Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij bijna leeg is toch even zweten

This site may earn commission on affiliate links.
Met een SuC op 100 km, een DeC die alleen in het seizoen toegankelijk is? Je zult 's nachts naar het ziekenhuis op 50 km moeten. Spannend? Voor mij wel.

ook - maar dat had je er niet bij gezegd! - nee die snap ik wel en probeer ik doorgaans ook te voorkomen. Zeker als je op locatie niet sneller dan 220V kunt laden.

Ik las het als aankomen bij de volgende SuC.
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Ik had recent zo'n zweet- en billenknijpmomentje. Onderweg naar Noorwegen. Navi en ABRP adviseerden beide de SUC's "Emsbüren" en daarna "Lohne". Nou is woonplaats-Lohne zo'n 320 KM dus met de MS75 moet dat haalbaar zijn. We hadden geen haast en reden in een normaal tempo Emsbüren voorbij. Ter hoogte van de 1 ging het fout... We zaten gezellig te kletsen, op het laatste moment schoten we de 1 op, helaas in de verkeerde richting. Kan gebeuren, niks aan het handje, eerste afslag omkeren. Helaas was de eerste afslag 20 km verder, dus in totaal werd er 40 km aan onze trip toegevoegd:eek:

SOC aankomst daalde van 5% naar -/- 5%... Dit zorgde voor stress in de auto (understatement). Onmiddellijk in de slipstream-stand achter een vrachtwagen. Ter hoogte van de afslag waar we konden keren was de -/- 5 gestegen naar -/-3%. Toen de 0% op het scherm verscheen ging er een zucht van verlichting door de auto die tot in Emsbüren te horen was. Uiteindelijk bij de SUC gearriveerd met een SOC van 6%(!!!!!!!!!)

Belangrijke les geleerd: gij zult achter vrachtwagens hangen / 80 km/h rijden en veel range toevoegen...
 
Gisteravond onverwachts weg en de auto was nog niet aan de lader in de straat. Dit doe ik meestal richting de tijd dat ik naar bed ga. Immers betaal je ook sessie kosten en wil voorkomen dat ik onnodig betaal voor korte sessies. Bij een paal laden is al stukken duurder met vaak 0.34 EUR per kWh. Dit terwijl ik thuis

Volgens de navigatie zou ik bij een roundtrip thuis aankomen met 8%. Met dat in het achterhoofd echt heel deftig gereden maar vooral op de terugweg gingen de percenten hard. Op bestemming al minder dan dan aangegeven maar toen gaf de navigatie aan dat ik met 5% thuis zou komen.

View attachment 344566

Bij de laadpaal aangekomen met 2% wat dus wel een heel stuk minder is. Dit voelde aan alsof ik met een ICE onder het laatste streepje reed. Met mijn oude opeltje stond ik zo ook eens stil terwijl de boordcomputer aangaf dat ik nog 17 kilometer kon rijden. Dat reed echt niet lekker!

Een vriend die met me mee reed gaf aan dat er onder de 0% ook nog wat zit en anders Tesla kan bellen zodat ze op afstand deze buffer vrijgeven. Is dat waar? Zo ja, dan vind ik dit geen probleem om nog eens te doen maar anders voorkom ik dit liever.

Heb wel eens tot -21 gereden en ben eens met -8 gestrand met lege accu. Voel me prima comfortabel om op 0 of 1 aan te komen maar - doe ik niet meer. Ervaring staat hier beschreven
Accu tot op de bodem leegrijden
 
  • Like
Reactions: Dwarde
Ik denk dat je volgende keer gewoon een Italiaanse adapter moet meenemen, én een "goede" verlengkabel (één waarvan je + en - kan omdraaien en nog steeds een aarde hebt). Zo doe ik dat alvast in Italië (en Frankrijk, en Zwitserland).

Dat had ik dus laatst nodig op een locatie in Belgie/Wallonië -> Stopcontacten met Pen aarde waardoor ik niet kon laden (+/- verkeerd om).

Heeft hier iemand goede ervaring met een degelijke (reis) adapter om dit probleem te omzeilen? Helaas wegens wegwerkzaamheden om moeten rijden via luxemburg om daar te laden aan de supercharger (ruim uur extra onderweg).
 
Dat had ik dus laatst nodig op een locatie in Belgie/Wallonië -> Stopcontacten met Pen aarde waardoor ik niet kon laden (+/- verkeerd om).

Heeft hier iemand goede ervaring met een degelijke (reis) adapter om dit probleem te omzeilen? Helaas wegens wegwerkzaamheden om moeten rijden via luxemburg om daar te laden aan de supercharger (ruim uur extra onderweg).
De Fivari @fivari
 
Dat had ik dus laatst nodig op een locatie in Belgie/Wallonië -> Stopcontacten met Pen aarde waardoor ik niet kon laden (+/- verkeerd om).

Heeft hier iemand goede ervaring met een degelijke (reis) adapter om dit probleem te omzeilen? Helaas wegens wegwerkzaamheden om moeten rijden via luxemburg om daar te laden aan de supercharger (ruim uur extra onderweg).

nog veel simpeler. Neem een verlengsnoer (3X2,5) mee met een Franse stekker (male). Die stop je in dat Franse stopcontact - de andere in de UMC - en zo nodig kan je die laatste stekker omdraaien. Werkt prima - kost vrijwel niets.
 
nog veel simpeler. Neem een verlengsnoer (3X2,5) mee met een Franse stekker (male). Die stop je in dat Franse stopcontact - de andere in de UMC - en zo nodig kan je die laatste stekker omdraaien. Werkt prima - kost vrijwel niets.
Kan ook, maar de Fivari ook al meerdere keren gebruikt omdat door spanningsverschil niet kon laden met de UMC. Verder vindt ik het makkelijk dat de meest voorkomende stekkers er bij zitten.
 
Kan ook, maar de Fivari ook al meerdere keren gebruikt omdat door spanningsverschil niet kon laden met de UMC. Verder vindt ik het makkelijk dat de meest voorkomende stekkers er bij zitten.
Zoals ik al aangaf, op plekken waar de UMC het eigenlijk zou moeten doen werd ik meerdere malen geconfronteerd met het feit dat hij niet werkte. Zal wel met het spanningsverschil te maken hebben. Om die reden pak ik tegenwoordig standaard de Fivari maar, dan zit ik altijd goed...
 
Kan ook, maar de Fivari ook al meerdere keren gebruikt omdat door spanningsverschil niet kon laden met de UMC. Verder vindt ik het makkelijk dat de meest voorkomende stekkers er bij zitten.

ik gebruik om die reden de juicebooster - blij dat ik'm heb. Maar als het probleem alleen is dat je de stekker niet kunt omdraaien (dat was de vraag dacht ik..) dan is zo'n kabeltje een stuk goedkoper -;)
 
Volgende keer even langs de Kruitvat en een paar van deze in de frunk leggen:D

13BC8432-F708-4A49-A74D-FFDBBE95A07A.jpeg
 
nog veel simpeler. Neem een verlengsnoer (3X2,5) mee met een Franse stekker (male). Die stop je in dat Franse stopcontact - de andere in de UMC - en zo nodig kan je die laatste stekker omdraaien. Werkt prima - kost vrijwel niets.

Dit werkt enkel als één van de geleiders op +/- 0V staat (tov de aarde).
Maar er zijn in België op vele plaatsen nog 3*220V netten; met +/- 135V op beide geleiders.
En dan zal de Tesla-UMC nooit werken.
 
Laatst op terugweg van de côte d’azur geconfronteerd met de Mistral. Ondanks mooie weer aan de kust, stormachtige wind op kop. Aankomstpercentage ging ook negatief. Beetje vertraagd (steeds nog 20 per uur sneller dan wat de aanbeveling op het scherm aangaf) en komt meteen goed. Nooit gestresst.
 
Dit werkt enkel als één van de geleiders op +/- 0V staat (tov de aarde).
Maar er zijn in België op vele plaatsen nog 3*220V netten; met +/- 135V op beide geleiders.
En dan zal de Tesla-UMC nooit werken.

Ik denk dat dit het geval is geweest. Want ik had een verlengsnoer bij mij en heb de stekker van de UMC omgewisseld zonder resultaat (3x rode knipper als ik het goed herinner). Mijn conclusie was dus dat het aan mijn verlengsnoer lag icm de belgische aansluiting.
 
Ik had recent zo'n zweet- en billenknijpmomentje. Onderweg naar Noorwegen. Navi en ABRP adviseerden beide de SUC's "Emsbüren" en daarna "Lohne". Nou is woonplaats-Lohne zo'n 320 KM dus met de MS75 moet dat haalbaar zijn. We hadden geen haast en reden in een normaal tempo Emsbüren voorbij. Ter hoogte van de 1 ging het fout... We zaten gezellig te kletsen, op het laatste moment schoten we de 1 op, helaas in de verkeerde richting. Kan gebeuren, niks aan het handje, eerste afslag omkeren. Helaas was de eerste afslag 20 km verder, dus in totaal werd er 40 km aan onze trip toegevoegd:eek:

Nou ik had dit stukje gelezen en onderweg naar zweden doe ik hetzelfde. Ze zijn daar met de weg bezig en volgde het advies van mijn vrouw op dior rechts te blijven... en hoppa de 1 richting zuid. Dat is 10km de eerste afslag en 10km tot punt waar ik moest zijn. Omdat ik bij Emsbüren al had bij de SuC had gestaan en 30min voor in planning zat. Dacht ik 160 km/h moet lukken.

5% kwam ik aan bij Lohne.... en weg 30min extra ruimte door omweg en extra laadtijd. En die Ferry gaat gewoon weg hoor. Het is goed gekomen met 15min speling voordat de check-in sloot
 
  • Funny
Reactions: Onno