Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Apart dat bij de praktijk video van Björn Nyland De e-tron de grootverbuiker is en dat de Model X en i-Pace nagenoeg gelijk zijn. Behalve op de snelweg, dan zat de i-Pace in de e-tron categorie.

Maar afijn, deze mensen hebben blijkbaar hun huiswerk redelijk goed gedaan en een valide punt dat de Audi lang kan doorladen op fatsoenlijke snelheid. Het enige dat je weer bij de Audi kan afdingen is dat bij Ionity geldt dat het nog nog een beetje afhankelijk is waar je naartoe gaat hoeveel je er tegenkomt (b.v. Frankrijk); dat probleem verdwijnt binnen nu en een paar jaar. Dus bij een trip met de Audi kan het voorkomen dat je toch nog een 50kW lader treft.
 
En toch: het feit dat je aan 150 kW kan laden tot SOC van 80% en het laadvermogen dan quasi lineair afneemt tot nog steeds 50 kW bij 99%SOC maakt het een realistische optie om tot vol te laden. Voor mijn traject Leuven-Ischgl heb ik twee laadbeurten van 35' nodig bij telkens een Ionity laadstation.
Ik reken ongetwijfeld iets te optimistisch, maar 5x1u is dan weer te pessimistisch. Die Ionity en andere hyperchargers worden nu toch echt gebouwd. Al 69 ionity-locaties actief, 49 in aanbouw. En dan heb je nog Fastned en enkele andere initiatieven. In Europa thans 204 locaties met CCS van 100 kW en meer.
Heusden-Zolder -> Ischgl vol vertrokken en 3 keer moeten laten tot 90 % en er maar net geraakt met S90, AP = 120 km/h, temp = 3°
 
Welke hyperladers zijn daar in aanbouw Fivari ? #askingforafriend
Ik gebruik deze map. En de stations in aanbouw zijn die in Montelimar.En voor exacte ligging kan je dan weer best terecht bij de lijst met in aanbouw zijnde stations
Heusden-Zolder -> Ischgl vol vertrokken en 3 keer moeten laten tot 90 % en er maar net geraakt met S90, AP = 120 km/h, temp = 3°
Dat verwondert me toch: Heusden-Ischgl is 800km, dus dat wil zeggen vier keer 200km. Hoeveel is jouw range dan bij 90% laden? Box op het dak?
Dan zal het met de e-tron in dezelfde omstandigheden niet lukken, zelfs niet indien tot 100% geladen wordt, maar wij gaan altijd in de paasvakantie skiën, dus dat scheelt.
Ik had bv. deze route uitgestippeld waarbij de eerste pas 324km misschien iets te optimistisch is en dus een korte tussentijdse laadbeurt vraagt.
 
Ik gebruik deze map. En de stations in aanbouw zijn die in Montelimar.En voor exacte ligging kan je dan weer best terecht bij de lijst met in aanbouw zijnde stations

Dat verwondert me toch: Heusden-Ischgl is 800km, dus dat wil zeggen vier keer 200km. Hoeveel is jouw range dan bij 90% laden? Box op het dak?
Dan zal het met de e-tron in dezelfde omstandigheden niet lukken, zelfs niet indien tot 100% geladen wordt, maar wij gaan altijd in de paasvakantie skiën, dus dat scheelt.
Ik had bv. deze route uitgestippeld waarbij de eerste pas 324km misschien iets te optimistisch is en dus een korte tussentijdse laadbeurt vraagt.
4 personen en was inderdaad vergeten te vermelden met skibox, wel via Fernpass.
Range is ongeveer 375 km, realiteit is heel anders (350 is mogelijk indien er geen nacht tussen zit en zuinig rijden). Tot nu toe er 2 x in geslaagd om tot 400 km te halen bij 100% en Heusden-Zolder op en af Roeselare met normale temp (> 15 °)
 
Voor mijn traject Leuven-Ischgl heb ik twee laadbeurten van 35' nodig bij telkens een Ionity laadstation.
Ik reken ongetwijfeld iets te optimistisch, maar 5x1u is dan weer te pessimistisch.
Ik ken het traject wat, en amper 2 laadbeurten voor een e-tron lijkt me erg optimistisch. De superchargers kennende, en mijn laadtijden per supercharger, zou ik er misschien wel op 2 geraken, en bij de ene 40' kwijt zijn. Bij de andere kan ik er zelfs geen cijfer op plakken, want dat is dan rond de middag en eten we langer dan dat de batterij moet laden, en vertrokken we met 89%. Teslafi info overigens, en op de onbegrensde stukken aan 150 km/u op autopilot.

Pas op, ik zie 140kW en meer graag komen, en concurrentie ook, maar de e-tron is geen match voor de ruimere Model X. Vandaag een e-tron in het wild gezien en da's dus echt een Q5 qua grootte, daar kijk ik vanuit mijn X op neer.
 
Heusden-Zolder -> Ischgl vol vertrokken en 3 keer moeten laten tot 90 % en er maar net geraakt met S90, AP = 120 km/h, temp = 3°
Lijkt me sterk dat je echt 3 keer hebt moeten laden tot 90%. Zelfs mijn Model X heeft heel wat marge bij Mogendorf, en redelijk wat bij Geiselwind. Een derde keer laden zou ik dan verwachten bij Schweitenkirchen, maar daar zou je dan ook nog makkelijk 25% marge moeten hebben, en zeker niet tot 90% moeten laden om 116km verder te arriveren.

Heusden-Mogendorf is 221km, Mogendorf-Geiselwind 252km, Geiselwind-Ischl is 309 maar als je dat opsplitst als Geiselwind-Schweitenkirche is het 193km en 116km om tot in Ischl te geraken.
 
Pas op, ik zie 140kW en meer graag komen, en concurrentie ook, maar de e-tron is geen match voor de ruimere Model X. Vandaag een e-tron in het wild gezien en da's dus echt een Q5 qua grootte, daar kijk ik vanuit mijn X op neer.

Een E-Tron is 24 cm langer dan een Q5, dus dat scheelt toch wel een beetje. De X is weer 14 cm langer dan de E-Tron, dus de waarheid ligt, zoals zo vaak, in het midden.
 
Heusden-Zolder -> Ischgl vol vertrokken en 3 keer moeten laten tot 90 % en er maar net geraakt met S90, AP = 120 km/h, temp = 3°
3 x tot 90% laden. Maar bij hoeveel SoC begon je? Bij mij geeft de navi vaak een SuC aan waar ik met 40% aankom maar kom ik ook makkelijk tot aan de volgende. Daar begin je bij 10% SoC en heb je in 30min ruim 50Kw geladen en ben je weer weg.
 
Vooral deze conclusie:
It’s pretty much the same money as an SQ7 actually. And that’s an excellent car. If I was doing regular long-range trips and hauling the family I’d still have that. More fun to drive and having used the electric infrastructure a lot over the last few weeks, the thought of having to keep kids entertained while you try to kill yet another hour at a motorway services is more than I could bear.
 
Heusden-Zolder -> Ischgl vol vertrokken en 3 keer moeten laten tot 90 % en er maar net geraakt met S90, AP = 120 km/h, temp = 3°

tot 90% laden op een trip ? In die richting , met zoveel superchargers dat het moeilijk kiezen is ?

Op lange trips maak ik twee type stops :

een eerste type omdat mijn batterijen moeten bijladen, lees eten en/of slapen.
En intussen laad ik de Tesla bij tot whatever, zelfs 100% tijdens ontbijt.

het tweede type omdat de batterij van de Tesla moet laden, en dan laad ik enkel wat nodig is, om de volgende supercharger te halen met pakweg 10%soc bij aankomst.
(en intussen neem ik ook een korte pauze).
Het laadvermogen daalt immers bij hogere soc. Ikzelf maak dan liever een korte stop extra , dan een lange stop.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Gisteren mijn eerste eTron gezien op het vliegveld hier in Stuttgart. Helaas voor de eigenaar wilde de auto niet laden met CCS (low level communication error) en ook niet met level 2 AC. De laadpoort probeerde telkens te sluiten. Hij vroeg om advies (stond daar met mijn Tesla Model X te laden), maar ik kon helaas geen verdere hulp bieden.

De eTron ziet er goed uit (typisch Audi), maar de software heeft nog wat gebreken blijkbaar.
 
Kan ook aan de lader liggen. Zo heeft Fastned een update uitgerold voor de 50kW laders van ABB die communicatiefouten oplevert met de Hyundai Kona en Kia e-Niro; wordt aan gewerkt en gelukkig staat er bij elk Fastned station nog een lader met de oude software zodat je dan wel bij een andere lader kan laden. En als zo vaak met communicatieprotocollen: wie houdt zich nu niet aan de standaard? Tesla heeft het voordeel dat zij voor het eigen netwerk maar een beperkt aantal auto's hoeven te testen. Bij de generieke laders en overige merken zijn er veel meer combi's mogelijk en veel meer mogelijkheden tot fouten. In principe kan je dit ook gebeuren met b.v. een Tesla aan een generieke snellader.
 
Mijn huidige model S 85D (2015) loopt binnenkort uit de lease. Twee weken geleden een proefrit met de model X, vandaag een proefrit met de Audi E-tron.

Eerste indruk: erg kwalitatieve auto en dito afwerking; de spreekwoordelijke ‘kluisdeuren’ zijn ook van de partij. Het dichtgaan van de achterklep; het verstellen van de stoelen; allemaal degelijk. De gebruikte materialen; heel kwalitatief afgewisseld met goedkoop plastic. Mogelijk om gewicht te beperken maar mijns inziens een gemiste kans.

De start/stop knop om de auto aan en uit te zetten was even wennen; Tesla systeem vind ik prettiger en logischer. De ‘versnellingspook’ werkt na korte gewenning prettig en intuïtief. De zithouding en het zitcomfort in de Audi vond ik prettig. Ik zou echter zeker sportstoelen als optie nemen voor meer zijdelingse steun.

Het dashboard en de menu’s zijn overzichtelijk. UI werkt snel; haptische feedback op de touchscreens was voor mij even wennen. Ik vergat ‘door te drukken’ zodat mijn keuzes in eerste instantie niet werden verwerkt (en ik maar tegen het scherm blijven 'tikken')

De A-stijl is in de Audi een stuk smaller dan in de Tesla. Voor mij een positief punt; geeft me meer overzicht. De stoel kon ook mooi laag zodat ik vooruit kan kijken zonder tegen het dak of de zonneklep aan te kijken. In mijn 85D uit 2015 heb ik de zonneklep verwijderd omdat ik er tegenaan bleef kijken. Met 1,96m is het prima vertoeven in de Audi.

Het rijden met de Audi heeft een wat dubbel gevoel achter gelaten. De E-tron reageert zeker niet zo direct op het pedaal als de Tesla dat doet. Hier heb ik duidelijk voorkeur voor de Tesla. Je kan verschillende profielen instellen maar ook in het meest sportieve profiel lijkt er net wat vertraging te zitten in de reactie op het pedaal. Het gevoel tijdens het sturen is erg afstandelijk, ook in het ‘dynamische’ profiel. Ook hier een duidelijke voorkeur voor de Tesla in de ‘sport’ stand.

De wegligging van de Audi in de bochten beviel me beter dan bij de Tesla, ondanks het hogere gewicht liep de auto op rails, wat ik bij mijn model S minder ervaar. Niet dan de Tesla wegglijdt maar de koets ‘waggelt’ wat meer.

Op de rechtuit stukken ervaar ik de Audi, door de gevoelloze besturing, juist wat minder stabiel. Gemiste kans.

De Audi is echt waanzinnig stil in vergelijking met mijn Model S maar ook met de Model X die ik recent heb proefgereden. In alle rust zoef je met illegale snelheden over het asfalt.

Echter… de elektromotoren zijn continue overduidelijk aanwezig. Fluiten, huilen het hele gamma komt voorbij. Zo zonde…! Hier had extra geluidsisolatie echt de ervaring naar een nog hoger plan kunnen tillen. Bij het inleveren van de Audi heb ik aangegeven dat dit continue concert van de elektromotoren voor mij de reden is om af te zien van de E-tron.

Nu viel me bij het wegrijden in de model S op dat deze geluiden ook in mijn S aanwezig zijn. Echter, ze worden grotendeels gemaskeerd door bandengeluiden, lawaai van buiten en windgeruis. De Audi is echt heel stil tov in ieder geval mijn model S maar ook tov de model X die ik heb gereden. Het lijkt er wel op dat de aandrijvingsgeluiden bij mijn model S meer van de voorste motor komen en dus iets ‘buiten’ het interieur vallen, terwijl bij de Audi dit duidelijk van de achterste motor komt en midden in het interieur valt. Bij de X zijn deze geluiden het minst aanwezig.

Met een betere isolatie van de aandrijflijnen, zou ik het gevoelloze sturen van de E-tron voor lief nemen en overstappen naar het merk met de ringen. Zoals de E-tron echter nu is, legt deze het voor mij af tegen de laatste generatie model X-en en wordt dat mijn keuze. Krijg ik er een 50km hogere actieradius en een onovertroffen laadnetwerk voor niks bij!
 
Eigenlijk wel apart dat gehuil van die elektro motoren binnen zo goed te horen is. Hoog frequent geluid is over het algemeen makkelijker te dempen dan laag frequent of durfde niemand meer bij Audi extra isolatie te monteren toen ze de auto gewogen hadden? Of hebben ze zich in de eigen voet geschoten door de auto zo stil te maken dat nu echt werkelijk al het andere opvalt?
 
78A7D52E-EABC-423C-9038-CAFB718E2CC8.jpeg


Vandaag loop ik de Venloop (halve marathon) en daar zal een E-Tron vooraan rijden.

Gisteren even naar staan kijken. Wel mooi en goed afgewerkt.