Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Amsterdam supercharger / Taxi overbelasting

This site may earn commission on affiliate links.
Daar zit nu ook jullie probleem. Een koopovereenkomst is bindend voor beide partijen. Een aanvullende regeling, het gebruik van SuperChargers zal Tesla zo hebben geformuleerd dat ze deze voorwaarden te allen tijde kan wijzigen.

Er zal ongetwijfeld van alles in die koopovereenkomst staan die heel eenzijdig voordelig is voor Tesla. Maar dat is slechts bindend in zoverre dat het strookt met de Nederlandse rechtsregels. Bv als morgen Tesla via een over the air update jou auto tot een maximale snelheid van 50km/u beperkt, de rechter zal je snel gelijk geven op basis van de redelijk opgebouwde verwachting los van het feit dat er niet letterlijk in je koopovereenkomst staat dat je auto minimaal 120km/u kan rijden.
 
Tesla heeft altijd gezegd dat het SuperCharger netwerk vooral gebruikt moet worden voor lange afstand ritten. Daar is het voor opgezet.
Kun je dat aantonen? Ik heb het nog eens opgezoht in mijn koopovereenkomst. Daar staat uberhaupt niets in over de kosten van supercharging of de voorwaarden. Ik heb 1600 euro ex BTW betaald om supercharging mogelijk te maken. En in een nieuwsbrief uit 2013 lees ik het volgende:
" he Supercharger stations have between 6 and 10 charging stalls and are open 24hrs a day. Once your Model S is Supercharger enabled, it will have access to the Supercharging network for free, for life. "

Niets over dat dit alleen voor roadtrips bedoeld zou zijn. Waar komt dat vandaan?
 
Misschien wordt het allemaal te serieus genomen.
Gratis laden geweldig toch? En als het gebruik ten nadele gaat voor een groep komen er vanzelf vervelende regels.
De taxi’s hebben afgelopen jaren lekker goedkoop kunnen rijden en dat feest houdt dan misschien een keer op. So be it.

Net als de beperkingen van de Autopilot. Door idioten die op de achterbank gaan zitten of niet opletten en crashen worden de gave vrije features beperkt.

Al met al vind ik het gaaf dat ik ‘gratis’ kan superchargen. Maar als ik ervoor zou moeten betalen is het geen ramp. SuC gebruik ik op doorreis en thuis laad ik voor regionaal gebruik. Thuis betaal ik de stroom dus.
Als je echt goedkoop wilt, moet je denk ik geen Tesla gaan rijden...
 
Of een volle SuC in Amsterdam om 21.00 uur.

Verhouding blauwe vs gele kentekenplaten? (Ik heb weleens het idee dat de wachtruimte een soort van taxikantine is)

Boeiend draadje om te lezen. Schijnbaar is Tesla met een dienst begonnen en in de loop der jaren het gebruiksbeleid daarvan iets aangepast. Wellicht hadden ze daar iets beter over kunnen communiceren. Echter het communiceren door Tesla is vaak ook iets wat ietsjes kan verbeteren. Maar goed die dingen gebeuren nou eenmaal. Zelflerendsysteem ;)

Gratis tanken is natuurlijk leuk, maar gezien de taxitarieven in Amsterdam toch niet iets wat nou direct een gat in je portemonnee slaat als je nu daarvoor 30 cent per kWh moet betalen. Ik kom dagelijks langs Schiphol, valt me op hoeveel Ioniqs en Leafs daar als taxi tussen Amsterdam en Schiphol pendelen. Misschien eens even koffie drinken met de collega’s hoe hun businessplan eruit ziet.
 
Verder hoop ik dat je je realiseert dat je iemand net een dader hebt genoemd terwijl hij slechts "beschuldigd" was van het plegen van diefstal. Dus schuldig tot onschuld is bewezen?

Aangezien je blijkbaar over beide zaken zo denkt, ben ik dan weer blij dat je geen moderator bent. Maar dat kan dan geen verrassing zijn ;).

Meer ontopic....Ja, Tesla heeft altijd gecommuniceerd dat het Supercharger netwerk "long distance" travel mogelijk maakt. Ik heb net nog even de party gezien uit 2012 waar het netwerk uit de doeken werd gedaan. Bij uitspraken van Elon (en vooral de meer bombastische), is het zeer van belang op hetgeen te letten wat hij niet zegt of als klein bijzinnetje wel zegt. "Travel everywhere on pure sunlight for free forever". Dat gaat over roadtrippen en bij familie op bezoek. Die voorbeelden worden ook genoemd. Dit alles als sales pitch uiteraard.

Echter bleek in de praktijk dat langeafstandrijders / roadtrippers "last" kregen van volle laadlocaties. Natuurlijk breidt Tesla uit...maar "misbruik" was gewoon een van de redenen van de volle toko's. Net als het succes van Tesla door de hoge verkoopcijfers.

Daarnaast heeft Elon tijdens diverse interviews en parties laten weten dat je de auto moet laden als je telefoon....slow charging at night en level2 charging (AC 11-22kW) tijdens het shoppen. SuperChargen tijdens trips (laden wat je nodig hebt om de volgende

Nu citeer je mij verkeerd: ik heb gezegd dat als ik iemand van diefstal beschuldig, ik die persoon een dief acht. Dat is heel iets anders dan het hanteren van het criterium “schuldig tot dat de onschuld is bewezen”.

Verder moet ik opmerken dat het “bewijs” dat je levert voor je stelling, dat Tesla “altijd” zou hebben gecommuniceerd dat superchargen enkel voor lange reizen zou zijn, flinterdun is. In 2013 en 2014 werd gratis superchargen voor altijd zonder restricties gepresenteerd. Als er al interviews zouden zijn uit die tijd (ik ken deze interviews niet, Musk begon er ook niet over tijdens de bijeenkomst in Amsterdam eind januari 2014, hoewel er toen wel veel over superchargen is gesproken), dan nog geldt dat je als koper had mogen afgaan op de voorgespiegelde voorstelling van zaken op de website.
 
Toepasselijke advertentie hieronder ;)

En verder...ontspan allemaal een beetje, geniet van het mooie winterweer. Als je er echt een ding van wil maken, doe dat dan niet hier maar op een plek waar het wat uithaalt. Bij de slagboom van de SuC in Amsterdam, de rechtbank of een taxi-standplaats of zo.

Fijne dag allemaal! :)
 

Attachments

  • 93F89E5A-CD4C-4CE4-9E21-2FD41293BABD.png
    93F89E5A-CD4C-4CE4-9E21-2FD41293BABD.png
    633.8 KB · Views: 53
  • Like
Reactions: Faiz71
Als buitenstaander;

Laat ik eerlijk zijn, Tesla heeft dit destijds gewoon beloofd (in ieder geval moreel) en dit is ook altijd één van de dingen geweest waar Tesla fanboys reclame voor maakten namens Tesla.
Als ik een benzine auto koop en morgen te horen krijg dat er geen benzine meer verkocht mag worden, of dat 80% van de tankstations gesloten zal worden vanaf volgende week en ik iedere tankbeurt een uur in de rij moet staan en ook nog 5 cent per km extra kwijt ben terwijl diesels hier helemaal geen last van hebben zou ik ook boos worden.

Als Tesla ook daadwerkelijk als doel heeft om de wereld schoner te maken zouden ze er alles aan moeten doen om taxi's elektrisch te laten rijden, de taxi's zijn ten slotte rijdende reclameborden. Verder zullen beroepschauffeurs (vrachtwagenwereld bijvoorbeeld) dit soort dingen met argusogen lezen.
Als je het totaalplaatje bekijkt (laaduren en dus omzetverlies + duurdere auto aanschaffen + wachten voor je kunt laden) wordt Tesla op deze manier waarschijnlijk ook duurder dan een diesel. De aanschafprijs is voor zover ik weet hetzelfde (tussen taxi en particulier), een 55kWh accu is kleiner en de range wordt hierdoor korter dan welk Tesla model dan ook, het aantal kilometers dat dagelijks afgelegd wordt is bij taxi's veel hoger, 700km is misschien aan de hoge kant, maar 500+ moet je zeker niet uitsluiten, dit sluit ook aan op 300.000km in 3 jaar als je 5 dagen per week werkt en 3 weken vakantie/onderhoud hebt. Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat voor klanten je die dag toevallig treft.
Verder begrijp ik mijn pa (elektrisch rijden scepticus) en zijn verhaal nu ook beter, ik vertelde mijn vader dat een Tesla onder normale omstandigheden moeiteloos de 400km kon halen, vlak voor hij op vakantie ging. Met de kerst kwam hij terug en zegt hij dat de tesla's van Schiphol maar 180 halen volgens de chauffeur en tot de conclusie kwam dat van hier naar Parijs met een sportauto natuurlijk ook onzin was. Toen dacht ik, oh dat zijn waarschijnlijk de oudere taxi's met een versleten accu in combinatie met de winter, klopt ook wel want ze waren juist bezig met een nieuwe vloot. Maar als ze gelimiteerd zijn op 55kWh verklaart dat voor mij een hele hoop, zeker als de laatste 20% niet zo snel laad als de eerste 80% e.d. waardoor je die negeert. Vergeet ook niet dat je pak en beet 5kWh kwijt bent aan het rijden naar de supercharger en hier weer van weg rijden en ook niet iedere chauffeur het risico kan nemen met de laatste 20% voor een nieuwe klant, je weet nooit of die toevallig een lange rit wil maken.
Wat mij aangaat zouden de stroomkosten gewoon vooraf betaald kunnen worden bij aanschaf van de auto, met dit budget kunnen dan weer superchargers aangeschaft worden. Ik schat zo in dat taxi's rustig bereid zijn 10000 euro per auto te betalen voor 5 jaar kostenloos superchargen.
Staat Tesla het toe om bedrijven van buitenaf superchargers te laten installeren waar Tesla's gewoon op kunnen laden? Zo ja, dan kan mogelijk Shell en/of Schiphol hier zelfs op inspringen.

Persoonlijk vind ik 30 cent per kWh aan de hoge kant, niet bizar, maar thuis betaal je 20 cent per kWh en bij veel gebruik zelfs minder.

Ik denk dat Tesla in combinatie met de taxibedrijven en Schiphol gewoon samen moeten werken voor meer superchargers, groener rijden willen ze allemaal, hoe meer elektrisch hoe minder diesel/benzine, Schiphol kan hun (lang-) parkeerplaatsen V2G maken enz, dit is waarschijnlijk ook meteen een hulpmiddel voor hun elektrische bussen en wie weet worden de vrachtwagens tussen Aalsmeer en Schiphol dan ook gemakkelijker elektrisch.
 
Ik zit alle berichten zo terug te lezen en moet zeggen heb ontzettend veel respect voor vele van u ,voor het meedenken en voor de tips.
Daar wil ook iedereen voor bedanken.

Alleen snap ik bepaalde reacties totaal niet en vooral de reacties die alleen bedoeld zijn om de aangekaarde onderwerp/probleem zo snel mogelijk te beëindigen. #censuur

Bijvoorbeeld de reacties van @Defiant die zelf geen Tesla bezit en blijkbaar geen idee heeft hoe het is om 10 wachtende te hebben bij een SUC terwijl je je tijd nuttiger kan gebruiken.

@CO2CLEAN
In geen enkele koopovereenkomst (met Tesla) is SUC opgenomen maar zoals vele al hebben aangekaart is hier de auto mee verkocht (tijdens het proces van de aankoop) dus het is aannemelijk dat men een aankoop (overeenkomst) aangaat met een partij waarbij zowel mondeling / informatief (website en andere informatie bronnen) de koper van indormatie heeft voorzien.

Maar zoals ik al in het begin al zei is dit een probleem die ons allen “Tesla rijders” raakt en dan kunnen we de verschillen zoeken,
Henk is taxi chauffeur en Piet is schrijver of we kunnen samen denken wellicht dat er zinnige oplossingen uit voort komen.
 
Ik zit alle berichten zo terug te lezen en moet zeggen heb ontzettend veel respect voor vele van u ,voor het meedenken en voor de tips.
Daar wil ook iedereen voor bedanken.

Alleen snap ik bepaalde reacties totaal niet en vooral de reacties die alleen bedoeld zijn om de aangekaarde onderwerp/probleem zo snel mogelijk te beëindigen. #censuur

Bijvoorbeeld de reacties van @Defiant die zelf geen Tesla bezit en blijkbaar geen idee heeft hoe het is om 10 wachtende te hebben bij een SUC terwijl je je tijd nuttiger kan gebruiken.

@CO2CLEAN
In geen enkele koopovereenkomst (met Tesla) is SUC opgenomen maar zoals vele al hebben aangekaart is hier de auto mee verkocht (tijdens het proces van de aankoop) dus het is aannemelijk dat men een aankoop (overeenkomst) aangaat met een partij waarbij zowel mondeling / informatief (website en andere informatie bronnen) de koper van indormatie heeft voorzien.

Maar zoals ik al in het begin al zei is dit een probleem die ons allen “Tesla rijders” raakt en dan kunnen we de verschillen zoeken,
Henk is taxi chauffeur en Piet is schrijver of we kunnen samen denken wellicht dat er zinnige oplossingen uit voort komen.
Mochten jullie echt in de problemen komen kun je misschien Duitse merken over proberen te halen:
Audi e-tron Quattro

Audi e-tron Quattro
 
Wees gerust, ik slaap geen minuut minder door het ontvangen van een "disagree" (te meer nu er 6 nieuwe "likes" tegenover staan :p).

Ik constateer dat wij ook van mening verschillen over het kwalificeren van personen: als ik iemand beschuldig van het plegen van diefstal dan volgt daaruit in mijn optiek vrij expliciet dat ik die persoon een dief acht.
Eigenlijk heb ik helemaal geen zin om mij met deze discussie te bemoeien omdat het mijn inziens wel heel erg op een potje verpissen begint te lijken. En zo ruikt het ook. Leven en laten leven.

Ik heb mij Model S in 2011 besteld en in ontvangst genomen in 2013..... Volg die club dus al een tijdje.
1 ding weet ik inmiddels zeker. Tesla is een club die hard aan de weg timmert en dingen doet waar ze later soms spijt van krijgen omdat ze de gevolgen onmogelijk kunnen overzien. Kent iemand hier George Blankenship nog? Nagenoeg gratis onderhoud! Nooit meer wat van gehoord. Van de ene dag op de andere exit.

Ik heb twee jaar gewacht op mijn Model S en moest binnen 3 dagen kiezen voor opties waar niemad van wist wat het was maar alleen wist wat het kostte. (het plusje ). Het superchargen werd net zo aangeboden. €2.000 en dan altijd gratis groen stroom. Geen hond die over de details had nagedacht. Zeker niet de medewerkers van Tesla want die wisten absoluut minder dan de toenmalige kopers.

Tesla weet soms van voren niet dat het van achter leeft.... En dat is voor mij de charme van het rijden van een Tesla.
Dat begint er wel een beetje vanaf te gaan door al die mensen die in beton gegoten regels willen.....hoewel ik zelf ook vind dat er inmiddels bij Tesla wel eens meer eenduidigheid en duidelijkheid mag komen over essentiële zaken.


Ik heb mijn 1ste Tesla in het voorjaar van 2014 gekocht en inderdaad €2000 voor het Supercharger betaald, bij de 2e en 3e Tesla zat het al inbegrepen in de basis-prijs.

Tesla heeft naar mijn ervaring een knullige start gemaakt, zo waren parkeersensoren niet standaard, als autoliefhebber ben ik het hele lijstje afgegaan om het rijgenot dat ik bij BMW gewend was enigzins te behouden.
 
Mocht ik een taxibedrijf hebben, ik zou de range ook beperken tot 180km werkelijke km (dus 240 typical ongeveer). Alles wat je hoger laadt rendeert niet qua snelheid. Beter 2 keer 240 typical laden (2x30 minuten) tijdens de pauzes van de chauffeur, dan 1 keer 1,5 uur voor 400km typical. Rekening snel gemaakt.
 
@CO2CLEAN
In geen enkele koopovereenkomst (met Tesla) is SUC opgenomen maar zoals vele al hebben aangekaart is hier de auto mee verkocht (tijdens het proces van de aankoop) dus het is aannemelijk dat men een aankoop (overeenkomst) aangaat met een partij waarbij zowel mondeling / informatief (website en andere informatie bronnen) de koper van indormatie heeft voorzien.

Ja, dat begrijp ik. Het ging mij er inderdaad om of er specifiek iets in de overeenkomst zou staan over SuC. Niet dus. Bedankt voor de bevestiging. Kun je een foto maken van bereik tezamen met percentage batterij? Vindt het namelijk wel bijzonder om te horen dat het zou gaan om afgeknepen capaciteit.

Hoop dat het snel tot een goede oplossing komt voor iedereen. (zal wel Elon time worden ;) )
 
Ik zit alle berichten zo terug te lezen en moet zeggen heb ontzettend veel respect voor vele van u ,voor het meedenken en voor de tips.
Daar wil ook iedereen voor bedanken.

Alleen snap ik bepaalde reacties totaal niet en vooral de reacties die alleen bedoeld zijn om de aangekaarde onderwerp/probleem zo snel mogelijk te beëindigen. #censuur

Bijvoorbeeld de reacties van @Defiant die zelf geen Tesla bezit en blijkbaar geen idee heeft hoe het is om 10 wachtende te hebben bij een SUC terwijl je je tijd nuttiger kan gebruiken.

@CO2CLEAN
In geen enkele koopovereenkomst (met Tesla) is SUC opgenomen maar zoals vele al hebben aangekaart is hier de auto mee verkocht (tijdens het proces van de aankoop) dus het is aannemelijk dat men een aankoop (overeenkomst) aangaat met een partij waarbij zowel mondeling / informatief (website en andere informatie bronnen) de koper van indormatie heeft voorzien.

Maar zoals ik al in het begin al zei is dit een probleem die ons allen “Tesla rijders” raakt en dan kunnen we de verschillen zoeken,
Henk is taxi chauffeur en Piet is schrijver of we kunnen samen denken wellicht dat er zinnige oplossingen uit voort komen.

Ik stel het zeer op prijs dat je je ervaringen hier deelt. Natuurlijk is het voor verschillende gebruikers van SuC A'dam soms onprettig dat taxi's een vaak groot deel van de populatie uitmaken. Zelf heb ik een keer gezien dat een taxichauffeur zijn wagen na het laden op een zodanige manier wegzette dat alleen een wachtende collega taxi op de SuC kon aansluiten.
Een al langer wachtende particuliere rijder werd zo de pas afgesneden. Dan maak je geen vrienden.

Tesla heeft, zeker in het begin, de bedoeling gehad dat de SuC voor roadtrips zijn. Maar later is dat niet meer zo helder gecommuniceerd.
Ik zou dit, met een groepje chauffeurs toch aanhangig maken. Mits er geen specifieke afspraken en/of beperkingen met de taxi eigenaren is afgesproken, schat ik in dat jullie een kans van slagen hebben.
 
  • Like
Reactions: Henkdekrimpj
Ik zit alle berichten zo terug te lezen en moet zeggen heb ontzettend veel respect voor vele van u ,voor het meedenken en voor de tips.
Daar wil ook iedereen voor bedanken.

Alleen snap ik bepaalde reacties totaal niet en vooral de reacties die alleen bedoeld zijn om de aangekaarde onderwerp/probleem zo snel mogelijk te beëindigen. #censuur

Bijvoorbeeld de reacties van @Defiant die zelf geen Tesla bezit en blijkbaar geen idee heeft hoe het is om 10 wachtende te hebben bij een SUC terwijl je je tijd nuttiger kan gebruiken.

@CO2CLEAN
In geen enkele koopovereenkomst (met Tesla) is SUC opgenomen maar zoals vele al hebben aangekaart is hier de auto mee verkocht (tijdens het proces van de aankoop) dus het is aannemelijk dat men een aankoop (overeenkomst) aangaat met een partij waarbij zowel mondeling / informatief (website en andere informatie bronnen) de koper van indormatie heeft voorzien.

Maar zoals ik al in het begin al zei is dit een probleem die ons allen “Tesla rijders” raakt en dan kunnen we de verschillen zoeken,
Henk is taxi chauffeur en Piet is schrijver of we kunnen samen denken wellicht dat er zinnige oplossingen uit voort komen.

Wel ja, niet inhoudelijk reageren op zeer uitvoerige reacties van mij (en anderen), compleet met berekeningen en alles. Dit allemaal met vragen of je je eigen claims kunt onderbouwen. Daar reageer je zelf niet op. Je kunt mijn reacties niet leuk vinden en natuurlijk is het geen enkel probleem als je het enorm met mij oneens bent...maar censuur. Wauw!o_O

Jij claimt zeer regelmatig meer dan 700km per dag te rijden. Jij claimt maximaal 180km te kunnen rijden met je Model S. Jij claimt dat er taxi's zijn met meer dan 600.000km op de klok. Allemaal zonder onderbouwing/bewijs. Ook is het jouw eigen houding dat het onredelijk zou zijn dat je überhaupt iets zou moeten betalen voor het laden van je taxi bij de betreffende SuperCharger. Je OP en je latere posts zijn naar mijn mening doorspekt met "ik wil gelijk krijgen en het is allemaal de schuld is van het onredelijke Tesla". "Particulieren moeten maar begrip hebben voor onze situatie".

Jij (en diverse collega's en blijkbaar forumleden) willen niet snappen/horen dat Tesla primair het SuC netwerk heeft gebouwd ter ondersteuning van lange afstand rijden. Om zo voor "vrijheid" te zorgen voor alle Tesla eigenaren (die kunnen SuperChargen. Al dan niet gratis). Dit alles met zo min mogelijk regels, uitgaande van de redelijkheid van de eigenaren. Ja, je hebt (eigenlijk had inmiddels door de nieuwe fair use policy) het recht om onbeperkt, gratis te laden bij een SuC....echter is het wel erg eenzijdig de problemen door het massale lokale laden (wat misbruik is van het systeem) compleet bij Tesla te leggen. Tesla dat overigens daar twee jaar geleden nog een brief over heeft rondgestuurd:

“The Supercharger Network’s intent remains to expand and enhance your long distance travel while providing the flexibility for occasional needed use during local trips. Our goal is to provide the best charging experience, keeping charge times low to get you back on the road as quickly as possible. As a frequent user of local Superchargers, we ask that you decrease your local Supercharging and promptly move your Model S once charging is complete….”

Daarna is nog eens de idle-fee en de nieuwe fair use policy geïntroduceerd...puur om onnodig lokaal en onnodig lang laden te ontmoedigen.

Als je werkelijk regelmatig 10 wachtenden voor je hebt, dan kan je je tijd toch beter besteden? (lees geld verdienen). Dan is mijn tip...ga voor 30ct/kWh naar "de andere" locatie. Ik neem aan dat een half uur nodeloos wachten en dan vervolgens (door gedeelde lader) met lage snelheid laden, veel meer kost dan die "schamele" € 16,20 (54kWh a € 0,30) die ik je meerdere keren heb voorgerekend. Met zoveel wachtenden en dergelijke lage laadsnelheid, sta je zo minimaal 1 uur per dag je tijd te verdoen bij de "gratis" laders ten opzichte van de "betaalde laders".

De problemen in Amsterdam rijzen de pan uit en wanneer vanaf begin 2019 de vele Model 3 auto's verschijnen, wordt de druk nog groter. Wanneer de chauffeurs zo onredelijk blijven stampvoeten bij de SuC Amsterdam, dan zou ik het een zeer goed idee vinden wanneer Tesla gewoon een ultimatum stelt en bij het verstrekken daarvan de SuC Amsterdam blokkeert voor de taxi's. En wat ik werkelijk niet snap, is dat jij en je collega's niet willen inzien dat een blokkade wordt "uitgelokt" door jullie eigen laadgedrag en weigering überhaupt te betalen voor de kWh-en. Zelfs zodanig weigeren dat het waarschijnlijk meer geld kost aan uren, dan dat het laden bij het alternatief zou hebben gekost.