Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot later bijkopen vanwege bijtelling

This site may earn commission on affiliate links.
Het is hoe je het bekijkt. Als je de EAP niet koopt betaal je toch ook al voor de sensoren die in de auto zitten. Een gedeelte wordt toch ook al voor emergency braking etc gebruikt. Dus de EAP is een stuk software die extra functies mogelijk maakt.
 
Het gaat er niet om wat jij of ik er van vinden, maar wat de belastingdienst er van vindt. De kans is erg groot dat je om de redenen die ik geef verliest. AP wordt niet achteraf en zeker niet door de dealer toegevoegd, maar door de leverancier geactiveerd. Dat is een fundamenteel verschil met door de dealer toegevoegde opties.

1) niet toegevoegd maar geactiveerd
2) niet door de dealer maar door de fabrikant

2 redenen voor de belastingdienst om dit niet als ontwijken te zien. Hoeveel duidelijker wil je het hebben? Het is niet vergelijkbaar met het voorbeeld dat je geeft.

je kiest er toch niet zelf voor dat de hardware al is toegevoegd? Als je achteraf een maand lang een autopilot demo krijgt en het bevalt erg goed dan koop je een stukje software bij de auto. Ik zie het probleem niet.

sowieso grappig om te zien dat huidige wet- en regelgeving geen raad weet met nieuwe ontwikkelingen. Of het nou softwarematige opties zijn of autonome autos.
 
Eerlijk gezegd voelt het ook wat raar, je hebt namelijk alles aan boord voor AP, het enige dat gebeurt is dat de software wordt vrijgegeven (niet toegevoegd), er wordt niets toegevoegd door de dealer. Ik vrees dat de belastingdienst wel eens dezelfde insteek kon hebben.
Tja, dat is bij bijna alle software producten het geval: afhankelijk van de betaalde licentie wordt een deel van de functies vrijgegeven. Maar de rest zit er wel gewoon in. Da's makkelijker dan per gekozen optie een andere versie van de software te moeten vrijgeven.
Vergeet niet: of je een software module nu 10.000 x dupliceert of 1x, dat maakt voor de kosten niks uit. Dat is anders dan bij fysieke producten (hardware). Dus is het niet zo dat 'je het toch hebt en het dus vreemd is dat je er extra voor moet betalen'.
 
  • Like
Reactions: ebullio
@Ipe: nee. Maar wel ervaring met juridische zaken.

@gelden: er is nog te weinig jurisprudentie over dit soort zaken. Meestal kiest de rechterlijke macht dan voor de eenvoudige oplossing. Het blijft echter met een dobbelsteen gooien, mijn vermoeden is echter dat het in het nadeel van de leaserijder gaat uitvallen. Ik vind dat ook zeker rechtvaardig gezien de algemene houding hier, en eerdere jurisprudentie zoals al aangedragen door anderen. De stelling dat het al ingebouwd is blijft overeind, en dat kon nog wel eens doorslaggevend zijn, en zelfs tot gevolg hebben dat iedereen de bijtelling aan zijn broek krijgt of dat hij/zij het nu afneemt of niet.
 
Maar dit is toch eigenlijk allemaal helemaal niet nieuw? Zo vaak dat er achteraf opties worden ingebouwd, of bijv. een auto wordt besteld met simpele bekleding om later lederen bekleding te plaatsen. Zijn zelfs aanbieders die dat zo aanbieden en specifiek wijzen op de fiscale voordelen: Voordelen achteraf inbouwen lederen autobekleding

Precies, daar moest ik ook meteen aan denken...
 
Bij mijn Tesla is het pakket met 4 jaar onderhoud meteen mee besteld. Oftewel, dat zit nu in de catalogusprijs en betaal ik ook bijtelling over (gelukkig maar 4%). Nederlandse wetgeving blijft bijzonder, er wordt puur gekeken naar de catalogusprijs. Dus onderhoudszaken die je direct mee besteld worden daar dan ook bij opgeteld. En alle upgrades die je achteraf doet horen er niet bij.

Dat klopt niet. De cataloguswaarde kan gewoon opgevraagd worden bij Ovi, en dat is het correcte bedrag.
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Even een andere redenering dan maar.

Naar mijn idee hanteert de Belastingdienst het begrip 'fiscale waarde' als volgt:
upload_2018-12-18_12-4-39.png

Deze waarde is een bedrag in euro's dat wordt bepaald op het moment van toekennen van het kenteken, op basis van de modelgegevens, accessoires en de bijbehorende cataloguswaardes.

Door deze definitie is logischerwijze:
  • er geen bezwaar tegen het aanbrengen van welke accessoires dan ook (incl. door of namens de fabrikant of importeur!) ná het toekennen van het kenteken aan de auto.
    Dit heeft per definitie geen invloed op de fiscale waarde.
  • er geen 100% correlatie van de fiscale waarde met de factuur van de aanschaf van de betreffende auto.
    Op die aanschaf krijg jij (of de leasemaatschappij) namelijk meestal een aanzienlijke korting en dus is de factuur doorgaans lager dan de fiscale waarde. Daarom heeft de fiscus bovenstaande definitie uiteraard ingevoerd.
  • van elk kenteken de onbetwistbare fiscale waarde vastgelegd in het kentekenregister.
    Bij controles, IB-aangifte, etc. wordt die fiscale waarde uit het kentekenregister gebruikt. Geen discussie mogelijk.
Is dit alles? Nee, want er is in het verleden ooit een streep getrokken door het verkopen van elektrische auto's tegen sterk verlaagde catalogusprijs/fiscale waarde door het accupakket niet mee te verkopen, maar uitsluitend te verhuren. Dit was blijkbaar over de grens van wat de Belastingdienst nog pikt. Maar eigenlijk gaat zelfs dat niet over wat de fiscus pikt, maar over hoe de fiscale waarde bepaald moet worden. Ik herinner mij de redenering dat de auto zonder accupakket geen waarde heeft c.q. onbruikbaar is, of iets in die richting.
Deze redenering lijkt mij voor FSD, EAP en dergelijke functies niet vol te houden.

Diese Angaben sind ohne Gewähr, wie immer. Ik ben slechts een simpele, doch ervaren belastingbetaler zonder formele opleiding in deze materie.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Als ik het goed begrijp via de website krijg je de autopilot proefperiode vanzelf aangeboden in het menu van je auto. Als je dan binnen die 30 dagen ja zegt dan kost het 5800 ipv 7400.
Of dat voor de model 3 ook zo is weet ik natuurlijk niet zeker maar ik neem aan dat ze AP graag alsnog willen verkopen aan klanten die het nog niet hebben.
Is alleen maar een stukje software wat al gebouwd is dus bijna pure winst voor elke nieuw verkochte AP.
 
Heb jij die proefperiode genomen op je model S of model 3?
Ik wil namelijk graag weten hoe ik dat kan nemen op mijn model 3's?
En ik heb het dus over de proefperiode na levering waarbij ik dan als het bevalt voor 5800 euro autopilot kan aanschaffen.
Bij mij werd het vanzelf met een update "erop" gezet (aangekondigd via mail) Ik heb er niets extra's voor gedaan.

Voor wie het wil weten :). Ik ben niet overgegaan tot aanschaf daar mijn eigen bijdrage al op de maximale bruto aftrekbaarheid zit. Dus lokaal heb ik niet de bijtelling zou mijn leasebedrag met ongeveer 80 euro netto per maand omhoog gaan. Dat kreeg ik er niet door bij de thuisdirectie.
 
De discussie is niet of accessoires achteraf niet aangekocht kunnen worden die buiten de catalogusprijs vallen maar het 'naleveren' van functies tegen de oorspronkelijke prijs voor levering om deze bewust buiten de catalogusprijs te houden

EAP bij levering 5300, na levering 7400.

We hebben het in mijn beleving dus over de situatie bij levering dus 5300 te betaling buiten de catalogusprijs i.p.v. 7400. Hier pak je dus dubbel voordeel omdat je 5100 minder bijtelling hebt en met deze constructie 2100 EUR minder betaald voor een functie die normaliter duurder is.
 
De discussie is niet of accessoires achteraf niet aangekocht kunnen worden die buiten de catalogusprijs vallen maar het 'naleveren' van functies tegen de oorspronkelijke prijs voor levering om deze bewust buiten de catalogusprijs te houden

EAP bij levering 5300, na levering 7400.

We hebben het in mijn beleving dus over de situatie bij levering dus 5300 te betaling buiten de catalogusprijs i.p.v. 7400. Hier pak je dus dubbel voordeel omdat je 5100 minder bijtelling hebt en met deze constructie 2100 EUR minder betaald voor een functie die normaliter duurder is.

Volgens mij zijn er 3 mogelijkheden:
-EAP bij levering, 5300 euro wat dan ook invloed heeft op je bijtelling(indien zakelijk) en/of verzekering (hogere catalogusprijs).
-EAP niet bij levering maar later via aanbieding proefperiode door Tesla, 5800 euro wat dan geen invloed heeft op je bijtelling(indien zakelijk) en/of verzekering.
-EAP niet bij levering en nemen wanneer jij dat wil, 7400 euro wat dan geen invloed heeft op je bijtelling(indien zakelijk) en/of verzekering.

TEnzij je zelf bij de verzekering aangeeft dat je autopilot mee wil verzekeren.
Dan ga je alsnog meer premie betalen.
Tenzij de verzekering zegt dat EAP je auto veiliger maakt en je dus juist korting krijgt, geen idee.
 
De discussie is niet of accessoires achteraf niet aangekocht kunnen worden die buiten de catalogusprijs vallen maar het 'naleveren' van functies tegen de oorspronkelijke prijs voor levering om deze bewust buiten de catalogusprijs te houden.
De discussie is gewoon wat-ie is.
De discussie is niet of accessoires achteraf niet aangekocht kunnen worden die buiten de catalogusprijs vallen maar het 'naleveren' van functies tegen de oorspronkelijke prijs voor levering om deze bewust buiten de catalogusprijs te houden.
Wat maakt het uit tegen welke prijs een onderdeel of functie naderhand wordt ingebouwd of geleverd?
Wat als Tesla volgend jaar iedere 2018 koper gratis EAP geeft? Of voor duizend pop? Of voor tweeduizend pop? Of voor tienduizend pop? Daar heeft de fiscus toch niks mee te maken.
We hebben het in mijn beleving dus over de situatie bij levering dus 5300 te betaling [sic] buiten de catalogusprijs i.p.v. 7400. Hier pak je dus dubbel voordeel omdat je 5100 minder bijtelling hebt en met deze constructie 2100 EUR minder betaald [sic] voor een functie die normaliter duurder is.
En wat is daar mis mee? Wat als de prijs voor latere levering ook € 5.300 zou zijn? Of gratis ? Of duizend pop? Of tweeduizend pop? Of tienduizend pop? Daar heeft de fiscus toch niks mee te maken?

Blijkbaar veronderstel jij een bepaalde moraliteit bij de Belastingdienst. Die is er echter expliciet niet.