Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
de hardware heb ik al en dan denk ik dat Rudi een punt heeft, zullen ze voor die paar klanten aparte software gaan draaien...het mooie van Tesla is dat ik het nog altijd kan toevoegen ;)

Zo denk ik er ook over. De hardware staat erop en ik ga nog even afwachten tot er meer info beschikbaar komt. Maar ik denk niet dat ze gemakkelijk de AP2 kunnen aanpassen naar een AP1. En de vraag is of ze daar geld en/of moeite gaan insteken. Dus tot nu toe heb ik hoop op een voorlopige free upgrade ;).
 
Jullie vergeten de oubollige beleidsmannen van ons land. AP2 zal niet goedgekeurd worden of lang op zich laten wachten en daar zit je dan met een dichtgeknepen auto. :(
In België mogelijk een probleem. De Nederlandse beleidsmakers zijn zeker in voor vernieuwing. De RDW, Rijksdienst voor het wegverkeer, heeft vergaande bevoegdheden om al die nieuwe ontwikkelingen een kans te geven. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft al diverse proefnemingen met zelfstandig rijdende auto's goedgekeurd. Proeven met platooning vrachtauto's worden hier al uitgevoerd. Niet zo gek want in NL zijn er nogal wat bedrijven en universiteiten hiervoor hard- en software aan het ontwikkelen.
 
Last edited:
Jullie vergeten de oubollige beleidsmannen van ons land. AP2 zal niet goedgekeurd worden of lang op zich laten wachten en daar zit je dan met een dichtgeknepen auto. :(

Leuk maar de goedkeuring voor Europa vindt bij de RDW plaats in NL. Alle functies die met het rijden te maken hebben worden daar akkoord gegeven. Bijzonderheden zoals met summon destijds zijn wat onduidelijker en daar kan wat vertraging optreden. Maar meestal is dat omdat men het niet goed begrepen heeft.

Dus waarom zijn we allemaal zo zeurderig?

In 2014 was er nog helemaal niets. Dan komt de hardware voor AP1. Het duurt dan een tijdje voordat het gebruikt mag worden, tot ergens in 2015 en met 8.0 hebben we nu een systeem dat drie jaar terug ondenkbaar was en dat gewoon heel veel ondersteuning geeft en, laten we eerlijk zijn, hele stukken snelweg van ons overneemt.

We lopen daarmee voorop op alle andere merken en systemen die geen van allen zelfs maar in de schaduw kunnen staan.

Dan komt in 2016 al AP2 en met een paar filmpjes krijgen we te zien waar daar nu al mee mogelijk is.

Eind 2016 worden voor wie dat besteld heeft de functies beschikbaar als verbetering van AP. In 2017 rijden we dan, met hardware en aangeschafte optie, met een grotendeels zelfrijdende auto.

Er is geen enkele reden te bedenken waarom die functies niet vrijgegeven zullen worden, mits er een verantwoordelijke bestuurder is.

Pas wanneer de auto zonder bestuurder wil gaan rijden komen er hobbels op de weg, zie het verhaal rondom summon. Dan zal er echt een strijdje geleverd gaan worden die dan ook weer gewoon gewonnen wordt mits de auto op bepaalde toegewezen wegen blijft en dan begint als het ware de uitrol naar steeds meer wegen maar daar heb ik al flink over geschreven.

AP2 zal, waarschijnlijk nog onder dezelfde goedkeuring als AP1, veel meer mogelijkheden bieden en daarmee veel dichter bij autonoom rijden komen maar dat niet voor 100% zijn. Ongeveer zoals in het filmpje maar dan waarschijnlijk zal AP zelf al zich beperken in situaties als de bloembakken en wat we nog meer hebben bedacht.

Dus in drie jaar tijd van een gewone cruisecontrol naar een auto die de meeste taken van je overneemt. Als optie maar die is veel meer waard dan men ervoor vraagt.
 
Helemaal mee eens. Ik begrijp die negatieve ondertoon ook niet helemaal.... Je kan nu een auto kopen waarmee je over twee jaar volledig autonoom kunt rijden ! Ben het met Hans eens- als je als bestuurder gewoon in de auto zit en de verantwoordelijkheid hebt, kun je dit al snel gaan gebruiken. En dan straks echt autonoom...Dat is revolutionair. - opnieuw een Tesla game-change factor. De ontwikkeling gaat veel sneller dan de meeste mensen denken. Musk heeft dat ook al meerdere keren herhaald. En als je de achtergrond verhalen van Nvidia over de deep machine learning techniek leest, zie je hoe ver dit al is en hoe snel het kan gaan/zal gaan....
 
Helemaal mee eens. Ik begrijp die negatieve ondertoon ook niet helemaal.... Je kan nu een auto kopen waarmee je over twee jaar volledig autonoom kunt rijden ! Ben het met Hans eens- als je als bestuurder gewoon in de auto zit en de verantwoordelijkheid hebt, kun je dit al snel gaan gebruiken. En dan straks echt autonoom...Dat is revolutionair. - opnieuw een Tesla game-change factor. De ontwikkeling gaat veel sneller dan de meeste mensen denken. Musk heeft dat ook al meerdere keren herhaald. En als je de achtergrond verhalen van Nvidia over de deep machine learning techniek leest, zie je hoe ver dit al is en hoe snel het kan gaan/zal gaan....

Tesla is de partij die het daadwerkelijk aan het versnellen is. De huidige order zoals Audi en BMW wilden helemaal niet zo snel. Elke 5 jaar een facelift en elke 10 jaar een "nieuw" model was snel genoeg waarom al die features maken? Audi heeft in 2007 ofzo al laten zien dat een A7 zich zelf kon parkeren na het uitstappen maar zijn daar nooit echt verder door gegaan en nu moeten ze ineens wel. Dus tja mooie ontwikkeling. Nu ben ik niet pro tesla of pro audi maar tesla is wel de partij die het sneller wilt gaan doen en al aan het doen is. Enige issue is nog de Range waar elke ICE rijder mee komt van ja als ik slechts 10 liter over heb dan kan ik nog steeds vol vermogen rijden en in de Tesla niet en het bereik met laden als die 2 euvels verholpen kunnen worden en dan vooral de laadsnelheid en bereik is het verledentijd van het ICE tijdperk.
 
Enige issue is nog de Range waar elke ICE rijder mee komt van ja als ik slechts 10 liter over heb dan kan ik nog steeds vol vermogen rijden en in de Tesla niet en het bereik met laden als die 2 euvels verholpen kunnen worden en dan vooral de laadsnelheid en bereik is het verledentijd van het ICE tijdperk.

Nu ja "elke".. in de praktijk is range toch niet echt een issue meer als je een 90 of 100 hebt ? (en voor sommigen 70/75 al voldoende). Alle voordelen wegen toch gewoon op tegen deze punten ? Niet iedereen ziet dat nog, maar dat is wat anders... Als men het eenmaal ervaren heeft etc..
 
Enige issue is nog de Range waar elke ICE rijder mee komt van ja als ik slechts 10 liter over heb dan kan ik nog steeds vol vermogen rijden en in de Tesla niet en het bereik met laden als die 2 euvels verholpen kunnen worden en dan vooral de laadsnelheid en bereik is het verledentijd van het ICE tijdperk.
Die van mij is altijd vol... En na 2,5 uur wil ik best ff een kwartiertje uit de auto om de benen te strekken, een plasje te doen en een bakkie koffie te halen.:rolleyes:
 
Nu ja "elke".. in de praktijk is range toch niet echt een issue meer als je een 90 of 100 hebt ? (en voor sommigen 70/75 al voldoende). Alle voordelen wegen toch gewoon op tegen deze punten ? Niet iedereen ziet dat nog, maar dat is wat anders... Als men het eenmaal ervaren heeft etc..

Ik heb veel familie in de binnenvaart, die moeten van af manheimm afkomen op vrijdag middag om hun kinderen in Rotterdam vanaf het internaat te halen, die stappen om 13:00 in de auto vol gas 140/150 richting NL. Gaan langs de supermarkt boodschappen doen halen de kinderen op en blazen weer terug. Dat is met een Tesla niet mogelijk als je 140/150 rij is mijn 85D na 200 KM waarschijnlijk al droog. Voor deze doelgroep die wel eenswaar niet heel groot is past het concept Tesla niet in hun huidige stijl.
 
(even trollen ;))

Er is nog wel wat werk nodig voordat AP2 goedgekeurd wordt in Nederland (zoek de fietser o_O):
Screen Shot 2016-11-21 at 11.53.20.png
 
  • Informative
  • Funny
Reactions: MickC and Basvdpoel
Ik heb veel familie in de binnenvaart, die moeten van af manheimm afkomen op vrijdag middag om hun kinderen in Rotterdam vanaf het internaat te halen, die stappen om 13:00 in de auto vol gas 140/150 richting NL. Gaan langs de supermarkt boodschappen doen halen de kinderen op en blazen weer terug. Dat is met een Tesla niet mogelijk als je 140/150 rij is mijn 85D na 200 KM waarschijnlijk al droog. Voor deze doelgroep die wel eenswaar niet heel groot is past het concept Tesla niet in hun huidige stijl.

Je zal natuurlijk altijd uitzonderingen houden... daarbij is het denk wel vaak ook een gevoelskwestie/psychologie.. ze leggen 1.000 km af op vrijdagmiddag, waarvan pakweg 600 in Nl en de rest in DE. Vrijdagmiddag, spitstijd... Die rijden echt geen 140/150 over dat hele stuk - specifieke stukken daargelaten. Je moet ze eens vragen wat ze gemiddeld rijden over die afstand... Ben gisteren uit Brussel komen rijden.. 200 Km afstand.. heb wat harder gereden dan formeel mag.. was 9 minuten eerder thuis dan de navigatie-planning vooraf aangaf.... tsja..Vroeger ging ik op lange afstanden ook blazen... doe er nu wat langer over maar voelt veel relaxter aan, minder vermoeiend en nog veiliger ook..
 
Tuurlijk die mensen houden altijd een reden om niet over te stappen. Maar vaak is het dat man lief doorvaart en ze dus om x tijd bij sluis of oppik punt moeten zijn om door te varen, Ik zeg ook altijd minder stressen en effe pauze houden na x aantal uur kan geen kwaad maar goed dat soort mensen overtuig je toch niet. Als ik naar mij zelf kijk als ik naar hamburg rij dan duurt die gehele rit precies 1 uur langer met laden onderweg als ik vol vertrek, ik ben dus 1 uur met laden bezig in totaal. Tja heen en terug is dat 2 uur waar ik met een Ice waarschijnlijk zal doorrijden tuurlijk het is niet altijd ideaal maar toch.
 
(even trollen ;))

Er is nog wel wat werk nodig voordat AP2 goedgekeurd wordt in Nederland (zoek de fietser o_O):
View attachment 203037

Laten we eerst begrijpen dat AP2 voor deze functies helemaal geen goedkeuring nodig heeft. Daarna dat er slechts 3 van de 8 camera's worden getoond en dat er ook nog een handjevol sensors meedoet. En dat dit nog maar een eerste ritje is dat vooruitloopt aan een uitrol wanneer Tesla dat goedkeurt nadat de software weer veel heeft bijgeleerd. Veel belangrijker dan trollerig op basis van een eenvoudige preview te gaan zoeken naar interessante dingetjes.
 
...Veel belangrijker dan trollerig op basis van een eenvoudige preview te gaan zoeken naar interessante dingetjes.

Ok ik was aan het trollen, maar het is uitermate belangrijk, zelfs van levensbelang om kritisch te blijven. Wijlen Joshua Brown was dat niet... (ik ben nu bloedserieus).

Ik heb het stukje toch maar teruggespeeld. De fietser wordt wel degelijk gezien maar de imageprocessing resultaten liggen iets achter op de werkelijkheid.

Klopt. Hij wordt echter pas gezien terwijl/nadat hij de bocht naar rechts maakt. Zou hij op tijd zijn gezien als hij de weg overgestoken was? Precies dit soort zaken maken of breken het systeem in mijn ogen.
En uiteraard zien de helft van de whatsappende sms-ende automobilisten die fietser ook niet, maar het systeem moet beter werken dan de beste automobilist.
Uiteraard baseer ik me hier op een gemangeld lage fps en resolutie voor marketing doeleinden gemaakt filmpje, maar het is het enige wat ik heb om me nu een beeld te vormen...

Zoals Paul aangeeft wordt die wel herkend. Wel een foutje (als je het zo mag noemen) is dat de twee joggers worden aangezien voor een auto (volgens het instrumentarium achter het stuur) op 0:55 van het filmpje :D

Ja, idem voor man met wit hondje langs de weg, enz. Wat ik mis in het geheel is herkenning/toekenning van gevaar. Alles wordt in het filmpje als 'objects' weergegeven, of het nu een elektriciteitskastje of een voetganger is.
Het zou heel interessant zijn om de echte AI aan het werk te zien die bepaalt in hoeverre zo'n object een gevaar vormt, of in hoeverre de auto een gevaar is voor zo'n object.
Komt vast nog wel in een volgende video.
 
Volgens mij is de huidige hardware niet voldoende voor echt autonoom gebruik. Dit werkt enkel in de optimale omstandigheden.
Bij regen, mist,.. zien de camera's niet voldoende. Zou hier in de toekomst nog geen extra radar of lidar bijkomen?
Ik verwacht binnen 6 maanden ofzo weer een aanpassing. Je weet wel, Tesla-way.