Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij bijna leeg is toch even zweten

This site may earn commission on affiliate links.
Heb teslawaze er ook op gezet. Bij lange ritten helpt dat beter inschatten. Zou mooi zijn als de trip predictor ook windrichting/snelheid zou meerekenen

Ik meen ooit geleerd te hebben dat de Trip Predictor rekening houdt met hoogteveschillen en weersomstandigheden? Ik zie bijvoorbeeld duidelijke verschillen tussen zomer en winter in de Trip Predictor. Iemand die dit kan bevestigen?
 
Ik meen ooit geleerd te hebben dat de Trip Predictor rekening houdt met hoogteveschillen en weersomstandigheden? Ik zie bijvoorbeeld duidelijke verschillen tussen zomer en winter in de Trip Predictor. Iemand die dit kan bevestigen?
Ik zie wel verschillen als ik een weg de andere kant opneem en er is een hoogteverschil. Bijvoorbeeld Maastricht naar Maastricht Aken AirPort is veel hoger voorspeld verbruik dan van AirPort naar Maastricht maar wind houd hij volgens mij geen rekening mee. Zomer winter kan ik nog niet beoordelen.
 
Trip predictor houdt zeker rekening met hoogteverschillen, ook met op- en afritten, waar je respectievelijk optrekt of regenereert. Voor het weer denk ik dat hij ergens je verbruik over de laatste X km vergelijkt met het gemiddelde dat hij ongetwijfeld ergens kent. Hij rekent dan dezelfde afwijking voor de toekomst.
 
Ik lees in dit draadje regelmatig dat je niet boven de 90% moet laden. Wat is daarvan de reden?

Je interpretatie is verkeerd. Het is echt geen probleem boven 90% te laden echter dit gaan heel langzaam, zeker boven de 95% maar je moet de auto met een SOC boven de 90% na het laden direct gaan rijden tot onder de 90%.

Het advies is nooit boven een SoC (State of Charge) te gaan dan je benodigde energie. B.v., je verbruikt dagelijks maar 15% laad dan je auto dagelijks op tot een SoC van 60% en dit vergroot de levensduur van het pack.
 
Je interpretatie is verkeerd. Het is echt geen probleem boven 90% te laden echter dit gaan heel langzaam, zeker boven de 95% maar je moet de auto met een SOC boven de 90% na het laden direct gaan rijden tot onder de 90%.

Het advies is nooit boven een SoC (State of Charge) te gaan dan je benodigde energie. B.v., je verbruikt dagelijks maar 15% laad dan je auto dagelijks op tot een SoC van 60% en dit vergroot de levensduur van het pack.

Klopt, maar verschil in degradatie tussen 90% en 60% is erg klein. Verschil tussen 100% EN lang laten staan op 100%, en 90% is wel groot/de moeite waard. Ik zie het bijv ook bij mijn laptop en telefoon. Ruim 4 en ruim 3 jaar oud respectievelijk. Allebei nog ~95% capaciteit omdat ik bijna nooit tot 100% laadt en meestal tussen 80-20% blijf.
 
Klopt, maar verschil in degradatie tussen 90% en 60% is erg klein. Verschil tussen 100% EN lang laten staan op 100%, en 90% is wel groot/de moeite waard. Ik zie het bijv ook bij mijn laptop en telefoon. Ruim 4 en ruim 3 jaar oud respectievelijk. Allebei nog ~95% capaciteit omdat ik bijna nooit tot 100% laadt en meestal tussen 80-20% blijf.

Ik zou het ergens wel prettig vinden als je een telefoon of laptop max 90% SoC automatisch zou kunnen beperken.
Je moet dan zelf bij de lader blijven zitten om deze tijdig eruit te trekken en dat is niet handig.

Wat ik wel doe is mijn telefoon standaard geleverd wordt met een 3A lader nu laden op een oude 1A lader waardoor het allemaal wat langzamer gaat. Ik merk dat de degradatie tot nu toe ook erg laag is.
 
Ik zou het ergens wel prettig vinden als je een telefoon of laptop max 90% SoC automatisch zou kunnen beperken.
Je moet dan zelf bij de lader blijven zitten om deze tijdig eruit te trekken en dat is niet handig.

Wat ik wel doe is mijn telefoon standaard geleverd wordt met een 3A lader nu laden op een oude 1A lader waardoor het allemaal wat langzamer gaat. Ik merk dat de degradatie tot nu toe ook erg laag is.
Daar zijn zeker wel wat apps voor. Gebruik zelf 'accubattery': https://play.google.com/store/apps/details?id=com.digibites.accubattery&hl=nl
Kan je makkelijk instellen wat je gewenste SoC moet zijn.

Verder in Nederlands terrein (lees: bijna wel vlak) is zeker de energy app erg handig in de Tesla. Erg accuraat op basis van de afgelopen 10/25/50 km hoever je nog komt. Samen met de predictor van de navigatie heb ik nog niet hoeven zweten.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: STLL and RobsEV
Je interpretatie is verkeerd. Het is echt geen probleem boven 90% te laden echter dit gaan heel langzaam, zeker boven de 95% maar je moet de auto met een SOC boven de 90% na het laden direct gaan rijden tot onder de 90%.

Het advies is nooit boven een SoC (State of Charge) te gaan dan je benodigde energie. B.v., je verbruikt dagelijks maar 15% laad dan je auto dagelijks op tot een SoC van 60% en dit vergroot de levensduur van het pack.

Toch heb ik moeite met de uitspraak dat het geen probleem is boven de 90% te chargen. Wanneer je maximale energie in je batterij wil plaatsen ga je meer "stres" op de batterij zetten. Dan wel in hogere vermogen of in hogere tijdsduur. Hierdoor zal het degraderen van je batterij significant meer zijn dan tot 90%. Dit is waarom Tesla laden tot max 90% adviseert. En alleen boven de 90% bij langere trips:

Quote (Tesla battery expert recommends daily charging limit to optimize durability):

One of those things is not charging to a full charge too often. Repeated full charges can negatively impact li-ion battery cells, which is why Tesla recommends to only daily charge to 90% capacity and to charge to 100% only when needed for long trips.

In the past, CEO Elon Musk even recommended 80% daily charging:
 
*sugar*.jpg

Ik had dit ook deze zomer net voor Reims (toen ik savonds nog 40 km had - genoeg om de Suc te halen de dag erna - maar ik vergeten was dat ik 's ochtends de software upodate had uitgesteld naar 23u55 diezelfde avond). De shock was groot die ochtend. Uiteindelijk met 4 km toegekomen bij de laadpaal aan de Intermaché
 
Last edited:
Tesla zou eigenlijk onder een bepaalde SoC (bijvoorbeeld 20%) geen Software update moeten accepteren. Vroeger had je dat ook bij Android toestellen. Je kon alleen updaten bij meer dan 50% charge
Of als je 12V batterij zogenaamd binnekort vervangen moet worden: installeren van de update doet hij inderdaad niet maar de melding dat er een update klaar staat blijft maar terugkomen :mad:
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Daar zijn zeker wel wat apps voor. Gebruik zelf 'accubattery': https://play.google.com/store/apps/details?id=com.digibites.accubattery&hl=nl
Kan je makkelijk instellen wat je gewenste SoC moet zijn.

Verder in Nederlands terrein (lees: bijna wel vlak) is zeker de energy app erg handig in de Tesla. Erg accuraat op basis van de afgelopen 10/25/50 km hoever je nog komt. Samen met de predictor van de navigatie heb ik nog niet hoeven zweten.

Geweldig, dit ga ik zeker proberen.
 
Klopt, maar verschil in degradatie tussen 90% en 60% is erg klein. Verschil tussen 100% EN lang laten staan op 100%, en 90% is wel groot/de moeite waard. Ik zie het bijv ook bij mijn laptop en telefoon. Ruim 4 en ruim 3 jaar oud respectievelijk. Allebei nog ~95% capaciteit omdat ik bijna nooit tot 100% laadt en meestal tussen 80-20% blijf.
Wat jij als 100% ziet op je laptop of telefoon is waarschijnlijk minder dan wat de batterij werkelijk aan kan (softwarematig begrensd). Vandaar dat je wellicht toch de batterij niet extreem belast. Bij sommige EVs is dat ook al het geval. Het batterijmanagement systeem begrenst het ook kaden vooraleer de fysiscge 100% bereikt is. Ik meen gelezen te hebben dat je bij de leaf zelfs geen maximum kan ingeven bij het laden. Dus daar zou iedereen sowieso meestal tot 100% ladeN. Renault kan het met zijn huurbatterijen (met garantie op vervanging bij 75% restcapaciteit) niet permitteren dat iedereen hun batterij kapot laadt. Voordeel is ook nog, dat een deel van de overschot bij degradatie softwarematig kan teruggegeven worden om zo de achteruitgang te verdoezelen. Wie zal het zeggen?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Die geeft bij mij alleen een alarm en stopt het laden niet. Ik zou graag willen dat ie ook stopt te laden want ik gebruik mijn telefoon ook vaak als navigatie.

Ik ga het bij mij ook proberen en zien wat hij doet. Je zou idd hopen dat hij na bijv. 80% de lader stopt.
Ik laad immers, net als de auto, altijd 's-nachts en ik wel niet wakker gemaakt worden om de telefoon van de lader te moeten trekken.