Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Dankjewel allemaal. De knoop is doorgehakt, ik kreeg het thuisfront niet voldoende mee en ik vind de periode tot beslissen te kort: we blijven in de model S rijden. Een dakkoffer bovenop geeft in ieder geval meer ruimte. Wellicht niet voor het derde kind, maar wel voor wat extra kleding en kampeerspullen.

Je kan altijd een thule trekhaak koffer systeem gebruiken bij de model x.
 
Wat zijn de huidige verschillen tussen AP1 en AP2? Is het onverstandig om een occasion (MX uit 2016) met AP1 te kopen?

AP1 en AP2 hebben geen FSD upgrade mogelijkheid naar AP3 zoals AP2.5 deze wel heeft. AP1 heeft enkel autopilot en @Wim S. heeft de verschillen keurig vermeld.

Navigate on Autopilot (NoA) is enkel mogelijk met AP2+ i.v.m. de 360 camera view.
 
  • Like
Reactions: job-lek
AP1: MobilEye camera's aan de voorruit

AP2.0: 8 camera's rondom, sensoren en radar, Nvidia DRIVE

AP2.5: 8 camera's rondom, sensoren en radar volgens AP2.0, maar nieuwere Nvidia DRIVE

AP3.0: 8 camera's rondom, sensoren en radar volgens AP2.0, maar Tesla FSD platform
 
  • Informative
Reactions: Hbrink

Een volvo XC40 rijder probeerde mij af te snijden om zijn weg naar uitrit te vervolgen. Het kwam wel heel dichtbij op mij af, maar remde uiteindelijk gevaarlijk hard en haalde mij rechts op de uitrit in. Niet veel van te zien door narrow viewfield.

Lijkt mij een mooie bevestiging dat AP2.5 werkt bij deze soort situaties, ik heb stuur niet een keer hoeven aan te raken behalve alleen op toeter te drukken.
 
  • Informative
Reactions: widodh
Ik had laatst ook een auto op 2-baans snelweg (A73) die in de avond ineens mijn rijbaan in kwam terwijl ik hem aan het inhalen was. De bestuurder was met andere dingen dan autorijden bezig.

Voordat ik het door had greep AP in: Week uit en ging op de rem.

Sinds de recente updates (zeker 2018.48.12.1!) ben ik heeel erg te spreken over AP 2.5!
 
Gisteren heeft bij mij good old AP1 nog een fijne file op de A1 voorkomen. Ik reed richting Amsterdam bij Laren, spitsstrook rechts was open. Ik ging van de linkerbaan op AP naar de middenbaan. Terwijl mijn auto bezig met die manoeuvre gaat een Audi van de spitsstrook, zonder richting aan te geven (!) opeens een baan naar links. Ik wil ingrijpen maar voel het stuur zelf al een ruk naar links geven om niet bij die sufferd in zijn flank te eindigen.
Mijn dag was weer goed.
 
Vandaag in het nieuws https://electrek.co/2019/01/09/tesla-self-driving-package-buyers-regulations/

> Tesla warns ‘self-driving package’ buyers that activation is ‘very far away’ due to regulations

Tesla is nu eigenlijk aan het verpakken dat FSD sterk achterloopt. Ja, full self driving is ver weg maar een bestuurder met rijbewijs die kan ingrijpen onder level 3 mag nu ook al. Dat FSD ver weg is weet iedereen maar level 3 driving heeft niets met regelgeving te maken. Onder level 3 zou een autonoom voertuig met bestuurder alles mogen binnen de wegenverkeerswet omdat de bestuurder nog steeds aansprakelijk is.

Wat ze *eigenlijk* dan moeten zeggen is dat level 3 driving heel ver weg is omdat Tesla de techniek nog niet heeft.

Ik zie graag een slimme AP met stoplicht herkenning, (matrix)borden herkenning, automatisch superchargen op prive terrein. Dat mag allemaal van de weg.

Ook zie ik graag dat AP:

- op een N of snelweg ruim op tijd afremt voor een stilstaande auto.
- niet met een lomp groot snelheidsverschil langzaam of stilstaande auto's passeert op de aangrenzende rijstrook.
- als in het einde van een flauwe bocht de baan niet meer waarneembaar is maar er wel auto's stilstaan of langzaam rijden de snelheid wordt gereduceerd.
- assisted lane change de auto niet onnodig remt als er geen auto in de buurt is
- assisted lane change iets accelereert als in de dode hoek een stationair voertuig zit
- assisted lane change sneller van rijbaan wijzigt i.p.v zeer lang te wachten
- ruim op tijd afremt voor blinde bochten voor heuvels in het wegdek
- ruim op tijd afremt voor scherpe bochten naar links waar de bocht niet zichtbaar is door de vangrail

Dit allemaal is GEEN FSD maar broodnodige verbeteringen van het huidige AP systeem.

Deze verbeteringen als de bestuurde zelf rijd:

- emergency braking als AP niet geactiveerd is i.p.v. enkel emergency warnings
- bij een rijbaanwijzigingn de dodehoeksdetectie tegen stuurt of een emergy warning geeft als er een voertuig in de dode hoek zit of een voertuig met hoge snelheid van achter komt

Of level 3 self driving (dus met bestuurder die kan ingrijpen:

- stoplichten herkent en stopt bij rood.
- stoplichten herkent en simultaan gaat rollen met voorliggers ipv wachten tot het gat met de directe voorligger groot genoeg is.
- op een weg zonder belijning rechts aan houd
- op een weg met fietsstroken aan beide zijdes in het midden van de weg rijd en correct omgaat met tegemoetkomend verkeer
- rotondes kan nemen
- drempels herkend en zich aan de adviessnelheid houd
- voorrangsborden herkent en de juist richting voorrang verleend
- stopt voor een zebrapad indien er voetgangers richting het zebrapad lopen
- stopt voor overstekende kinderen in een woonerf
- fietsers van rechts voorrang verleend


Ja, dus nog een zeer lange weg te gaan maar dat heeft werkelijk he-le-maal niets te maken met wetgeving.
 
Het ding rijdt me vanzelf over de snelweg, beste van z'n klasse en nog heb je mensen die niet tevreden zijn o_O

Men is nu de FSD versie aan het testen, eigen medewerkers. Wel jammer als er dan een robot op de weg staat :)

Waarschijnlijk ziet het er niet naar uit dat lokale regelbegeving erg coöperatief is, waar natuurlijk ook de lobby van de gevestigde auto-industrie, die nog lang niet zo ver is, een rol speelt.
Het kan niet genoeg herhaald worden, de versie die wij hebben heeft nog niets met de (schaduw)draaiende FSD functies te maken.

Ik geniet dagelijks van wat hij al doet en wacht het rustig af.
 
Het ding rijdt me vanzelf over de snelweg, beste van z'n klasse en nog heb je mensen die niet tevreden zijn o_O

Wouter, ik ben redelijk tevreden met AP op 2 toch flinke problemen en dat is niet remmen voor stilstaande auto's en niet snelheid minderen voor blinde/onoverzichtelijke bochten.

Qua veiligheid is het uiteraard absurd dat indien je AP niet geactiveerd hebt de auto niet automatisch afremt wat alle overige A merken in die prijsklasses wel doen.

Deze reactie was op het feit dat Tesla aangeeft dat FSD nog ver weg is zeker in Europa i.v.m. wetgeving en dat is gewoon een keiharde leugen. Mijn voorbeelden zijn om dit sterk te ontkrachten omdat de software ook nog lang niet voldoet. Zoals ik al heel lang geleden aangaf zou ik het uitermate fijn vinden als een Tesla autonoom hier op een willekeurige N weg compleet zelfstandig naar Zuid Frankrijk zou kunnen rijden onder normale weerscondities terwijl ik in mijn stoel gewoon alert blijf. Dit mag gewoon volgens de wetgeving, deze is niet de limiterende factor.

Alle FSD achtige functies zoals stoplicht herkenning etc. verwacht ik ook niet. Sterker nog, ik heb er helemaal geen probleem mee dat het er nog niet is maar ik kan er slecht tegen dat Tesla dit rookgordijn gebruikt. Ik hoef nog helemaal niet mijn auto te summonen naar mijn restaurant omdat hij naar een gratis parkeerplek is gereden buiten de stad want dat is FSD en nog ver weg maar FSD met mij als bestuurde zou prachtig zijn en zoals aangegeven dat mag gewoon volledig van de wet.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Wouter, ik ben redelijk tevreden met AP op 2 toch flinke problemen en dat is niet remmen voor stilstaande auto's en niet snelheid minderen voor blinde/onoverzichtelijke bochten.
/**//.
Mijn Tesla houdt geen rijstroken aan.
Remt niet af in de file.
Kan niet parkeren,.. .etc.
Verder zeer tevreden mee.

De Tesla Model 3 waar ik een dagje mee gereden heb, remde wél voor stilstaande auto's. En remde wel af voor haarspeldbochten.

Misschien iets met versies...
;)
 
Even een vraag over de mijns inziens behoorlijk hysterisch ingestelde autopilot.
Na vijf jaar lekker alles zelf bepalen ben ik er na een ruime maand nog niet echt aangewend. Snelweg gaat wel, maar als het druk is (dus bijna altijd) houdt hij erg veel afstand en wisselen van rijstrook gaat ook als een bejaarde. Maar met name op de B-wegen doet hij heel neveus. Zelfs als ik alles uit zet, blijft hij nog heel zenuwachtig inhouden als er tegenliggers zijn. Laat je alles aan dan heb je de ene rem-ingreep na de andere. Met name op 60km/u wegen zonder middenstreep. En ik kan ook maar niet wennen dat dat ding zo tegen de as van de weg rijdt. Vaak is het bij tegenliggers (vrachtwagens!) 'too close for comfort', in ieder geval voor mijn comfort. Ben ik nou zo'n enorme zeurpiet of herkennen jullie dit?