Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aftermarket Velgen Voor Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik sta op het punt om een zomerset aan te schaffen. Ik heb lang met de BBS Ci-R in mijn hoofd gezeten, maar daarbij kom ik er qua ET (36 of 40) en spacers niet helemaal uit. Het wordt een 8,5j velg rondom met 245/30 R20 banden. ET36 komt net niet voldoende naar buiten en qua spacers ga je al snel naar minimaal 15mm. Maar, omdat de uitsparingen aan de achterkant van de BBS niet diep genoeg zijn, steken de originele bouten te ver door de spacer heen. Afslijpen van de bouten zie ik niet zitten. H&R heeft wel 10mm spacers met speciale bouten, maar die passen niet in de boutgaten van de BBS.

Dus, had ik ook nog een andere velg op het oog, waarbij de ET zelf kan worden gekozen. Ik denk dan zelf aan ET30. Daar kan ik toch niet de mist mee ingaan??
Ik zie dat vaak 15mm voor en 20mm achter wordt gebruikt, vooral in de US. Dat is op het randje. En heeft er iemand al 5mm spacers gemonteerd? Ik krijg wisselende antwoorden van bedrijven. De één raadt het af ivm te weinig draadeind en de ander doet het weer wel.

Kleur moet ook nog gekozen worden. Gloss black met brushed polished front of Brushed Titanium, daar ben ik nog niet helemaal uit. De auto is Midnight Silver en verlaagd. Chrome delete staat nog op het lijstje.
Waarom geen bredere velgen en geen spacers? 15/20mm spacers worden meestal gebruikt bij de originele aero's.
Als je een square setup wil dan zou ik 20x9 et30 gaan. Bij een staggered setup zou ik achteraan 20x10 et40 plaatsen en zonder spacers uiteraard.
 
@NL-Richard Nog als toevoeging op bovenstaande van @Hayden:
15/20 mm spacers worden inderdaad veel gebruikt bij de Aero velgen omdat die makkelijk te verkrijgen zijn. Maar 13/20 is eigenlijk ideaal voor de aero velgen (die ook 8.5J zijn en ET40) gelijk te laten lopen met de wielkasten. Tenzij je hem erg verlaagd zou hebben, dan heb je mogelijk toch iets meer nodig. Bij mij met 20mm verlaging was er niet echt een verschil.

Maar dus voor als die niet al te veel verlaagd is: Als je voor nieuwe velgen de juiste ET wil hebben zou je bij 8.5J voor ET27 en achter ET20 moeten hebben bij square setup. Bij 9J is het dan volgens mij voor ET33 en achter ET26, wederom bij square setup. Als je dan voor de staggered optie zou gaan met 10J is achter ET39 perfect.

Als je toch voor spacers zou gaan als de velgen niet beschikbaar zijn in de juiste ET en de velgen geen ruimte hebben aan de binnenkant, je kunt gewoon langere draadeinden in de wielhubs plaatsen. Bijvoorbeeld Dorman 610-490, deze ga ik er zelf komend weekend in plaatsen.
 
  • Informative
Reactions: DeHakkelaar
@Hayden, ik vind persoonlijk dat je bij een 9j velg icm 235/245 te weinig vlees op de wangen overhoudt (snel stoeprandschade). Mijn eerste interesse ging uit naar een velg die niet in 8,5 verkrijgbaar was. Dus bij de bandenboer een 245 Pirelli PZero NCS laten plaatsen op een 9j velg om te kijken hoe dat eruit ziet. Iets getrokken en daar hou ik ook niet van. > zie foto
De uitstraling van @Devils son vind ik mooi. Dat is 9j icm ET35. Lijkt mij dat je met 8,5j icm ET30 ongeveer hetzelfde bereikt.
@Firehuntah, ik zoek niet het max haalbare. Ik zit liever aan de behoudende kant. Dan beter achteraf indien nodig nog een kleine spacer toevoegen. En dan waarschijnlijk alleen achter. Bedankt voor het meedenken iig.
 

Attachments

  • 20200214_134637.jpg
    20200214_134637.jpg
    251.3 KB · Views: 486
  • Like
Reactions: Firehuntah
@Hayden, ik vind persoonlijk dat je bij een 9j velg icm 235/245 te weinig vlees op de wangen overhoudt (snel stoeprandschade). Mijn eerste interesse ging uit naar een velg die niet in 8,5 verkrijgbaar was. Dus bij de bandenboer een 245 Pirelli PZero NCS laten plaatsen op een 9j velg om te kijken hoe dat eruit ziet. Iets getrokken en daar hou ik ook niet van. > zie foto
De uitstraling van @Devils son vind ik mooi. Dat is 9j icm ET35. Lijkt mij dat je met 8,5j icm ET30 ongeveer hetzelfde bereikt.
@Firehuntah, ik zoek niet het max haalbare. Ik zit liever aan de behoudende kant. Dan beter achteraf indien nodig nog een kleine spacer toevoegen. En dan waarschijnlijk alleen achter. Bedankt voor het meedenken iig.
Als je een 9j met 255 of zelfs 265 band neemt zal je nog voldoende wang overhouden, Je zal in gelijk welke breedte niet veel wang hebben door het lage profiel dat je moet nemen omwille van de grotere velg. Als ik spacers kan vermijden dan zou ik dat ook doen.
 
@Firehuntah, ik zoek niet het max haalbare. Ik zit liever aan de behoudende kant. Dan beter achteraf indien nodig nog een kleine spacer toevoegen. En dan waarschijnlijk alleen achter. Bedankt voor het meedenken iig.

Yep, dan zit je met 8.5J ET30 op zich wel goed, zeker vooraan. Probleem is alleen als je achteraf dan achter toch nog een spacer zou willen plaatsen je niet echt veel keuze meer hebt. Maximale wat je kunt doen op de originele draadeinden is 5mm. Voor 10mm is er niet genoeg draad, dus dan moet je alsnog de draadeinden gaan vervangen. ;) De spacers met ingebouwde draadeinden beginnen pas vanaf 15mm en dat is dan weer te breed, zal dan buiten de wielkast uitsteken. Daarom dus goed overwegen wat de beste optie is. Heb het voor mezelf ook een stuk moeilijker gemaakt dan eigenlijk nodig was aangezien mijn velgen niet in een andere ET waarde beschikbaar waren. Daarom moet ik nu dus ook de draadeinden gaan vervangen om spacers te kunnen gebruiken.

Ben het voor de rest wel met je eens, die foto wat je erbij hebt staan ziet er inderdaad niet echt mooi uit, vind zo'n getrokken band persoonlijk ook niks. Probleem met bredere banden op bijvoorbeeld een 9J is weer dat het verbruik flink omhoog zal gaan. Wel leuker rijden, dat dan weer wel. ;)
 
Met het heerlijke weer nu zit de zomerset eindelijk ook op mijn Model 3. :) Nog niet helemaal zoals ik ze hebben wil, komen nog een stukje naar buiten met behulp van spacers. Was de bedoeling om ze al te hebben voordat de set erop ging maar duurt helaas wat langer dan verwacht om ze te laten maken. Voorlopig dus nog even wat foto's zonder spacers. ;) Staat in ieder geval wel al veel mooier nu die wat verlaagd is (Cobra 20mm). Velgen zijn Rosenstein Delta 18" in mat brons (uit Amerika laten importeren).

FMqG1JA.jpg


WhMEwgt.jpg


kncBBQu.jpg
 
Nog een aanvulling op de Vossen wielen die ik wil. Ik laat ze ook in satin black uitvoeren, juist omdat ik ramen getint heb en chrome delete. Ik denk dat het dan het mooiste uitkomt. Wss ook nog de remklauwen (laten) spuiten. Eerst maar even COVID-19 afwachten..
De geadviseerde maten waren 245 breed voor en 285 achter. breedte van de voorste velg is 9j en achter 10,5j

Welke ET waarden ga je nemen?
Voor 32 of 38? en welke doe je achter? kwam ook 9.5 met et 25 tegen voor met de juiste steek.
 
@Firehuntah, mooie set. Blauw met brons, goeie combi.
Bedankt. :) Heb blauw met brons altijd al een mooie combinatie gevonden. Voordat ik geïnteresseerd was in elektrische auto's was de Subaru Impreza WRX STI altijd mijn favoriete auto, dat heeft er vast iets mee te maken. :D Nooit eerder een blauwe auto gehad tot nu dus met mijn Tesla. Kon het daarom niet laten om voor brons te gaan. ;) Komen alleen nog wat meer aanpassingen om het geheel nog mooier te maken, spacers is er dus al een van.
 
Bedankt. :) Heb blauw met brons altijd al een mooie combinatie gevonden. Voordat ik geïnteresseerd was in elektrische auto's was de Subaru Impreza WRX STI altijd mijn favoriete auto, dat heeft er vast iets mee te maken. :D Nooit eerder een blauwe auto gehad tot nu dus met mijn Tesla. Kon het daarom niet laten om voor brons te gaan. ;) Komen alleen nog wat meer aanpassingen om het geheel nog mooier te maken, spacers is er dus al een van.

Mooie combi inderdaad!
Heb je niet overwogen om voor een (of 2) inch groter te gaan?
Dat zou hem imo nog beter staan denk ik. :)
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Mooie combi inderdaad!
Heb je niet overwogen om voor een (of 2) inch groter te gaan?
Dat zou hem imo nog beter staan denk ik. :)

Bedankt. :) Heb ik overwogen inderdaad, 19 inch dan tenminste. 20 inch was nooit een optie voor mij, vind ik net iets te groot. Maar vond deze velgen echt mooi en de enige optie bij deze was 18 inch 8.5J of 9.5J. Gekozen voor de 8.5J en daarbij weer alleen de optie voor +35 offset. ;) Helaas niet veel keus nog bij Rosenstein. Ze lijken in ieder geval wel groter dan de aero velgen doordat de 'spaken' tot op het uiteinde van de velg gaan. Vind het opzich ook niet verkeerd staan, een beetje meer band. Ook wat handiger bij kuilen in de weg enzo. Niet meteen kans op een platte band. Nu valt dat in NL wel mee maar kom ook vaak in België, daar is het weer een ander verhaal. :D

Nu zijn er natuurlijk ook genoeg andere 19 inch velgen, ook in brons. Maar kosten was ook een dingetje. Aangezien ik de originele Pilot Sport 4 voor 18 inch nog had liggen en deze banden ook een stuk goedkoper zijn elke paar jaar dan de 19 inch versie is dit voor mij ook wat voordeliger om mee te blijven rijden. En ook wat lichter dus wat meer range. Tenminste als je bij de betaalbare velgen blijft. De forged velgen vind ik allemaal toch een beetje te duur. Ik rij wel een Tesla maar heb toch geen geldboompje in de tuin staan. :D
 
nice! wanneer zitten ze er op? Welke ET waarde heb je genomen? ik begreep bij de offerte die ik kreeg dat ik het zelf nog mocht aangeven wat ik wilde.

Als het goed is komen ze volgende week binnen, dus ik hoop dat ik ze dan op vrijdag kan laten monteren als dat qua planning uitkomt.
Je kan de ET inderdaad zelf aangeven. Ik heb voor ET30 gekozen en 8,5j breed. Banden rondom 245/35R20. Pirelli PZero NCS. Besteld bij Deni Wheelstyling. Ze gaan voor de montage ook de auto uitlijnen. Dat is na het verlagen nog niet gebeurd.
 
Ik ben van plan om de Mak Polaris 18" aan te schaffen om mijn nu velgloze zomerbanden (Michilin PS4) op te laten zetten.
Weet iemand een goede velgen/bandenboer in omgeving Rotterdam met ervaring met Tesla's?
Ik had mijn winterbanden bij een locale garage laten doen maar die hadden nog nooit een Tesla gezien dus toen heb ik zelf maar laten zien dat, en hoe ze de rubber doppen moeten plaatsen om hem op de lift te zetten...
Ga nu liever voor een bedrijf waar ze weten wat ze doen mbt Tesla's :)
 
Als het goed is komen ze volgende week binnen, dus ik hoop dat ik ze dan op vrijdag kan laten monteren als dat qua planning uitkomt.
Je kan de ET inderdaad zelf aangeven. Ik heb voor ET30 gekozen en 8,5j breed. Banden rondom 245/35R20. Pirelli PZero NCS. Besteld bij Deni Wheelstyling. Ze gaan voor de montage ook de auto uitlijnen. Dat is na het verlagen nog niet gebeurd.

Ik sprak de bandenservice waar ik altijd kom over de concavers. Ze hebben er nu twee keer slechte ervaringen gehad. 1x zat er onbelans in de velgen, terwijl ze handgemaakt zijn. Andere keer een barst. Kan uiteraard toeval zijn. Ben benieuwd hoe het bij jou gaat.
 
Ik sprak de bandenservice waar ik altijd kom over de concavers. Ze hebben er nu twee keer slechte ervaringen gehad. 1x zat er onbelans in de velgen, terwijl ze handgemaakt zijn. Andere keer een barst. Kan uiteraard toeval zijn. Ben benieuwd hoe het bij jou gaat.
Deze hybrid forged modellijn is er volgens mij pas 2 maanden. Ze geven levenslange garantie op de constructie en hebben inmiddels voor een aantal modellen tüv goedkeuring. Voor de CVR4 komt die volgende maand. We gaan het zien. De wielen worden gebalanceerd en en gecheckt voor montage, dus het komt wel goed.