervaring dat als je met ongeveer 0 / 1% SoC aankomt, het vaak slechts 1 of 2 minuten duurt voordat het laden op vol vermogen gaat. En bij 5 - 8 % SoC, dat het dan juist vaak meer dan 5 minuten duurt voordat het laden op vol vermogen gaat. Geen idee hoe dat kan, maar het is mijn ervaring. Met een S, maar die heeft uiteraard hetzelfde accupakket.
Daar heb ik niet op gelet, ben 1x met 0% aangekomen in Spanje maar ben naar binnen gelopen zonder te kijken om koffie te halen. Goede tip, ga het proberen ;-))
 
Niet overgeslagen, tenzij dat kon. Maar met een X 75 kan dat dus eigenlijk niet.

Een voorbeeld, van SuC Brive-La-Gaillarde naar SuC Chateauroux is het 218km. Om tussen de 10 en de 80% te blijven, heb je 0,7x69 effectief beschikbaar, dat is 48,5 kWh. Dan moet je 221Wh/km rijden. Dat kan vast wel, maar dan rij je hele stuk 85-90.
Dus moet je langer laden, wat veel extra tijd kost omdat het laden vanaf 80 langzaam gaat, of de laatste 10% gebruiken, maar dat kost je bij de volgende stop veel tijd.

Ik geloof best dat een S het beter doet, voor de S lijkt het me een prima vervanging van de 85.
Ik ben benieuwd naar jouw laadsnelheden bij je S! Vanaf wanneer neemt de snelheid flink af?
Ik rij die route vaker en ook met een S60/70 is het uitkijken.