Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij oplaadgrenzen in percentages?

This site may earn commission on affiliate links.
Ja dat zou je zeggen maar in het filmpje hierboven wordt dus beweert dat die km (typical) niets te maken heeft met je battery health.

Euh, enige wat mij interesseert is hoe ver ik kom. Als ze onder battery health iets anders verstaan dan begrijp ik er ook niets meer van.

Mocht er gesjoemeld worden met de typical berekening, dan hadden we het wel vernomen, genoeg kritische cijferfetisjisten hier die alles op de voet volgen.

Als je het ECHT wilt weten dan maak je een trip van 90% naar 10% en dan zie je hoeveel kW is verbruikt. Dan weet je wat je 80% capaciteit is en moet je enkel extrapoleren naar 100%. Van 100% naar 1% is natuurlijk nog beter :)

Probleem hier is dat geen twee ritten dezelfde zijn, zeker elektrisch niet.
 
kWh bedoel je denk ik.
Dat is inderdaad wel een goede methode denk ik maar dan moet je wel weten hoeveel kWh je batterij was toen je hem kreeg. Dat is niet voor elke auto hetzelfde en dus ook niet gelijk aan de fabrieksopgave van Tesla zelf.
Je kan natuurlijk wel nu gewoon een 0-meting doen en dan over een paar maanden/jaar weer eens.

Correct, kWh.

Het enige is vertrouwen hebben in het door het BMS gerapporteerde percentage en het kWh verbruik.

Ja, feitelijk ijk je dan de capaciteit maar dat is enkel op dat moment. Als je al heel veel kilometers hebt gemaakt sinds het eerste ijkmoment dan weet je inderdaad niet wat je degradatie is.

Ik heb aardig vertrouwen in het Tesla BMS. Ik heb deze test 1x gedaan met een vakantierit en klopte gewoon 1 op 1. De gerapporteerde capaciteit komt bij mij wel heel goed overeen.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Bij mij komt die 75 kWh er ook wel uit. Ik zat in de zomervakantie telkens tussen de 73 en 75 kWh bruikbaar als ik de verbruikte kWh's extrapoleerde naar rato van het vebruikte %. Aangezien deze ritten door de vouwwagen erg zwaar waren zal ik wel het e.e.a. aan hitteverlies (zit niet in de berekening van de boordcomputer) hebben die de lage metingen verklaart. Verbruik was op sommige stukken rond de 380 Wh/km (130 teller en hoogteverschillen).

Als je de volle 75 kWh eruit wilt halen kun je het beste cruisen op 90 zoals Bjorn Nyland ook altijd doet in zijn TBTP testjes. Dan minimaliseer je de heat-loss.
 
Bij mij komt die 75 kWh er ook wel uit. Ik zat in de zomervakantie telkens tussen de 73 en 75 kWh bruikbaar als ik de verbruikte kWh's extrapoleerde naar rato van het vebruikte %. Aangezien deze ritten door de vouwwagen erg zwaar waren zal ik wel het e.e.a. aan hitteverlies (zit niet in de berekening van de boordcomputer) hebben die de lage metingen verklaart. Verbruik was op sommige stukken rond de 380 Wh/km (130 teller en hoogteverschillen).

Als je de volle 75 kWh eruit wilt halen kun je het beste cruisen op 90 zoals Bjorn Nyland ook altijd doet in zijn TBTP testjes. Dan minimaliseer je de heat-loss.

Interessante gedachte. Ja, er zal zeker verlies zijn. Mooiste dan zou zijn is kijken hoeveel kWh je hebt verbruikt van 80 naar 20% ofzo en daarna weer laden naar 80% aan het stopcontact en zien hoeveel kWh er weer in is gegaan. Heb je meteen echt een heel goed overzicht van de verliezen.