Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Waarschijnlijk laat ik de AP installeren. Maar ik las ergens dat er waarschijnlijk extra camera's/sensoren geplaatst worden met de AP 2.0. Vandaar de vraag moet ik daarop wachten of nu de huidige AP laten installeren.
Dat is de grote vraag, Gaan we AP1.0 wel kunnen retrofitten naar AP2.0?
Ik zie de kans vrij reëel dat dit niet kan. En dan is het gans de auto inruilen of tevreden zijn met AP1.0.
 
Ik zou het zeker laten installeren. Je bent veel minder vermoeid op lange afstanden, omdat je je niet meer moet concentreren op basistaken (auto in het midden van de rijstrook, afstand houden t.o.v. voorligger en niet te snel rijden) Je bent enkel bezig met anticiperen en vooruit kijken of alles ok is (bv. obstakel op de snelweg)
 
Ik zou het zeker laten installeren. Je bent veel minder vermoeid op lange afstanden, omdat je je niet meer moet concentreren op basistaken (auto in het midden van de rijstrook, afstand houden t.o.v. voorligger en niet te snel rijden) Je bent enkel bezig met anticiperen en vooruit kijken of alles ok is (bv. obstakel op de snelweg)

En veel veiliger als je eens even te lang naar het centrale scherm kijkt voor de navigatie, radio,...

Merk nu pas hoe gevaarlijk het is om naar een scherm te kijken tijdens het rijden, ook als is dit "maar" 2 seconden.
 
De software van MobilEye kan nu ook al verkeerslichten herkennen en zien of die op groen of rood staan.
Maar je kan daar pas iets mee doen als je een systeem hebt met meerdere camera's zodat je middels een stereoscopisch beeld ook de afstand tot het verkeerslicht kan bepalen.
Voor de snelheidsborden langs de weg die het systeem herkent is het simpel; hij weet dat zodra die borden links of rechts uit beeld verdwijnen de nieuwe snelheid ingaat. Als je pas gaat reageren op verkeerslichten op het moment dat ze uit beeld verdwijnen ben je een beetje (te) laat.
 
Reed afgelopen zondag naar Parijs (Portugal - Frankrijk :D) over de snelweg, en in Belgie reed ik onder
een viaduct door en de AutoPilot dacht dat hij plotseling een auto voor zich zag waardoor hij remde.

Wanneer je zoiets meemaakt schrik je wel en raak je een beetje vertrouwen kwijt in de Auto Pilot.

Misschien kwam het door de schaduw? Of insecten op de radar?

Zijn er meerdere mensen die zoiets hebben meegemaakt?
 
Af en toe vindt de ACC het nodig te remmen terwijl er niets aan de hand is, dat herken ik ook wel. Maar de situaties waarin dat gebeurt, leer je wel herkennen.

Ik had er in het begin bijvoorbeeld regelmatig last van dat de auto op de snelweg vrij abrupt inhield terwijl ik bezig was om van rijbaan te wisselen om in te halen. Kennelijk vond -'ie dat ik dan te dicht op mijn voorligger kwam. Inmiddels heb ik daar geen last meer van, misschien is het systeem beter geworden, maar ik geloof ook dat ik bijna onbewust in die situaties het Watt-pedaal licht intrap om de auto te dwingen op snelheid te blijven. Ik heb ook stille hoop dat het een lerend systeem is (is dat nou zo?) en dat ik de AP op die manier een beetje opvoed ;).

Wat lijkt op wat Paolo meemaakte, overkomt me af en toe op de nieuwe (inmiddels al half jaar oude) A4 tussen Den Haag en Schiedam, omdat de navigatie bij het viaduct bij Delft denkt dat de snelweg daar ophoudt en ik het weiland inrijd. Dan gaat de AP vol in de remmen. Dus kennelijk ligt die link er ook. Een leuke feature maar je moet de AP natuurlijk niet laten werken op een navigatiesysteem waarvan de kaarten structureel een jaar achterlopen.

Of de AP daardoor onbetrouwbaar wordt? Ach, het zijn relatief onschuldige gebeurtenissen en je wordt er meteen op gewezen dat het nog geen feilloze systemen zijn. Dat houdt je wel alert.
 
Je moet inderdaad altijd alert blijven en de AP gebruiken waar hij voor bedoeld is -> snelwegkilometers vreten.
Zo was ik op de provinciale weg de AP aan het testen die uit het niets - althans, zo leek het - in de ankers ging, omdat we langs een geparkeerde auto in de berm reden. Sindsdien (en dankzij andere ervaringen) rijd ik enkel op de snelweg met Autopilot aan.
 
Ik ben in blijde afwachting van een Tesla S 90D. Ik heb deze in augustus besteld en gevraagd voor levering begin januari. Nu is er intussen een upgrade gekomen van de hardware van autopilot en ik heb de melding gekregen dat de wagen voorzien zal zijn van de hardware voor de nieuwe ap. Ik heb ondertussen ook de melding gekregen dat de wagen de fabriek heeft verlaten.

Vandaag kreeg ik telefoon van de Tesla verkoper om mij vragen (vreemd) of ik geïnteresseerd wat in de nieuwe AP hardware en of ik bereid was om hier €1600 of €1800 voor bij te betalen. Is dit geen gratis upgrade? Ik dacht dat je een gratis upgrade kreeg als de wagen al besteld was met AP? KAn ik hier ergens informatie over terugvinden?
 
Ik ben in blijde afwachting van een Tesla S 90D. Ik heb deze in augustus besteld en gevraagd voor levering begin januari. Nu is er intussen een upgrade gekomen van de hardware van autopilot en ik heb de melding gekregen dat de wagen voorzien zal zijn van de hardware voor de nieuwe ap. Ik heb ondertussen ook de melding gekregen dat de wagen de fabriek heeft verlaten.

Vandaag kreeg ik telefoon van de Tesla verkoper om mij vragen (vreemd) of ik geïnteresseerd wat in de nieuwe AP hardware en of ik bereid was om hier €1600 of €1800 voor bij te betalen. Is dit geen gratis upgrade? Ik dacht dat je een gratis upgrade kreeg als de wagen al besteld was met AP? KAn ik hier ergens informatie over terugvinden?

Nee helaas, geen gratis upgrade. Als je niet upgrade krijg je wel de AP2 hardware maar die is softwarematig beperkt tot de AP1 functionaliteiten (dus bijv gebruik van 1 camera). Door het upgraden worden softwarematig de andere delen van de AP2 geactiveerd (bij upgrade naar enhanced autopilot naar bijv 4 camera's). Maar voor de upgrade moet je de huidige prijs betalen -/- wat je al bij bestelling voor AP1 betaald hebt.
 
Ik ben in blijde afwachting van een Tesla S 90D. Ik heb deze in augustus besteld en gevraagd voor levering begin januari. Nu is er intussen een upgrade gekomen van de hardware van autopilot en ik heb de melding gekregen dat de wagen voorzien zal zijn van de hardware voor de nieuwe ap. Ik heb ondertussen ook de melding gekregen dat de wagen de fabriek heeft verlaten.

Vandaag kreeg ik telefoon van de Tesla verkoper om mij vragen (vreemd) of ik geïnteresseerd wat in de nieuwe AP hardware en of ik bereid was om hier €1600 of €1800 voor bij te betalen. Is dit geen gratis upgrade? Ik dacht dat je een gratis upgrade kreeg als de wagen al besteld was met AP? KAn ik hier ergens informatie over terugvinden?
En hier blijft het niet bij. Wil je tzt de auto volledig autonoom kunnen laten rijden, dan komt er nog eens 6 tot 7 mille bij.
 
Ik heb mijn auto in juni besteld en hij wordt hoogstwaarschijnlijk in de week van 21 november afgeleverd. Ik had graag bijbetaald voor de AP2 hard- en software.
Ik had al stiekempjes gehoopt dat deze feature in Tilburg wordt ingebouwd, maar waarschijnlijk gebeurt dat al in de VS. Jammer.
 
Nee helaas, geen gratis upgrade. Als je niet upgrade krijg je wel de AP2 hardware maar die is softwarematig beperkt tot de AP1 functionaliteiten (dus bijv gebruik van 1 camera). Door het upgraden worden softwarematig de andere delen van de AP2 geactiveerd (bij upgrade naar enhanced autopilot naar bijv 4 camera's). Maar voor de upgrade moet je de huidige prijs betalen -/- wat je al bij bestelling voor AP1 betaald hebt.

Ok dat is duidelijk. Wat kan AP2 nu al meer? Of gaat er pas meer kunnen na een software update? Zou er 360° view zijn met 4 camera's? Ik heb juist even gekeken de nieuwe AP kost €1900 meer dan de oude.
 
Ok dat is duidelijk. Wat kan AP2 nu al meer? Of gaat er pas meer kunnen na een software update? Zou er 360° view zijn met 4 camera's? Ik heb juist even gekeken de nieuwe AP kost €1900 meer dan de oude.

Wat ik ervan gelezen heb worden de 3 camera's in de voorruit en de achteruitrijcamera dan geactiveerd. Omdat de camera's aan de zijkant niet geactiveerd worden zal er geen 360 graden dekking zijn als je kijkt op de cameradekking volgens tesla: Autopilot

Qua functionaliteit zijn de grootste verschillen:
- de gevoeligere sensoren en snellere computer waardoor hij beter de weg zal volgen en bochten strakker zal nemen
- Auto-Lane charge (bij AP1 moet je die zelf initiëren met je richtingaanwijzer, bij AP2 gaat dit helemaal vanzelf)
- ramp-to-ramp snelwegrijden (zou overigens onder AP1 met update 8.1 ook moeten kunnen)
- uitgebreidere summon functie (smart summon die ook bochten kan nemen)
- verbeterde autopark functie

Nb: €1.800 voor de upgrade klinkt weinig: de enhanced autopilot kost nu €5.600 en voor aflevering €2.800 - €3.400. De upgrade zou dus €2.200 - €2.800 moeten kosten.