Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
In het artikel worden al conclusies getrokken voordat vast staat wat de oorzaak is…..

Het is onduidelijk wie de veroorzaker is, mogelijk ging het mis doordat de elektrische auto op automatische piloot stond. Door het ongeluk is de N9 deels afgesloten voor verkeer.

Ik heb al heel veel kilometers op AP gereden, maar eigenlijk nog nooit een situatie gehad op dit soort wegen dat er een aanrijding zou ontstaan door het gebruik van AP.
 
In het artikel worden al conclusies getrokken voordat vast staat wat de oorzaak is…..

Het is onduidelijk wie de veroorzaker is, mogelijk ging het mis doordat de elektrische auto op automatische piloot stond. Door het ongeluk is de N9 deels afgesloten voor verkeer.

Ik heb al heel veel kilometers op AP gereden, maar eigenlijk nog nooit een situatie gehad op dit soort wegen dat er een aanrijding zou ontstaan door het gebruik van AP.
Mwa, op een N-weg met dubbele doorgetrokken streep waar ik soms rij op fsd is een fietsersoversteekplaats met verdrijvingsvlak en vluchtheuvel. Er zit daardoor een slinger in de weg, waar fsd wat laks mee omgaat. Na de oversteekplaats moet je dus snel links/rechts bijsturen. Doet fsd prima, maar daarna zit je naar mijn smaak onrustbarend dichtbij de linker-linkerstreep. Als op zo'n moment een vrachtwagenchauffeur effe een sjekkie zit te rollen, ben je de Sjaak met je kwark.

Maar goed, na 60.000km merendeels op fsd rijden óók binnen de bebouwde kom, vloek ik eigenlijk alleen op het systeem omdat het zo verrekte conservatief is
 
...Doet fsd prima, maar daarna zit je naar mijn smaak onrustbarend dichtbij de linker-linkerstreep. Als op zo'n moment een vrachtwagenchauffeur effe een sjekkie zit te rollen, ben je de Sjaak met je kwark....
Soms komt de auto inderdaad dicht bij de streep, maar dichtbij de streep is toch niet over de streep?

Op een N-weg heb ik in een bocht op een doorgaand stuk weg nog niet gehad dat de auto de streep over gaat. Bij vluchtheuvels en slingers bij oversteekplaatsen moet je inderdaad wel oppassen, maar als ik de foto's van het ongeval bekijk was dat daar niet het geval.
 
Mwa, op een N-weg met dubbele doorgetrokken streep waar ik soms rij op fsd is een fietsersoversteekplaats met verdrijvingsvlak en vluchtheuvel. Er zit daardoor een slinger in de weg, waar fsd wat laks mee omgaat. Na de oversteekplaats moet je dus snel links/rechts bijsturen. Doet fsd prima, maar daarna zit je naar mijn smaak onrustbarend dichtbij de linker-linkerstreep. Als op zo'n moment een vrachtwagenchauffeur effe een sjekkie zit te rollen, ben je de Sjaak met je kwark.

Maar goed, na 60.000km merendeels op fsd rijden óók binnen de bebouwde kom, vloek ik eigenlijk alleen op het systeem omdat het zo verrekte conservatief is
Op zulke wegen zet ik vaak bij tegemoetkomende vrachtwagens in bochten de FSD af, want die komen inderdaad wel heel dichtbij soms
 
Mwa, op een N-weg met dubbele doorgetrokken streep waar ik soms rij op fsd is een fietsersoversteekplaats met verdrijvingsvlak en vluchtheuvel. Er zit daardoor een slinger in de weg, waar fsd wat laks mee omgaat. Na de oversteekplaats moet je dus snel links/rechts bijsturen. Doet fsd prima, maar daarna zit je naar mijn smaak onrustbarend dichtbij de linker-linkerstreep. Als op zo'n moment een vrachtwagenchauffeur effe een sjekkie zit te rollen, ben je de Sjaak met je kwark.

Maar goed, na 60.000km merendeels op fsd rijden óók binnen de bebouwde kom, vloek ik eigenlijk alleen op het systeem omdat het zo verrekte conservatief is
Eens. Ik rij bijna alles met het systeem. Nog meer dan met de S. de correcties die je moet doen wegen niet op tegen de grotere ontspanning voor mij tijdens het rijden.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Eens. Ik rij bijna alles met het systeem. Nog meer dan met de S. de correcties die je moet doen wegen niet op tegen de grotere ontspanning voor mij tijdens het rijden.
+1
Voornaamste correcties bij mij gebeuren met de rechtervoet, om sneller de voorganger te volgen, bochten niet belachelijk traag te nemen, bij verhogen van de snelheidslimiet, wat sneller - maar nog steeds chill - op te trekken.
 
  • Like
Reactions: Jaapje and job-lek
+1
Voornaamste correcties bij mij gebeuren met de rechtervoet, om sneller de voorganger te volgen, bochten niet belachelijk traag te nemen, bij verhogen van de snelheidslimiet, wat sneller - maar nog steeds chill - op te trekken.
Wat ik vooral niet begrijp is waarom in file als het verkeer weer gaat rijden de autopilot vol gas geeft om geen gat te laten vallen, wat volgens mij best wat rustiger mag, terwijl wanneer je boven de 80 rijdt hij rustig een gat laat vallen waar een containerschip tussen kan waarbij ik denk; kom op, je kunt het, geef gas.
Meer mensen die ervaring?
 
Wat ik vooral niet begrijp is waarom in file als het verkeer weer gaat rijden de autopilot vol gas geeft om geen gat te laten vallen, wat volgens mij best wat rustiger mag, terwijl wanneer je boven de 80 rijdt hij rustig een gat laat vallen waar een containerschip tussen kan waarbij ik denk; kom op, je kunt het, geef gas.
Meer mensen die ervaring?
ja herken ik, de medepassagiers worden er zelfs misselijk van, in de file moet dan de AP er af.
 
  • Like
Reactions: Gtech
Wat ik vooral niet begrijp is waarom in file als het verkeer weer gaat rijden de autopilot vol gas geeft om geen gat te laten vallen, wat volgens mij best wat rustiger mag, terwijl wanneer je boven de 80 rijdt hij rustig een gat laat vallen waar een containerschip tussen kan waarbij ik denk; kom op, je kunt het, geef gas.
Meer mensen die ervaring?
Inderdaad. Een file waar het langzaam rijden is, is nog wel te doen.
Maar een file waarbij je vanuit stilstand weer weg moet rijden? Dat doe ik liever zelf in plaats dat de auto vol gas weg rijdt...
 
Wat ik vooral niet begrijp is waarom in file als het verkeer weer gaat rijden de autopilot vol gas geeft om geen gat te laten vallen, wat volgens mij best wat rustiger mag, terwijl wanneer je boven de 80 rijdt hij rustig een gat laat vallen waar een containerschip tussen kan waarbij ik denk; kom op, je kunt het, geef gas.
Meer mensen die ervaring?
Vol gas is naar mijn idee wat overdreven, maar ik lees vaker dat mensen hier last van hebben. Het komt bij mij natuurlijk ook wel eens voor dat de auto te snel versnelt maar over het algemeen, 70/80% van de file kilometers, gaat de acceleratie wel goed.
Ik heb de indruk dat het (bij mij) vooral fout gaat als de voorganger snel optrekt en vervolgens weer Rij abrupt moet stoppen.
Ik denk dat het wellicht ook te maken heeft met de instellingen, ik rijd altijd op chill en volgafstand 4/5.

Wat ik wel een grotere tekortkoming vind in de file is dat de auto in de file in het midden van de rijbaan blijft rijden en niet wat meer naar links/rechts aanhoud om ruimte te laten voor motoren/hulpverleners.
(we dwalen overigens wel af van het topic………)
 
  • Like
Reactions: OttoR
Op welke waarde heb je de afstand staan?
Dit was ik, met afstand altijd op 4 😉
20230215_172431.jpg
 
Dit was ik, met afstand altijd op 4 😉

Ik was het ook. Afstand altijd op 2, behalve met heel slecht weer.

Ik zou er bijna aan beginnen te twijfelen… 😔

Dit is een forum. Discussies gaan alle kanten uit. Zo leer je wel eens iets interessants terwijl je het eigenlijk niet zocht.

Laat die disagree maar komen.