TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

10 graden onder 0 en vet wind tegen, in een X 75D

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Jamas, Oct 2, 2018.

  1. Jamas

    Jamas Member

    Joined:
    Jun 25, 2014
    Messages:
    416
    Location:
    Druten, The Netherlands
    Heren,

    Ik overweeg om mijn S 85 nog voor het einde van het jaar, wegens de bijtelling, om te wisselen voor een Model X 75D, maar ik heb een beetje Range Anxiety :(.
    Vooral voor de winter periode ben ik bang. Met de S kon je al op 20% minder range rekenen, maar hoe is dat met een X 75D? Een upgrade naar de 100D is me net iets te gortig, dus dat is voor mij geen optie.
    Ik heb minimaal 230km nodig om vanuit huis heen en weer naar mijn werk komen.
    Is dit gezien jullie ervaring in de winter met de X 75D mogelijk, zonder met maximaal 100km/u over de snelweg te hoeven rijden? Kan ik zonder zorgen voor de X 75D kiezen?
     
  2. Limbo2121

    Limbo2121 Active Member

    Joined:
    Dec 2, 2017
    Messages:
    3,646
    Location:
    Limburg
    Zie hier uit een ander draadje. Zijn zomerwaarden.
     
  3. F500e

    F500e Member

    Joined:
    Oct 31, 2017
    Messages:
    491
    Location:
    Portugal
    Bij -10 en wind tegen ga je geen 230km rijden met 120 met een X75D. tenzij je gaat voorverwarmen op 3 fase, langzamer gaat rijden en elke keer tot 100% laadt, lukt dat niet. Waarom laad je niet op je werk? Al is het maar met 220
     
  4. UnderdogNLD

    UnderdogNLD Member

    Joined:
    Sep 16, 2017
    Messages:
    89
    Location:
    NL
    Ik zit op lifetime average van 227....

    Realistisch - winter, minus 10 - 130kmph in de storm is een verbruik van 350? Dan zou dus kiele kiele worden, maar op elke normale dag red je dat gewoon
     
  5. F500e

    F500e Member

    Joined:
    Oct 31, 2017
    Messages:
    491
    Location:
    Portugal
    350 verbruik, 71 kWh effectief bij 100% is 203 km. Dan haal je het dus niet..

    @Jamas
    Waarom geen 100D CPO met dezelfde garantie als een nieuwe?
     
  6. Limbo2121

    Limbo2121 Active Member

    Joined:
    Dec 2, 2017
    Messages:
    3,646
    Location:
    Limburg
    Of een MS75D. Dat zou toch haalbaar moeten zijn (sprak hij hoopvol)...
     
  7. Petje1977

    Petje1977 Member

    Joined:
    Nov 7, 2017
    Messages:
    426
    Location:
    Belgium
    Heb er zelf eentje. Wordt nipt denk ik, maar niet onmogelijk... met 20 duimers net iets meer haalbaar. En probeer het gewoon op te bouwen zou ik zeggen.

    Ervaring zal het leren zeker
     
  8. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    3,934
    Location:
    Haarlem, Netherlands
    Nog even los van alle berekeningen... wanneer hebben we voor het laatst "10 graden onder nul met stevige wind" tegen gehad...
    dat is zo incidenteel geweest dat het mij niet zinnig lijkt om op basis daarvan een keuze voor aanschaf van een auto te maken. In dat incidentele geval zou je gewoon een keer rustig kunnen rijden, bij Fastned/SuC bijladen etc... Kost je kwartier extra...
     
    • Like x 4
    • Informative x 1
  9. Doubleyou

    Doubleyou Member

    Joined:
    Jun 14, 2018
    Messages:
    12
    Location:
    Netherlands
    Ik zal je zeggen dat ik met de MX 100D nog geen 300 km haal, met huidig 'normaal' weer. En ja ik rij stevig. Maar wat een farce die Tesla range. Op papier 568 km. Dan denk ik, ik haal er niet zoals bij benzine/diesel auto's 20% af maar zelfs 30% om 'save' te zitten. Dus dan denk je die 400 km haal je sowieso! Maar wat blijkt, nog geen 300 km!
    Ik begin al spijt te krijgen van mijn aankoop.
     
  10. Limbo2121

    Limbo2121 Active Member

    Joined:
    Dec 2, 2017
    Messages:
    3,646
    Location:
    Limburg
    Dat klopt wel. Die typical range zegt ook helemaal niks want is gebaseerd op onrealistische aannames.
     
  11. CJA Hulskamp

    CJA Hulskamp M3 RWD LR B/B

    Joined:
    Jan 30, 2016
    Messages:
    3,264
    Location:
    Koog aan de Zaan
    Met een 90 haal ik gewoon 280 in de winter zonder gekkigheid. Met een 100 weet ik van meerdere mensen dat 350-375 gewoon goed haalbaar zijn.
     
  12. RioolRat

    RioolRat Member

    Joined:
    Apr 3, 2018
    Messages:
    282
    Location:
    Dronten
    Dan is er iets flink mis met je auto, met je rijstijl of met beide. Zie ook: Verbruik model X

    OT: met de MX75 is de max range 's zomers tussen 300 en 350 (veel snelweg de eerste waarde, gemengd provinciale weg/autoweg/snelweg de tweede).
    In winterkoude met regen en windkracht 5/6 tegen en veel snelweg is de range pakweg 250-275km.
     
  13. Refie

    Refie Member

    Joined:
    Sep 25, 2015
    Messages:
    608
    Location:
    Netherlands
    Aan het einde van het jaar zullen er nog genoeg potentiële kopers zijn, sla je slag.
     
    • Funny x 3
  14. Defiant

    Defiant Member

    Joined:
    Dec 12, 2016
    Messages:
    850
    Location:
    NL
    De range "op papier" heeft NIETS met "Tesla" range te maken. Dat is de range aan de hand van de NEDC. Alle autobouwers waren (tot voor kort) verplicht deze standaard aan te houden.

    Wanneer je rekent van 90 naar 10% met jouw gegevens (300km), kom je uit op een gemiddeld verbruik van ongeveer: 267 Wh/km

    Dat is vrij stevig voor een X (non performance). Zeker als je dit voor de zomer aanhoudt.

    De "typical" range van een Tesla komt meer in de buurt van de praktijk dan de "rated" (NEDC) range. Voor een X is het typical verbruik rond de 200-220Wh/km toch? Daar die 20 a 30% marge opnemen en je zit op je geclaimde verbruik.

    Opmerkingen als farce en "spijt" zijn pittig. Temeer omdat je teleurstelling op te positieve verwachtingen is gebaseerd welke met algemeen beschikbare informatie van te voren "ontnuchtert" hadden kunnen worden.

    Overigens "haal ik er 20% af zoals bij dieselauto's", klopt ook niet helemaal:

    Snelwegverbruik van een diesel op hoge snelheid is al gauw ergens rond de 1:10. Zeker voor auto's van het formaat van een X. Voorbeeld X5 xDrive30d. Testverbruik 1:16.7 -> op de snelweg 1:10....veel groter verschil in range dan 20%.
     
    • Like x 4
    • Informative x 1
  15. JohnMX

    JohnMX Member

    Joined:
    Mar 18, 2016
    Messages:
    43
    Location:
    Amsterdam
    X75D, -10, forse wind tegen, tweemaal opwarmen en 130 op de snelweg. Max 180km.
    Maar ik sluit me aan bij Edi99, hoe vaak komt het voor?

    Waar kun je in de spits 130 rijden?
    Hoe vaak komt het voor dat de wind draait en dat je hem twee maal tegen hebt?
    Naast die keer dat het voorkomt chargen bij Fastned, met Maingau voor weinig zijn, er meer opties.
    In een file zakt het verbruik 15 tot 20% ook bij wind tegen.
    Achter een vrachtauto, het schiet niet op maar is wel ontspannen, met meer dan 30%.
    Op warmen voor vertrek bij die omstandigheden scheelt en paar kW.

    Maar ken het gevoel. Een keer vertrokken bij min 25 in de bergen voor langere rit naar eerste charger. Niet gerekend op het ontbreken van regeneratie, omdat de batterij te koud was, en het verbruik voor verwarming van verwarming van de inzittende. Achter een vrachtauto kruipen scheelde uiteindelijk 10 minuten op een rit van bijna drie uur. Het is overkomelijk.
     
  16. RobsEV

    RobsEV Active Member

    Joined:
    Jun 6, 2018
    Messages:
    1,841
    Location:
    Gouda, The Netherlands
    Laatst voor het eerst meegemaakt dat regeneratie niet werkt en ik juist zuinig proberen te rijden omdat ik een vage melding krijg.
    Juist heel veel verbruikt omdat de accu verwarming blijkbaar heel veel KW's trekt en het lang duurt voordat de accu warm is.

    Toen krijg ik hier de tip om even flink op te trekken en dat werkt prima. Regeneratie werkt na 2-3x een korte sprint weer en het verbruik gaat daarna gelijk naar beneden omdat de accu verwarming daarna ook uit gaat. De korte sprintjes vragen nauwelijks meer als je alleen maar optrekt naar je normale snelheid en het is in ieder geval veel zuiniger dan 30min met de accu verwarming aan rijden.;)
     
    • Like x 1
  17. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    3,145
    Location:
    Netherlands
    Ik zou zeggen, speel eens met deze website: A Better Routeplanner
    Kun je veel parameters aanpassen en kijken wat effect is (bij benadering).
     
    • Informative x 1
    • Like x 1
  18. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    2,562
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    De afgelopen 4 jaren hebben we dat éénmaal gehad: laatste week van februari dit jaar. Dat was inderdaad extreem weer en is m.i. onzin om daarop (met die snelheid van 130) de range te baseren van een auto die je overweegt aan te schaffen.
     
    • Like x 2
  19. STLL

    STLL Member

    Joined:
    Sep 17, 2016
    Messages:
    247
    Location:
    Belgium
    In zo'n uitzonderlijke weersomstandigheden ga je aan 130 km/u zeker geen 230km halen, maar zoals hier al gezegd, hoe vaak komt dat voor en waarom zou je dan ook nog 130km/u willen of kunnen rijden? Ik zou in winterse weeromstandigheden een beetje op het verbruik letten (minder snel rijden) of een keertje gaan superchargen of ergens anders laden en de rest van het jaar genieten van een geweldige model X waarmee je wel vlot op en neer naar het werk mee geraakt.
     
    • Like x 2
  20. RoaldH

    RoaldH Member

    Joined:
    Mar 17, 2015
    Messages:
    466
    Location:
    Utrecht, Netherlands
    Mijn ouders hebben die auto. Maar die doet 1:11,5 op de snelweg. Het gewogen gemiddelde (opgave fabriek) is overigens 1:14,5. Dus dichter bij de 20% dan je dacht.
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC