Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

10 graden onder 0 en vet wind tegen, in een X 75D

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren heen en terug van oostnl naar Rotterdam , een nacht buiten gestaan, niet aan de lader.
324km en nog 12% over .
Snelweg (+10 % max snelheid waar mogelijk), 23 graden, en veel autopilot,

Ik heb gemerkt dat ik dit niet haal als ik lekker snel weg ben bij de verkeerslichten ;-)


View attachment 343422
+ 3 km (zie foto) is niet hetzelfde als over +10 waar mogelijk heh. ;-)
Rijdt niks voor je, 140 zou kunnen dus. ;):)
 
Met een ICE vond ik vaker tanken geen probleem. De tijdsinvestering was minimaal. In 5 minuten voegde ik zo'n 800-1000km aan range toe in 5 minuten. Met mijn EV voeg ik in dezelfde tijd nog geen 25-33km aan range toe. Daarnaast kon ik dit met mijn ICE praktisch overal doen, waarbij je met een EV nog er gebonden bent aan snelladers op je route.

Ik kan prima uit de voeten met mijn range, maar er zijn zeker situaties waarin de ICE hier echt een groot voordeel had.

Tsja... voor september 2013 stond ik zo'n 80 keer per jaar er voor een slordige €100 in te gooien.. een minuut of 10 per keer. Was ik dus €8.000 en in tijd in totaal zo'n 13 uur kwijt...Nu hoef ik alleen die twee keer per jaar bij een langere rit een paar keer te rusten, wat te drinken, naar toilet te gaan en te laden.. Laat het zo'n 15 keer zijn...in tijd pakweg 5 uur, en oh ja ik moet nu drie keer in de week s'avonds de stekker even in de auto steken/ in de ochtend er uit..5 seconden werk. Mijn stroomkosten zijn nu jaarlijks zo'n €1.400.

nee, zo'n ICE is soms echt een groot voordeel...
 
Met een ICE vond ik vaker tanken geen probleem. De tijdsinvestering was minimaal. In 5 minuten voegde ik zo'n 800-1000km aan range toe in 5 minuten. Met mijn EV voeg ik in dezelfde tijd nog geen 25-33km aan range toe. Daarnaast kon ik dit met mijn ICE praktisch overal doen, waarbij je met een EV nog er gebonden bent aan snelladers op je route.

Ik kan prima uit de voeten met mijn range, maar er zijn zeker situaties waarin de ICE hier echt een groot voordeel had.

Ik ernaar zelf dat EV jaarlijks minder tijd kost om te laden. Alleen bij het plannen van meerdere afspraken op een dag, moet je rekening houden met een SUc stop. Daarnaast ga ik dit jaar skiën en moeders wil op de kleine maar 5 nachten passen. Daarom kan ik pas vertrekken op een zondag om 4u in de morgen. Met een ICE is er een goede kans om na 8u of eerder (zeker op zondag) aan te komen en te skiën. Met een ev zal het geen skidag worden waarschijnlijk. Voor die vakantie overweeg ik dan ook om een ICE te regelen. Blijf ik minimaal een week, of kan ik eerder vertrekken, dan is een ev een prima reisauto voor mij.
 
  • Like
Reactions: nico180
Ik ernaar zelf dat EV jaarlijks minder tijd kost om te laden. Alleen bij het plannen van meerdere afspraken op een dag, moet je rekening houden met een SUc stop. Daarnaast ga ik dit jaar skiën en moeders wil op de kleine maar 5 nachten passen. Daarom kan ik pas vertrekken op een zondag om 4u in de morgen. Met een ICE is er een goede kans om na 8u of eerder (zeker op zondag) aan te komen en te skiën. Met een ev zal het geen skidag worden waarschijnlijk. Voor die vakantie overweeg ik dan ook om een ICE te regelen. Blijf ik minimaal een week, of kan ik eerder vertrekken, dan is een ev een prima reisauto voor mij.

Als je er met een ICE 8 uur over doet, doe je het met een Tesla 9,5 of 10 uur over (afhankelijk van eea). Maakt dat nou het grote verschil op die 5 dagen?
 
Vorig jaar had ik er 11u zonder file over gedaan. Het is 1,5 laadtijd extra (3 a 4x 25m) en zeker een uurtje vertraging door lagere snelheid. Zeker op zondag(morgen) kan je rap doorrijden.

Om 12u aankomen is nog skiën, om 15u niet meer. Bij een week is dat prima, bij bij 5 dagen wil ik er niet twee voor reisdageb inplannen.
 
  • Like
Reactions: F500e
Inderdaad is ook mijn eigen ervaring met mijn huidige BMW 525D (net verkocht) en van mijn vrouw haar BMW X5 3.5D (nu te koop). En ook hiervoor BMW gereden, het klopt echt wel die ongeveer 20%. Ik ga het echt niet met opzet lelijker maken voor Tesla dan het toch al is, geen reden toe.
En mijn termen 'farce' en 'spijt' zijn nog een understatement van wat ik echt vind (oplichterij). De auto rijdt heerlijk, nog beter dan ik had verwacht. Maar de range is gewoon belachelijk, echt belachelijk. De verkoper in adam gaf aan dat 400-450 km zeker gehaald moest kunnen worden. Blijkt nog geen 300. Sorry hoor het is jammer dat er geen medestanders zijn dat Tesla het verbruik op papier eerst maar in dezelfde verhouding als de old school automerken moet brengen. Nog fraaier zou zijn daadwerkelijk verbruik, daadwerkelijke range communiceren. Maar ja dan had ik deze auto zeker niet gekocht nee. En met mij vele anderen.
Ik rij toch echt 450 km op 98% lading naar 2%.
 
Ik ernaar zelf dat EV jaarlijks minder tijd kost om te laden. Alleen bij het plannen van meerdere afspraken op een dag, moet je rekening houden met een SUc stop. Daarnaast ga ik dit jaar skiën en moeders wil op de kleine maar 5 nachten passen. Daarom kan ik pas vertrekken op een zondag om 4u in de morgen. Met een ICE is er een goede kans om na 8u of eerder (zeker op zondag) aan te komen en te skiën. Met een ev zal het geen skidag worden waarschijnlijk. Voor die vakantie overweeg ik dan ook om een ICE te regelen. Blijf ik minimaal een week, of kan ik eerder vertrekken, dan is een ev een prima reisauto voor mij.
als die 2 uurtjes je een hele skidag opleveren, dan zou ik 2 uur eerder vertrekken...;)
(aah, ik begrijp het, die ICE is om 2 uurtjes langer te kunnen slapen) :p;)
 
Last edited:
Tsja... voor september 2013 stond ik zo'n 80 keer per jaar er voor een slordige €100 in te gooien.. een minuut of 10 per keer. Was ik dus €8.000 en in tijd in totaal zo'n 13 uur kwijt...Nu hoef ik alleen die twee keer per jaar bij een langere rit een paar keer te rusten, wat te drinken, naar toilet te gaan en te laden.. Laat het zo'n 15 keer zijn...in tijd pakweg 5 uur, en oh ja ik moet nu drie keer in de week s'avonds de stekker even in de auto steken/ in de ochtend er uit..5 seconden werk. Mijn stroomkosten zijn nu jaarlijks zo'n €1.400.

nee, zo'n ICE is soms echt een groot voordeel...
Ben je dan ook minder gaan rijden of reed je 1 op 5 met een benzine auto?
1400 euro aan stroom is bij 21 cent 6667 kWh aan stroom, laten we zeggen dat je de rated van 200 wh haalt, dan kom ik op 33.333km. Moest je voor 641km per week 1,5x tanken, 150 euro per week?

Mooie berekening maar ik mis de extra tijd die je onderweg bent omdat je langzamer rijdt om maar 20 min aan de supercharger te hoeven staan en je rated van 5km per kWh te halen.
Vergeet ook niet de tijd die het neemt om de snelweg af te gaan, naar de supercharger te rijden die niet altijd pal aan de snelweg ligt, en na het laden weer terug te rijden.

Zoals je ziet, met een niet wetenschappelijke benadering kan elke berekening elke kant op gebogen worden...
 
Klopt. Boven de 10.000kWh gebruik daalt de belastingcomponent sterk. Gemiddeld zit ik nu jaarlijks op pakweg 15 bij thuisladen.
Verder 50.000 km per jaar. Waarvan pakweg 7.000 SuC - zo'n 25 stops. Wat langer dus dan ik eerst dacht - zeg 10 uur wachten (eten/drinken/toilet - op die langere ritten zou ik dat trouwens ook met enige regelmaat doen met een ICE). Laat ik er nog 5 uur bij doen voor de tijd om die snelweg op en af te rijden - is wat ruim maar allah.. Dus kost me dus ook 15 uur. Ik kijk niet op een uurtje op jaarbasis -;). Mijn gemiddelde verbruik op jaarbasis is 220 wh per km. Over 43.000 km is dat pakweg €1.400.

Voorheen V70 T5 op benzine, verbruik 1:9,7. Jaarlijks 5.000 liter. 65 liter per tankbeurt: 80 keer per jaar. Benzine prijs gemiddeld 1,65. Afgerond €8.000.

Langzamer rijden dan voorheen doe ik niet. Gewoon de snelheid aanhouden die staat aangegeven. Heb genoeg boetes gehad.

Let wel het is niet meer dan een berekening over de duim. Niettemin - geen speld tussen te krijgen lijkt me -;)
 
  • Like
Reactions: Superendo
Deze berekening snap ik al veel beter @Edi99
Alleen is er wel iets tussen te krijgen, alleen aan je 7000km SuC ben je dus al meer tijd kwijt (15 uur) dan aan een heel jaar tanken (80x10min)

Heeft niemand je ooit aangeraden geen 50.000 per jaar op benzine te rijden ? :D;)
Maar bijvoorbeeld op LPG?
Dan was het net door @Energie Gratiz berekende uurtarief ook flink anders uitgevallen..
 
Gaat niet helemaal op - ook met een ICE was ik gewend zo nu en dan te pauzeren, wat te eten etc . Dus het verschil is uiteindelijk marginaal. Laat het 5 uur op jaarbasis zijn - waarbij ik die tijd aan plezierige dingen kan besteden ipv stompzinning naar een slang staan te kijken. Waar het mij om gaat is om de argumenten "je staat vaak bij het laden te wachten" te nuanceren.

Als je het echt uitrekent is overigens het financieel verschil overigens nog groter - en de milieuwinst is dat natuurlijk ook.
Uiteraard had ik voorheen ook een andere auto kunnen rijden of op gas (heb dat ook wel eerder gedaan) - maar ik had zo mijn reden om het zo doen. Dus is het voor mij een reële vergelijking.
 
  • Like
Reactions: job-lek and F500e
Ik heb nog niet zolang m'n S100D en afgelopen weekend mijn eerst echt lange rit gemaakt van Rotterdam naar Dedemsvaart met een verbruik van 210 Wh/km en gemiddelde snelheid van 88 max van 146. Redelijk druk maar als het kon lekker doorrijden.

Terugweg 234Wh/km, gemiddeld 107, max 145, kacheltje aan op 22 graden, buiten 13.

Beide ritten zonder range mode.
 
Als je een rit gemiddelde probeert te presenteren, maar dan als onderdeel van de rit niet doet wat je beschrijft gedaan te hebben in de rit, wat heeft het dan voor waarde?

Ik presenteer een ritgemiddelde sinds de laatste keer laden , over 324km.
Het gaat over hoever je met een volle lading kunt komen.
Het plaatje dient om te bewijzen het verbruik, en de gereden afstand, en de restlading .
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik presenteer een ritgemiddelde sinds de laatste keer laden , over 324km.
Het gaat over hoever je met een volle lading kunt komen.
Het plaatje dient om te bewijzen het verbruik, en de gereden afstand, en de restlading .
Ja, en je bewijst dit met een foto van een gemiddeld verbruik per km, batterij percentage en een gereden afstand op die lading en een tekst die zegt dat je overal 10km plus max snelheid hebt gereden.
Vervolgens maak je de foto terwijl je dit niet aan het doen bent. Dat beïnvloed dus het verbruik, en dit ook nog eens bij de hogere snelheden van de rit (geen 140 wat zwaar van invloed is op het verbruik van een X, maar met 133 terwijl er geen verkeer voor je is volgens AP). Dit zorgt voor een positiever beeld dan de werkelijkheid.
 
  • Disagree
Reactions: job-lek
Ja, en je bewijst dit met een foto van een gemiddeld verbruik per km, batterij percentage en een gereden afstand op die lading en een tekst die zegt dat je overal 10km plus max snelheid hebt gereden.
Vervolgens maak je de foto terwijl je dit niet aan het doen bent. Dat beïnvloed dus het verbruik, en dit ook nog eens bij de hogere snelheden van de rit (geen 140 wat zwaar van invloed is op het verbruik van een X, maar met 133 terwijl er geen verkeer voor je is volgens AP). Dit zorgt voor een positiever beeld dan de werkelijkheid.


Iemand die het hem wel kan uitleggen ;-)
...