Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aftermarket Velgen Voor Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Heb je die zelf uit VS besteld of ergens in Nederland laten regelen?
Ik heb ze direct bij Tsportline besteld. Zie post 38, 42 en 44 in dit draadje. Kostte me al met al 1840 incl BTW.

Risico dat er iets fout gaat is misschien iets groter, maar ze zitten extreem degelijk ingepakt. Wat bij mij gebeurde was dat bij montage van de velgen bleek dat ik Model S wielen geleverd had gekregen. Steek is 120 ipv 114,3 en dat past dus niet. Achteraf had ik dat kunnen controleren, maar was ook gewoon niet goed geleverd. Contact gezocht met Tsportline. Die hebben het netjes opgelost door velgen door Wheelclinic te laten ophalen en de juiste te laten leveren. Prima service van beiden!
 
Inmiddels de nieuwe velgen en banden laten monteren. Concaver CVR4 in double tinted black. 20 inch 8,5j en ET30 rondom. Banden zijn Pirelli PZero ncs in 245-35-20. Laten doen bij Deni Wheelstyling. Aanrader. Top service en super aardige lui.
20200508_172844~3.jpg
20200508_180150~2.jpg
20200509_085557~2.jpg
 
Wat is de ET waarde en J-maat van 19'' Sportvelgen van de Model 3? Ik heb met een telefoon foto's gemaakt van de binnenkant van de velg maar ik kan geen ET waarde en J maat vinden.

Ik wil BBS CI-R gaan bestellen maar die velg is in nogal wat ET waarde/J-maat combinatie te krijgen.
 
Wat is de ET waarde en J-maat van 19'' Sportvelgen van de Model 3? Ik heb met een telefoon foto's gemaakt van de binnenkant van de velg maar ik kan geen ET waarde en J maat vinden.

Ik wil BBS CI-R gaan bestellen maar die velg is in nogal wat ET waarde/J-maat combinatie te krijgen.

Standaard ET40 en 8.5J voor beide de 18" en 19". Alleen de Performance 20" zit verschil in met ET35.
 
  • Like
Reactions: Edok
Dank voor het snelle antwoord.

Geen probleem. ;) Het is trouwens misschien wat mooier om een iets lagere ET waarde te pakken voor nieuwe velgen aangezien de standaard velgen nogal diep in de wielkasten zitten. Neem aan aangezien je nu de 19" hebt dat je geen Model 3 Performance hebt, dan zou ik persoonlijk voor ET30 gaan.

Of als je nog preciezer kunt kiezen, met ET27 heb je vooraan de velg precies gelijk met de wielkast zitten. Achter heb je ET20 daarvoor nodig. Dus ligt er een beetje aan of je regelmatig de wielen van voor naar achter doet wisselen voor gelijkmatige slijtage van de banden. Dit kan dan namelijk niet meer als je voor en achter een verschillende ET waarde pakt. Met ET30 kun je dit wel nog gewoon, dat is dus eigenlijk de veilige optie en staat toch nog erg mooi. :) Veel mooier dan de standaard ET40.

Probleem is wel dat als je ze een klein beetje breder zet door de lagere ET waarde de ruimte tussen wiel en wielkast duidelijker zichtbaar wordt. Dus als je Model 3 niet verlaagd is, ziet het misschien weer juist minder mooi uit. ;)

Beetje stof tot nadenken dus. :D
 
Geen probleem. ;) Het is trouwens misschien wat mooier om een iets lagere ET waarde te pakken voor nieuwe velgen aangezien de standaard velgen nogal diep in de wielkasten zitten. Neem aan aangezien je nu de 19" hebt dat je geen Model 3 Performance hebt, dan zou ik persoonlijk voor ET30 gaan.

Of als je nog preciezer kunt kiezen, met ET27 heb je vooraan de velg precies gelijk met de wielkast zitten. Achter heb je ET20 daarvoor nodig. Dus ligt er een beetje aan of je regelmatig de wielen van voor naar achter doet wisselen voor gelijkmatige slijtage van de banden. Dit kan dan namelijk niet meer als je voor en achter een verschillende ET waarde pakt. Met ET30 kun je dit wel nog gewoon, dat is dus eigenlijk de veilige optie en staat toch nog erg mooi. :) Veel mooier dan de standaard ET40.

Probleem is wel dat als je ze een klein beetje breder zet door de lagere ET waarde de ruimte tussen wiel en wielkast duidelijker zichtbaar wordt. Dus als je Model 3 niet verlaagd is, ziet het misschien weer juist minder mooi uit. ;)

Beetje stof tot nadenken dus. :D

Lager dan ET 35-36 vind ik geen velgen voor de Model 3. De auto is verlaagd dus ET 36 is al wel een verbetering ten opzichte van nu.
 
Lager dan ET 35-36 vind ik geen velgen voor de Model 3. De auto is verlaagd dus ET 36 is al wel een verbetering ten opzichte van nu.

Is inderdaad lastig ja, kon zelf toen ook niet echt veel vinden wat mooi was en met meteen de juiste ET waarde. Ben zelf voor ET35 met spoorverbreders gegaan maarja daar is ook niet iedereen voorstander van. ;) Heb er zelf geen problemen mee overigens.

Als die verlaagd is zou ik toch echt iets breder gaan, ziet veel mooier uit dan. Verschil tussen ET40 en ET36 zie je amper. Zou echt proberen iets te zoeken met ET30. Je kunt anders ook 8J pakken als je de originele banden erop gaat leggen. Daar is wel iets meer keuze in. Alleen heb je dan weer een andere ET waarde nodig vanwege het verschil in breedte van de velg. Dan zou ET24 ongeveer hetzelfde zijn als ET30 bij 8.5J. Vind persoonlijk alleen met de originele banden 8.5J wat mooier, de band zit er dan een klein beetje getrokken op in plaats van helemaal recht.
 
Als ik bovenstaande zo lees, dan wijkt mijn aangeboden ET waarde behoorlijk af. (ik snap niet veel van ET waardes etc...)
Velgen / Banden
Voorzijde Vossen VFS2 9.00 x 20" 5x114.30 ET38.0
Achterzijde Vossen VFS2 10.50 x 20" 5x114.30 ET45.0
Finish Optional finish - Satijn zwart
Voorbanden VREDEST UL-VOR 245/35ZR20 95 Y XL -
Achterbanden VREDEST UL-VOR 285/30ZR20 99 Y XL
Tesla TPMS met zwarte ventielen
monteren & 3d balanceren
Zwarte wielmoeren en slotbouten
1x H&R Verlagings veren | Tesla model 3 Performance
1x Montage


Denk je dat, (omdat ik vrij brede achterbanden wil) het er wel mooi uit gaat zien? Dus, min of meer gelijk aan de wielkas of zou ik ook nog spoorverbreders nodig hebben?
 
De wielbolling is de afstand tussen het midden van de velg en het contactvlak van wielschijf en naaf. De wielbolling wordt ook vaak aangeduid als ‘ET-waarde’. ET is een afkorting voor het Duitse ‘Einpress Tiefe’. Dit betekent vrij vertaald ‘inpersdiepte’.
De ET-waarde (wielbolling) kan positief, negatief of nul zijn. Dit wordt bepaald door de positie van de wielschijf ten opzichte van de velg. In de afbeelding is de ET waarde positief.
390px-Einpresstiefe_i18n.png
 
De Tsportline staggered hebben
  • Size: 20x8.5" Front, 20x10" Rear
  • Offset: +35 Front, +40 Rear
Die staan dus iets breder dan de Vossen. Voor mij is dit mooi passend en vind ik verdere verbreding doorschieten, slechts een mening....
 
Als ik bovenstaande zo lees, dan wijkt mijn aangeboden ET waarde behoorlijk af. (ik snap niet veel van ET waardes etc...)
Velgen / Banden
Voorzijde Vossen VFS2 9.00 x 20" 5x114.30 ET38.0
Achterzijde Vossen VFS2 10.50 x 20" 5x114.30 ET45.0
Finish Optional finish - Satijn zwart
Voorbanden VREDEST UL-VOR 245/35ZR20 95 Y XL -
Achterbanden VREDEST UL-VOR 285/30ZR20 99 Y XL
Tesla TPMS met zwarte ventielen
monteren & 3d balanceren
Zwarte wielmoeren en slotbouten
1x H&R Verlagings veren | Tesla model 3 Performance
1x Montage


Denk je dat, (omdat ik vrij brede achterbanden wil) het er wel mooi uit gaat zien? Dus, min of meer gelijk aan de wielkas of zou ik ook nog spoorverbreders nodig hebben?

De waardes wijken af omdat de velgen breder zijn. ;) Vooraan 9J en achter zelfs 10.5J. De ET waardes die ik noemde waren voor 8J en 8.5J en ook alleen voor de niet Performance Model 3. Bij de Performance weet ik niet precies wat de juiste waardes zijn maar denk dat ze redelijk gelijk zijn. De J maat is trouwens gewoon de breedte van de velg in inch. Als je dit omzet naar mm kun je vanuit daar weer de juiste ET waarde berekenen. :) @P51D heeft de ET waarde al goed uitgelegd dus daar zal ik niet verder op in gaan.

Met de velgen voorzijde:
9.00" = 228,6 mm
Voor juiste ET waarde te bepalen wil je vanaf het middelpunt meten dus deel je die 228,6 mm door 2. Dat is 114,3 mm.
Aangezien ik de juiste ET waardes weet voor 8.50" breedte doe ik hierbij even hetzelfde.
8.50" = 215,9mm / 2 = 107,95 mm
Verschil van middelpunt naar einde van velg tussen 9.00 en 8.50 is dus 114,3 - 107,95 = 6,35 mm. Afgerond naar 6 mm aangezien je niet met decimalen een ET waarde kunt opgeven.
Voor 8.50 is ET27 vlak met de wielkast. Aangezien de 9.00 breder zijn tel je de 6 mm erbij en kom je op ET33 uit voor de juiste waarde. Met ET38 die je is aangeboden zullen de velgen nog 5 mm naar binnen zitten. Ziet zeker ook niet verkeerd uit maar is een iets veiligere keuze. ;)

Aangezien ik toch bezig ben doe ik voor de achtervelgen ook even snel dezelfde berekening:
10.50" = 266,7 mm / 2 = 133,35 mm
8.50" = 215,9mm / 2 = 107,95 mm
Verschil: 133,35 - 107,95 = 25,4 mm. Afgerond naar 25 mm
Achter is bij 8.50 ET20 vlak met de wielkast. Bij 10.50 dus 25 mm erbij, dan kom je op ET45 voor de juiste waarde. Dat komt dus overeen met wat je is aangeboden en zal er erg mooi uitzien. :)

Vroeger dat rekenen op school toch nog ergens goed voor geweest. :D

Maar dus kort samengevat. Met de aangeboden ET waardes voor de Vossen VFS2 9.00 (ET38) en 10.50 (ET45) 20" velgen zitten ze vooraan nog 5 mm binnen de wielkast en achteraan vlak met de wielkast (bij een niet Performance Model 3, zal waarschijnlijk niet veel verschil in zitten maar weet dit dus niet zeker). Is dus aan jou of je dit zo wil laten of dat je vooraan toch voor ET33 gaat als dit mogelijk is. Misschien hebben ze vooraan wat minder gepakt gezien de bredere banden. Dit zodat je geen problemen hebt dat de banden de wielkasten kunnen raken tijdens sturen en inveren, vooral als je Model 3 verlaagd is. Denk alleen dat je met ET33 dit probleem nog steeds niet zult hebben tenzij je 30mm of meer verlaagt maar dit weet ik niet zeker. Misschien iemand anders hier ervaringen mee? :) Maar opzich is ET38 vooraan ook geen slechte keuze. Zal vanuit de meeste hoeken gezien ook redelijk vlak zijn, alleen als je precies vanaf voren kijkt zullen ze nog iets naar binnen staan. Vooraan zie je dit toch al minder dan achter dus die ET45 achter is veel belangrijker. ;)


Edit: Nog even opgezocht. Verschil met de Performance is dat de velgen nog eens 2,25 mm naar binnen komen vanwege de dunnere remschijf. Daarom zijn de originele 20" Performance velgen ook al ET35 i.p.v. ET40 bij de 18" en 19" om dit verschil op te vangen en ze ondertussen nog 2,75 mm breder te zetten. Oftewel ET31 en ET43 zijn bij een Performance Model 3 de juiste waardes om die Vossen velgen vlak met de wielkasten te krijgen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: The Boss