Als je voor een gebruikte zou kiezen, kun je beter net iets meer betalen en voor een wat nieuwere Model 3 gaan met heat pump. Is veel efficiënter en geeft minder problemen. Ook hebben deze al gedempt glas in de voorportieren, elektrische achterklep en de matrix projector koplampen. Interieur is ook net wat mooier. Een Model S van dat bouwjaar zal zeker wat meer kosten hebben dan een Model 3. Wel wat meer comfort maar rijdt minder fijn als je van sportief rijden houdt.
Als je voor een nieuwe kiest, ga zeker eens testrijden in de Model 3 Highland. Is echt een fijne auto. Model Y komt binnenkort ook een nieuwe versie van maar weet niet hoe lang je kunt wachten nog. Zal waarschijnlijk nog niet voor maart beschikbaar zijn. Maar de huidige Model Y is ook al erg goed. Je merkt alleen wel dat ze bij de Model 3 Highland weer echt een paar flinke upgrades hebben doorgevoerd.
Wat is een reële prijs voor zo eentje met heatpump? En vanaf welk jaar heeft die facelift plaatsgevonden? Ja een Model S nieuwer dan 2018 schiet hard omhoog qua prijs... denk dat ik dat dan weer te spannend vind.
Yes ga volgende week testrit in Y en HL maken. Ja en upgrade van model Y (wanneer die komt), heb ik de centen niet voor.
Tussen M3 uit 2019 en de laatste MY vond ik een enorm verschil zitten. De Y zit veel beter in elkaar. Dit gevoel(in dat grote verschil)had ik niet toen ik de Highland met de huidige MYP vergeleek. Maar goed, er is nog geen nieuwe M3P op de markt.
Ben benieuwd volgende week of ik verschil ga ervaren.
Vergeet niet dat een Model S soms onhandig groot is, parkeergarages zijn nogal eens een probleem. De 3 is al niet klein, maar de S is nog groter.
Hebben ze geen speciale Model S plekken?
De 3 vind ik prima te doen qua grootte, maar zo ervaar ik het
Behalve de kost van de batterij (ik zou toch die 12000€ mee nemen in mijn budgettering mocht ik jou zijn), kan je in wellicht alle mankementen terugwinnen door gratis te gaan superchargen.
Zeker als je veel km doet. Ik heb op 200000km voor zeker 7000-8000€ gratis geladen.
Nou bv de Model S-en die Tesla nu zelf op hun website aanbiedt hebben tot eind 2027 garantie op batterij etc, en ik snap je gedachten hoor, altijd rekening mee houden dat het kan gebeuren, maar m'n gevoel bij alle research van de afgelopen weken is dat die kans wel een stuk kleiner is dan problemen met koplampen, beeldscherm, draagarmen etc. Toch?
Ik doe 25.000km per jaar ongeveer, weet niet zo goed of ik het gratis superchargen er uit zou halen, en dan zou ik een 2017 of ouder moeten aanschaffen omdat het anders niet overdraagbaar is toch?
Ik deed in het najaar van 2022 mijn huiswerk en kwam tot de conclusie dat de (toen) 50k kostende MY RWD de beste optie was: geen enkele ander merk kon de range, de kofferruimte, software en de laadinfrastructuur van de MY evenaren. Zeker met een kleintje is kofferruimte geen overbodige luxe. Ook de kofferklep van de MY is veel handiger dan de M3.
Nu de MY RWD nog maar 40k kost…
Goed om je ervaring te horen, en dat hij goed bevalt.
Ik heb ze alle drie gehad. Mijn keuze zou de Y zijn.
Mocht je voor een gebruikte Model 3 willen gaan: neem de update met warmtepomp. Veel betere auto.
De highland zou ik links laten liggen. Voor hetzelfde geld koop je een Y en dat is gewoon meer auto en je kan die tzt ook weer makkelijker kwijt, want sedans zijn nu eenmaal niet zo populair, waar de model Y nu juist precies in het pulleke past.
Alright thanks, goed om te weten. Vanaf welk jaar zit er zo'n warmtepomp in?
Ja daar moet ik natuurlijk ook over nadenken, hoe makkelijk ik die auto over een paar jaar weer kwijt kan...
En de vraag is ook, heb je ruimte nodig of niet? De MY biedt echt een zee aan ruimte meer dan de M3. En met de achterklep ook een stuk makkelijker toegankelijker. De frunk en trunk zijn een flink stuk groter dan de M3 (die op zich ook best wel wat ruimte had, als je slim je spullen ging verdelen in kleine tassen en koffers).
Keuzes.. keuzes... keuzes
Nou zo'n kinderwagen is lomp en neemt veel ruimte in haha. Dus ja meer ruimte is wel fijn. En de hogere instap lijkt me ook wel fijn, voel me soms net een slangenmens om m'n M3 in te komen, of ben ik de enige?
Da's echt heel fors.
Heb zelf een M3LR uit november 2019.
Die gaat aankomende november van zaak naar privé. Heeft dan 130.000 gelopen ongeveer.
Ik zie nu vraagprijzen vanaf 27k. Ik schat in dat vraagprijzen eind dit jaar rond de 22k liggen, inclusief btw voor alle duidelijkheid.
Als je 'm zelf serieus wil hebben zou ik proberen te heronderhandelen.
Mja dat dus, en geen garantie (bij tesla wel een jaar). Neuh, bij zo'n partij ga ik al niet onderhandelen joh, dan mogen ze hem hebben, met deuk en al.
Model 3 Highland reeds meegereden met Tesla-event en ook nadien nog alleen gaan testrijden: eerste indruk is dat de kwaliteit serieus beter is t.o.v. een M3 2019. Echter zitten ze nog niet op niveau van een Duitse Mercedes of BMW. Zelfs niet op niveau van een EV6 bvb. Sommigen die nu met een M3 2019 rijden gaan dit begrijpen: de nieuwe heeft minder dat 'kart'-gevoel dan dat de M3 2019 heeft. Dat gevoel vond ik op zich wel fijn en speciaal. Hij rijdt gewoon anders: daarvoor niet slechter, maar anders, vraagt wat gewenning. De afvering bvb is zeker minder strak en voor sommigen dus beter. De kraakjes en piepjes zijn ook gevoelig minder: eindelijk! Hij voelt allemaal alleszins wel veel degelijker aan. Ontbreken van de parkeersensoren vind ik niet kunnen, doe dit pas als je nieuwe systeem perfect werkt (en dit is het zeker niet!). Een bumpercamera ontbreekt maar die komt er normaal gezien wel binnenkort. Het stuur vraagt ook gewenning, persoonlijk heb ik lichte voorkeur voor mijn huidig stuur (maar dit vergeet je waarschijnlijk wel na zekere tijd). Het ontbreken van de 'stalks' is toch voor mij een minpunt ... doe dit pas als je autopilot op punt staat en deftig werkt (dus ook in Europa).
Kia EV6 is een waardig alternatief: degelijk gebouwd. Het scherm en de interface zijn echter wat achterop, hopelijk doen ze dit met de facelift een stuk beter.
Kia EV9 ook gaan zien: te groot en persoonlijk vind ik die niet zo mooi.
Ik reed vroeger altijd Mercedes en ik ga volgende week toch ook terug eens zien hoever ze nu staan. Echter mag/kan je de prijs, verbruik (en gewicht!) niet vergelijken met een Tesla ...
Nuttige ervaringen, thanks! Ja dat kart gevoel is ook wel weer geinig, maar goed na 5 jaar wil ik wel weer iets anders denk ik, dus dat zal ik niet perse missen. Zitten er geen parkeersensoren op?? En ja dat van die stalks en automatisch shiften las ik gisteren, ik word daar niet heel blij van... gevoelsmatig dan.
Die EV6 blijft toch ook in m'n hoofd zitten, is ook echt een grote wagen he? Heb je er in gereden? Misschien moet ik daar ook nog maar een testrit in gaan maken. Vond je het scherm en de interface heel erg storend tov Tesla's? EV9 vind ik ook absoluut niet mooi.
Ik heb nu een M3LR uit september 2019 met trekhaak, met dus nog 8 maanden gunstige bijtelling. Op verkooptsites krijg ik max 26k. Met de prijs van de nieuwe Model 3 vind ik dat nog best netjes. Zeker nu de RWD qua range al best bij de oude LR in de buurt komt. 31,5 k met schade aan de auto is toch echt niet reëel, dan willen ze hem gewoon niet aan je verkopen.
Nee precies, wens ze er veel plezier mee.
Goeie vraag en opmerking:
1) Omdat ik mij geweldig stoorde aan het ontbreken van een Premium-gevoel met mijn M3 2019. (bvb deuren toesmijten is een blikken doos)
2) Omdat ik wil overtuigd zijn dat Tesla nog steeds een meerwaarde is t.o.v. de huidige markt (en ik denk tot heden dat dit nog steeds zo is): prijs/kwaliteit+infotainment beter.
Het is dus vooral een bevestiging dat ik wil voor mijn eigen (nieuwe) keuze en ik denk dat diegene die dit topic heeft gestart eigenlijk ook hetzelfde wil doen
Momenteel wacht ik zeker nog op de vernieuwde model Y, hopelijk geven ze deze nog een extra duwke in de goeie richting!
Nou overtuigd van Tesla ben ik wel, maar financieel wil ik liever een occasion, alleen ergens weet ik niet of dat dus financieel wel zo slim is. En een S vind ik ook wel erg leuk, alleen dat is misschien ook niet zo slim haha. Lastig...