Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Een opeenstapeling van slechte keuzes.
  • Pouch cells die lastig massaproductie mogelijk maken,
  • Aziatische leveranciers (we first),
  • Slechte aërodynamica,
  • Export issues naar USA,
  • OTA die niet of heel beperkt werkt,
  • Ondeskundig service netwerk,
  • Beperkte laadinfra,
  • Te duur,
  • En meer.
=Total management failure.

Mijn collega's zijn allemaal in de wolken van hun eTron. Maar die zullen waarschijnlijk niet beseffen dat dat eigenlijk niet mag, want dat het gewoon een ronduit slechte en onbruikbare wagen is.

Eén van die collega's wou een Tesla Model 3, maar die werd hem geweigerd door de leasemaatschappij (de grootste speler op de Belgische markt), omdat er veel te veel issues waren met de Model 3 (fivari schreef hier enkele weken geleden ook over).

Ondertussen kunnen we de Model 3 wel terug leasen, maar tot vandaag is hij duurder in lease dan de etron bij die maatschappij...
Maar ook de leasemaatschappij beseft waarschijnlijk niet hoe ondeskundig het service netwerk is van Audi ivm Tesla en de Model 3:rolleyes:

Het is door mijn totale aversie van SUV's dat ik toch een Model 3 (of heel misschien toch nog de Polestar) zal kiezen.
 
  • Funny
Reactions: fauquemont
Ik kom uit een 2018 p100d en rij nu een maand met de etron, ik ben enorm blij met de overstap en zou niet meer terug willen naar de model s. Grootste irritatie was toch wel het bandengeluid en windgeruis bij Tesla. Daarnaast veel onrust in het onderstel en matige afwerking.

@Bas, ik mis de acceleratie niet bij inhaalacties. Als je met 300pk niet veilig kan inhalen dan moet je dit met 700pk ook niet doen. De audi is wel significant langzamer, met name van 0-20. Bij lege batterij merk je overigens weinig verschil, ik werd recent door een golf r weggereden met de p100d bij soc van 30pct en dan vanaf 150kmpu. Best genant.

Nadeel van de p100d is dat niemand (!) een sprintje tegen je wil doen. Tesla heeft mij wel in de EV gekregen en daar ben ik nog elke dag tevreden over.
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
Gezien het grote aantal beschikbare auto’s overstijgt de vraag het aanbod niet. Verder heb ik op een of andere manier iets minder vertrouwen in de verklaringen die we de laatste 5 jaar vanuit het VW concern voorgeschoteld krijgen. Überhaupt vraag ik mij af wat de animo in DE voor EV’s is. De verkoopaantallen zijn niet echt groot te noemen. Mij bekruipt het gevoel dat het vertrouwen in de techniek er gewoon niet is. En als je ze niet kwijt kunt klinkt het veel beter om te zeggen dat de productie wordt teruggebracht omdat de toeleverancier het laat afweten.
Het was natuurlijk totale gekte in NL met afleveringen >500 per dag in december. Ik haalde mijn model 3 op in Duitsland nadat ik de week daarvoor daar ook al een keer voor niks was geweest. Beide dagen was het heel stil bij Tesla delivery Neuss. Ik schat 5 - max 10 deliveries per dag.
 
  • Love
Reactions: pati07
waar vind je dat? Tesla NL? DE? TeslaScout?
Op DE zoekmachine in autoland Gaspedaal. Die zoekt op alle sites. Tesla zelf heeft bijna geen voorraad.
Occasions kopen? Tweedehands auto's zoek je op Gaspedaal.nl
Door op elektrisch te filteren zie je direct het aantal per merk. Gaspedaal is wel zo slim dat dezelfde auto op verschillende sites niet meerdere malen in het totaalaantal staan. Verder kan op type worden gefilterd.
 
Mijn collega's zijn allemaal in de wolken van hun eTron. Maar die zullen waarschijnlijk niet beseffen dat dat eigenlijk niet mag, want dat het gewoon een ronduit slechte en onbruikbare wagen is.

Eén van die collega's wou een Tesla Model 3, maar die werd hem geweigerd door de leasemaatschappij (de grootste speler op de Belgische markt), omdat er veel te veel issues waren met de Model 3 (fivari schreef hier enkele weken geleden ook over).

Ondertussen kunnen we de Model 3 wel terug leasen, maar tot vandaag is hij duurder in lease dan de etron bij die maatschappij...
Maar ook de leasemaatschappij beseft waarschijnlijk niet hoe ondeskundig het service netwerk is van Audi ivm Tesla en de Model 3:rolleyes:

Het is door mijn totale aversie van SUV's dat ik toch een Model 3 (of heel misschien toch nog de Polestar) zal kiezen.
Merk op dat de kritieken niet slaan op de ervaring van de berijders, maar op het productieproces van de e-tron.

Klagen over de renting/leasing is een beetje vaag; de Duitse merken doen vrolijk de broek af voor leasing. Ik denk dat fivari recent nog kon profiteren van een renting die erop rekent dat zo een e-tron na 4 jaar nog 60% waard is, dus da's een risico dat Audi of de leasemij wil nemen, terwijl het me duidelijk lijkt dat Tesla niet echt wakker ligt van het paaien van leasebedrijven. Als leasenemer kan je er natuurlijk je voordeel mee doen als je tevreden bent met het automobiele equivalent van een blackberry. Ik zie de huidige dieselrijders rondom me ook niet klagen over hun diesel en nauwelijks hun ADAS gebruiken, dus zo een e-tron past perfect als je dat profiel bent.
 
  • Funny
Reactions: job-lek and Tuhhje
Als Belg waak ik erop dat het draadje niet zo wordt -- de E-tron wordt immers in Vorst gebouwd (fronst en heft het vermanend vingertje).

En in Vorst gebouwd om een mogelijk schandelijk perverse reden waarvoor ik in 2016 al vreesde : #443 : "PS: de Audi-fabriek in Brussel gaat (alleen nog, denk ik) de Q6 e-tron (plus batterijen) bouwen vanaf 2018 maar dat wordt, op korte termijn althans, mogelijk een ramp, en is dus misschien een doorgestoken kaart (mét een paar tientallen miljoenen overheidssubsidies). Audi kan met die elektrische SUV natuurlijk nooit de huidige cadans van 100.000 wagens per jaar halen, en vermoedelijk zelfs niet een derde, en mogelijk is het idee dan ook gewoon te profiteren van de unieke Belgische regeling inzake "economische werkloosheid". Hoop natuurlijk wel dat ik ongelijk krijg"

Is dus wat Audi vandaag doet: even profiteren van het Belgische unieke regime inzake "economische werkloosheid" (is bijna een absurde term, overigens). Nu, het tij kan keren natuurlijk, maar het is nu alvast wel duidelijk waarom de productie in Vorst werd opgestart.
 
  • Like
Reactions: wooter
Merk op dat de kritieken niet slaan op de ervaring van de berijders, maar op het productieproces van de e-tron.
Volgens sommigen is de gemiddelde e-tron rijder zelfs al enkele vingers kwijt.
Klagen over de renting/leasing is een beetje vaag; de Duitse merken doen vrolijk de broek af voor leasing. Ik denk dat fivari recent nog kon profiteren van een renting die erop rekent dat zo een e-tron na 4 jaar nog 60% waard is, dus da's een risico dat Audi of de leasemij wil nemen, terwijl het me duidelijk lijkt dat Tesla niet echt wakker ligt van het paaien van leasebedrijven.
Nogmaals, dit heeft niets met herverkoopwaarde te maken, en evt hogere prijs. De lease van een model 3 werd "flat out geweigerd vanwege teveel problemen met Model 3". En die leasemaatschappij is marktleider in B.
Als leasenemer kan je er natuurlijk je voordeel mee doen als je tevreden bent met het automobiele equivalent van een blackberry. Ik zie de huidige dieselrijders rondom me ook niet klagen over hun diesel en nauwelijks hun ADAS gebruiken, dus zo een e-tron past perfect als je dat profiel bent.
Het automobiele equivalent van blackberry gebruikt wel proven technology om bvb de ruitenwissers automatisch aan te sturen. En projecteert in je gezichtsveld navigatie-informatie. Ik betaal liever 1500 EUR voor een HUD dan 6000 voor een niet-werkende FSD.

En ja, een Tesla heeft heel wat leuke elementen in de uitrusting zitten, maar er zitten ook nog altijd hiaten in die uitrusting. Geen enkele wagen is perfect.
 
Hippogrief en bjefftah,
heren wel on topic blijven AUB!!
Dit is het "afkraken van de audi-etron"-draadje. Positieve evaluaties worden hier niet geapprecieerd.:D

Ik ga nog wat verder of topic dan

Er valt me iets op in de 1000 km challenge van Bjorn

Model 3 Performance na update * 10:00 uur * 238 Wh/km * 4-18°C * Nat wegdek
Model 3 Performance voor update * 10:10 uur * 229 Wh/km * 12-19°C * Droog
Audi e-tron * 10:20 uur * 291 Wh/km * 12 - 20°C * Droog
Tesla Model X LR raven * 10:20 uur * 241 Wh/km * 15-17°C * Droog​

Dat geeft als range tijdens de test

Model 3 na update : 67kWh / 238Wh/km = 282 km (met nat wegdek dus)
Model 3 voor update: 67kWh / 229Wh/km = 293 km
E-tron : 83.1kW/h / 291Wh/km = 286 km
Tesla Model X : 92 kWh/258 = 357 km​

Maw : range in effectief gebruik om zo snel mogelijk lange afstanden af te leggen is niet zo verschillend.

Zo slecht boert die Etron toch niet als lange afstands wagen, wanneer je al die cijfers naast mekaar legt. Want de Model X verliest dan weer flink tijd tijdens het chargen...
Hij blijft wel afgrijselijk inefficiënt, die Etron...
 
Nogmaals, dit heeft niets met herverkoopwaarde te maken, en evt hogere prijs. De lease van een model 3 werd "flat out geweigerd vanwege teveel problemen met Model 3". En die leasemaatschappij is marktleider in B.
Er zijn geen problemen met de Model 3. Wij hebben er eentje van februari 2019 en buiten een rammelend deurtje van de telefoonhouder is dat ding feilloos geweest.

De leasemaatschappij maakt je maar wat wijs. Denk ook even na: alles wat problemen zou leveren, is gedekt onder garantie dus kost ze niks. Welke problemen blijven er als leasemij dan nog over? De winstmarge op die ondingen. En sterk afgeprijsde E-trons verslijten is meer winstmarge dan Model 3's waar ze geen fleetkorting kennen.

Het automobiele equivalent van blackberry gebruikt wel proven technology om bvb de ruitenwissers automatisch aan te sturen.
Ja, dat is ook een broodje aap verhaal. Je doet net alsof alle lyrische model 3 rijders nog nooit met de Duitse premium meuk hebben gereden. De regensensor van onze 5 BMW's was ook proven technology die zich liet verschalken door duister en motregen, en recent nog met een Ford met proven technology gereden waaruit blijkt dat die proven technology nog altijd niet weet wat te doen in het duister of met motregen.

En projecteert in je gezichtsveld navigatie-informatie. Ik betaal liever 1500 EUR voor een HUD dan 6000 voor een niet-werkende FSD.
Ah leuk, ik herinner me nog de tijden van 3K voor navi pro, met DVD schijfjes a rato van €160/jaar om 2 jaar oude navi data te krijgen. En je moet ook eerlijk zijn, €1500 voor zo een glazen spiegeltje op je dashboard met wat pijltjes omdat je niet meer naar onder of rechts kan kijken? Zit dat overigens ook al op Porsche, of zijn die niet premium genoeg? En vergeet de €300 voor rijstrooksignalisering, €300 voor rijstrookwaarschuwing, €300 voor rijstrookoverschrijdingalarmering, €750 parkeerassistent, €1250 Driving Assistant Pack en €900 voor adaptieve cruise control met stopngo niet. En dan moet je nog altijd zelf sturen. En €1740 om je auto te voorverwarmen. €210 voor een geïntegreerde dashcam (enkel video vooraan), €1220 tot €5800 voor een geluidsinstallatie.

En die €6000 is heftig veel geld, maar je hebt een auto die in mijn geval alleszins makkelijk en aantoonbaar meer dan 100km kan rijden zonder onderbreking. Ik moet enkel regelmatig even aan het stuur leunen om te bevestigen dat ik er nog ben. Dat vind je bij de concurrentie nog niet in die mate.

En ja, een Tesla heeft heel wat leuke elementen in de uitrusting zitten, maar er zitten ook nog altijd hiaten in die uitrusting. Geen enkele wagen is perfect.
Ja, is goed toch? En voor sommigen is een Tesla niet perfect want ze missen 78 plastic knopjes met chrome lakafwerking in het interieur die het premium maken, en voor anderen is appen terwijl de auto stuurt hun vorm van luxe.
 
Last edited:
Je hebt naar ik vermoed 95% gelijk @wooter, maar het is een feit dat beide grootste Belgische leasemaatschappijen vandaag die waarheid nog moeten omhelzen. Ze zien vandaag Teslas echt niet zitten.

Hun kentering zal vanzelf wel komen natuurlijk. Er zal bij de leasemaatschappijen wel iémand gehoord hebben dat Tesla vandaag meer waard is dan Volkswagen of Toyota, wegens Tesla's verkoopspotentieel, en begrepen hebben dat ze er dus best zelf ook op inzetten.
 
Je hebt naar ik vermoed 95% gelijk @wooter, maar het is een feit dat beide grootste Belgische leasemaatschappijen vandaag die waarheid nog moeten omhelzen. Ze zien vandaag Teslas echt niet zitten.

Hun kentering zal vanzelf wel komen natuurlijk. Er zal bij de leasemaatschappijen wel iémand gehoord hebben dat Tesla vandaag meer waard is dan Volkswagen of Toyota, wegens Tesla's verkoopspotentieel, en begrepen hebben dat ze er dus best zelf ook op inzetten.
Tesla's zie je nu vooral bij de kleinere, nieuwere leasemaatschappijen, of als je zelf een renting afsluit en ze je een aankoopverplichting opleggen. De groten van de leasewereld zijn in hetzelfde bedje ziek als de klassieke merken in dat ze wel hun voetjes nat willen maken, maar liefst niet te nat en zonder teveel risico. Daarom ook dat pakweg een Arval hun elektrische auto's onder een andere merknaam doen, en hun karretje aan Engie hangen. Zo kan je het stilletjes dood laten gaan als het niet doorbreekt zonder negatieve gevolgen voor je eigen merk. Een Mister Green zet zich daarentegen net als exclusief elektrisch in de markt, en dat geeft ook wat vrijheden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Je vergeet alleen dat de plotselinge prijsdaling een enorme schadepost is geweest voor de leasemaatschappijen. Leasemaatschappijen stellen stabiliteit op prijs. Ook het gedrag ten aanzien van afleveringen is voor een grote leasemaatschappij onacceptabel. De rijders vinden het 'prima', maar een groot bedrijf kan hier niet zo goed mee omgaan, niet met de aantallen waarmee ze moeten rekenen. Zie ook het voorbeeld van het Duitse bedrijf die een groot aantal auto's moest accepteren zonder te weten wanneer ze ingezet konden worden. (Nextmove, dank je @fivari)
Wat jij proven technology noemt en eventuele defecten daarvan, daarvan wist de leasemaatschappij zeker dat het werd opgelost en op welke termijn, en dat blijkt bij Tesla maar moeilijk afdwingbaar.

De prijzen bij defecten en (schade) reparaties rijzen bij Tesla de pan uit. Weer een factor die beprijzing moeilijk, zo niet onmogelijk maakt. Dat kun je de leasemaatschappijen niet aanrekenen. Wederom: stabiliteit en voorspelbaarheid maken zaken voor leasemaatschappijen makkelijker.

Kleine leasemaatschappijen springen in het gat, totdat ze er achter komen dat het een stuk duurder kan uitpakken dan ze denken.

Je ziet het ook terug in de verzekeringspremies, die stijgen ook naarmate er meer ervaring met Tesla komt.
 
Last edited:
Je hebt naar ik vermoed 95% gelijk @wooter, maar het is een feit dat beide grootste Belgische leasemaatschappijen vandaag die waarheid nog moeten omhelzen. Ze zien vandaag Teslas echt niet zitten.
Het is niet alleen een Belgisch probleem. Was het niet het Duitse Nextmove dat de bestelling van 300 (?) M3 annuleerde omdat Tesla niet akkoord ging met een voorafgaandelijke kwaliteitscontrole?
Dat één auto geen problemen geeft, bewijst niets. Maar als uit statistische ervaring blijkt dat een Tesla gemiddeld problemen kent die niet op korte termijn opgelost geraken, dan kost dat een leasingmaatschappij gewoon veel geld. Het heeft niet alleen met het aantal problemen te maken, maar ook met de termijn waarin ze opgelost geraken. Een vervangwagen en een ontevreden klant kosten ook geld aan een LM.
De redenen zijn volgens mij toch vrij tastbaar.
En eerlijk: de problemen met het verminderde laadvermogen, verminderde rijvermogen, beperkte bereik, zogezegd om brand te vermijden, en de manier waarop Tesla hiermee omgaat, dat is toch niet ernstig. Een ander merk organiseert dan een terugroepactie in plaats van de klant aan het lijntje te houden met testresultaten van de batterij die aantonen dat er geen probleem is.
 
Last edited:
Het is niet alleen een Belgisch probleem. Was het niet het Duitse Nextmove dat de bestelling van 300 (?) M3 afgelaste omdat Tesla niet akkoord ging met een voorafgaandelijke kwaliteitscontrole?
Dat een auto geen problemen geeft, bewijst niets. Maar als uit statistische ervaring blijkt d
En toch zouden alle leasenemers niet komen klagen op dit forum? Ook op Facebook is het geen overrompeling. Of zijn dat allemaal bestaande Tesla eigenaars die de kool-aid hebben gedronken?

De meeste leasebedrijven doen overigens helemaal geen voorafgaandelijke kwaliteitscontrole. Er zullen er zijn, maar mijn ervaringen zijn beperkt tot offerte laten maken bij specifieke dealers, offerte opsturen naar leasemaatschappij en de auto dan bij de dealer gaan ophalen. Daar kwam enkel financieel een leasemaatschappij aan te pas.