RobsEV
Active Member
Dan zit je wel 2uur in een sauna hoor....
Dat klopt dit daarom hoef je ook niet ban te zijn dat je snel je accu leeg zult trekken.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dan zit je wel 2uur in een sauna hoor....
Heb teslawaze er ook op gezet. Bij lange ritten helpt dat beter inschatten. Zou mooi zijn als de trip predictor ook windrichting/snelheid zou meerekenen
Ik zie wel verschillen als ik een weg de andere kant opneem en er is een hoogteverschil. Bijvoorbeeld Maastricht naar Maastricht Aken AirPort is veel hoger voorspeld verbruik dan van AirPort naar Maastricht maar wind houd hij volgens mij geen rekening mee. Zomer winter kan ik nog niet beoordelen.Ik meen ooit geleerd te hebben dat de Trip Predictor rekening houdt met hoogteveschillen en weersomstandigheden? Ik zie bijvoorbeeld duidelijke verschillen tussen zomer en winter in de Trip Predictor. Iemand die dit kan bevestigen?
Ik lees in dit draadje regelmatig dat je niet boven de 90% moet laden. Wat is daarvan de reden?
Je interpretatie is verkeerd. Het is echt geen probleem boven 90% te laden echter dit gaan heel langzaam, zeker boven de 95% maar je moet de auto met een SOC boven de 90% na het laden direct gaan rijden tot onder de 90%.
Het advies is nooit boven een SoC (State of Charge) te gaan dan je benodigde energie. B.v., je verbruikt dagelijks maar 15% laad dan je auto dagelijks op tot een SoC van 60% en dit vergroot de levensduur van het pack.
Klopt, maar verschil in degradatie tussen 90% en 60% is erg klein. Verschil tussen 100% EN lang laten staan op 100%, en 90% is wel groot/de moeite waard. Ik zie het bijv ook bij mijn laptop en telefoon. Ruim 4 en ruim 3 jaar oud respectievelijk. Allebei nog ~95% capaciteit omdat ik bijna nooit tot 100% laadt en meestal tussen 80-20% blijf.
Daar zijn zeker wel wat apps voor. Gebruik zelf 'accubattery': https://play.google.com/store/apps/details?id=com.digibites.accubattery&hl=nlIk zou het ergens wel prettig vinden als je een telefoon of laptop max 90% SoC automatisch zou kunnen beperken.
Je moet dan zelf bij de lader blijven zitten om deze tijdig eruit te trekken en dat is niet handig.
Wat ik wel doe is mijn telefoon standaard geleverd wordt met een 3A lader nu laden op een oude 1A lader waardoor het allemaal wat langzamer gaat. Ik merk dat de degradatie tot nu toe ook erg laag is.
Toch een goed idee om kleding dekens voor jezelf en stukken acoustic foam voor de ramen bij de hand te houden.Denk dat als je stil kont te staan op de snelweg je tesla minder energie verstookt om jou warm te houden dan een diesel
Je interpretatie is verkeerd. Het is echt geen probleem boven 90% te laden echter dit gaan heel langzaam, zeker boven de 95% maar je moet de auto met een SOC boven de 90% na het laden direct gaan rijden tot onder de 90%.
Het advies is nooit boven een SoC (State of Charge) te gaan dan je benodigde energie. B.v., je verbruikt dagelijks maar 15% laad dan je auto dagelijks op tot een SoC van 60% en dit vergroot de levensduur van het pack.
Of als je 12V batterij zogenaamd binnekort vervangen moet worden: installeren van de update doet hij inderdaad niet maar de melding dat er een update klaar staat blijft maar terugkomenTesla zou eigenlijk onder een bepaalde SoC (bijvoorbeeld 20%) geen Software update moeten accepteren. Vroeger had je dat ook bij Android toestellen. Je kon alleen updaten bij meer dan 50% charge
Daar zijn zeker wel wat apps voor. Gebruik zelf 'accubattery': https://play.google.com/store/apps/details?id=com.digibites.accubattery&hl=nl
Kan je makkelijk instellen wat je gewenste SoC moet zijn.
Verder in Nederlands terrein (lees: bijna wel vlak) is zeker de energy app erg handig in de Tesla. Erg accuraat op basis van de afgelopen 10/25/50 km hoever je nog komt. Samen met de predictor van de navigatie heb ik nog niet hoeven zweten.
Geweldig, dit ga ik zeker proberen.
Wat jij als 100% ziet op je laptop of telefoon is waarschijnlijk minder dan wat de batterij werkelijk aan kan (softwarematig begrensd). Vandaar dat je wellicht toch de batterij niet extreem belast. Bij sommige EVs is dat ook al het geval. Het batterijmanagement systeem begrenst het ook kaden vooraleer de fysiscge 100% bereikt is. Ik meen gelezen te hebben dat je bij de leaf zelfs geen maximum kan ingeven bij het laden. Dus daar zou iedereen sowieso meestal tot 100% ladeN. Renault kan het met zijn huurbatterijen (met garantie op vervanging bij 75% restcapaciteit) niet permitteren dat iedereen hun batterij kapot laadt. Voordeel is ook nog, dat een deel van de overschot bij degradatie softwarematig kan teruggegeven worden om zo de achteruitgang te verdoezelen. Wie zal het zeggen?Klopt, maar verschil in degradatie tussen 90% en 60% is erg klein. Verschil tussen 100% EN lang laten staan op 100%, en 90% is wel groot/de moeite waard. Ik zie het bijv ook bij mijn laptop en telefoon. Ruim 4 en ruim 3 jaar oud respectievelijk. Allebei nog ~95% capaciteit omdat ik bijna nooit tot 100% laadt en meestal tussen 80-20% blijf.
Die geeft bij mij alleen een alarm en stopt het laden niet. Ik zou graag willen dat ie ook stopt te laden want ik gebruik mijn telefoon ook vaak als navigatie.