Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ok ik was aan het trollen, maar het is uitermate belangrijk, zelfs van levensbelang om kritisch te blijven. Wijlen Joshua Brown was dat niet... (ik ben nu bloedserieus).



Klopt. Hij wordt echter pas gezien terwijl/nadat hij de bocht naar rechts maakt. Zou hij op tijd zijn gezien als hij de weg overgestoken was? Precies dit soort zaken maken of breken het systeem in mijn ogen.
En uiteraard zien de helft van de whatsappende sms-ende automobilisten die fietser ook niet, maar het systeem moet beter werken dan de beste automobilist.
Uiteraard baseer ik me hier op een gemangeld lage fps en resolutie voor marketing doeleinden gemaakt filmpje, maar het is het enige wat ik heb om me nu een beeld te vormen...



Ja, idem voor man met wit hondje langs de weg, enz. Wat ik mis in het geheel is herkenning/toekenning van gevaar. Alles wordt in het filmpje als 'objects' weergegeven, of het nu een elektriciteitskastje of een voetganger is.
Het zou heel interessant zijn om de echte AI aan het werk te zien die bepaalt in hoeverre zo'n object een gevaar vormt, of in hoeverre de auto een gevaar is voor zo'n object.
Komt vast nog wel in een volgende video.

Nee in de volgende versie van AP3 ;-)
 
  • Like
Reactions: basvk
Ok ik was aan het trollen, maar het is uitermate belangrijk, zelfs van levensbelang om kritisch te blijven. Wijlen Joshua Brown was dat niet... (ik ben nu bloedserieus).



Klopt. Hij wordt echter pas gezien terwijl/nadat hij de bocht naar rechts maakt. Zou hij op tijd zijn gezien als hij de weg overgestoken was? Precies dit soort zaken maken of breken het systeem in mijn ogen.
En uiteraard zien de helft van de whatsappende sms-ende automobilisten die fietser ook niet, maar het systeem moet beter werken dan de beste automobilist.
Uiteraard baseer ik me hier op een gemangeld lage fps en resolutie voor marketing doeleinden gemaakt filmpje, maar het is het enige wat ik heb om me nu een beeld te vormen...



Ja, idem voor man met wit hondje langs de weg, enz. Wat ik mis in het geheel is herkenning/toekenning van gevaar. Alles wordt in het filmpje als 'objects' weergegeven, of het nu een elektriciteitskastje of een voetganger is.
Het zou heel interessant zijn om de echte AI aan het werk te zien die bepaalt in hoeverre zo'n object een gevaar vormt, of in hoeverre de auto een gevaar is voor zo'n object.
Komt vast nog wel in een volgende video.

Het was ook niet persoonlijk bedoeld maar koud is er een glimp van wat er gaat komen en we vallen er van alle kanten over. Voorlopig past alleen bewondering, dat verdienen ze met het maken van dit alles, en het besef dat het allemaal nog op gang moet gaan komen en ze er nog een aardig tijdje over zullen doen voordat ze zelf dit goed genoeg vinden om dit alles uit te rollen. En dan gaat dat uitrollen nog met stapjes.

We denken teveel in zwart en wit, terwijl de implementatie met kleine stapjes, noem het de tintjes grijs, zal gaan waar we best nog wel een tijdje mee moeten blijven kijken. Maar dan hebben we al heel veel gemak en kunnen we op de snelweg de krant lezen omdat het daar het eerst helemaal zal kunnen.

En ja, Joshua Brown vergat dat hij bij de les moet blijven al weten we tot op de dag van vandaag niet wat er echt is gebeurd. De goeie man kan wel iets medisch gehad hebben. Hoeft niet natuurlijk en was ook niet meer vast te stellen. Blijft voor altijd een zwarte bladzij zeker nu hij zo bewust met AP bezig is geweest en goed wist hoe het werkt(e).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Duke-U and Maarten
De NVIDIA "computer" die in de HW2 zit gaat ook worden gebruikt door andere grote merken, waaronder bvb BMW. Die gaan eerst nog bijna 2 jaar testen en auto's die hiermee zijn uitgerust komen zeker niet voor 2018 op de markt. Dan kunnen we Tesla toch echt wel innovatief noemen!
 
Nog even geduld voor HW2 en Autopilot op de snelweg:
Screen Shot 2017-01-08 at 14.53.07.png
 
De NVIDIA "computer" die in de HW2 zit gaat ook worden gebruikt door andere grote merken, waaronder bvb BMW. Die gaan eerst nog bijna 2 jaar testen en auto's die hiermee zijn uitgerust komen zeker niet voor 2018 op de markt. Dan kunnen we Tesla toch echt wel innovatief noemen!

Bij Tesla gaan ze er ook nog een tijd lang mee testen. Het verschil is dat wij er dan al mee rijden! :D
 
Dat is ook zo'n beetje mijn schrik. Hij doet namelijk vaak niets met stilstaande objecten. Hij zal ze wel zien maar ik herinner me dat men niet wil dat hij gaat remmen voor een reflecterend blikje op de weg. Ook inrijden op een stilstaande file is niet uitgesloten. Zolang ze nog in beweging zijn gaat het wel goed. Ik heb mij aangeleerd om AP te gebruiken op de snelweg met de gedachte "Hij kan het beter dan ik" en ik kan dan (letterlijk) met mijn armen over elkaar zitten meekijken. Mocht ik even afgeleid worden dan probeer ik elke twee seconden toch even op de weg te kijken. Pas bij meehobbelen in file kun je wel een "app"eltje schillen of zo. Niks verkeerd gezegd zo?
Eerder was ik van mening dat AP2 inmiddels minstens net zo goed is als AP1. Hier moet ik op terugkomen. Ik heb af en toe het gevoel dat hij te laat afremt. Vooral in sneller file verkeer heb ik nu een aantal malen besloten zelf te gaan remmen omdat ik sterke twijfels had dat AP2 dit tijdig ging doen.
 
Eerder was ik van mening dat AP2 inmiddels minstens net zo goed is als AP1. Hier moet ik op terugkomen. Ik heb af en toe het gevoel dat hij te laat afremt. Vooral in sneller file verkeer heb ik nu een aantal malen besloten zelf te gaan remmen omdat ik sterke twijfels had dat AP2 dit tijdig ging doen.

ik heb vorige week exact dezelfde ervaring gehad! Vroeger vertraagde mijn auto mee met de stroom maar vorige week vertraagde hij veel te laat. Ik besloot ook om zelf te remmen en ik stond in mijn ogen pas laat stil. Ik weet niet wanneer en hoe mijn Tesla zou ingegrepen hebben en wanneer (en of) hij op tijd zou stilgestaan hebben.

Ook op wagens die voor een verkeerslicht stilstaan terwijl ik aan volle snelheid kom aangereden (dus tegen 70km/u), reageert hij veel te laat. Zelfs als de wagen al op mijn dashboard zichtbaar is, begint hij nog niet direct zachtjes te remmen, maar pas bruut op het einde. Ter info: ik gebruik stand 2 op mijn AP2 en dat was in het verleden altijd genoeg om op tijd te beginnen remmen.
 
Eerder was ik van mening dat AP2 inmiddels minstens net zo goed is als AP1. Hier moet ik op terugkomen. Ik heb af en toe het gevoel dat hij te laat afremt. Vooral in sneller file verkeer heb ik nu een aantal malen besloten zelf te gaan remmen omdat ik sterke twijfels had dat AP2 dit tijdig ging doen.
Ik zie bij de laatste updates dat AP1 het steeds vloeiender doet. Was voorheen een vlak voor je invoegende auto reden voor AP1 om fors in de remmen te gaan, nu laat ie de auto er zonder remmen tussen en herneemt heel geleidelijk de gewenste onderlinge afstand. Bij het naderen van langzamere voorliggers remt AP1 geleidelijk af vanaf een onderlinge afstand van zeker 150 meter.
Ik vind AP1, met zijn duidelijke beperkingen waar het volkomen stilstaande voorwerpen betreft, zo langzamerhand buitengewoon goed.