Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

10 graden onder 0 en vet wind tegen, in een X 75D

This site may earn commission on affiliate links.
Heren,

Ik overweeg om mijn S 85 nog voor het einde van het jaar, wegens de bijtelling, om te wisselen voor een Model X 75D, maar ik heb een beetje Range Anxiety :(.
Vooral voor de winter periode ben ik bang. Met de S kon je al op 20% minder range rekenen, maar hoe is dat met een X 75D? Een upgrade naar de 100D is me net iets te gortig, dus dat is voor mij geen optie.
Ik heb minimaal 230km nodig om vanuit huis heen en weer naar mijn werk komen.
Is dit gezien jullie ervaring in de winter met de X 75D mogelijk, zonder met maximaal 100km/u over de snelweg te hoeven rijden? Kan ik zonder zorgen voor de X 75D kiezen?
 
Heren,

Ik overweeg om mijn S 85 nog voor het einde van het jaar, wegens de bijtelling, om te wisselen voor een Model X 75D, maar ik heb een beetje Range Anxiety :(.
Vooral voor de winter periode ben ik bang. Met de S kon je al op 20% minder range rekenen, maar hoe is dat met een X 75D? Een upgrade naar de 100D is me net iets te gortig, dus dat is voor mij geen optie.
Ik heb minimaal 230km nodig om vanuit huis heen en weer naar mijn werk komen.
Is dit gezien jullie ervaring in de winter met de X 75D mogelijk, zonder met maximaal 100km/u over de snelweg te hoeven rijden? Kan ik zonder zorgen voor de X 75D kiezen?
Bij -10 en wind tegen ga je geen 230km rijden met 120 met een X75D. tenzij je gaat voorverwarmen op 3 fase, langzamer gaat rijden en elke keer tot 100% laadt, lukt dat niet. Waarom laad je niet op je werk? Al is het maar met 220
 
Heren,

Ik overweeg om mijn S 85 nog voor het einde van het jaar, wegens de bijtelling, om te wisselen voor een Model X 75D, maar ik heb een beetje Range Anxiety :(.
Vooral voor de winter periode ben ik bang. Met de S kon je al op 20% minder range rekenen, maar hoe is dat met een X 75D? Een upgrade naar de 100D is me net iets te gortig, dus dat is voor mij geen optie.
Ik heb minimaal 230km nodig om vanuit huis heen en weer naar mijn werk komen.
Is dit gezien jullie ervaring in de winter met de X 75D mogelijk, zonder met maximaal 100km/u over de snelweg te hoeven rijden? Kan ik zonder zorgen voor de X 75D kiezen?
Heb er zelf eentje. Wordt nipt denk ik, maar niet onmogelijk... met 20 duimers net iets meer haalbaar. En probeer het gewoon op te bouwen zou ik zeggen.

Ervaring zal het leren zeker
 
Nog even los van alle berekeningen... wanneer hebben we voor het laatst "10 graden onder nul met stevige wind" tegen gehad...
dat is zo incidenteel geweest dat het mij niet zinnig lijkt om op basis daarvan een keuze voor aanschaf van een auto te maken. In dat incidentele geval zou je gewoon een keer rustig kunnen rijden, bij Fastned/SuC bijladen etc... Kost je kwartier extra...
 
Ik zal je zeggen dat ik met de MX 100D nog geen 300 km haal, met huidig 'normaal' weer. En ja ik rij stevig. Maar wat een farce die Tesla range. Op papier 568 km. Dan denk ik, ik haal er niet zoals bij benzine/diesel auto's 20% af maar zelfs 30% om 'save' te zitten. Dus dan denk je die 400 km haal je sowieso! Maar wat blijkt, nog geen 300 km!
Ik begin al spijt te krijgen van mijn aankoop.
 
Ik zal je zeggen dat ik met de MX 100D nog geen 300 km haal, met huidig 'normaal' weer. En ja ik rij stevig. Maar wat een farce die Tesla range. Op papier 568 km. Dan denk ik, ik haal er niet zoals bij benzine/diesel auto's 20% af maar zelfs 30% om 'save' te zitten. Dus dan denk je die 400 km haal je sowieso! Maar wat blijkt, nog geen 300 km!
Ik begin al spijt te krijgen van mijn aankoop.
Dat klopt wel. Die typical range zegt ook helemaal niks want is gebaseerd op onrealistische aannames.
 
Ik zal je zeggen dat ik met de MX 100D nog geen 300 km haal, met huidig 'normaal' weer. En ja ik rij stevig. Maar wat een farce die Tesla range. Op papier 568 km. Dan denk ik, ik haal er niet zoals bij benzine/diesel auto's 20% af maar zelfs 30% om 'save' te zitten. Dus dan denk je die 400 km haal je sowieso! Maar wat blijkt, nog geen 300 km!
Ik begin al spijt te krijgen van mijn aankoop.
Met een 90 haal ik gewoon 280 in de winter zonder gekkigheid. Met een 100 weet ik van meerdere mensen dat 350-375 gewoon goed haalbaar zijn.
 
Ik zal je zeggen dat ik met de MX 100D nog geen 300 km haal, met huidig 'normaal' weer. En ja ik rij stevig. Maar wat een farce die Tesla range. Op papier 568 km. Dan denk ik, ik haal er niet zoals bij benzine/diesel auto's 20% af maar zelfs 30% om 'save' te zitten. Dus dan denk je die 400 km haal je sowieso! Maar wat blijkt, nog geen 300 km!
Ik begin al spijt te krijgen van mijn aankoop.

Dan is er iets flink mis met je auto, met je rijstijl of met beide. Zie ook: Verbruik model X

OT: met de MX75 is de max range 's zomers tussen 300 en 350 (veel snelweg de eerste waarde, gemengd provinciale weg/autoweg/snelweg de tweede).
In winterkoude met regen en windkracht 5/6 tegen en veel snelweg is de range pakweg 250-275km.
 
Ik zal je zeggen dat ik met de MX 100D nog geen 300 km haal, met huidig 'normaal' weer. En ja ik rij stevig. Maar wat een farce die Tesla range. Op papier 568 km. Dan denk ik, ik haal er niet zoals bij benzine/diesel auto's 20% af maar zelfs 30% om 'save' te zitten. Dus dan denk je die 400 km haal je sowieso! Maar wat blijkt, nog geen 300 km!
Ik begin al spijt te krijgen van mijn aankoop.

Aan het einde van het jaar zullen er nog genoeg potentiële kopers zijn, sla je slag.
 
Ik zal je zeggen dat ik met de MX 100D nog geen 300 km haal, met huidig 'normaal' weer. En ja ik rij stevig. Maar wat een farce die Tesla range. Op papier 568 km. Dan denk ik, ik haal er niet zoals bij benzine/diesel auto's 20% af maar zelfs 30% om 'save' te zitten. Dus dan denk je die 400 km haal je sowieso! Maar wat blijkt, nog geen 300 km!
Ik begin al spijt te krijgen van mijn aankoop.

De range "op papier" heeft NIETS met "Tesla" range te maken. Dat is de range aan de hand van de NEDC. Alle autobouwers waren (tot voor kort) verplicht deze standaard aan te houden.

Wanneer je rekent van 90 naar 10% met jouw gegevens (300km), kom je uit op een gemiddeld verbruik van ongeveer: 267 Wh/km

Dat is vrij stevig voor een X (non performance). Zeker als je dit voor de zomer aanhoudt.

De "typical" range van een Tesla komt meer in de buurt van de praktijk dan de "rated" (NEDC) range. Voor een X is het typical verbruik rond de 200-220Wh/km toch? Daar die 20 a 30% marge opnemen en je zit op je geclaimde verbruik.

Opmerkingen als farce en "spijt" zijn pittig. Temeer omdat je teleurstelling op te positieve verwachtingen is gebaseerd welke met algemeen beschikbare informatie van te voren "ontnuchtert" hadden kunnen worden.

Overigens "haal ik er 20% af zoals bij dieselauto's", klopt ook niet helemaal:

Snelwegverbruik van een diesel op hoge snelheid is al gauw ergens rond de 1:10. Zeker voor auto's van het formaat van een X. Voorbeeld X5 xDrive30d. Testverbruik 1:16.7 -> op de snelweg 1:10....veel groter verschil in range dan 20%.
 
X75D, -10, forse wind tegen, tweemaal opwarmen en 130 op de snelweg. Max 180km.
Maar ik sluit me aan bij Edi99, hoe vaak komt het voor?

Waar kun je in de spits 130 rijden?
Hoe vaak komt het voor dat de wind draait en dat je hem twee maal tegen hebt?
Naast die keer dat het voorkomt chargen bij Fastned, met Maingau voor weinig zijn, er meer opties.
In een file zakt het verbruik 15 tot 20% ook bij wind tegen.
Achter een vrachtauto, het schiet niet op maar is wel ontspannen, met meer dan 30%.
Op warmen voor vertrek bij die omstandigheden scheelt en paar kW.

Maar ken het gevoel. Een keer vertrokken bij min 25 in de bergen voor langere rit naar eerste charger. Niet gerekend op het ontbreken van regeneratie, omdat de batterij te koud was, en het verbruik voor verwarming van verwarming van de inzittende. Achter een vrachtauto kruipen scheelde uiteindelijk 10 minuten op een rit van bijna drie uur. Het is overkomelijk.
 
Laatst voor het eerst meegemaakt dat regeneratie niet werkt en ik juist zuinig proberen te rijden omdat ik een vage melding krijg.
Juist heel veel verbruikt omdat de accu verwarming blijkbaar heel veel KW's trekt en het lang duurt voordat de accu warm is.

Toen krijg ik hier de tip om even flink op te trekken en dat werkt prima. Regeneratie werkt na 2-3x een korte sprint weer en het verbruik gaat daarna gelijk naar beneden omdat de accu verwarming daarna ook uit gaat. De korte sprintjes vragen nauwelijks meer als je alleen maar optrekt naar je normale snelheid en het is in ieder geval veel zuiniger dan 30min met de accu verwarming aan rijden.;)
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Nog even los van alle berekeningen... wanneer hebben we voor het laatst "10 graden onder nul met stevige wind" tegen gehad....
De afgelopen 4 jaren hebben we dat éénmaal gehad: laatste week van februari dit jaar. Dat was inderdaad extreem weer en is m.i. onzin om daarop (met die snelheid van 130) de range te baseren van een auto die je overweegt aan te schaffen.
 
  • Like
Reactions: PascalH and Edi99
In zo'n uitzonderlijke weersomstandigheden ga je aan 130 km/u zeker geen 230km halen, maar zoals hier al gezegd, hoe vaak komt dat voor en waarom zou je dan ook nog 130km/u willen of kunnen rijden? Ik zou in winterse weeromstandigheden een beetje op het verbruik letten (minder snel rijden) of een keertje gaan superchargen of ergens anders laden en de rest van het jaar genieten van een geweldige model X waarmee je wel vlot op en neer naar het werk mee geraakt.
 
  • Like
Reactions: Edi99 and ebullio
Snelwegverbruik van een diesel op hoge snelheid is al gauw ergens rond de 1:10. Zeker voor auto's van het formaat van een X. Voorbeeld X5 xDrive30d. Testverbruik 1:16.7 -> op de snelweg 1:10....veel groter verschil in range dan 20%.
Mijn ouders hebben die auto. Maar die doet 1:11,5 op de snelweg. Het gewogen gemiddelde (opgave fabriek) is overigens 1:14,5. Dus dichter bij de 20% dan je dacht.