Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aantal vragen zzp’er aanschaf model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Voor de BTW is die hele km registratie niet nodig. De fiscus roept van wel, maar de zesde richtlijn gaat boven wat ze hier ten lande allemaal vinden, denken en doen.
Ik had hier nog nooit van gehoord. Het lijkt er op dat deze richtlijn al in 2006 vervangen is door een andere richtlijn. Maar zelfs als hij nog van toepassing is: Het is nogal een verhaal. Waarin zit de strijdigheid als ik vragen mag?
 
Ik had hier nog nooit van gehoord. Het lijkt er op dat deze richtlijn al in 2006 vervangen is door een andere richtlijn. Maar zelfs als hij nog van toepassing is: Het is nogal een verhaal. Waarin zit de strijdigheid als ik vragen mag?

Hij is idd geactualiseerd. Maar goed, de Wet OB is simpelweg een uitvoering van wat in de richtlijn is bepaald en de richtlijn is van hogere orde.

Uitgangspunt is neutraliteit van de BTW. Als jij jouw auto 80% zakelijk gebruikt wordt hoef je maar 20% te corrigeren voor privégebruik. De fiscus mag daar geen idiote eisen aan stellen zoals een sluitende km administratie. Jij hoeft het alleen maar aannemelijk te maken.
 
Dat zijn nogal zware kreten die je daar bezigt... De wetgeving rond belasting kent de omgekeerde bewijslast, jij moet bewijzen (en niet aannemelijk maken) dat wat je roept klopt. En een sluitende kilometer administratie is een idiote eis? Heb je dat wel eens aan een rechter uitgelegd (en vervolgens verloren zoals al in heel veel rechtszaken is gebeurd)?
 
  • Like
Reactions: woes and pvh
Hij is idd geactualiseerd. Maar goed, de Wet OB is simpelweg een uitvoering van wat in de richtlijn is bepaald en de richtlijn is van hogere orde.

Uitgangspunt is neutraliteit van de BTW. Als jij jouw auto 80% zakelijk gebruikt wordt hoef je maar 20% te corrigeren voor privégebruik. De fiscus mag daar geen idiote eisen aan stellen zoals een sluitende km administratie. Jij hoeft het alleen maar aannemelijk te maken.
Dank voor je toelichting. Ik vraag me af of je er mee weg komt als puntje bij paaltje komt, maar da's een ander verhaal.
 
Je hebt al reacties genoeg volgens mij, maar dan ook nog maar even een duit van mij in het zakje (ondernemer, geen eigen parkeerplaats).

Doen. Financieel gezien kan je niet beter rijden. Ik heb m’n Model 3 LR RWD gekozen op het feit dat ik geen thuislader kan hebben, maar waarom zou je ook. Mensen met ICE’s hebben ook geen pompstation voor hun deur? Één a twee keer in de week hang ik m nu aan het Allego-paaltje in de wijk, ook best betaalbaar vanuit de zaak. Af en toe een keer een supercharger. Echt helemaal prima zo hoor. En scheelt investeren in laadapparatuur en ook die moet je aan- en afkoppelen, het is beetje lood om oud ijzer. :)


Al had ik stiekem wel graag een eigen oprit gewild...
 
  • Like
Reactions: TM3LR and horta
Ik rij een model S 75D en ik woon niet aan een openbare weg. Onmogelijk dus om mijn auto aan huis te laden. In de wijk zijn wel verschillende laadpalen. In de praktijk gebruik ik deze nu zelden. Ik werk in Leiden en sta daar doordeweeks in de parkeergarage aan de laadpaal (gratis laden). Zo heel af en toe laad ik in het weekend in de wijk.

Door het gebrek aan thuis laden bij aanschaf wel enorm getwijfeld over een 100D, maar door het enorme prijsverschil toen toch gewoon voor de 75D gegaan. Zeker in het dagelijks gebruik kom ik daar makkelijk mee uit. Wat wel mee woog is dat ik op korte afstand 4 laadplekken heb hier in de wijk. Nu heeft helaas een buurman een PHEV die een plek als parkeerplaats gebruikt. Die moeten we nog even opvoeden.
 
  • Disagree
  • Like
Reactions: geert81 and XvoorX
Mijn model 3 kan ik dinsdag afhalen. Ik woon in een appartementencomplex met een eigen parkeerplaats, maar zonder laadmogelijkheid. Ik kan je dus nog niet vertellen hoe het mij echt bevalt, maar ga er eigenlijk vanuit dat het geen enkel probleem is. Er zijn meer dan genoeg (trage) laders in de buurt, een Fastned op ~ 10 min rijden en een supercharger op ~ 20 min rijden. Ik denk dat het wel goed komt.
 
Dat zijn nogal zware kreten die je daar bezigt... De wetgeving rond belasting kent de omgekeerde bewijslast, jij moet bewijzen (en niet aannemelijk maken) dat wat je roept klopt. En een sluitende kilometer administratie is een idiote eis? Heb je dat wel eens aan een rechter uitgelegd (en vervolgens verloren zoals al in heel veel rechtszaken is gebeurd)?

De omgekeerde bewijlast hanteren we bij het doen van onjuiste aangifte.

Ik was gespecialiseerd in fiscaal (straf-)procesrecht. Dus ja, vaak dit soort procedures gedaan en gewonnen.
 
Dank voor je toelichting. Ik vraag me af of je er mee weg komt als puntje bij paaltje komt, maar da's een ander verhaal.

100%. Mits je een goed verhaal hebt.

Bv via teslafi al je ritten bijhouden. Dat telt niet als een sluitende km administratie voor de bijtelling, maar de rechter zal er op zeker in meegaan. En zo zijn er meer methoden om het aannemelijk te maken.
 
100%. Mits je een goed verhaal hebt.

Bv via teslafi al je ritten bijhouden. Dat telt niet als een sluitende km administratie voor de bijtelling, maar de rechter zal er op zeker in meegaan. En zo zijn er meer methoden om het aannemelijk te maken.
Ger had het over hulpmiddelen om e.e.a. aan te tonen. Volgens jou was dat niet nodig en nu kom je zelf met Teslafi. Ik zie / snap het verschil niet zo.
 
Heb je ook een linkje naar zo'n uitspraak? Lijkt me erg interessant om te delen binnen de VZR.

Dit soort. Niet hetzelfde. Wel eens aan de hand gehad voor een cliënt en in bezwaar ging de fiscus mee.

Ik denk dat de fiscus het niet snel op een procedure aan laat komen omdat dan voor eenieder duidelijk is dat de fiscus wederom een te grote broek aan heeft getrokken.

Sowieso vind ik het forfait voor BEV’s toepassen gelijk ICE een schending van de neutraliteit van de omzetbelasting.

Maar goed, dat is allemaa wel erg off topic.
 
De omgekeerde bewijlast hanteren we bij het doen van onjuiste aangifte.

Ik was gespecialiseerd in fiscaal (straf-)procesrecht. Dus ja, vaak dit soort procedures gedaan en gewonnen.

O, en hoe rijm je dat met

Dit soort. Niet hetzelfde. Wel eens aan de hand gehad voor een cliënt en in bezwaar ging de fiscus mee.

Ik denk dat de fiscus het niet snel op een procedure aan laat komen omdat dan voor eenieder duidelijk is dat de fiscus wederom een te grote broek aan heeft getrokken.

Sowieso vind ik het forfait voor BEV’s toepassen gelijk ICE een schending van de neutraliteit van de omzetbelasting.

Maar goed, dat is allemaa wel erg off topic.

Link, of het is gewoon niet waar wat je schrijft. Mijn bron is een plv Raadsheer (belasting) bij gerechtshoven, waar dit juist soort uitspraken vaak wordt verworpen.

Ja, het is offtopic, maar je doet uitspraken die heel vervelend voor mensen kunnen uitpakken: eerst de onzin over overrated aardlekschakelaars en nu claim je jurist te zijn. Je geeft nu in ieder geval duidelijk aan geen snars van elektro te snappen want je claimt belastingjurist te zijn. En nee, het een is niet verenigbaar met het ander.

Bij mij ben je in ieder geval je geloofwaardigheid volledig kwijt. Ik hoop bij anderen ook.
 
  • Like
Reactions: RichieB
O, en hoe rijm je dat met



Link, of het is gewoon niet waar wat je schrijft. Mijn bron is een plv Raadsheer (belasting) bij gerechtshoven, waar dit juist soort uitspraken vaak wordt verworpen.

Ja, het is offtopic, maar je doet uitspraken die heel vervelend voor mensen kunnen uitpakken: eerst de onzin over overrated aardlekschakelaars en nu claim je jurist te zijn. Je geeft nu in ieder geval duidelijk aan geen snars van elektro te snappen want je claimt belastingjurist te zijn. En nee, het een is niet verenigbaar met het ander.

Bij mij ben je in ieder geval je geloofwaardigheid volledig kwijt. Ik hoop bij anderen ook.

Zou die plv raadsheer dan even 3 ECLI nummers kunnen produceren van die vele verworpen zaken?

Verder verwar je mij duidelijk met iemand anders als je begint over overrated aardlekschakelaars, want ik heb geen flauw idee waar je het over hebt.

Heb jij overigens enig idee hoe idoot dat forfait uitpakt bij bv een Model 3 die zeg 5 jaar lang rijdt a 25.000 km per jaar?
 
Voor de BTW is die hele km registratie niet nodig. De fiscus roept van wel, maar de zesde richtlijn gaat boven wat ze hier ten lande allemaal vinden, denken en doen.


Nu levert je dus zelf het bewijs dat de eerdere opmerking van jou helemaal niet klopt? Snap ook nog steeds niet hoe het gebruik van Teslafi, zoals jij zelf voorstelt, anders is dan het "bijhouden van een km administratie met gebruikmaking van hulpmiddelen" zoals Ger voor stelde.

Storm in een glas water, denk ik. Gauw vergeten.