Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
De hele AP/FSD soap is één van de spijtige missers van Tesla als gevolg overmoed of misschien zelfs arrogantie... dat samen met Tesla Solar Tiles en powerwalls. Allemaal producten met een prachtig potentieel maar die helaas zonder schroom in de markt worden gezet terwijl Tesla ze nog helemaal niet klaar heeft...

AP1 is nog steeds in "Beta" en werkt nu een pak minder goed dan pakweg 18 maand geleden. Binnenkort is de auto einde lease en werd de functionaliteit nooit compleet opgeleverd. Hij is wel compleet betaald.
FSD is jaren verkocht terwijl nu duidelijk wordt dat het nog jaren duurt. Je zou dan toch compensatie mogen verwachten?

Je zou denken dat Musk leert van dergelijke fouten maar gisteren heeft hij de hoverende roadster aangekondigd:confused:

Gelukkig is er de M3, nu nog een trekhaak erop en er is terug hoop.
 
  • Like
Reactions: Merijn
Ik heb ook FSD gekocht in de verwachting dat het mogelijk nog wel een jaartje zou uitlopen, maar dit soort berichten is wel een behoorlijke bummer. Gelukkig was het destijds “maar” 3000 euro.
Maar goed, ik krijg dan wel ergens in Q2 een nieuwe computer die 10x sneller is om... FSD te doen dat voorlopig niet komt.
Zou het niet een move van Tesla zijn om niet nog meer FSD verplichtingen aan te gaan?
 
Ik vind het opvallend dat er zelfs woorden als “leugen” gebruikt worden terwijl er een veel logischer verklaring is voor deze communicatie van Tesla. Namelijk dat wetgevers inderdaad niet staan te springen om akkoord te geven en Tesla technisch gezien heel dichtbij gaat komen dit jaar. Niet voor alle situaties (zoals nav on AP nu ook beperkt werkt) maar wel in veel situaties. Ze gaan ook binnenkort (ergens dit jaar) verkeerslichten en rotondes mogelijk maken. Ik blijf optimistisch, maar (met communicatie tot nu toe in achterhoofd) ook realistisch. Tesla is verrassend eerlijk tov rest van autoindustrie. Vergeet ook niet dat Audi al lvl 3 heeft in file op snelweg (werkt slechter dan Tesla, maar Audi beweert dat je niet hoeft op te letten).
 
  • Like
Reactions: Duke-U and robertvg
Ik vind het opvallend dat er zelfs woorden als “leugen” gebruikt worden terwijl er een veel logischer verklaring is voor deze communicatie van Tesla. Namelijk dat wetgevers inderdaad niet staan te springen om akkoord te geven en Tesla technisch gezien heel dichtbij gaat komen dit jaar. Niet voor alle situaties (zoals nav on AP nu ook beperkt werkt) maar wel in veel situaties. Ze gaan ook binnenkort (ergens dit jaar) verkeerslichten en rotondes mogelijk maken. Ik blijf optimistisch, maar (met communicatie tot nu toe in achterhoofd) ook realistisch. Tesla is verrassend eerlijk tov rest van autoindustrie. Vergeet ook niet dat Audi al lvl 3 heeft in file op snelweg (werkt slechter dan Tesla, maar Audi beweert dat je niet hoeft op te letten).

Ik weet niet hoe de teksten nu zijn hoe Tesla de AP2,5 verkoopt maar toen ik de auto kocht stond er in de verkoop info dat de auto zou kunnen rijden van deur tot deur maar dat je wel zelf moet blijven opletten en kunnen ingrijpen. Expliciet werd genoemd dat hij zelf ook op en afritten zou nemen op basis van de bestemming, zelfstandig zonder aangeven van de bestuurder zal inhalen, rotondes nemen en ook zelf een parkeerplaats zou zoeken op de bestemming. Dat was geen toekomst maar aanwezig op de auto bij aflevering naderhand zouden nog nieuwe opties worden toegevoegd als de wetgeving dit zou toestaan.

Ik heb begrepen dat Tesla deze tekst later weer wat heeft afgezwakt maar je zou dan wel kunnen stellen dat de kopers zijn voorgelogen die in die tijd de auto gekocht hebben.

Zelfs FSD mag zolang de bestuurder zelf verantwoordelijk blijft dus het geen toestemming hebben volgens de wetgeving lijkt mij geen excuus.
 
  • Like
Reactions: Eriksc
Vandaag staat er dit:
Geavanceerde Autopilot
De vernieuwde Autopilot voegt nieuwe functionaliteiten toe aan de Tesla Autopilot rijervaring. De verbeteringen omvatten het gaan van één naar vier camera’s voor een grotere nauwkeurigheid, redundantie, en om snel naderende voertuigen in aangrenzende rijstroken waar te nemen. Daarnaast bieden 12 ultrasone sonarsensoren een 360-gradendekking rond uw auto, met bijna tweemaal het bereik en de resolutie van de vorige versie.

De aanzienlijk toegenomen sensorinformatie wordt verwerkt door een computer met 40 keer meer rekenkracht dan voorheen. Uw Tesla past de snelheid automatisch aan aan de verkeersomstandigheden, behoudt zijn positie op de rijstrook, wisselt van rijstrook met opdracht van de bestuurder, parkeert zelf op een parkeerplek in de buurt en rijdt via de Summon functie uw garage automatisch in en uit. De geavanceerde Autopilot moet echter nog steeds worden beschouwd als een assistentiefunctie voorde bestuurder. De bestuurder blijft ten alle tijden verantwoordelijk voor het onder controle houden van de auto.

Tesla’s geavanceerde Autopilot is geïntroduceerd en uitgerold. Onder voorbehoud van goedkeuring door regelgevende instanties worden er nieuwe functies beschikbaar gemaakt zodra deze gevalideerd zijn.


Als ik dit goed lees is dit exact wat AP1 doet onder "Beta". Dus na vele jaren zijn we terug naar af...
 
Laat het duidelijk zijn dat ik ook de FSD optie heb. Ik heb echter geen enkele verwachting dat level 3 snel voor Tesla mogelijk is dan wel uitgerold is. Ik ga er vanuit dat dat 3-5 jaar weg is. Aangezien ik de auto minimaal 7 jaar wil rijden hoop ik dat ik er nog profijt van heb!
 
Ik vind het helemaal niks die autopilot, herken alles wat je beschrijft. Ik vind zelf rijden vele malen ontspannender, terwijl het omgekeerde het geval zou moeten zijn. Maar ik hoor kennelijk tot de minderheid, het zij zo.
Mee eens. Achteraf gezien had ik Autopilot nooit willen bestellen. Een teleurstellende optie op een verder prachtige auto.
Die AP2 optie heeft de catalogusprijs ook boven de eur 100.000 ex BTW gebracht waardoor verzekeren duurder / moeilijker is geworden.

Dit gezegd hebbende, TACC cruise control bevalt me redelijk, en daarvoor was de Autopilot optie vereist.
 
Mee eens. Achteraf gezien had ik Autopilot nooit willen bestellen. Een teleurstellende optie op een verder prachtige auto.
Die AP2 optie heeft de catalogusprijs ook boven de eur 100.000 ex BTW gebracht waardoor verzekeren duurder / moeilijker is geworden.

Dit gezegd hebbende, TACC cruise control bevalt me redelijk, en daarvoor was de Autopilot optie vereist.
Zoveel mensen, zoveel wensen.. Maar snappen doe ik het niet;) Ik vind AP hét verschil maken! Waar het kan staat hij aan.
AP heeft mijn personal-snelweg-range verveelvoudigd. (vroeger zal ik al snel te knikkebollen)
Ik heb mijn woon-werk route gewijzigd omdat de ideale route over een binnendoor-weg gaat zonder goede belijning.
Mede dankzij AP inmiddels enige malen met de Tes op vakantie geweest (waar we normaal het vliegtuig zouden pakken)
Mede dankzij AP kilometrage verdubbeld. Met mijn vorige A7 reed ik 12.500 per jaar. Tot nu toe verdubbeling. (de Tes is bijna jarig)

Ik vind mijn Tes een heerlijke auto maar het totaal-pakket inclusief AP maakt hem de beste... Zonder AP vind ik het eigenlijk alleen een snelle, stille, fijne auto. Dat was de A7 ook.
 
Zoveel mensen, zoveel wensen.. Maar snappen doe ik het niet;) Ik vind AP hét verschil maken! Waar het kan staat hij aan.
AP heeft mijn personal-snelweg-range verveelvoudigd. (vroeger zal ik al snel te knikkebollen)
Ik heb mijn woon-werk route gewijzigd omdat de ideale route over een binnendoor-weg gaat zonder goede belijning.
Mede dankzij AP inmiddels enige malen met de Tes op vakantie geweest (waar we normaal het vliegtuig zouden pakken)
Mede dankzij AP kilometrage verdubbeld. Met mijn vorige A7 reed ik 12.500 per jaar. Tot nu toe verdubbeling. (de Tes is bijna jarig)

Ik vind mijn Tes een heerlijke auto maar het totaal-pakket inclusief AP maakt hem de beste... Zonder AP vind ik het eigenlijk alleen een snelle, stille, fijne auto. Dat was de A7 ook.
Ik lees dit soort redenaties met een zekere jaloezie. Ik zou namelijk maar al te graag willen dat ik het zo zou ervaren. Maar ik vind het (te) snel inhouden achter een voorligger irritant en de traagheid van de lane change bovendien hinderlijk voor de weggebruikers achter me (ik rijd vrijwel altijd in de spits op de ring-A10), vooral door het onnodige inhouden en daarna weer versnellen bij die lane change. Om van de incidentele phantom brakes nog maar te zwijgen.

Soms heb ik het gevoel dat mijn auto misschien nog gecalibreerd moet worden of zo. Maar zoals je zegt, iedereen zijn smaak en ik hoef ook niet zo nodig een negatief betoog te houden, het is denk ik meer dat ik mezelf zo graag zou willen overtuigen van de kracht van AP, en dat lukt me gewoon niet.

Misschien als het nog eens volledig autonoom rijden wordt dat je je pas echt overgeeft aan de auto en je zelf met andere zaken gaat bezig houden waardoor je je minder bewust wordt van het gedrag van de auto. Maar nu erger ik me dood aan dat inhouden-versnellen-inhouden dat ik niet zelf regel, waardoor ik binnen een paar minuten de regie maar weer overneem. Dat ervaar ik als relaxter rijden dan op AP.
 
  • Like
Reactions: KrisB
Je moet wat leren rijden met autopilot, en begrijpen dat dat ding als computer het soms echt wel beter weet.

Als je een verstokte bumperklever was, ga je met autopilot niet blij zijn, behalve als je beseft hoe slecht je rijgedrag tevoren was.

In stand 2 houdt autopilot bij mij bijvoorbeeld 1 seconde tussenafstand aan, wat een seconde minder is dan wat een goed chauffeur qua stopafstand kan aanhouden.

Als je 120 rijdt, en je nadert een vrachtwagen, mag je ervan uitgaan dat je Tesla op autopilot bij 100 meter afstand al zal vertragen, wat logisch is want hij wil natuurlijk in volle vertrouwen en zonder noodstop op een tragere voorligger naderen. Als je voor die tijd al je richtingsaanwijzer aan zet en je hand even aan je stuur laat hangen, zal de auto netjes zonder vertragen van rijvak wisselen.

Ik heb dus zelden aan de hand dat mijn auto zich inhoudt bij een lane change.
 
  • Like
Reactions: Sijsje and daud
Ik ben zeker geen bumperklever. En mijn auto houdt zelfs in als ik een baan naar links ga terwijl er niemand voor me zit. Het is net alsof hij even twijfelt over de nieuwe baan waarin hij terecht komt, en even moet verkennen of daar de baan wel vrij is.
Ik experimenteer er ook regelmatig mee. Als het rustig is en als het druk is, richtingaanwijzer langer of korter aanhouden, maar het gedrag is nogal grillig. Het is het verkeerde draadje om hier een lange discussie van te maken, maar dit is precies wat ik me vaak afvraag. Klopt mijn auto wel, als anderen hier zo enthousiast over zijn.
 
Ik ben zeker geen bumperklever. En mijn auto houdt zelfs in als ik een baan naar links ga terwijl er niemand voor me zit. Het is net alsof hij even twijfelt over de nieuwe baan waarin hij terecht komt, en even moet verkennen of daar de baan wel vrij is.
Ik experimenteer er ook regelmatig mee. Als het rustig is en als het druk is, richtingaanwijzer langer of korter aanhouden, maar het gedrag is nogal grillig. Het is het verkeerde draadje om hier een lange discussie van te maken, maar dit is precies wat ik me vaak afvraag. Klopt mijn auto wel, als anderen hier zo enthousiast over zijn.
Keer stukje rijden met andere auto lijkt me enige manier om dat antwoord te krijgen, toch?
 
Zoveel mensen, zoveel wensen.. Maar snappen doe ik het niet;) Ik vind AP hét verschil maken! Waar het kan staat hij aan.
AP heeft mijn personal-snelweg-range verveelvoudigd. (vroeger zal ik al snel te knikkebollen)
Ik heb mijn woon-werk route gewijzigd omdat de ideale route over een binnendoor-weg gaat zonder goede belijning.
Mede dankzij AP inmiddels enige malen met de Tes op vakantie geweest (waar we normaal het vliegtuig zouden pakken)
Mede dankzij AP kilometrage verdubbeld. Met mijn vorige A7 reed ik 12.500 per jaar. Tot nu toe verdubbeling. (de Tes is bijna jarig)

Ik vind mijn Tes een heerlijke auto maar het totaal-pakket inclusief AP maakt hem de beste... Zonder AP vind ik het eigenlijk alleen een snelle, stille, fijne auto. Dat was de A7 ook.

Hier herken ik mij volledig in (AP1 wel).

Ik lees dit soort redenaties met een zekere jaloezie. Ik zou namelijk maar al te graag willen dat ik het zo zou ervaren. Maar ik vind het (te) snel inhouden achter een voorligger irritant en de traagheid van de lane change bovendien hinderlijk voor de weggebruikers achter me (ik rijd vrijwel altijd in de spits op de ring-A10),
Je weet toch dat je 7 standen hebt voor de afstand. Die van mij staat meestal op 3. Heel soms, bij agressief verkeer op 1, maar dan let ik zef nog extra op. Ik vind hem eigenlijk vrij dicht rijden. De eerste keren was ik er totaal niet gerust in.
De lane change schijnt inderdaad met AP2 niet zo vlot te gaan als met AP1. Maar auto lane change vind ik nu niet direct de grote winst. Als je nog steeds de richtigaanwijzer moet op zetten én het stuur moet laten voelen dat je er nog bent, kan je er even goed ook manueel een draai aan geven.
 
  • Like
Reactions: daud
Maar auto lane change vind ik nu niet direct de grote winst. Als je nog steeds de richtigaanwijzer moet op zetten én het stuur moet laten voelen dat je er nog bent, kan je er even goed ook manueel een draai aan geven.
Ik vind het erg vlot en goed verlopen, zelfs bij druk verkeer. Bij druk verkeer durf ik het zelfs te gebruiken om in te voegen bij verkeerswisselaars, en hij doet het wonderwel goed om een plek te vinden en daar in te voegen.

En tenslotte is de richtingsaanwijzer aan zetten, even aan het stuur leunen en de richtingsaanwijzer uit zetten minder handelingen dan het manueel doen, en je krijgt er die luide geluidssignalen van AP uit en AP aan niet bij :)
 
Ik ben zeker geen bumperklever. En mijn auto houdt zelfs in als ik een baan naar links ga terwijl er niemand voor me zit. Het is net alsof hij even twijfelt over de nieuwe baan waarin hij terecht komt, en even moet verkennen of daar de baan wel vrij is.
Ik experimenteer er ook regelmatig mee. Als het rustig is en als het druk is, richtingaanwijzer langer of korter aanhouden, maar het gedrag is nogal grillig. Het is het verkeerde draadje om hier een lange discussie van te maken, maar dit is precies wat ik me vaak afvraag. Klopt mijn auto wel, als anderen hier zo enthousiast over zijn.

Ik herken je gevoelens. Ik ken mensen die AP heerlijk vinden, maar zelf voel ik me er niet gemakkelijk bij.

Het systeem anticipeert voor mijn gevoel te weinig ten opzichte van hoe ik zelf rijd. Als er iemand voor mij invoegt - wat je kunt voorspellen aan hand van het knipperlicht - minder ik al langzaam wat vaart, zodat ik niet hoef te remmen. Met AP gaat de auto meteen op de rem staan omdat hij de tussenruimte wil handhaven. Dat gaat te abrupt en is voor mijn gevoel onnodig. Onder V9.0 gaat het ietsje beter maar nog verre van ideaal voor mijn gevoel.

Iets anders is de snelheid langs een rijbaan met stilstaand of langzamer rijdend verkeer. Zelf matig ik dan mijn snelheid omdat er zomaar een auto uit kan schieten. Met AP gaat de auto er met een te harde en voor mijn gevoel onveilige snelheid voorbij. Ik besef dat mijn gevoel hierbij een grote rol speelt, misschien te groot.

Ik heb AP overigens niet zelf gekozen. Ik kocht een demo P100D waarop AP was geactiveerd met een hoge korting van €16.000 en vroeg om AP uit te zetten, waardoor mijn korting opliep tot €21.000. Alleen zijn ze dat vergeten :oops:
 
  • Like
Reactions: Edi99
Ik maak aardig wat kms op AP2 (ik schat nu zo’n 60-70.000 kms van de 90K die er nu opstaan) en ik herken de klacht wel. Ikzelf heb mijn voet altijd bij het wattpedaal en meestal overrule ik de lanechange om daarna direct weer AP op te zetten.
Mijn ervaring is dat je 70% van de reis een beetje oplettende passagier bent ipv voordurende micro-bewegingen en coordinatie oog-hand-voet om met het verkeer mee te rijden. Dat maakt dat je veel fitter aankomt. Ook even een snoepje pakken of op het scherm kijken levert geen gevaar van uit de rijstrook driften op.
De halleluja verhalen van AP die een botsing voorkomt heb ik nog niet meegemaakt. Al met al tevreden mee, al hoop ik dat snel wat FSD achtige zaken beschikbaar komen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Mijn ervaring is dat je 70% van de reis een beetje oplettende passagier bent ipv voordurende micro-bewegingen en coordinatie oog-hand-voet om met het verkerr mee te rijden. Dat maakt dat je veel fitter aankomt.
Heel goede omschrijving van mijn gevoel, maar op de snelweg stijgt dat voor mij makkelijk naar 90%. Het verschil in comfort tussen rijden op ACC en AP is erg groot; dat wegvallen van die micro-stuurbewegingen en de constante aandacht die je daarvoor nodig hebt maakt echt een groot verschil op mijn comfort, in die mate dat ik rijden op wegen waar AP niks kan (wegen zonder belijning) erg vervelend vind en daar vaak te hard ga rijden om zo snel mogelijk terug op een AP-capabele weg te rijden.
 
Ik ben zeker geen bumperklever. En mijn auto houdt zelfs in als ik een baan naar links ga terwijl er niemand voor me zit. Het is net alsof hij even twijfelt over de nieuwe baan waarin hij terecht komt, en even moet verkennen of daar de baan wel vrij is.
Ik experimenteer er ook regelmatig mee. Als het rustig is en als het druk is, richtingaanwijzer langer of korter aanhouden, maar het gedrag is nogal grillig. Het is het verkeerde draadje om hier een lange discussie van te maken, maar dit is precies wat ik me vaak afvraag. Klopt mijn auto wel, als anderen hier zo enthousiast over zijn.

Ik zie nog steeds grote verschillen tussen AP1 en AP2/2.5. AP1 is veel en veel soepeler in de omgang. Doet lanechange vrijwel onmiddellijk en gaat behoorlijk soepel om met invoegers. Ook inhalen doet ie prettig zonder eerst te vertragen zoals bij AP2. AP2 rijdt soms niet strak tussen de lijnen, AP1 doet dat wel heel solide.
Dat AP2 AP1 duidelijk nog niet voorbij is, is de enige reden waarom ik geen nieuwe Model S koop. Ik heb enorm veel aan AP1, vooral omdat het rijden met één oog zeer vermoeiend is. Afstanden kan ik niet goed inschatten, het rijden binnen de rijbaan is op lange afstanden voor mij zeer vermoeiend. AP1 doet dat allemaal met het grootste gemak.
Ik rij dan ook zeker 95% van al mijn kilometers, ook op 80 km wegen, met AP1.

@mod. Mogelijk verhuizen naar AP draadje? -
Mod: is nu gebeurd
 
Ik ben zeker geen bumperklever. En mijn auto houdt zelfs in als ik een baan naar links ga terwijl er niemand voor me zit. Het is net alsof hij even twijfelt over de nieuwe baan waarin hij terecht komt, en even moet verkennen of daar de baan wel vrij is.
Ik experimenteer er ook regelmatig mee. Als het rustig is en als het druk is, richtingaanwijzer langer of korter aanhouden, maar het gedrag is nogal grillig. Het is het verkeerde draadje om hier een lange discussie van te maken, maar dit is precies wat ik me vaak afvraag. Klopt mijn auto wel, als anderen hier zo enthousiast over zijn.

Herkenbaar gedrag (S100D uit eind 2018). Ik rij ook dagelijks op de A9 en A10 (halve cirkel ongeveer). Daarbij heb ik AP wel vrijwel altijd aan staan - met name eind van de dag waarbij je toch meer vermoeid naar huis rijdt, in het donker nog en met het slechte weer van de afgelopen week - ben ik erg blij dat ik het heb. Met AP aan ben ik wel minder geneigd om in te halen. Het maakt op die 40 km die ik dan rij toch niets uit qua tijd. Maar anders moet je het een keer uitproberen met mijn auto. Dagje swappen of car -;)